Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med Garmin Oregon


Miamaria

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vett på Garmin Oregon? Det er 700 jeg har. Jeg har flere ganger opplevd at den ikke har tracket, selv om jeg trodde at den gjorde det. For eksempel når jeg har vært på en tur, så har jeg sett på den i en pause for å se hvor langt jeg hadde padlet, og så har den slutta å tracke derfra. Uten at jeg har gjort annet enn å se på den. Har ikke skjønt hvorfor, vet ikke at jeg har stillet på noe.

Nå har den begynt å slutte med tracking når den er avslått, det kan jeg heller ikke huske at den har gjort før. Mener da det som har vært tracket til da ennå har vært der når jeg slo på igjen, og fortsatte derfra? Husker jeg helt feil selv om jeg har brukt Garmin Oregon i masse år? Er det innstilling for dette som jeg kan ha kommet borti?

Jeg tror vel ikke helt på det, for såvidt jeg kan skjønne så husker GPSn det selv om den ikke viser tracket - for kilometertellinga er riktig. Se vedlagte bilde - der viser den riktig antall timer på tur (fra start, inkludert pause, helt fram til jeg lagret) og 18 km, samtidig som tracket bare teller og viser tidspunkt fra jeg slo den på igjen etter pausen. Ca 5 km viser den, men sier det er 18. Merkelig, synes jeg.

Er det feil med den, feil innstilling, eller er det jeg som husker helt feil på hvordan den alltid har virket? Er det sånn på andres?

- Også interessert i tips om jeg kan få lagt kartet fra CD inn på ny maskin. Gjør ikke så mye med det på den gamle, men finner ikke helt ut av det. Eller mener de at jeg skal kjøpe nytt kart hver gang jeg bytter datamaskin?

Skjermbilde 2018-04-24 kl. 17.34.01.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ennå ikke gått til anskaffelse av en så moderne gps, har fremdeles en 62s, men jeg vet at en del nye gps'er har det som kalles for Auto Pause. Dvs at sporloggen stopper når man tar pause. Dette for å unngå det spindelvevet av en sporlogg som registreres når man er i ro. Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke helt, men du finner kanskje en innstilling i spormenyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe annet. Da stopper den bare midlertidig, starter igjen (og fortsetter sporet, ikke sletter) når man drar videre. For såvidt grei funksjon, men jeg droppet det for jeg fikk "hull" i sporet da det tok litt tid før den fikk med seg at jeg var i gang igjen, og den tegnet ikke inn strek for pausen.

Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som hadde en tråd, angående plunder med din Oregon nordpå, i forbildelse med kajakk turer blandt høye fjell? Og du fikk spor langt opp i fjellsidene, når du hadde pause, eller lå stille på vannet?

Som tidligere nevnt så kjenner jeg ikke din Oregon og jeg er ingen ekspert på data/GPSer. Men jeg antok den gang, at du hadde innstillt "trackingen" på tid og kort tid. Så annbefalte jeg deg, å endre trackingen til avstand (kan juseres fra 50 m og utover). Da lager den ingen spor, når du befinner deg på samme sted. Kan jo hende du lyttet til det rådet likevell.  Tross mine bange anelser. :)

Du må selv finne ut hvilke innstillinger du har, for tracking. Du kan som Joker nevner også ha slått på "auto pause", når du er på samme sted, hvis din enhet har funksjonen. Enklet ganger er bruksannvisningen grei å bruke. :) Det er utallige innstillinger på modrene GPSer, som kanskje ikke er så lett å finne for oss "ikke data-/elektronikk" folk.

Det skal ikke være noe tracking, når enheten er avslått! Men det er mulig, den kan fortsette et spor når den "slåes på igjen. Jeg aner ikke. Sjekk mulighetene, hvis ingen andre kan bekrefte/avkrefte. Den sletter ingen spor, uten at du gjør det, eller har innstilling for antomastsk sletting når enheten slåes av.

Angående kart in på ny pc/nettbertt, så er det vel bare å laste ned BaseCamp på den nye maskinen og laste opp kartet fra CDen der. Deretter kan du overføres kartet til GPSen.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tråd om min Garmin 600 med de problemer du nevner, det stemmer. Den ble derfor sendt inn til Garmin, som fant ut at det var feil med den og sendte meg denne nye. Som slett ikke oppfører seg sånn.

Den pauser ikke. Når den gjør det så starter den jo opp igjen etter pausen, og hele tracket er der. Her er det snakk om at den sletter ting som den allerede har tracket. Og det har den fått med seg - den bare later som den ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på, hva du mener i det siste avsnittet. :(

Det er forskjell på funksjon "pause" og at den ikke tracker. Det kan ha med standard innstillingene (tid - avstand), på den nye enheten din å gjøre. Sjekk dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem å slå av gps'en i pausen, sporet den har registrert skal ligge der. Dersom man "venter" med å slå på gps'en til man har padlet noen km så skal  det bli en rett strek mellom pausen og dit man slo den på igjen.

Du har ikke lagret den andre delen av sporet ditt under et annet filnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Joker skrev:

Det skal ikke være noe problem å slå av gps'en i pausen, sporet den har registrert skal ligge der. Dersom man "venter" med å slå på gps'en til man har padlet noen km så skal  det bli en rett strek mellom pausen og dit man slo den på igjen.

Du har ikke lagret den andre delen av sporet ditt under et annet filnavn?

Det du beskriver er sånn som jeg mener de andre har oppført seg, ja. Jeg finner ikke noe annet lagret her dessverre, sorterer etter datoen filene er lagret. Niks andre nye. Særlig rart ettersom totallengden den opererer med stemmer med det som burde vært på tracket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.