Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygghatt, myggnetting.. hva anbefaler dere?


Zetec

Anbefalte innlegg

Nå er jeg dritt lei av mygg, knott og klegg! :P Hva funker?

Har kjøpt et par myggcapser, men der blir nettingen så nær hodet at de biter igjennom og hullene er så store at knotten kommer igjennom. Finnes det noe som er veldig tettmasket og blir værende minst et par-3 cm utifra hodet? At det er holdbart er også et must!

Hva er også den beste myggsprayen/rollon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er maskene så fine at knott ikke kommer igjennom da?

Vet du hvilket merke myggmelk som kom best ut? Eller husker hvor testen var?

Jeg kjøpte før fisketuren forrige helg Autan Family Flåttespray på apoteket, det sto at den ga veldig bra beskyttelse også mot knott, mygg etc, men da jeg kom på heia og spraya meg ble jeg straks ihjelbitt av småkryp! Den tiltrakk jo!!!! Men den funka mot flått da...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester viser at det eneste som fungerer mot mygg er myggoljer med dietyl-m-toluamid, eller DEET. (for å lese om gifta www.deet.com)

Maksgrensen for dette i Norge er 20%, så finner du noe med så mye av denne giften skulle det fungere greit. Jeg bruker "Djungel-Gel" og det fungerer helt utmerket. Selges på Coop i hvertfall, i små svarte flasker. tror du får det i Finnland med 100%..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På magasinet får du kjøpt en fin mygghatt.

Jeg har også myggnettingen dems, men den er ikke like praktisk.

Når det gjelder myggoljer, så bruker jeg mygga og autan active(den med aloe vera).

Mygga fungerer utrolig bra mot mygg, men knotten ignorerer den!

Autan active kremen fungerer bra, men kan bli litt dyr i lengden.

Apoteket der jeg bor selger begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ bruker myggnetting med caps under, virker helt bra.

Varmt var det på fjellet i helgen, så varmt at det var kun brynje helsetrøye som

gjaldt.

Mot mygg og knott virket den dårlig :) , veldig dårlig. Var like dårlig å bruke myggmidler (se bildet, kroppen så ikke så bra ut den heller)

Men hvem bryr seg når fisken biter :D

Ellers fra turen kan du lese her; http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=394&posts=2&start=1

Mygghatten æ nevnte i et tidligere innlegg kan ses på bildet.

post-1089-133474425425_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt on DEET nå, og det virker bra. Drar på Finnmarksvidda om 2 uker, må lære meg litt finsk først så kanskje jeg finner den med 100%... Skal teste ut den på Coop i helga.

Takker for tipsene, her må det være noe som funker!

Finmasket myggnetting må jeg leite litt mer etter tenker jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fisketur med en en kompis her for et par uker siden, og han fiska (...) plutselig opp en skummel sprayflaske fra fluevesten. "Max DEET" stod det på den. Han spraya det på sine digre, værbitte never, og når knott/mygg landa på dem for å få seg et måltid blod, døde de umiddelbart! Det var ganske sykt å se på...

Han hadde prøvd det i ansiktet også, men da hadde hodet hovnet opp.

Jeg holder meg til Myggmelka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, det hørtes litt skremmende ut! ifølge deres egen hjemmesider skal det være helt ufarlig...

jeg får teste ut i små doser på utvalgte steder på kroppen. man kan jo også bruke de på klærne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør være forsiktig med store doser DEET. Årsaken til at grensen i Norge er satt ved 20% er at DEET kan foråsake nevrologiske skader. I Canada er grensen satt til 30% DEET, og det frarådes brukt på spebarn, samt kun en daglig påføring på barn under 12 år.

Det er også gjort endel undersøkelser hvorvidt DEET kan øke risiko for blant annet testikkelkreft, men disse har ikke gitt noe entydig svar.

Kan lese med her:

http://dukemednews.duke.edu/news/healthtip.php?id=5656

http://en.wikipedia.org/wiki/DEET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg skal ikke utfordre skjebnen. Skal prøve å unngå å smøre inn testiklene i stoffet..

Føler at 20% ikke er så alt for farlig, stikker innom Coop i morra og ser om jeg kan finne det. Skal unngå å smøre det i ansiktet, prøver på armene i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkastift er et udmerket middel som selges i Nord-Sverige.

Bekk-olje kan også brukes.

Disse innholder tjære, og er forbudt i Norge (kreftfremkallende)

I Sverige derimot er tjære sundt.

Disse midlene samt Eurax (Fåes på apotek) er det eneste som fungerer på meg.

Djungelolje og Mygga får jeg overhode ingen effekt av. Begge funker på kona.

Hmmmm, kanskje jeg må dusje? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i telt i natt. Smurte meg inn med mygga, og det funka som vanlig helt til knotten kom.

Så jeg fyrte opp ett lite bål. Siden det blåste ut mot vannet, tenkte jeg det var trygt.

Det ble en koselig og knottfri kveld!

Da klokka rundet tolv på natta, tenkte jeg det var på tide å ta kvelden.

Skulle akurat til å hente litt vann for slukke det lille som var igjen av bålet.

Da plutselig hører jeg "HOI!", jeg snur meg og ser det kommer ett lite følge mot leiern.

Det viste seg å være brannvesenet!

De hadde fått melding om en som hadde fyrt opp ett kjempebål.

Etter å ha konstantert at det var en smule overdrevet, satt de seg ned rundt bålet og slo av en prat.

Jeg sa det selvfølgelig som det var, og skyldte på knotten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.