Gå til innhold
  • Bli medlem

3 karer til Femundsmarka 9-15 Juli


Johanks

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er tre kompiser som har avsatt 9-15 Juli i år til guttetur, har sett for oss å benytte sjansen til å oppleve den beryktede Femundsmarka. Har drevet å søkt mye her på forumet, samt lest mye blogger men blir ikke helt enig med meg selv hvordan vi skal legge opp ruten. Vi kommer kjørende sannsynligvis kvelden den 14. fra nord-vest landet-oppdal-røros så det må bli Synnervika som utgangspunkt, da har vi hele dagen den 15. til å forflytte oss og finne første camp. 

Fiske vil ikke bli hovedfokus for denne turen, men en stor del av den da vi er interessert i fiske alle mann, undertegnede mest. Ørret/røye foretrekkes, men alt fiske er spennende. Vi har heller ingen planer om å jage km for denne turen, men samtidig vil vi gjerne få sett litt når vi først er her inne. Det gjør ingen ting om vi kjenner det godt i kroppen etter dagens etapper, men tid til fiske og camp må vi ha, og om det er godt fiske og fin camp tar vi gjerne to dager der. Vet vi har satt av litt liten tid, men det er dette vi har som klaffer for alle. 

Formen: Vil jeg si er middels turgåere, slutten av 20-årene, jakter og drar på tur alle mann men tung oppakning er som oftest på helgeturer uten de lengste distansene. Noen trener mer enn andre, men man er ikke sterkere enn det svakeste leddet. 

Starten: Det jeg kan se for meg er å ta løst fra Synnervika om morgenen og gå opp mot Nordvika, for å så gå på sørsiden av mugga oppover. Det er jo første turen vår i dette landskapet så jeg har vansker for å kunne planlegge etapper da terrenget kan være noe trått etter hva jeg har fått forståelse for. Kan man satse på Nedre Muggsjøen første dagen eller blir dette hardt? En annen mulighet er ta ferga fra Synnervika om morgenen(se vedlagt fergerute) til Røa så gå oppover der, men har ett lite ønske om å komme ned her på returen. Anbefalinger?  

Returen: Har lyst å se og gå ned Røa, så om noen mener det er mulig å rekke dette på dagene vi har tilgjengelig om vi kommer fra de nordlige delene av Femundsmarka eller har rutetips for oss er dette svært mottagelig. Vi, eller jeg iallefall må komme meg hjem igjen søndagskvelden den 15. Har ca 5t 45m kjøretur fra Synnervika, men ser MS fæmund 2 har siste avgang fra Røa til Synnervika kl.14:45 så da kan vi kanskje ta en lørdagskveld i Røros og oppleve denne plassen også? Smaker nok med ett hotellrom, kald pils og en liten debrief da. 

Mygg er jo ikke ukjent for oss, men er noen området verre enn andre mtp våtmarker rundt vann osv? Litt kjedelig å bli låst til teltet på kveldene.

At vi møter andre midt i Fellesferien får vi bare regne med, men det er sikker noen områder som er mer populære enn andre. Stifte nye bekjentskaper er jo bare kjekt, men vi liker å ha litt egen-plass. Innspill?

 

 

På forhånd takk til alle tips og innspill :) 

femunden rutetid.JPG

Endret av Johanks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mente var at det er bra hvis dere tar med dere bokser og annet søppel etter dere som ikke brenner ut igjen av marka. Faktisk er det ganske mange som ikke gjør det. Det var ment som ett godt råd fra min side. God tur til dere alle når den tid kommer 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Camthalion said:

Det jeg mente var at det er bra hvis dere tar med dere bokser og annet søppel etter dere som ikke brenner ut igjen av marka. Faktisk er det ganske mange som ikke gjør det. Det var ment som ett godt råd fra min side. God tur til dere alle når den tid kommer 🙂

Det var noe bedre skrevet. Når du skriver så kort og med utropstegn så fremstår det som en direkte anklage og ikke et velmenende råd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager den. Var ikke ment slik. 

Forøvrig når det gjelder mygg, så kan den være direkte jævlig av og til. Myggnetting er greit å ha i lomma. Andre gode tips er gode støvler med ankelstøtte, samt prøve å holde vekten nede på det en har med seg. Det er veldig tungt å trø i store deler av marka. 

Geir

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søpla er alltid med hjem, og er det ekstra plass så blir søpla som andre har etterlatt seg med også! 

Ny myggnetting står på innkjøpslisten. Er det hovedsaklig mygg eller er det knott også? Av erfaring så holder ikke myggnetting knotten ute, så har som regel blitt ett tykt lag med myggolje under gåsejakta osv. Litt også for bedre utsyn men den knotten har en evne til å smyge seg inn det meste... 

Sekken bruker å havne rundt 15-18kg, pluss kamerautstyr. Speilrefleksen med tilhørende optikk blir hjemme, men tar med meg ett kompaktkamera(canon g7xmk2), Gopro og en tripod. Så kan jeg legge 6 dager med mat oppå der. Skal prøve å holde vekten under 25kg. Vi får gå sammen og sammenligne litt pakklister så tipper jeg mye av fellestingene kan strupe ned vekten endel om vi fordeler. Gode sko står klare.  

Har du @Camthalion kjennskap til terrenget på det området jeg ønsker å gå i? Altså fra mugga til nordsiden av røa? Av det jeg har lest ser det verst ut på sørsiden av Røa, kanskje verst mellom Røvolltjønnan og innover Grøtådalen. 

 

Noen som mener i grove trekk Synnervika - Muggsjøen - Volsjøan - Revsjøen - Nedre Roasten og ned Røa kan bli stress på en 6-7 dager tur? Er jo ikke ønskelig å springe oss igjennom Femundsmarka men få se litt og samtidig ha tid til å få inntrykk av plassene. Jeg antar når vi først er oppi der at det bli å improvisere litt etter kartet og tiden vi har, men i grove trekk tenker jeg på denne ruten.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femundsmarka er jo svært og jeg er ikke så kjent der til å gi tips til hvor man bør gå. Men tenker jo at dere kan komme mye rundt og langt av sted på 5 dager.


Synnervika - Muggsjøen - Volsjøan - Revsjøen - Nedre Roasten og Røa:
Ser jo ut som en gjennomførbar tur, har ikke sett på avstanden men. Har ikke gått i området der, men eneste jeg merker meg er at på karter så ser området rundt nordvika og mot muggsjøen veldig myrete og vått. Kan bli tungt å gå der utenfor sti. Vi holdt oss stortsett på stien frem til vi kom over tregrensa. I skogen var det ganske steinete og kupert/kronglete en del plasser utenfor stien. 


Gikk denne ruta for noen år siden. Har en bekjent som er glad i å fiske og tok mastern sin på roasten. Han sverge til at Røa-vassdragen og Nedre Roasten skal være ypperlige fiskevann.
Ellers skal det sies at du finner ikke noe større mygg helvete enn Femundsmarka. Vi holdt oss heldigvis oppe over trelinja hvor de var relativt fraværende, men fy faen så mye mygg det var der. Det var en skikkelige plage noen dager.

image.png.1049c462b41dbdb0c94c047b080dce03.png

Endret av derp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet en tur i Synnervika og fulgte nordsiden av Mugga opp til Nedre muggsjø, som jeg gikk rundt (med en avstikker til alle vannene nordover) før jeg gikk til Volsjøen, og ned til Revsjøen. Derfra gikk jeg på sørsiden av det vannsystemet som kobler Revsjøen til Rogen helt frem til Rogen, og fulgte så Røavassdraget hele veien ned til Femunden. Terrenget på turen var stort sett greit å gå i, foruten alle steinhavene langs en del av vannene da, men om det er tørt er det raskt å komme seg over de. Jeg brukte to uker på den tiden, men jeg tok meg riktignok meget god tid, fisket mye, og det ble noen utflukter til småvann rundt omkring. Turen er nok gjennomførbar på betydelig kortere tid, men kanskje ambisiøst på 6 dager om det skal fiskes litt også, og dere ønsket jo ikke å jage kilometer heller.

Fisket var riktig dårlig i Mugga og Muggsjøen, så vel som vannene nordover derfra, men fra Volsjøan av fikk jeg stort sett bra med fisk hver dag. Volsjøan og Roasten-vannene bød på ørret, utover det var det bare gjedde og harr, og én fin abbor. De dårlige fangstene i starten kan skyldes at det ennå var tidlig på året, og fremdeles kaldt. Jeg besøkte Femundsmarka tidlig i juni, og da var det behagelig folketomt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2018 den 3.35, KimH skrev:

Hele spekteret der fra knott, mygg å klegg 😧😀 

Jeg har vært ganske mange ganger i Femundsmarka, både juni, juli og august, men har aldre opplevd klegg eller knott som noe problem. Kan knapt huske å ha sett dem overhodet ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, TOT said:

Jeg har vært ganske mange ganger i Femundsmarka, både juni, juli og august, men har aldre opplevd klegg eller knott som noe problem. Kan knapt huske å ha sett dem overhodet ... 

Jeg følte meg heldig for to år siden da jeg var der. Brukte ikke myggsprayen en eneste gang. Det var vel sent i juli

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært der selv på mange år etter flyttet til vestlandet men er nå halvt rendøl og gudbrandsdøl hatt mine turer der og kontakt med folk som farter der fiske og kano, som med andre dyr og insekter varierer det veldig mye fra sesong hvor mye det klekker avhengig av tempratur og fuktighet. Kan jo se litt her hvordan varierer folk synes :https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/8213-mygg-femund/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleggen er der men kommer først når det blir varmt. På turen i 2014 så var det veldig varmt de siste dagene og da dukket de opp. Er dog ikke store mengder av den.
En tur via Nordvika opp til Nedre Muggsjøen, via Litl Volsjøn og snidde Volsjøen ned via Langeggtjønna til Røvollen, så langs Rø a ned vil vel gi dere en distanse på 27-30km et sted. Spørs hvor langt dere vil gå og hvor tunge sekker dere skal ha. Fisk finnes overalt men det varierer på art og bestand en del.
Er dere primært ute etter ørret og røye så er favorittene Røvollfjellet, Grøtådalen og Krattland. Er et stykke inn til de to siste, spesielt Krattland.
Dere kan jo ta turen opp Røa som en start og så så leir i øvre deler mot Roasten første dagen. Foretrekker selv at første etappe ikke er så lang. Så ta en tur videre langs Roasten, f.eks inn til Grislehåen. Derfra opp til Krokåthåen. Så direktestien(ikke merket på kart) derfra til Røvolltjønna. Så avslutte ned til Haugen å ta ferga derfra tilbake til Synnervika på ettermiddagen. Tipper ca 25km på denne.
Selv pleier jeg se meg ut en del steder i forkant og så lage turen litt underveis, som regel bare første camp som blir som planlagt. Med litt drittvær er det fort greit å kutte ned på antall km.


 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, tar med meg alle videre! Får diskutere litt med gjengen som skal være med ang. fisket. Selv er jeg mest interessert i ørret, røye og abbor og det antar jeg dem andre er også egentlig, så da virker det jo nesten litt ut som vi bør prioritere sør-siden av Røa siden det type fiske er best der? 

 Ser nå vi skulle hatt to uker minst å bare tatt det akkurat som det passer oss :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De turene jeg har hatt i området er heller ikke husket for mye mygg. En og annen kveld har det vært litt, men ikke de store mengdene. Kanskje har jeg hatt flaks. Mine turer har stort sett vært i månedskifte juni/juli.

Ang. ørret nord for Røa så er det gode muligheter i bl.a. Mugga, i Litlvolsjøen og Volsjøan. I Skjedbrotjønnan er det fin abbor. Se turen min i dette området her.

Også Langeggtjønnan og Litlsjøen er kjent for ørret. Litlsjøen har også fin abbor.

Ørretfangst i Volsjøan i 2016:

DSC00570.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med netting og middel så er sikker. Kaldt ennå blir kanskje kald sommer og mindre insekt men er dere uheldig så kommer dere til første varmeperiode det har klekket mye aktivitet. Det er veldig variabelt vanskelig forutsi . Ser her og forskjell folk opplever: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

De turene jeg har hatt i området er heller ikke husket for mye mygg. En og annen kveld har det vært litt, men ikke de store mengdene. Kanskje har jeg hatt flaks. Mine turer har stort sett vært i månedskifte juni/juli.

Ang. ørret nord for Røa så er det gode muligheter i bl.a. Mugga, i Litlvolsjøen og Volsjøan. I Skjedbrotjønnan er det fin abbor. Se turen min i dette området her.

Også Langeggtjønnan og Litlsjøen er kjent for ørret. Litlsjøen har også fin abbor.

Ørretfangst i Volsjøan i 2016:

DSC00570.jpg

Se her ja, ja men da tror jeg ikke jeg er så i tvil på grovruten lengre! Trodde jeg hadde lest det som var å lese på bloggen din av turer, fast leser men denne har gått meg forbi gitt. Ser ut som en knall tur, inspirerende å lese og kjenner jeg gleder meg noe enormt til denne uken vi skal få her :) 

2 timer siden, KimH skrev:

Ta med netting og middel så er sikker. Kaldt ennå blir kanskje kald sommer og mindre insekt men er dere uheldig så kommer dere til første varmeperiode det har klekket mye aktivitet. Det er veldig variabelt vanskelig forutsi . Ser her og forskjell folk opplever: 

 

Det blir ikke tatt noen sjanse, som du sier man kan treffe godt i klekkingen og da er det greit å få litt pause fra dem med en netting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, KimH skrev:

Blir en fin tur uansett inni der, håper på litt godvær og godt fiske 😊

Ja det tror jeg, takk for det :)

I fjor var vi litt sør for Namsos, da var det skogsfugljakt. I år blir det fiske i fokus så dette må bli knall!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Johanks skrev:

Selv er jeg mest interessert i ørret, røye og abbor og det antar jeg dem andre er også egentlig, ...

Håper du er klar over at harr, er en laksefisk. :) Mye av den i Femundsområdet.  Ser du får mage bra tips her, så håper dere får en fin tur. Og "skitt fiske"!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Håper du er klar over at harr, er en laksefisk. :)Mye av den i Femundsområdet.  Ser du får mage bra tips her, så håper dere får en fin tur. Og "skitt fiske"!

Håper jeg får noen på fluestanga, sprek fisk visstnok. Som matfisk har jeg ikke hørt mye positivt, men det må testes selv. Takk for det :) 

2 timer siden, KimH skrev:

Blir det dårlig fiske så får dere legge turen innom her når skal over igjen 😀 http://www.sollia.net/fiske

Kjørt over Rondane der noen ganger når jeg kommer nordfra og skal til østlandet,  veldig fin avstikker når man er lei Dovre og Gudbrandsdalen! Ser på nett det har blitt tatt noen voksne ørreter der, når på sesongen anbefaler du området?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.