Gå til innhold
  • Bli medlem

17. mai tur til fots?


Julie_G

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta fri fra jobb, leie bil og kjøre til et sted det er mulig å gå til fots mellom 16 og 20 mai. Litt usikker på hvor snøen kan ha smeltet innen den tid. Noen tips? Utgangspunkt: Oslo, Overnatting: Telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Julie_G skrev:

Vurderer å ta fri fra jobb, leie bil og kjøre til et sted det er mulig å gå til fots mellom 16 og 20 mai. Litt usikker på hvor snøen kan ha smeltet innen den tid. Noen tips? Utgangspunkt: Oslo, Overnatting: Telt.

Langs kysten? Her er det i alle snøfritt i dag i kystnære fjella men framleis skiføre i fjordane. Litt langt for deg å køyre, men tippa at sette Kanksje er tilfellet lenger sør på Vestlandet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Langs kysten? Her er det i alle snøfritt i dag i kystnære fjella men framleis skiføre i fjordane. Litt langt for deg å køyre, men tippa at sette Kanksje er tilfellet lenger sør på Vestlandet også. 

Det var i tankene mine også, men er ikke godt nok kjent selv. Det er langt å kjøre ja, men det er likevel en mulighet.

 

4 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg ville i hvert fall holdt meg et godt stykke sør for oss... 😉

 

 

 

20180422_175850.jpg

 Hvor holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Julie_G skrev:

Litt usikker på hvor snøen kan ha smeltet innen den tid

Du kan gå i Nordmarka, men da på skogsbilveier, vil anta at du også kan gå i terrenget, men at det vil være vått. Jeg har plan om å starte å gå rundt Tyrifjorden (Holleia -Finnemarka-Krokskogen ) den 16 mai. Det ligger kart blant annet hos løvendskjold som viser hvor det er brøytet i vinter.  Ellers er det bart i store områder langs kysten og et bra stykke innover i Østfold. Kyststien ned mot Strømstad er også en mulighet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Heriks skrev:

Kyststien i Vestfold kanskje, Larvik - Brunlanes området med Mølen, Nevlungshavn osv. Flott på Mølen i alle fall, men muligens ikke det helt rette stedet om man er allergisk mot folk.  http://www.oslofjorden.com/kyststi/vestfold/kyststi_brunlanes_larvik.html

Sabla fint her nede nå når sola skinner og hvitveisen blomstrer, våren er en herlig tid :) Bare ikke slå opp telt på Mølen, da blir det bråk - området er fredet og har noen regler og lovverk ang. dette med telt og bål. Det er hekkeplass for sjøfugler, gravplass for gamle vikinger osv. Politiet og andre myndigheter blir ihvertfall grinete :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Martin HJ skrev:

Sabla fint her nede nå når sola skinner og hvitveisen blomstrer, våren er en herlig tid :) Bare ikke slå opp telt på Mølen, da blir det bråk - området er fredet og har noen regler og lovverk ang. dette med telt og bål. Det er hekkeplass for sjøfugler, gravplass for gamle vikinger osv. Politiet og andre myndigheter blir ihvertfall grinete :)

Kanskje en idè å ikke sette teltet akkurat på gravhaugene (og fuglefredningsområdene) på Mølen, men det er vel fullt mulig å gå kyststien i Vestfold med telt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet, grensen Hordaland-Rogaland: Ytre deler av Etnefjellene. Det smelter der oppe nå. De ytre delene er nok snøfrie rundt 17. mai. Her kan man følge med på snøsmeltingen i Midtre Etnefjell (Skarstøl), på litt over 500moh. Litt lenger vest finner man Olalia fjellstove på rundt 450 moh. Der er det nok snøfritt rundt 17. mai.

Bilde fra 1. mai 2014:

DSC_0512.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tronn skrev:

Jeg leste en plass her på forumet at det var ganske bart i område rundt Ski. Jeg vet ikke hvordan det er lenger nord i Østmarka, men kan se for meg at det begynner å bli bart de fleste steder.

Dro opp til Vestfoldmarka i morgentimene for å se an forholdene og der var det fremdeles en 20 cm med gammal snø i terrenget og ei minus grad i det sola sto opp. Sneik meg ned og rundt Åsrum for å se om det var bart inne ved Damvannet i Kvelde, men der var bomveien vinterstengt. Veien inn til Heisetra åpnet idag etter noen uker med telehivmegrundt, så det er fremdeles litt kong vinter igjen i marka ennå. Men det skal være greit til 17. Mai assa, det vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Martin HJ skrev:

Dro opp til Vestfoldmarka i morgentimene for å se an forholdene og der var det fremdeles en 20 cm med gammal snø i terrenget og ei minus grad i det sola sto opp. Sneik meg ned og rundt Åsrum for å se om det var bart inne ved Damvannet i Kvelde, men der var bomveien vinterstengt. Veien inn til Heisetra åpnet idag etter noen uker med telehivmegrundt, så det er fremdeles litt kong vinter igjen i marka ennå. Men det skal være greit til 17. Mai assa, det vil jeg tro :)

Kommer du enda noen høydemetere opp så er det en god halvmeter snø enda. Var inne på Lardalskauen forrige helg og skal tilbake igjen i morgen. Perfekt trugeføre :-)

Forøvrig tips til alle som vil tidlig ut på våren: Et par truger på sekken gjør at du enkelt ferdes overalt. Lett å finne tørre, fine rabber å sette teltet på :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.