Gå til innhold
  • Bli medlem

Finsehytte til Vassbygdi gjennom Geiterygghytte i starten av juni!


JKfotball

Anbefalte innlegg

Hei vi er to stykker planlegger en tur Fra Finsehytte-Geiterygghytte-Aurlandsdalen Turisthytte Østerbø også Vassbygdi. Vi tenker hytte til hytta tur. Altså en 3 dagers tur. Tenker å overnatte muligens på (Finsehytta), Geiterygghytte og Aurlandsdalen Turisthytte Østerbø. Disse er alle dnt betjente hytter. Det som bekymrer meg litt er åpningstidene som står i nettsidene til Finse og Geiterygghytte.= Finsehytta åpent sommer 2018 fra 29.06 og Geiterygghytta fra 22.06 og vi har allerede lagt turen den 1-4.juni. Kan vi bruke hyttene selv om det er stengt?  Hva gjør vi, må vi bytte datoen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du vil møte på litt vanskeligheter på etappen Finse-Geiterygghytta, pg første tredjedel av etappen Geiterygghytta-Østerbø i starten av Juni. Tvilsomt at det er gangbart med den gode snøvinteren som har vært. Riktignok ikke veldig lokalkjent på smelteforhold her, men moh. tilsier at du nok burde drøye et par uker, ja. Antar det er derfor hyttene ikke åpner før nærmere slutten av juni. 

 

 

Endret av Klodrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8DF8D4F5-D574-4864-8E2D-0D8CC9EC3E97.thumb.jpg.708dd2443234d176bac03d1612fdb3ee.jpg

Det blir nok mye snø på første del av ruta. Kan også være mye snøsmelting og mye vann i bekker og elver. Hvis dere må reise på den datoen, tror jeg nok at jeg ville valgt et lavere sted. Er ofte sammenheng med når hytter er åpne og når det er forhold til fottur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, JKfotball skrev:

Vi har prøvd å utsette, men det går ikke kun den datoen som går. Men kan noen eksemplifisere litt gran, hva og hvor slags utfordringer kan vi møte? Mye snø, er det sånn at vi ikke kan gå på det?

 

Ikke for å være krass.. men du utstråler ikke nødvendigvis kunnskap. Spørsmålet jeg ville stilt meg selv er da; er det lurt å begi seg ut i relativt vanskelige forhold? Kan godt hende du har mer kunnskap enn det gis uttrykk for, men verdt å tenke over om du burde trosse forholdene når selv ikke hyttene i området anser det som fottursesong enda. 

 

Eksempler:

- Tungt å gå i snø.

- Våte og dertil kalde føtter. Goretex meg der sola ikke skinner, vasser du i snø i et par dager kan du banne på at det ikke holder.

- Er du litt uheldig møter du på kaldt vær, snødriv og kraftig vind, kan være farlig selv for en erfaren fjellvandrer.

- Det er ikke sikkert du ser de røde T-ene, ergo må du være i stand til å navigere ut i fra kart og kompass.

- Snøsmelting. Bekker blir til elver og elver blir til.. tja store elver.

- Det er ikke sikkert sommerbruene er montert enda, hvilket betyr dertil vanskeligere og farligere elvekryssing.

 

Aldri gått ruta mellom Finse-Geiterygghytta selv (gikk Aurlandsdalen fra Geiterygghytta og ned), så er ikke sikkert det er noen store farlige elver du må krysse eller at alle disse farene vil gjøre seg gjeldende på denne etappen, men jeg vil anbefale å være føre var og velge en annen tur. Aurlandsdalen forsvinner ikke med det første, kanskje dere får tid til høsten eller neste sommer? Finn en rute i et fjellområde et par hundre meter lavere, og gjerne østover, da vil det fort bli mer farbart i fjellet. 

Endret av Klodrik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en tur å anbefale på den tiden. Fra Finse mot Geiteryggen så går man først oppover en solvendt skråning, så den kan nok se grei ut, men når man så skal ned den nordvendte delen kan det bli verre. Der ligger snøen lengst. Det spørs også om Turistforeningen har lagt ut broene over elvene. De kan være farlige å krysse på denne tiden av året. Så vidt jeg vet har ikke hverken Geiteryggen eller Finse selvbetjeningshytter.

Det er en fin tur. Dere har dessverre bare valgt en litt for tidlig startdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.