Gå til innhold
  • Bli medlem

Shoppingavhengig?


Miamaria

Anbefalte innlegg

Ref tråden hva har du kjøpt i dag, så har jeg nå lagt inn en bestilling på noen tusen kroner, etter noen måneders omtrent tørke. Nærmere et halvt år, faktisk, var fem måneder siden siste bestilling hos Fjellsport.

Det jeg oppdaget, er at jeg lurer på om man ved mye handling av turutstyr rett og slett blir litt avhengig, sånn som av narkotiske stoffer og så videre? Sånn at hvis man har et opphold, så blir effekten sterkere når man begynner igjen? For nå er det sånn at jeg riktig gleder meg til pakken, til tross for at den ene tingen bare er "kjøpe ny pga. ødelagt" (gørrkjedelig), og det andre dyre er "kjøpe ny pga. gammelt" (gørrkjedelig).

Har jeg rett og slett vært shoppingavhengig???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil nok si at det er litt drøyt å kalle det avhengighet bare man gleder seg til noe. Det er ganske normalt å glede seg til slike ting. Jeg ser dog ikke bort fra at effekten kan bli større ved opphold. Eller så tenker kanskje jeg det er riktigere vinkling å si at effekten blir dempet hvis man har perioder man kjøper veldig mye?

Det er ganske interessant da. Jeg har tatt en del fag innenfor forbrukeratferd/forbrukerpsykologi på studiene mine. Husker godt en forskningsartikkel som viste at folk generelt ble mer fornøyde med produkter de kjøpte over nettet pga den spenningen som bygger seg opp når man venter. Eller, det vil si, ikke mer fornøyd med produktet, men de har større nytte av hele prosessen da man får glede av den spenningen det er å vente. Disclaimer: Kan ikke lenke til noen kilde, så dere får ta det for hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Never underestimate the effect of retail therapy 👌🏻 

Det gir jo en lykkefølelse å kjøpe noe man virkelig ønsker seg. Og det er en fin motivator. Samt at en del utstyr ol gir bedre livskvalitet (som toppturski når alt man vil er å komme til topps) og man holder seg fysisk og psykisk frisk ved å bruke utstyret. 

Nødvendigheter er jo ikke like gøy. Tvert imot bare kjipt å bruke penger på. Men de fleste har vel fortsatt bakkekontakt. Mister man det, så er man ute og kjøre. Hei Luksusfellen. Og en viss moderasjon mtp miljø er jo også greit å ha i bakhode. 

Legge til: brukt kjøp/salg er inkludert her. Må ikke kjøpe nytt og ta vare på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye moro å kjøpe ting, men jeg tror ingenting på avhengighet, som om at varekjøp skulle være en kjensgjerning man ikke kunne sette en stopper for selv.

Jeg tenker at det er flere spennende aspekt med anskaffelse av ting:

  1. Planleggingen før kjøp, undersøkelse, vurdering, detektivarbeid for å samle inn mest mulig relevant informasjon på forhånd.
  2. Den gode samvittigheten, være seg enten god råd, eller at man reiser et personlig behov for å skulle ville anskaffe seg noe.
  3. God kvalitet på ting, er vel også noe som gleder spesielt i ettertid.
  4. Lav kostnad kan friste og være nok i seg selv vil jeg tro.
  5. Det å glede seg til noe nytt god tid på forhånd.
  6. Evt. investeringsobjekt som kan selges videre til andre, så får en noe av pengene tilbake.
  7. Man kan kjøpe ting, på vegne av andre, noe som gjør det hele mer meningsfult.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rekke vanlige aktiviteter og atferd som gir en tilsvarende lykkerus, eller som det også kalles: "gir glede". Jeg tror man skal være forsiktig å automatisk klassifisere alt som gir oss nok glede til at vi gjentar det som avhengighet, i hvert fall i patologisk form. Da må det i så fall være fordi det på en eller annen måte forringer livskvaliteten. Veldig mange ting som gir en glederus er også forbundet med et visst ubehag slik at det er en kostnad ved å oppnå den. F.eks. dagen derpå etter man har inntatt alkohol, økonomiske konsekvenser ved å kjøpe ting, slitet for å komme seg på topptur, eller ubehaget underveis i noe som gir et adrenalinkick som basehopping etc.

Jeg tror også at jo mer frikoblet man blir fra slike kostnader jo lettere er det å undervurdere dem. Og kanskje et stort misforhold mellom forståelsen av sammenhengen kan gi patologiske effekter. De fleste av oss vil ikke slite med dette. Jeg vil heller det er sunt å glede seg over dette. Det kjekkeste med turer for meg er ofte planleggingen. Selve turen innebærer ofte fysisk slit, kulde, fuktighet og en rekke andre ubehagelige ting. I ettertid ser jeg tilbake på det med briller med rosenrøde glass. FOR EN TUR!

Det er en rekke feller (bias) som kan knyttes til tilsvarende ting som @Thomas E nevner. For beslutninger har Kahneman & Tversky samlet en rekke av disse i sin prospektteori fra 1978, men det finnes også en haug med sosialpsykologiske fenomen som også påvirker kjøp (ikke bare på internett). De fleste er mer fornøyd med ting de eier selv, og i ettertid av kjøp vil man gjerne forsvare sitt valg ved å justere holdningene til handlingen (kognitiv dissonans). Kombinasjonen av alle disse er grunnen til at jeg personlig ikke har noe til overs for fullstendig liberalistisk politikk. Selv om jeg mener at alle bør være fri til å gjøre det de vil så bør det være reguleringer som ivaretar det faktum at en faktisk ikke velger helt fritt. En påvirkes ubevisst av både skjult og åpen reklame, og en rekke andre forhold som er mulig for andre å utnytte.

 

Når jeg leser over innlegget mitt høres det litt ut som jeg forherliger unødvendige kjøp. Jeg gjør ikke det altså. Jeg er som @Gittiamo glad i å både kjøpe og selge brukt, og jeg har et bevisst forhold til kjøp av unødvendige ting som bare ender opp med å forsøple verden, men jeg er enda ingen helgen. Velg gjerne kvalitet foran pris. Da får du ofte et produkt som har lengre levetid, og som ikke taper seg for mye i verdi om man selger det igjen (noe man bør gjøre om det støver ned). 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

De fleste er mer fornøyd med ting de eier selv, og i ettertid av kjøp vil man gjerne forsvare sitt valg ved å justere holdningene til handlingen (kognitiv dissonans)

Advarsel - ørliten avsporing: Festingers kognitive dissonansteori du tenkte på her? Prøvde å sjekke opp en psykologistudine en gang, og dette virket kjent :-)

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Advarsel - ørliten avsporing: Festingers kognitive dissonansteori du tenkte på her?

Siste leddet av setningen ja. Første del er egentlig en konsekvens av "choice-supportive bias". At en i ettertid beskriver valget en tok mer positivt. 
Det er kanskje litt klønete forklart. For når jeg mener forsvare, så mener jeg ovenfor seg selv. Det er ikke så mye man kan gjøre med et valg man allerede har tatt, da er det lettere å endre hva man tenker om valget.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.