Gå til innhold
  • Bli medlem

Amatør med Fjällreven's poncho, med sekk på ryggen


Epletre

Anbefalte innlegg

Det var litt regnvær her i Oslo da jeg tenkte å ta meg en kort 2km treningstur med 31 kg tung ryggsekk rundt parken der jeg bor, så jeg hadde vett på å teste ut denne poncho'en fra Fjällreven som kom med posten like etter at jeg kom hjem fra siste overnattingtur.

Første praktiske problem var å få på ponchoen, med sekken allerede på ryggen (Bergan's powerframe). Etter et minutt så ble det klart at trikset, hvis man er alene, er å først kaste ponchoen bakover over sekken, og så tre på hetta framover, og over hodet. Det var naturlig å løsne på alle knappene på siden, men det er ikke utenkelig at man muligens kan få kneppet et par knapper like under armene, men det er ikke åpenbart fir neg at dette vil være greit å få til.

Andre praktiske problem var hetta, som sånn uten videre henger bitte litte grann for lavt, sånn at man bør trekke litt i stroppen i nakken for at kanten på hetta henger bedre rundt ansiktet.

Jeg er over 180 cm høy og opplevde på vei opp trappeoppgangen der jeg bor, at ponchoen henger for lavt når man attpåtil skal gå oppover trappa, sånn at en må  passe på å ikke tråkke på poncho'en.

Sånn ute, var det opptil 10cm klaring fra bakken og opp til poncho'en, noe som var helt greit (jeg var nok litt foroverbøyd også). Det er nok slik, at hvis man knepper til knappene på sidene, så vil poncho'en løftes noe opp fra bakken. 

Det var artig å se at poncho'en så ut til å dekke over hele ryggsekken. Med armene inn under poncho'en så ble ikke armene eksponert for regn, og poncho'en hang noe nedover skuldrene.

Et potensielt problem, vil være sterk vind med alle disse knappene ukneppet, så hvordan det vil se ut i sterk vind kan jeg bare forestille meg i fantasien.

Det slo meg at, hvis det virkelig var om å gjøre å holde seg tørr mens man går, så kunne det jo gå an å ha på gamasjer, som vil dekke til det nederste partiet på bena, så blir man kanskje litt svett i stedet for å bli helt våt omsider nederst på bena i mye regn.

Hetta kan tres áv hodet, men ansiktsåpningen er ikke så stor, slik at man bør først trekke hetta bak over hodet, og så nedover ved haka, og ikke omvendt.

 

Det er helt nederst fire hemper, som finnes enkeltvis ved hvert hjørne helt nederst.

Det er en stropp som løper rundt ansiktsåpningen og som går ut ved to hull på forsida ved halsen. Og er også en stroppen i nakken på baksida. Åja, og så er det fem par med knapper på hver side under armene.

poncho2.JPG

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det å bevege seg i denne i terreng? Eg har lite erfaring med poncho bortsett fra på konserter og arrangementer hvor man står i ro når det er forventet mye regn.

For min del ser eg for meg at vinninga går opp i spinninga ettersom eg svetter en god del. Jo tettere bekledning eg da har på meg, jo våtere blir eg uansett fra innsiden. Jervenduk for eks bruker eg bare i bevegelse om eg absolutt er nødt, men ellers kun i leir eller i pauser.

Et tips for å unngå vått innhold i tursekk er å pakke alt innholdet i pakkposer. Da gjør det ingenting om sekken blir våt. Samtidig hjelper pakkposene veldig på organisering i sekken også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt erfaring med fottur og poncho. Syntes det er en veldig fleksibel løsning kontra klassisk regntøy. Det er langt mer luftig og mindre klamt. Samtidig kan poncho også brukes til vindbeskyttelse og som en liten tarp. Har brukt STS sin superlight poncho/tarp endel de siste årene og jeg foretrekker en slik med på tur fremfor klassisk regntøy. Hvorvidt dette er noe for akkurat deg er et annet spørsmål - spørs jo litt på type tur man legger ut på også. Men om du har en poncho liggende så er det jo bare å ta den med på neste dagstur å prøve det - bedre å bygge litt erfaring på dagsturer en på første langturen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, nomore said:

Hvordan er det å bevege seg i denne i terreng? :)

Tja, kanskje noen andre kan si noe om dette her. Jeg tenker at jeg vil bli frista til å ta av hetta under tur i skogen for å se og høre bedre rundt meg, og så gå med denne impregnerte boonie hatten jeg har klar, som jeg også har festa en lykt på.

Jeg skal på tur igjen om noen dager, og jeg skal ta med poncho'en og jeg mistenker at det blir litt regn. Jeg får skrive litt mer her hvis jeg tar poncho'en i bruk når jeg labber oppover skråninga i skauen. Jeg sitter og venter på at snøen skal bli redusert til noe minimalt i skogen der jeg skal gå. Da jeg undersøkte for noen dager siden, så var det ikke så mye snø på veiene og jeg regner med at det vil være 10-20 cm med snø, eller mindre da jeg skal tråkke fram på veiene der det nylig var skiløype, og kanskje 30 cm snø i skogen eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, nomore skrev:

Et tips for å unngå vått innhold i tursekk er å pakke alt innholdet i pakkposer. Da gjør det ingenting om sekken blir våt. Samtidig hjelper pakkposene veldig på organisering i sekken også :)

Pakkposer i sekk kombinert med regntrekk til sekk er en kombinajson som fungerer i overraskende dårlig vær for meg...

Under transport i dårlig vær foretrekker jeg ovennevnte sammen med skallbekledning og vanntette sko/støvler veldig langt fremfor pocholøsninger eller jervendukløsning. Men så HAR jeg jo slik bekledning. Uttesting av tøy, sekk og turutstyr i nærmiljøet slik Epletre gjør er noe jeg applauderer. Da blir man fortere kjent med utstyret sitt, hva som fungerer, hva som ikke fungerer, hva som kan justeres osv. Det har mye mer for seg å finne av slikt før turer enn under turer. Det øker som regel både sikkerhet og turopplevelsene...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.