Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger jeg skallbukse??


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har liggende en ny skallbukse som jeg ikke har tatt i bruk enda. Impulskjøp ved salg... Nå trenger jeg råd: Skal jeg levere den tilbake eller ta den i bruk?

Dette er en Neomondo skallbukse ( https://www.xxl.no/neomondo-minde-3-layer-pant-skallbukse-herre/p/1122926_1_style ) Jeg har fra før jakken ( https://www.xxl.no/neomondo-minde-3-layer-jacket-w-dark-purple/p/1122930_5_style ) som jeg er fornøyd med til denne prisen. Den er vanntett, men at den er særlig pustende vil jeg vel ikke si. Men det reddes av at det er glidelås under armene til lufting. Tenkte derfor da jeg gikk forbi buksa (som var på kraftig tilbud) at den er vel kjekk å ha. Men har etterpå kommet på andre tanker:

  • Når trenger jeg ei slik bukse?
  • Ettersom jeg opplever at jakken ikke puster særlig, gjør sikkert ikke buksa det heller og på buksa er det ingen luftemuligheter. Jeg ser derfor for meg at dette vil bli som ei regnbukse og det har jeg jo fra før...
  • Jeg har også et par (kanskje 3) andre turbukser med samme/mer vannsøyle og på iallefall den ene er det lufting. 

Jeg er nok Nord-Europas, samt deler av Lille-Asias mest ubestemte person, så litt hjelp til å ta en avgjørelse hadde vært fint 😉

 

PS!

Disse turbuksene mine som har samme/mer vannsøyle, de kalles ikke skallbukser hos leverandør/butikk. Hvorfor ikke? Hva er definisjon på ei skallbukse? 2 av turbuksene har et tynt for inni, det har ikke den skallbuksa fra Neomondo, er det det som gjør at de ikke er skallbukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ingenting om at denne buksen har vanntett membran av type Goretex, Dermizax el.l., og prisen tilsier at den ikke har det. Det står at den er laget av 3-lags polyester. Jeg tviler på at den er vanntett etter en dags vandring i pøsregn, og jeg tviler enda mer på at den puster noe særlig.

Men spørsmålet "trenger jeg skallbukse" vil jeg svare nei på. Å gå med skallbukse i tørt vær blir fort klamt, de puster for dårlig til å være behagelige. Jeg bruker ikke-vanntett bukse som puster godt når det er tørt i været, det kan være softshellbukse av typen Norrøna Svalbard Flex1, eller den klassiske blandingen av bomull og polyester, som Fjällräven kaller G1000. Når det regner må du ha en eller annen form for vanntett regnbukse. Det finnes tynne, lette og helt vanntette bukser som ikke tar plass i sekken, de kan du enten dra over buksa eller skifte til en tynn longs el.l som du har under regnbuksa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har noe tilsvarende liggende i et skap, eller om jeg har kastet den nå. Uansett aldri i bruk, skallklær uten lufting er ikke noe særlig sommerstid, jeg sverger til samme oppsett som over. Ikke-vanntett turbukse og lett overtrekksbukse i sekken for regnvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med skallbukse har blitt diskutert noen ganger, og fortsatt er det nok spørsmål om geografi.....

På sørvestlandet hvor jeg bor, er det nødvendig. Om det ikke har regnet, så regner det, eller i det minste - det kommer til å regne.

For egen del bruker jeg trelags gore-tex året rundt - om det ikke er kortbuksevær. Da ligger gore-tex buksa i sekken - alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skallbuksene mine når: 

- Jeg er på dagstur i regnvær

- På lengre turer hvor jeg ikke har kontroll på hvordan været blir hele turen. 

 

Jeg bruker de ikke til: 

- Dagsturer hvor det stort sett er finvær

- Lengre turer hvor det er spådd pent 

- Forskjellige turer der det ikke er kritisk om buksa blir litt våt. F.eks dagsturer fra hytte med gode tørkemulighheter eller hjemmefra.

 

Jeg forsøker å ikke "bruke opp" skallbekledingen når den ikke trengs i og med at den gjerne er litt kostbar. Da bruker jeg heller rimeligere, men godt tøy.

 

Det er vurderingene som ligger til grunn for min bruk i hvert fall. Om du ønsker kan du støtte deg på det. Andre kan ha gjort helt andre vurderinger. 

 

Jeg oppfatter for øvrig skallbekledning som membranplagg som er værtett. Om de har lufting eller ikke er ikke så relevant i så mye da det varierer fra plagg til plagg. Jeg ville kalt membranplagg for skallbekledning uavhengig om de har meshfòr eller annet tynt fòr, men vet andre forbeholder uttrykket til plaggene helt uten fòr...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del så sliter jeg litt med å skille på regntøy, og skalltøy. Det er i bunn og grunn samme greia. Skal en prøve å finne noe å skille de på, så vil jeg vel si at skalltøy oftere brukes om klær som er litt mer "avansert" konstruert, enn klær som blir kalt regntøy. Ofte kan de vel også være litt mer orientert mot permanent bruk.

Slik du beskriver den buksa du kar kjøpt, og de andre du har, så vil jeg si at du ikke trenger den. Særlig ikke hvis du mistenker at den puster dårlig, samtidig som du har bukser med høyere vannsøyle fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen og har valgt bort skallbukse. Skallbekledning er et kompromiss mellom vanntetthett og pusteevne, og dersom det lar seg gjøre går jeg heller med bukse i polyester/bomull-blanding og en lett vindjakke. Dessverre så er ofte været her usikkert når det gjelder nedbør og derfor ender jeg oftere enn jeg skulle ønske, opp med å bruke skalljakke. Skallbukse derimot unngår jeg. Ved lett regn kler jeg ikke på meg noe annet enn en helt vanlig turbukse, dersom det er meldt kraftigere regn foretrekker jeg en vanntett overtrekksbukse. F.eks Marmot PreCip Full Zip. Til syvende og sist handler dette om personlige preferanser, det finnes ikke noe klart ja eller nei. :)

Endret av Freebird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg bor i Bergen, og jeg bruker skallklær mye.

På lengre turer med overnatting vil det begynne å regne. Jeg tar ikke med forskjellige ytterplagg, det holder med skallklær med luftemuligheter vanligvis, kanskje en liten og lett joggebukse hvis jeg vet jeg får mye fint sommervær. 

På dagsturer når det ikke skal regne har det ofte regnet, og da er jo alt vått allikevel.

Men jeg «sparer» på skallklærne så mye jeg kan, de er så dyre og tåler lite ifht. bomullslignende klær. Jeg bruker sånt når det er mulig.

Skall bruker jeg aldri i kuldegrader, da er det bomullsblandinger som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite skråblikk på hvorvidt man trenger skallbukse 😁

http://www.smp.no/nyheter/nordre/article331992.ece

 

Personlig så går jeg i skallbukse nesten hele året i fjellheimen, da en tynn/lett variant med glidelås fra topp til bunn på utsiden av bena slik at lufting ikke er et problem.

Edit: Skallbukser som den som nevnes innledningsvis i denne tråden er uaktuelle for min del da jeg har landet på at slike bukser må ha gode luftemuligheter for at de skal kunne brukes.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, REJOHN said:

På sørvestlandet hvor jeg bor, er det nødvendig.

Vil bare få spille inn at jeg klarer meg fint uten skallbukse på Sørvestlandet. Blir litt av og på med regntøy, men jeg foretrekker det faktisk foran å alltid gå i gore-tex. Vi har da faktisk noen fine dager her også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Thomas E skrev:

Vil bare få spille inn at jeg klarer meg fint uten skallbukse på Sørvestlandet. Blir litt av og på med regntøy, men jeg foretrekker det faktisk foran å alltid gå i gore-tex. Vi har da faktisk noen fine dager her også :P

Det var  slik jeg drev på med på 80 tallet. Fikk aldri regntøyet på fort nok, og gikk våt - av regn. Nå går jeg våt av svette, men varm...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, REJOHN skrev:

Det var  slik jeg drev på med på 80 tallet. Fikk aldri regntøyet på fort nok, og gikk våt - av regn. Nå går jeg våt av svette, men varm...

Og ikke minst, på flerdagersturer, så trenger man kun èn ytterbukse og èn ytterjakke.

Blir det fint vær tar jeg heller av skalljakken og går i ullet evt. med mellomplagget over. På bena synes jeg ikke svetteproblematikken er særlig stor, spesielt ikke om man har bukse med glidelås hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Og ikke minst, på flerdagersturer, så trenger man kun èn ytterbukse og èn ytterjakke.

Blir det fint vær tar jeg heller av skalljakken og går i ullet evt. med mellomplagget over. På bena synes jeg ikke svetteproblematikken er særlig stor, spesielt ikke om man har bukse med glidelås hele veien.

Som jeg skulle ha sagte det selv.

Det eneste argumente jeg ikke har klart å ta "knekken på" er kostnaden med Gore tex. Recon buksa kostet 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Koster alt for mye! Goretex spesielt, men det finnes vel andre membraner til en litt billigere penge, som også fungerer. Om man finner ett plagg man liker.

Recon varer forhåpentligvis en stund. Sånne tynne Falketind klær er jeg ferdig med, de slites for fort hvis man bruker det mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, REJOHN said:

Det eneste argumente jeg ikke har klart å ta "knekken på" er kostnaden med Gore tex. Recon buksa kostet 5000.

Det er nå kanskje det viktigste argumentet til trådstarter her. Regner med buksa di blir svært godt brukt. Jeg har ingen problem med å godta dyre produkter så lenge de er bra og blir brukt for min egen del. Da er det et godt kjøp, selv om det var dyrt.

2 hours ago, REJOHN said:

Det var  slik jeg drev på med på 80 tallet. Fikk aldri regntøyet på fort nok, og gikk våt - av regn. Nå går jeg våt av svette, men varm...

Da var jeg så vidt født :P

Jeg ble rett og slett inspirert av en kompis. Det jeg nå går i her på vestlandet er lave gore-tex-sko og eVent gamasjer opp til rett under knærne. Hiver på regnjakke og et ordentlig stilig tett regnskjørt når det begynner å regne uten at jeg syns det er noe stress. Har for øvrig kun en sesongs erfaring med dette systemet(ca 20-30 utedager), men syns det funker fint. Tilbringer stort sett mindre tid i regn enn i oppholdsvær.

2 hours ago, Mareng said:

Og ikke minst, på flerdagersturer, så trenger man kun èn ytterbukse og èn ytterjakke.

Jaa, det må jeg si jeg savner litt. Men nå er faktisk regnjakken, regnskjørtet og ytterjakken til sammen lettere og på øyemål mindre eller likt volum som den gode gamle gore-tex-jakken min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallbukse har jeg alltid i sekken på langtur. Men bruker den bare når det er meldt regn eller det kommer regn. Når været er på den bedre sida så går jeg med noe som er litt mer behagelig å gå med. Så for min del så går jeg aldri på tur uten om ikke værmld tilsier null regn med trygg margin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har en meget lett skallbukse som brukes i regnvær, fortrinnsvis utenpå softshellbuksa. Er det meldt vedvarende regnvær og kjølige temperaturer bruker jeg kun skallbukse og ullongs under. Det fungerer utmerket. Bruker ikke skallbukse i varmt vær og duskregn. Blir heller litt våt enn klam av svette.

Min skallbukse er av packlite-typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide å vase rundt i Norrøna Trollveggen bibs. Brutalt store for vandring. Måtte ha på gamasjer for å hindre subbing.

Nå er det sånne lette Arcteryx Alpha jeg håper er greia. Glidelås hele veien, pakkvolum mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både skallbukse og softshellbukse nokså mye. For min del er viktige kriterier for en skallbukse at det er glidelåser hele veien langs sidene (dette gjør den fleksibel og et godt valg i mange situasjoner), forsterkning på innside nederst, samt at glidelåsene er brede og rubuste selv om buksa skulle være en lettvektsvariant. Smale/lette glidelåser på skallbekledning har jeg mindre god erfaring med. 

Skallbekledning kan, som det nevnes tidligere, være veldig kostbart. Vil legge til at man kan gjøre noen svært gode kjøp i blant hvis man følger litt med, i tillegg til at gode produkter gjerne varer lenge, og kan faktisk repareres! Har f.eks en gore-tex bukse fra Arcteryx kjøpt i 2002, latterlig mye brukt, reimpregnert en god del ganger og byttet en glidelås nylig, men fortsatt i bruk. Da går det jo an å forsvare 2600,- brukt i 2002:) Ser ut som det er en viss ny interesse for å reparere slike produkter kontra å kjøpe nytt, det kan jeg like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar :)

Det blir til at jeg leverer tilbake denne buksa og klarer meg med de jeg har som er vanntette og regnbuksa mi. Pengene jeg får tilbake skal jeg spare så jeg har råd til å kjøpe meg ei skikkelig goretex-bukse istedet ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Mareng skrev:

Recon varer forhåpentligvis en stund.

Nå er det ti måneder siden jeg tok Recon buksa i bruk, og det ser ut som om den tåler et par måneder til. MAO et års bruk.  Men det er fire måneder lengre enn Norrøna Dovre buksene holdt, så ja, Recon tåler slitasje bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, REJOHN skrev:

Nå er det ti måneder siden jeg tok Recon buksa i bruk, og det ser ut som om den tåler et par måneder til. MAO et års bruk.  Men det er fire måneder lengre enn Norrøna Dovre buksene holdt, så ja, Recon tåler slitasje bedre.

Men da sliter du ekstra mye på buksene? Mine GTX Svalbard bukser fra Norrøna er jo snart 20 år og alt for hele og fine enda (lyst på nye fordi jeg er lei av disse men kan ikke forvare bytte helt enda)  Og de har jeg brukt i stallen også. Samme med en venninne, som jobber i en stall, og har brukt sin Reconbukse (som så klart brukes på tur og ski også) i mange år. Den ser jo ikke slitt ut. Jeg opplever kvaliteten som veldig bra. Mine Arc’teryx alpha sl gikk dog fløyten når jeg akte ned en fjellside med stegjern på. Men ingen ting ville holdt den manøveren der. Men de buksene er geniale for sommerturer som en ren regnbukse. 

Jeg antar jenter sliter mye mindre på klær enn menn. Mye pga vekta.

Og skal man stort sett bare vandre så er jo regnbukse ok. Men til fjellsport så må det skallbukse til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.