Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bærer du packraften din?


a_aa

Anbefalte innlegg

Lit usikker på om denne tråden burde plasseres under "Bæresystemer", men den er såpass packraft-spesifikk at jeg tror den passer best her.

Jeg har sekker fra 6 til 65 liter, men der er det stopp - jeg har ikke noe større, og jeg ønsker i utgangspunktet ikke noe større. Det gir en slags oppdragende effekt å måtte forholde seg til grenser for mye last man kan ta med seg :)

Men så gikk jeg altså til anskaffelse av en packraft (Travel Light 270), og i tillegg til at den innebærer en noe ekstrautstyr (vest, årer, kanskje pumpe) så stikker den i seg selv av med en betydelig del av hovedrommet på den største sekken min (Osprey Atmos 65 AG), selv om den jo ikke er særlig tung. Og hvis jeg først har stappet ned der, så er det et slit å få den ut, og sekken ligner et virvelløst dyr av et eller annen slag når den skal stroppen fast på baugen, halvfull som den da er blitt...

Så jeg vil jukse. Og henge på utsiden, nærmere bestemt på magesiden. Jeg lurte på å lage meg noe med støtte opp fra hoftebeltet, og tok kontakt med sqoop.no for å høre om Aarn Universal Frontsekker kunne være et godt utgangspunkt for å få til noe? Da innehaveren fikk tenkt litt på saken, anbefalte han at jeg ikke kjøpte noe fra ham :blink: - med så lite tyngde mente han at jeg relativt enkelt kunne lage meg noe selv, det burde slett ikke være nødvendig med kobling mod hoftebeltet. All honnør til sqoop.no, det er ikke ofte man møter selgere som gir råd gratis og anbefaler å droppe innkjøp 👍 Jeg tenkte litt på saken og lagde meg denne tankeskissen:

PackraftMageSkisse.jpg.1967b5e5716cda26dbfe25edac6195b0.jpg

Pakkposen til Travel Light har bånd som som dras i for å lukke åpningen øverst, disse båndene er også festet nederst - og når den er lukket kan båndene fungere som skulderbånd for å bære posen på ryggen. Men de blir for korte om man skal henge den på magen så jeg fant ut at de måtte forlenges om ting skulle bli bra. Ryggsekkens skulderstropper ville kunne skyve skulderbåndene fra posen av skuldrene, så jeg trengte et festepunkt øverst for dem - og kanskje kunne jeg da få lagt posevekten indirekte på ryggsekkens hoftebelte? Jeg ville også trenge å stabilisere nedre del, for å unngå mye pendelbevegelser på posen - dette kunne kanskje løses med festepunkter i nedre del av hoftebeltet?

Testet nå i ettermiddag:

1292262706_PackraftMageElastikk(IMG_20180425_183542794_HDR).jpg.095fa3263f78bbb19f9e8b13015887bd.jpg314588977_PackraftMageKarbinerTopp(IMG_20180425_183138974_HDR).jpg.237659986337a617a4bfaef025c4c8a4.jpg711300206_PackraftMageKarabinerBunn(IMG_20180425_183314866_HDR).jpg.8194f32669a2ea276f8c3722b26f6723.jpg1373794221_PackraftMageSide(IMG_20180425_184327997_HDR).jpg.bd4881597de1bf8633a1f33cefed9698.jpg1376269133_PackraftMageForfra(IMG_20180425_184501069_HDR).jpg.92ca33658c8353d053b6a6f5a2c16165.jpg

Løsnet knuter og tok båndene ut fra festen på pakkposen, og knøt inn en bit elastisk snor. Jeg kunne tre inn karabinere sammen med festespennen for toppstrammerne, og der var sannelig de to toppfestene på perfekt plass :)  De nedre var litt verre, men jeg har såkalte Packtach (link) som gjør at jeg kan klemme fast karabinere på stoff, og da gikk det greit - de er litt knotete (og jeg stoler ikke helt på at de ikke skader stoffet) så jeg kommer nok til å håndsy en enkel løkke på plassen der etterhvert. På med ryggsekk først, og hekt båndene inn i karabinerne, kjenn etter litt, ta av og juster lengden på elastikken, prøv på nytt og - Bingo! Dette kjentes faktisk ikke verst ut :D En god del av vekten overføres via ryggsekken ned på hoftebeltet, og vekten på magen er med på å balansere vekten på ryggen. Lite pendling i posen, og det er et visst slingringsmonn for å justere hvordan den henger på magen. 5-minutterstesten tilsier i hvert fall at det bør være mulig å gå mange kilometer på denne måten :thumbsup:

Ulempene er at posen på magen gjør at du mister litt visuell kontroll på bakken like foran deg, og er det ulendt terreng kan det være skummelt. Skal du gå bratt oppover, kan øvre del av lårene touche opp i sekken og skape bevegelser i posen. Og det er jo en liten åpning øverst, så etter noen timer med regn kan det kanskje begynne å skvalpe i posen... 

Jeg har en annen løsning i tankene med å få posen klamret bak ryggsekken, men jeg tror uansett at jeg kommer til å bruke denne løsningen mest - etter litt optimalisering og finpussing ;)

Har noen forbedringforslag? Råd og innspill ellers? Hvordan bærer DU packraften din med deg på tur til vann/sjø/elv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke rulle den som en pølse og feste den under/nederst bak slik vi gjorde med liggeunderlag og store telt i gamledager. Den trenger jo ikke akkurat så mye regnbeskyttelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RuneH skrev:

Kjøp en zpacks Arc Zip (65L)

Bestill V top strap samtidig. Totalvekt 794 gram. Spar 1,5 kg og få plass til alt.

He he. Det toget har gått. Vurderte ArcBlast en gang, men endte på Atmosen - jeg tror at det jeg taper på den ekstra vekten, får jeg igjen med gode renter på bærekomfort. Og så får jeg renter på pengene som jeg ikke bruker på en ny sekk :D 

57 minutter siden, ost skrev:

Kan du ikke rulle den som en pølse og feste den under/nederst bak slik vi gjorde med liggeunderlag og store telt i gamledager. Den trenger jo ikke akkurat så mye regnbeskyttelse.

I tillegg til at den er litt knotetet å rulle sammen "pent", så synes jeg at den blir for stor til det. Jeg har ikke prøvd, men jeg føler meg temmelig sikker på at stroppene der bak er for korte. Og forlenger jeg dem, tror jeg det vil stikke så langt ned at jeg må ta av sekken før jeg kan sette meg på stein å hvile litt. Men har ikke prøvd - og det skal jeg gjøre, kan fort dukke opp positive overraskelser når man sjekker ut ting man egentlig har avskrevet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er inne på noe her. Ut fra hvor høyt jeg bærer kameraet når jeg fester inn snutebagen på brystet så ser det ut for meg som du enda kan heve den litt opp. Dersom du ikke forringer sikten til hvor du setter bena ut over det du nevner over. 

Jeg trodde først jeg skulle bli ukomfortabel med tungt kamera festet inn foran på brystet, men jeg finner faktisk at det kjennes ut som det er med på å balansere børen mer - til tross for at det jo ikke er kjempetungt. Så min opplevelse er at det faktisk er helt kurant å bære noe av vekten på fronten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

Og hvis jeg først har stappet ned der, så er det et slit å få den ut, og sekken ligner et virvelløst dyr av et eller annen slag når den skal stroppen fast på baugen, halvfull som den da er blitt...

Det kommer an på hva slags tur. Er det litt lengde på turen, så blir det pakkrammesekk for meg. Da blir den ikke slapp når vekta tas ut. Er det kort tur med liten "dagstursekk" sånn som du har, så kan man nesten få den nedi en 270-båt. Evt kan man ta med ei ekstra stropp og komprimere sekken.

Jeg skjønner ideen, men blir det ikke fryktelig tungvint når man skal ha av og på sekken?

 

PS: Premie for god illustrasjon!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lompa skrev:

Jeg skjønner ideen, men blir det ikke fryktelig tungvint når man skal ha av og på sekken?

Vel, det kommer an på hva du mener. Det er mest tungvint og tar mest tid når man tar den på, og for å teste gjorde jeg det nettopp. Tre ganger med klokke liggende synlig - alle tre gangene på mellom 40 og 50 sekunder. Det blir jo ikke store forskjellen ift å stroppe den fast bak et sted på sekken, eller pakke den nedi. MEN, jeg merker at jeg har under ett år igjen til jeg runder 50 - bevegeligheten i skuldrene er ikke som den en gang var. Det å hekte båndene inn på karabinerne som er i en posisjon over og bak ørene gjør at jeg kjenner at jeg nærmer meg et punkt der dette vil bli skikkelig vanskelig. Skal jeg i det hele tatt greie å gjøre dette om 10-15 år, må jeg drive bevegelighetstrening av skuldrene, antar jeg. Er sikkert ikke en dum idé uansett. Det kan jo også hende at karabin-kroker er noe uoptimale som oppheng - kanskje det kan bli enklere og raskere med andre krok-typer eller remedier? Det får videre "optimalisering og finpussing" bringe mer klarhet i :) 

7 timer siden, Lompa skrev:

PS: Premie for god illustrasjon!

Enhver ingeniør som uforvarende har endt opp som teknokrat må kunne snike inn semi-tekniske illustrasjoner i den evigvarende PowerPoint-flyten :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Den der posen der som ikke veier så mye, og ikke er så stor, hadde nok aldri noen fortalt meg at jeg ikke kunne feste/stroppe bak på sekken på enkleste måte. (Eks. Under stroppene på topplokket, eller med snorene fram i kompresjonsreimene). Så jeg hadde bare gjort det... :thumbsup:

 

Bonusen er at du slipper å se ut som du går med packraften din i ett bæresjal, klar til å ammes, og du kan ta av/på sekken på vanlig måte 😬

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Men hvis du har prøvd det, og dette fungerer bedre, så ville jeg festet noen karabinere frampå sekken, slik at jeg bare kunne klipset den av/på hvis dette er noe du skal gjøre mye av. Så får det heller bare se ut som du er i mamma-perm :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Alpackaraft Explorer 42 kommer sammenrullet med dimensjoner omtrent som et sammenrullet bamse-liggeunderlag. Stroppes som oftes på sekken bak enten liggende eller stående om jeg ikke stapper den ned i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mareng skrev:

og ikke er så stor,

Utfordringen er altså at den er ganske stor. Tipper ca 30 liter.

Og tanken med å ha den helt fristilt fra ryggsekken, er at du da ikke trenger å gjøre noe med den før du stropper den fast på raften - den er ferdig og urørt :) See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, a_aa skrev:

Vel, det kommer an på hva du mener. Det er mest tungvint og tar mest tid når man tar den på, og for å teste gjorde jeg det nettopp. Tre ganger med klokke liggende synlig - alle tre gangene på mellom 40 og 50 sekunder. Det blir jo ikke store forskjellen ift å stroppe den fast bak et sted på sekken, eller pakke den nedi. MEN, jeg merker at jeg har under ett år igjen til jeg runder 50 - bevegeligheten i skuldrene er ikke som den en gang var. Det å hekte båndene inn på karabinerne som er i en posisjon over og bak ørene gjør at jeg kjenner at jeg nærmer meg et punkt der dette vil bli skikkelig vanskelig. Skal jeg i det hele tatt greie å gjøre dette om 10-15 år, må jeg drive bevegelighetstrening av skuldrene, antar jeg. Er sikkert ikke en dum idé uansett. Det kan jo også hende at karabin-kroker er noe uoptimale som oppheng - kanskje det kan bli enklere og raskere med andre krok-typer eller remedier? Det får videre "optimalisering og finpussing" bringe mer klarhet i :) 

Enhver ingeniør som uforvarende har endt opp som teknokrat må kunne snike inn semi-tekniske illustrasjoner i den evigvarende PowerPoint-flyten :D 

Alt blir mer tungvint når man har fylt 50, kan jeg love deg. Fordelen er at det er akseptert å stønne når man reiser og setter seg. Å gå med konstant dråpe under nesa er et privilegium man får etter fylte 60.

Om jeg tar av spraycoveret på min båt, så ruller den sammen til ganske tynn rull. Det går an å vurdere å putte coveret i sekken og feste rullen utenpå eller legge den under lokket. Jeg har gjort det når jeg er på dagstur med en 45-liters sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lompa skrev:

Å gå med konstant dråpe under nesa er et privilegium man får etter fylte 60.

Beste argumentet jeg har sett mot å ha raften på magen så langt - det går helt greit å bli tatt for å være ammende (med grå bart), men NESEVANN i packraftposen, der går grensen :D !

3 timer siden, Tor Magnus skrev:

Hvis båten er pakket skikkelig så synes jeg ikke den tar så stor plass.

Imponerende pakketeknikk i den videoen :thumbsup: Har ikke kjangs til å få min såpass liten, dessverre - den er nok i utgangpunktet en del større, men enda viktigere er det at jeg er redd for å skade TiZip-en med hard bretting på kryss og tvers. Jeg legger min sammen på samme måte som NeoAir-underlaget mitt - folder først på langs slik at den blir en lang tredobbel "remse" og ruller den sammen fra baug og akterut med åpen ventil der. Da blir ikke TiZip-en brettet, men ender på den minst krumme delen av rullen.

Mulig jeg er overforsiktig? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2018 den 21.48, ost skrev:

Kan du ikke rulle den som en pølse og feste den under/nederst bak slik vi gjorde med liggeunderlag og store telt i gamledager.

Testet - og nei, det kan jeg nok ikke. I utgangspunktet :)  Det vil si, hvis jeg forlenger stroppene der fra å være ca 40 cm originalt til ca 65 cm (eller lager et mellomstykke på 25-30 cm), så burde det gå. Og jeg tror ikke min første innvending om at den ville kommer for langt ned stemmer, det bør likevel kunne gå an å sette seg ned for en pust i bakken.

Testet også slippe ut lengden på topplokkstroppene maks, for å se om det gikk å få den under topplokket - og det går faktisk akkurat :thumbsup: Greit å vite. Klemmer sekkerommet litt sammen, men men. Synes dog at det kjentes som en atskillig mer ubalansert løsning enn front-løsningen. Da har jeg mer tro på å forlenge stroppene nederst, lavt tyngdepunkt er sjelden feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si, hvis jeg forlenger stroppene der fra å være ca 40 cm originalt til ca 65 cm

Nå må jeg (frekt) påpeke at du fremstår som litt eldre enn meg. I min barndom/ungdom så fant vi frem taustumper for å feste ting utenpå sekken, men man gjorde kanskje ikke det i riktig gode gamle dager? 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

@ost: Nei, det gikk i flettede geitetarmer, like bra som de der nymotens greiene :D 

Forresten er denne Monsen-episoden filmet ikke langt fra der jeg vokste opp: https://tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/MUHU11000315/sesong-2/episode-3 Siste etappe gjør den jo dobbelt relevant :) 

Fått med meg hvor du er fra, du legger jo ut noen sommerklipp fra en familiehytte av og til. Kona er fra sørspissen av samme halvøy, men i nabo-fylket. Dvs, nå er det jo ett fylke. De traktene mellom det og dette er områder jev søker å utvide min bekjentskap i, ettersom ungene vokser til og pappa mer og mer kan dra ut selv/ta dem med. 

Nå vet i hvert fall fu hva fu skal gjøre til sommeren...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt raften liggende i en Bergans Trollhetta 95 sekk av gammel type, den har frontåpning som en duffelbag så det er lett å stappe raften oppi. Har med et kjøkkenhåndkle som jeg tørker av dråpene på den med etter bruk, da tar det mye mindre tid å få den helt tørr. Er alt tørt lar jeg det ligge i sekken så det er bare å nappe den med seg for en liten dagstur.

Skal jeg litt lengre avgårde må jeg finne på noe litt mer avansert, jeg er ikke så kjempeglad i Trollhetta sekken sånn egentlig. Den er ikke så god å bære om den blir lastet for mye, men med kun raft og litt småstæsj går det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel samme samme konfigurasjon som meg, @Omnilite, med Travel Light 270 med spruttrekk og TiZip - kjøpt på samme importrunde som meg :)? Antar at du kjenner igjen volumet som jeg snakker om - ble nesten litt misunnelig da jeg så videoen over her hvor smått man kan får den når man går ned i størrelse og dropper TiZip...

Men du kan i alle fall få volumet og de 4-4,5 kg vekk fra sekken, hvis du har en drøy meter snor (elastisk eller ei) og noen karabinkroker. Vektbalanseringen er overraskende komfortabel :)

On another note: Jeg var en tur innom XXL i dag og kjøpte slike (59,- pr stk): 8967363657758_1104348_104074_jpg.jpg
...og erstattet den øvre karabinkrokene med hunndelen av spennene, og satte hanndelene på båndene på raftposen. Er litt i tenkeboksen om det egentlig ble noe lettere å ta av og på. Ingen nødvendighet å bytte ut karabinkroken med denne, tror jeg er riktig å si. Har kommet fra til at det som hadde vært mest elegant, ville vært en strammefeste øverst med et feste i bånd der man kan "heise opp" festet etter at man har hektet på posebåndene. Vet ikke om det ga mening :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.