Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen 6 camp vs. Svalbard 6 camp - helårstelt til familie på 5


KristofferB

Anbefalte innlegg

Ser etter romslig telt til turglad familie med 2 voksne og 3 barn (4 til 10 år). Fortrinnsvis helårstelt, selv om det nok blir brukt aller mest vår/sommer/høst. Skal brukes i alt fra fjellet, til skog og kyststrøk. Bruker i dag 2 telt, Hilleberg Nallo 2 og Helsport Troll 3 camp. Funker jo fint dette, men ønsker å kunne ha alle i ett telt, spesielt på dager med litt ruskevær der det blir noe mer tid inne i teltet osv. 

Kikket på Helsport Fjellheimen camp 6 og Svalbard 6 camp. Har også vurdert Hilleberg Keron 4 gt, men blir litt i minste laget og koster mer enn de andre alternativene. Slik jeg ser det er fordeler med Fjellheimen lavest vekt, enklest å sette opp, plass til alle. Ulempen er 2 innertelt slik at man ikke får samlet alle, og at rommet mellom innerteltene fort fylles opp av baggasje + rom til ut/inngang. Fordeler Svalbard er megagod takhøyde (barna kan faktisk stå oppreist!), plass til alle, alle i ett rom, 2 innganger, romslig fortelt med muligheter for både lagring og kokkelering. Ulemper er høyere vekt, noe lenger tid å sette opp, koster mer.

Ser på takhøyden i svalbard som et stooort pluss, 

Har faktisk kjøpt et Fjellheimen 6 camp jeg fant til 4500,-(!!!) i outlet på xxl.no. Dette er jo en super pris, men tenker langsiktig på kjøp av telt, og får jo også 25% på svalbard neste gang de har DnB kampanje samt null stress å returnere Fjellheimen.

Innspill og erfaringer tas imot med takk!

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen av disse to, men vurderer begge to til familien på fire.
Jeg ville lagt bort tanken om ett telt som skal dekke alle behov. Jeg ville derfor beholdt Fjellheimen 6 Camp og kjøpt vintertelt når det blir aktuelt å vintertelte.. Sannsynligvis vil du ha mange flere turer på barmark, ihvertfall den første tiden med forholdsvis små barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Når ungene er blitt så store er det vel bare en fordel å ha to innertelt? Ett til de to største, så kan de bare ha det rotet sitt i fred? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, whistler skrev:

Jeg har ingen av disse to, men vurderer begge to til familien på fire.
Jeg ville lagt bort tanken om ett telt som skal dekke alle behov. Jeg ville derfor beholdt Fjellheimen 6 Camp og kjøpt vintertelt når det blir aktuelt å vintertelte.. Sannsynligvis vil du ha mange flere turer på barmark, ihvertfall den første tiden med forholdsvis små barn.

Takk for innspill. Tenker nok ikke at ett telt skal dekke alle behov. Men ønsker å ha ett telt som kan romme alle i familien på noen turer. Dermed står disse to på listen over kandidater. Har vinterteltet med både Troll 3 (som jo er et helårstelt, gammelt men godt) og Nallo 2, det er absolutt gjennomførbart. 

Det som gjør Svalbard 6c interessant er 50cm ekstra takhøyde og at man får alle i ett rom. Plassen mellom innerteltene i Fjellheimen fylles kanskje lett opp med bagasje når man er 5 på tur, og skal i tillegg fungere som inngang. Altså er det logistikken i fjellheimen jeg er noe skeptisk til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mareng skrev:

Når ungene er blitt så store er det vel bare en fordel å ha to innertelt? Ett til de to største, så kan de bare ha det rotet sitt i fred? :)

Ja, det er jo ikke så dumt, de er nok rimelig gira på eget rom selv ihvertfall:) Er mer logistikken i teltet med lagring, inngang etc. som jeg er litt skeptisk til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, KristofferB skrev:

Takk for innspill. Tenker nok ikke at ett telt skal dekke alle behov. Men ønsker å ha ett telt som kan romme alle i familien på noen turer. Dermed står disse to på listen over kandidater. Har vinterteltet med både Troll 3 (som jo er et helårstelt, gammelt men godt) og Nallo 2, det er absolutt gjennomførbart. 

Det som gjør Svalbard 6c interessant er 50cm ekstra takhøyde og at man får alle i ett rom. Plassen mellom innerteltene i Fjellheimen fylles kanskje lett opp med bagasje når man er 5 på tur, og skal i tillegg fungere som inngang. Altså er det logistikken i fjellheimen jeg er noe skeptisk til. 

Er forsåvidt enig med deg i det. Jeg har bare to barn og da ser jeg for meg at det går greit å ha en del bagasje i det store innerteltet slik at "midtgangen" stort sett er forbeholdt matlaging i dårlig vær og ellers bare fungerer som inngang.
Svalbard 6 veier vel fort 7 kilo og det begynner kanskje å nærme seg smertegrense om det skal bæres et stykke, men vekten kan jo deles på to. Skal du få noe som er romslig nok til fem må du nok kanskje opp i denne vektklassen uansett.

Send meg gjerne en melding om du vurderer å selge Fjellheimen 6 ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kids har brukt å sove med sekken i fotenden når dei var små, dei trengde jo ikkje heile liggelengda. Innhaldet i sekken til mindre kids er jo ofte sovepose/liggeunderlag, så den er meir eller mindre tømt. 

Har litt vanskar med å sjå føre meg så enormt med bagasje når leir er etablert? 

Har brukt Hilleberg Keron 4GT med 3 og 4 kids og to voksne, og då var i alle fall ikkje bagasje eit problem. 

Budde ein gong med 3 kids og ein vaksen i dette i tre veker (minstetausa var heime).

Når me opplevde dette som greit, vil eg tru at Fjellheimen også dug mtp storleik og bagasje? 

Sidan du tenker langsiktig får du vel også svar på dette når du tek Fjellheimen i bruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tessatroll skrev:

Mine kids har brukt å sove med sekken i fotenden når dei var små, dei trengde jo ikkje heile liggelengda. Innhaldet i sekken til mindre kids er jo ofte sovepose/liggeunderlag, så den er meir eller mindre tømt. 

Har litt vanskar med å sjå føre meg så enormt med bagasje når leir er etablert? 

Har brukt Hilleberg Keron 4GT med 3 og 4 kids og to voksne, og då var i alle fall ikkje bagasje eit problem. 

Budde ein gong med 3 kids og ein vaksen i dette i tre veker (minstetausa var heime).

Når me opplevde dette som greit, vil eg tru at Fjellheimen også dug mtp storleik og bagasje? 

Sidan du tenker langsiktig får du vel også svar på dette når du tek Fjellheimen i bruk :)

Takk for godt innspill! Joda, har også hatt turer med 1 voksen og 2 kids (3 på det meste) i et Nallo 2, og mange turer med 2 voksne/3 barn i Troll 3Camp. Bra innspill med at kidsa ikke trenger hele liggelengden. Keron 4Gt har faktisk vært oppe til drøfting her, men usikker på om det blir vel trangt med 2 voksne/3 barn? Her har du sikkert synspunkter. Får man plass til 5 i bredden i innerteltet? Bagasjeplass er jo ikke et tema i dette. Det som etter min mening er litt klønete med Fjellheimen 6c er at bagasjeplass og evt. kokeplass er mellom innerteltene der alle skal gå ut og inn. Teltet har jo 2 innganger, men du vil sjelden kunne bruke mer enn 1. 

Nå er 6 camp i hus:) skal sette det opp provisorisk i stua i kveld, så får jeg litt bedre inntrykk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har bodd alle i 4GT, altså 6 pers og me har som sagt budd 5 stk over fleire veker. Om ein får inn 5 i innertelt kjem nett at på size på kids og liggeunderlag. 

Me har vore fem i innerteltet nokre gonger, men har som regel sove ein eller to (oss voksne) i forteltet alt etter om me har med 3 eller 4 kids. 

Fordelen er at det berre er å opne døra litt, så er du i posisjon til å steike pannekaker til kidsa, rett frå soveposen :)

Om det sku bli skikkeleg grisever så har me faktisk fått trykt 6 inn i Innerteltet, men det er småtrangt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, whistler skrev:

Er forsåvidt enig med deg i det. Jeg har bare to barn og da ser jeg for meg at det går greit å ha en del bagasje i det store innerteltet slik at "midtgangen" stort sett er forbeholdt matlaging i dårlig vær og ellers bare fungerer som inngang.
Svalbard 6 veier vel fort 7 kilo og det begynner kanskje å nærme seg smertegrense om det skal bæres et stykke, men vekten kan jo deles på to. Skal du få noe som er romslig nok til fem må du nok kanskje opp i denne vektklassen uansett.

Send meg gjerne en melding om du vurderer å selge Fjellheimen 6 ;-)

Gode tanker det. Har nok tenkt litt som deg med bruken av ''midtgangen'', men er usikker på hvor gjennomførbart det er med 2 kids. Blir nok plass til en del bagasje i stort innertelt. Men forskjellen på midtgangen i Fjellheimen 6c og ytterteltet i Svalbard 6c er nokså stor. Vekt har jo litt å si, Svalbard blir nok ganske jevnbyrdig med Nallo/Troll-komboen jeg bruker nå. Fjellheimen blir noe lavere, altså mulig å ta med romslig telt når jeg alene på tur med barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Me har bodd alle i 4GT, altså 6 pers og me har som sagt budd 5 stk over fleire veker. Om ein får inn 5 i innertelt kjem nett at på size på kids og liggeunderlag. 

Me har vore fem i innerteltet nokre gonger, men har som regel sove ein eller to i forteltet alt etter om me har med 3 eller 4 kids. 

Fordelen er at det berre er å opne døra litt, så er du i posisjon til å steike pannekaker til kidsa, rett frå soveposen :)

Om det sku bli skikkeleg grisever så har me faktisk fått trykt 6 inn i Innerteltet, men det er småtrangt :)

Hmm. Mulig jeg skulle forsøkt å få sett et Keron 4GT. Har jo veldig gode erfaringer med Hilleberg, og elsker Nallo2 teltet. Fordel med Keron kontra Fjellheimen er f.eks rettere sidevegger og gjennomgående lik takhøyde. Jeg har også en god del netter i forteltet på Troll3, så har tenkt på en slik løsning som et alternativ. 

Hvor store er barna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KristofferB skrev:

Hmm. Mulig jeg skulle forsøkt å få sett et Keron 4GT. Har jo veldig gode erfaringer med Hilleberg, og elsker Nallo2 teltet. Fordel med Keron kontra Fjellheimen er f.eks rettere sidevegger og gjennomgående lik takhøyde. Jeg har også en god del netter i forteltet på Troll3, så har tenkt på en slik løsning som et alternativ. 

Hvor store er barna? 

Kvar bur du? Kan få sett mitt om det høver geografisk. 

Kidsa me har reist med er per dato 16, 14, 12 og 9. Eit par år sidan sist me stua alle i eit telt, men det gjekk fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kvar bur du? Kan få sett mitt om det høver geografisk. 

Kidsa me har reist med er per dato 16, 14, 12 og 9. Eit par år sidan sist me stua alle i eit telt, men det gjekk fint. 

Bor i Tønsberg:) Mulig jeg sender en mail til Fjellsport og hører om de har noe utstilt i sandefjord, eller sjekker om noen her på forumet har et i nærheten. 

Men er jo verdt å ta med i beregningen at Keron 4gt koster godt over 13k, mens jeg fikk Fjellheimen 6c i hus for 4500...

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, KristofferB skrev:

Bor i Tønsberg:) Mulig jeg sender en mail til Fjellsport og hører om de har noe utstilt i sandefjord, eller sjekker om noen her på forumet har et i nærheten. 

Men er jo verdt å ta med i beregningen at Keron 4gt koster godt over 13k, mens jeg fikk Fjellheimen 6c i hus for 4500...

Det hjelper jo ikke deg noe, men jeg bor også i Tønsberg og tar gjerne en kikk på Fjellheimen 6 om sjansen skulle by seg ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, whistler skrev:

Det hjelper jo ikke deg noe, men jeg bor også i Tønsberg og tar gjerne en kikk på Fjellheimen 6 om sjansen skulle by seg ;-)

 

Hehe, ja det heller litt mot å beholde det her. Uansett, hvis du vil kikke kan jeg sende en PM når jeg får satt det opp utenfor her. Holder til på Tolvsrød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KristofferB skrev:

Hehe, ja det heller litt mot å beholde det her. Uansett, hvis du vil kikke kan jeg sende en PM når jeg får satt det opp utenfor her. Holder til på Tolvsrød.

Det hadde vært helt suverent. Jeg holder til på Husvik :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, KristofferB skrev:

Hehe, ja det heller litt mot å beholde det her. Uansett, hvis du vil kikke kan jeg sende en PM når jeg får satt det opp utenfor her. Holder til på Tolvsrød.

 

1 minutt siden, whistler skrev:

Det hadde vært helt suverent. Jeg holder til på Husvik :-)

 

Det får vi til:) Ser nå at prisen på xxl er skrudd noe opp til 8k. Men hvis man venter på neste Dnb-kampanje er det jo uansett snakk om en nokså hyggelig pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KristofferB skrev:

Bor i Tønsberg:) Mulig jeg sender en mail til Fjellsport og hører om de har noe utstilt i sandefjord, eller sjekker om noen her på forumet har et i nærheten. 

Men er jo verdt å ta med i beregningen at Keron 4gt koster godt over 13k, mens jeg fikk Fjellheimen 6c i hus for 4500...

Veldig relevant spør du meg. Eg kjøpte Keron i ei anna tidrekning prismessig :P

13 000,- er frykteleg mykje pengar for eit telt. 

Helsport burde komt med eit Spitsbergen Pro 4 manns.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tessatroll skrev:

Veldig relevant spør du meg. Eg kjøpte Keron i ei anna tidrekning prismessig :P

13 000,- er frykteleg mykje pengar for eit telt. 

Helsport burde komt med eit Spitsbergen Pro 4 manns.

Ja, liker spitsbergen. Er litt som med Keron at gjennomgående takhøyde og bredde, samt bratt vinkel på sidevegger er gode ting. Men Spitsbergen 4 nærmer seg keron 4gt godt i pris, men veier mer. Har stormklaffer på Troll 3c, brukes ikke veldig ofte, men er heller ikke veldig i veien og utgjør minimalt vektmessig. 

Nå står Fjellheimen 6c provisorisk oppslått i stua her:) Tror det skal funke fint, selv om min bedre halvdel er veldig gira på de ekstra 50 cm takhøyde i Svalbard 6c. Veide forøvrig teltet til 5,147g komplett med stenger, plugger og bruksanvisning;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Fjellheimen 6c satt opp i hagen her og testet så smått med diverse liggeunderlag. Vi beholder dette:) Mye for pengene, og dekker behovet som primært er å få alle i ett telt. Midtgangen er romsligere enn forventet, bra vekt, bra fleksibilitet med at man kan droppe det ene innerteltet (da blir forteltet enormt). Takhøyden kunne gjerne vært høyere (og litt ugunstig at det skrår mot fotenden), men det hadde blitt både tyngre og mer kostbart. En tanke kan være at høyde på voksne brukere har litt å si for komforten i innerteltet i sittende stilling. Gleder meg til å få testet teltet på tur i helgene som kommer!   @whistler, du må bare ta en tur innom og kikke. 

Endret av KristofferB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KristofferB skrev:

Da er Fjellheimen 6c satt opp i hagen her og testet så smått med diverse liggeunderlag. Vi beholder dette:) Mye for pengene, og dekker behovet som primært er å få alle i ett telt. Midtgangen er romsligere enn forventet, bra vekt, bra fleksibilitet med at man kan droppe det ene innerteltet (da blir forteltet enormt). Takhøyden kunne gjerne vært høyere, men det hadde blitt både tyngre og mer kostbart. Gleder meg til å få testet teltet på tur i helgene som kommer!   @whistler, du må bare ta en tur innom og kikke. 

Høres bra ut! Sender deg en PM når jeg har en sjans så tar jeg gjerne en kikk 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.