GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hurtig tþrrgliding av ski - latmannsgliding 😁


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Dette er ikke en trÄd for proff gliding av ski, heller en metode for Ä fÄ unnagjort en nÞdvendig plikt pÄ en grei mÄte. Jeg synes gliding av fjellski of turski har sÄnn passe moderat effekt, alt etter type ski og bruksomrÄde. Men det er tidkrevende, grisete og tungt - spesielt med harde glidere.

Tenkte jeg skulle vise min egen tþrrglidingsmetode som jeg synes fungerer. Latmannsgliding 😄

1. Rens skiene grundig, helt helt rene. Da er skisÄlene som regel slitt og «tÞrre» etter en del bruk:

6A837AC7-AD6F-4D44-B66D-96E57233B6AD.thumb.jpeg.89612fce83a37ad16b788a9e5351aebe.jpeg

2. Ta en kloss aktuell glider, og gnikk den godt mot glidsonen. I dette tilfellet er det gul glider:

407C75C6-D13D-4734-9193-2EB71F8F8F19.thumb.jpeg.36adfa3fb4c1d71bb05fe9ce4e133b41.jpeg

3. BÞrst godt med kobberbÞrste, og sÄ nylonbÞrste. FERDIG! :ahappy:

639869D3-D5A7-45D0-8EA9-B25B8D048AFD.thumb.jpeg.699c010c28dfc0e0fc946c1375e3d3e9.jpeg

Resultatet blir meget pent, se forskjellen! Jeg har ikke sammenlignet med tradisjonell gliding av hÞyre ski, for Ä kjenne pÄ gliden. Men det visuelle resultatet synes jeg blir bedre med «tÞrrglidingsmetoden».

(4. Noen ganger nÄr jeg ikke har gidden eller tid dropper jeg hele glideren, og bare gÄr rett pÄ kobberbÞrste og nylonbÞrste. Det hjelper godt pÄ Ä fÄ fjernet microhÄr, og sÄ er det jo en del glider i bÞrstene som har vert brukt endel og blir overfÞrt til skien. Skien blir blank og svart etterpÄ.)

 

 

NÄr det er sagt, sÄ er varme noe som skader en skisÄle ganske mye og forkorter levetiden mye (visstnok), sÄ ved Ä spare skisÄlen for strykejernet kan man kanskje Þke levetiden pÄ skien, hvis dette med varme pÄ skisÄlen stemmer.

Noen som har prĂžvd tilsvarende metoder?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
Gjest Mareng
7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Vil ikke den ene skien gli fra den andre om du tar en av hver og dermed forÄrsake at man faller, tenker jeg? Jeg har ikke erfaring med dette altsÄ, men kan teoretisk tenke meg at dette kan bli et potensielt problem...

HĂŠ???.,,

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

GÄr Ä gjÞre det slik, spesielt for lagring. Dog vil ikke voks vare sÄ lenge som nÄr den er smeltet inn. Et tips generelt er og ikke bruke gul glider, eller myke glidere generelt. De trekker til seg urenheter fra snÞen veldig lett. Bruker kun slike ved helt fersk og vÄt snÞ. En enklere mÄte Ä glide pÄ er Ä bruke en flytende hurtigvoks.

https://www.swix.no/produkter/Skismoering/Glider/F4-Easy-Wax-Line/F4-Premium-Cold-Glide-100ml2

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Mareng

Man bÞr vel bÞrste skiene fÞrst uansett? For Ä fÄ bort microhÄr og slikt?

Men men, nÄ har jeg masse glider Ä bruke opp fÞr noe nytt skal kjÞpes :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har brukt de 2 typene hurtig glidererne der som Borgern linker til, lettvint og greit. Rens av sÄlen med rÞd rens er nok vel sÄ hardt pÄ sÄlen som glide med jern hvis ikke er uforsiktig med varme og hastighet. Bruk svart rens som skal vÊre litt snillere ikke tÞrke ut sÄlen sÄ :  https://www.swix.no/produkter/Skismoering/Skirens/Glide-Wax-Cleaner-150ml2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

23 timer siden, Espen Ørud skrev:

Vil ikke den ene skien gli fra den andre om du tar en av hver og dermed forÄrsake at man faller, tenker jeg? Jeg har ikke erfaring med dette altsÄ, men kan teoretisk tenke meg at dette kan bli et potensielt problem...

😂😂😂 Herlig! 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, elgen skrev:

alternativ: Kuzmin sikling????

Elgen

 

GÄr ikke pÄ fjellski med stÄlkant...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Strykjernet er det en fordel Ä holde seg unna, da metallet ofte er sÄpass tynt at det kan vÊre utsatt for relativt raske temperaturendringer. Det finnes forskjellige strykjern, men dog. GjÞr ingenting Ä gÄ over glidesona et par drag med bronsebÞrsten fÞr du glider, for Ä fÄ voksen til Ä trenge bedre inn i sÄlen. Men pÄ rensing, bruk noe som er ment for glidsona, og ikke noe som er ment for Ä ta festesmurning, da sistnevnte tÞrker ut sÄlen noe voldsomt. Hurtigglideren er et godt alternativ, dersom man vil gjÞre glidingen lettvint. 

I forhold til bruk av smÞrejern som blir nevnt lengre opp, sÄ ja, det er veldig fort gjort Ä brenne sÄlen. Dette kjennes igjen ved at du ser smÄ bobler nÄr voksen kjÞles ned. Bruk temperaturen som stÄr pÄ boksen til glideren du bruker, for eksempel pÄ den gule @Mareng bruker mener jeg det er 110 grader som er anbefalt. Hold blokka med voks mot jernet, og la voksen renne ned pÄ sÄlen. Jeg bruker som regel en stripe med voks pÄ hver side av midtranda. Trikset er i stor grad Ä ikke somle nÄr du drar jernet over skia, men bruke en jevn middels hastighet for hvert drag av jernet. 2-3 drag skulle vÊre mer enn nok til Ä fÄ fordelt voksen ut over skia. NÄr voksen og skia er avkjÞlt (5-10 min), brukes fÞrst en plexisikling til Ä ta det vÊrste av overflÞdig voks, deretter 20-30 drag med bronsebÞrste, for sÄ 20-30 drag med nylonbÞrste. Total tidsbruk er som regel 15-20 min.

Årsaken til at bruk av varme er foretrukket, er at voksen trekker inn i porene i sĂ„len, og hjelper sĂ„len til Ă„ holde pĂ„ fuktigheten/ikke tĂžrke ut. I tillegg ligger den ogsĂ„ som et beskyttende lag utenpĂ„ skisĂ„len. Totalt gjĂžr jeg dette tre ganger per sesong, sĂ„ ikke veldig avskrekkende mengde jobb for Ă„ ta godt vare pĂ„ skia etter min mening. Og bruk glider etter temperatur. Gul er myk, og tĂ„ler dĂ„rlig Ă„ gĂ„ pĂ„ hĂžgfjellet i 25 minusgrader.

Ut over det supplerer jeg med flytende hurtigglider, eller gjÞr noe lignende av det Mareng viser til i fÞrste innlegg :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Noen ganger gĂ„r det med et par kopper kaffe, noem brownies, og en formiddag, nĂ„r stĂ„lkanter og sĂ„le skal vedlikeholdes. đŸ€Ł

IMG_20180428_133750_824.thumb.jpg.5b35830054f8dc11a184a5d09fd0efbd.jpg

Bruker forresten alltid strykejern nÄr skia skal vokses. Raskeste/mest effektive lÞsning for min del ihvertfall.

20180428_144929.thumb.jpg.fe4a458112d68e3a2fdf594218756de6.jpg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.