Gå til innhold
  • Bli medlem

Sinte skigåere på fjellet.


JensM

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg var idag oppe på laksefjordvidda med skuter og skulle fiske litt og jeg hadde en litt pussig opplevelse.

Først litt bakhistorikk. Dette skjedde utenfor oppmerket løype, jeg var med som følgeskuter til en som har dispensasjon pga kroniske smerter.

 

Vi kjørte fra øverste lavnjusvann til buksavannene, og de av dere som har vært der på sommeren vet at dette er ett vann med pen og mye fisk i.

Om vinteren derimot, så er det ikke så veldig mye fisk der. Selv på de dypeste av vannene der, så er det nesten ikke vann under isen (maks 5cm). Så da vet dere det, om dere har tenkt dere dit på vinteren.

 

Når vi kom til vannet så vi ett pent og veldig nytt helsport fjellheimen x-trem 2 eller 3 manns telt. Vi tenkte ikke noe særlig mer på det, og kjørte til de to dypeste av vannene for å fiske. Vi prøvde vel å fiske i litt over en time før vi fant ut at det ikke var håp om å få fisk der på vinteren. Da så vi at mannen som var i teltet hadde gått ut av teltet og stod å styrte litt med pulken sin.

Jeg tenkte med meg selv at jeg skulle tipse han om ett vann ikke så veldig langt unna som huser megastore røyer av ekstremt god kvalitet. Og siden det vannet ligger over kommunegrensa til Lebesby og jeg vet at Lebesby kommune er veldig strenge på søknader om disp, så ville han mest sannsynlig være den første personen på det vannet denne vinteren. (Jeg bruker å gå på ski til det vannet hver 1mai-helg og har fått mange røyer over kiloen der).

 

Her er det vi blir møtt med i ekstrem østlandsdialekt: 

Skigåer: "Har dere lov å være her?" Vi: "Ja?" svarer vi litt forfjamset. Skigåer: "Jeg hater dere forbanna jævla skuterkjørere, jævla latpeiser, kan dere se å dra til helvette herfra!" Før han utbryter ett lite brøl.

 

Mitt tips til eventuelle eventyrere som har tenkt seg opp på finnmarksvidda: Vær kanskje bittelitt hyggeligere når du møter folk, selv om de kommer på skuter eller ATV.

 

Jeg ønsker forsåvidt den skigåeren der evig bakglatte ski og bukser som aldri holder seg oppe!
 

Er dette noe som er ett større problem enn jeg har trodd tidligere? Altså sinte skigåere på tur?

Endret av JensM
  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En som ikke hadde folkeskikken inne høres det ut til, huff! Jeg tenker at det er flott å treffe folk på fjellet, en kan blant annet spørre om råd om et område en kanskje ikke er så godt kjent i. Ellers er det nå trivelig å slå av en prat, om det er folk på ski el skuter eller hva. Heldigvis sjelden en kommer ut for sånne folk som du traff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, JensM skrev:

Når vi kom til vannet så vi ett pent og veldig nytt helsport fjellheimen x-trem 2 eller 3 manns telt.

Han var kanskje redd for bensindamp på det nye teltet sitt😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget med #stillenatur osv, men tåler man ikke skuterlyd, så anbefaler jeg deg å ikke slå telt midt mellom de to desidert mest trafikkerte skutereløypene på vidda. :-P 

På dager med lite vind så vil du høre motordur så og si hele dagen.

Endret av JensM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JensM skrev:

Jeg hater dere forbanna jævla skuterkjørere

Du skulle spurt om han brukte scootersporene når han gikk inn......

Desverre er det en holding blant enkelte at de skal ha perfekte forhold slik de har tenkt, og ikke noe forstyrrende element. Må innrømme at de lokale jeg kommer i kontakt med på mine turer, gjerne de litt eldre har mye kunnskap og bra tips som de velvillig deler. På mc er kaffebordet på Joker og Coop nærbutikker en sann fryd. Og bruke 30-60 minutter her i god passiar har gitt meg mange fine turopplevelser. C2DC27D0-219B-45A6-A626-BDE1B379F935.thumb.jpg.09b8f88db90d339cc7577bc3356f69ba.jpg

Her fra Joker Bjoneroa på sikkert "gæli sia" av Randsfjorden. Kaffen var gratis også😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende folkeskikk her ja, det kan vi være enige om. Forhåpentligvis kommer de inn her på forumet og forklarer seg.

Men jeg vil tro at reaksjonen skyldes at de visste at det ikke var lov med snøscooter der, og at de generellt irriterte seg over det. Dette kan jeg godt forstå, for det irriterer i en ellers stille natur.

De oppfattet dette som ulovlig kjøring og reaksjonen må tas deretter (tror jeg).

Det er alt for mange "handikappete" som får dispensasjon, og om de da i tillegg må ha med seg følgescooter blir det en uthuling av motorferdelsloven. Hvorfor må en handikappet ha med en følgescooter forresten?

Når så noen handikappede får disp, benytter flere anledningen til å legge avgårde i samme områdene (dette har jeg dessverre sett alt for mange eksempler på). 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, noe av det samme skjedde med pappa engang da han drev å kjørte opp løyper til barneskolen(hadde innvilget løyve). Min far passerte en skiløper med sønn på vel 100m avstand, før han så seg i speilet og kunne se skiløperen legge fra seg både sekk og sønn for å sette etter fattern på scooteren. Vil anta gutten syntes den scooteren var tøff og muligens heller ville dratt på tur med en slik, noe faren skulle printe godt inn var helt feil. 

Pappa parkerte på "toppen" og så fortsatt at denne mannen kom med alt han hadde, hørte noe banning og pesing neddi lia der å tenkte han rekker en liten kopp kaffe før han kommer opp, ante nok hvilken regle han skulle få servert. Når han etterhvert kom seg opp satt gutten hans fortsatt frasatt alene nede i lia å fikk se ett stolt øyeblikk av sin far smelle skistavene to ganger i fattern sin scooter og helt uten pust rable av seg en glose ingen forsto noe av(like greit sikkert). Fattern var nok lettere forfjamset over det ekstreme temperamentet men tok det hele med knusende ro(vurderte nok å knekke både staver og ski men prøvde heller å roe ned mannen pga sønnen som beskuet det hele) å forklarte hensikten med turen og innvilget løyve. 

Den temperaturfulle karen snudde 180grader, mumlet ifra seg litt før han trasset seg ned til sønnen igjen, dro på sekken å satte med noe trykket stemning kursen hjemover igjen. Pappa fikk tatt seg en kopp kaffe og en rullings før han kjørte parallellsporet tilbake igjen. Lo godt inni seg da han så sønnen gikk sporet men faren på trass hadde gått i dypsnøen noen meter ifra. 

Rimelig skråsikker at den temperaturfylle også hoppet inn i sporet når pappa hadde kommet seg forbi og ut av synsvidde. Ikke fult så skråsikker på at far&sønn hadde en fin skitur. 

Dette var også "feriefolk" så litt forbausende at noen kan oppføre seg slik uten å ha noen kjennskap til lokale personer, hensikten osv.       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
7 timer siden, Kjell Iver skrev:

Manglende folkeskikk her ja, det kan vi være enige om. Forhåpentligvis kommer de inn her på forumet og forklarer seg.

Men jeg vil tro at reaksjonen skyldes at de visste at det ikke var lov med snøscooter der, og at de generellt irriterte seg over det. Dette kan jeg godt forstå, for det irriterer i en ellers stille natur.

De oppfattet dette som ulovlig kjøring og reaksjonen må tas deretter (tror jeg).

Det er alt for mange "handikappete" som får dispensasjon, og om de da i tillegg må ha med seg følgescooter blir det en uthuling av motorferdelsloven. Hvorfor må en handikappet ha med en følgescooter forresten?

Når så noen handikappede får disp, benytter flere anledningen til å legge avgårde i samme områdene (dette har jeg dessverre sett alt for mange eksempler på). 

Hadde tenkt å si det samme.

Motorstøy hører jeg stort sett hver eneste dag. Noe av det beste med å være på tur for meg er den stillheten man opplever, og på en stille dag i fjellet hører man scooteren på lang lang avstand. Reduserer opplevelsen MYE for meg med slik «unatulig støy» som jeg ellers fylles med hver eneste dag resten av året.

Han reagerte nok på det han trodde var ulovlig scooterkjøring, eller hadde svært dårlig hørsel...

Men har man lov, så har man lov, og forhåpentligvis ett behov også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på og opplever alt for ofte, er hvor forbanna bedreviter mange skal være. Synse, mene og hyle ut om ting de overhodet ikke har greie på... for at det ikke passer de så godt der og da! 

Det er så uendelig mange eksempel på samfunnspoliti, som skal legge seg opp i ting og nesten gå til angrep på folk som gjør ting de mener er feil. Hadde vi brydd oss litt mer om hva vi selv gjorde, og ikke stupe ut med antagelser og stemple folk som idioter bare for de gjør noe som kanskje du selv ikke ville gjort, så tror jeg vi alle hadde spart oss for mye styr :-) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kjell Iver skrev:

Det er alt for mange "handikappete" som får dispensasjon, og om de da i tillegg må ha med seg følgescooter blir det en uthuling av motorferdelsloven. Hvorfor må en handikappet ha med en følgescooter forresten?

Følgescooter er god sikkerhet. De siste 6-7 årene har det vært minst 3-4 ulykker i mitt område,med scooterer (som velter eller kjører gjennom) hvor det "lett" kunne gått galt om det ikke hadde vært andre tilstede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Eksilbergenseren said:

Stort sett enig med deg @Kjell Iver, men følgescooter er vel noe alle bør ha. Du skal ikke kjøre alene så lang utenfor mobildekning før motorhavari eller fastkjøring er livsfarlig. Handikappet eller ikke. 

Dette er så absolutt viktig; en snøscooter som sitter fast er ikke noe å handtere om man er handikappet. (Skulle selv kjøre ned ved i påsken (jepp, jeg har tillatelse) og kjørte først et spor opp i vedfeltet for å komme greit til, snur scooteren og henger på kjelken, kommer 10 meter opp i bakken, topplaget brister og det er en meter sukkersnø under. Kom verken frem eller tilbak før etter et omfattende gravearbeid ispedd bruk av wirejekk. Vil tippe en person med dårlig rygg eller andre skavanker fort måtte ha gitt opp. På Svalbard er det vel mer eller mindre en uskreven regel at man aldri kjører alene utenfor bebyggelse. (Og det blir neppe mer bråk av to scootere fremfor en, snarere tvert i mot - en scooter som står fast er noe av det som bråker mest.)

(Og et annet moment; hvorfor skulle en handikappet være nødt til å dra på tur alene, når vi som går på ski kan dra flere på tur...)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JensM skrev:

Jeg ser poenget med #stillenatur osv

 

11 timer siden, Kjell Iver skrev:

De oppfattet dette som ulovlig kjøring

Hadde Finnmarksvidda ligget sørpå hadde den vært nasjonalpark. Det er et unikt område og motoriseringen på vidda har tatt av de siste 50 år. Barmarkskjøring med ATV gir store spor og varige skader. 

Det er vel bare et tidsspørsmål før hele vidda blir vernet, selv om det kommer til å gå noen år. Men om 25 år fram i tid er den nok vernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med motorisert ferdsel er et vanskelig tema syntes jeg. Jeg mener helt klart det skal være muligheter for dispensasjoner men det er mye skjønn inne i bildet og sikkert endel missbruk også. En og annen scooter eller ATV her og der er ikke jo ikke et veldig stort problem. Problemet kommer når mengden overstiger et kritisk punkt. Det er en metning et sted og hvis dette skjer så blir det mye støy og skader som ikke er bra. Jeg tror det kommer til å bli innstramminger siden det i noen områder allerede er blitt i overkant mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så med småbåttrafikken langs kysten vår om sommeren. Mesteparten av denne kjøringen er ikke nyttekjøring, men kun for å ha det gøy eller for å forflytte seg og sin familie fra sted til sted i sommerferien. Det er nok ikke mange som plages av å høre en og annen båt passere, men når leia blir som en motorvei og smårollinger ligger og freser rundt i små hurtiggående joller, time etter time, bare for å ha det gøy. 

Det skal visst være ekstra fint å ha hytte ved Blindleia, men er ikke dette nesten som å ha hytte ved motorveien?

xl5cPgfHQoS8qqBya1y8UAh3qCR6UmRz2VNeKZwCPAZA.jpg

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Memento mori skrev:

E09C21D0-7F05-457D-82C6-8942E00CE2AF.thumb.jpeg.0226c1d9ca8c9c6a83313a253036f8d9.jpeg

For ikke å nevne isbilen! Skjønner ikke at slik unødvendig støy er lov, selv midt i beste kirketid....

Vi hadde en her i Bærum som ble skikkelig irritert over is bilen og sa tydelig i fra at dette bråket måtte det bli slutt på, dette tilbudet trenges ikke, folk i Bærum har råd til å betale full pris på is.

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege Szyrxzc skrev:

Personlig observasjon, "fine" oslofolk på ski er ofte sinte. Sånn generelt er en del av de ganske ufordragelige.

Gikk en 10 dagerstur Nordmarka på ski i 2010. Noe av det som sitter igjen etter turen, var at jo nærmere Oslo, jo mindre hyggelig var folkene jeg traff.

Noen likte ikke at jeg gikk med pulk i skiløypa, for da måtte de ut av sporet, og de tapte tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Memento mori said:

E09C21D0-7F05-457D-82C6-8942E00CE2AF.thumb.jpeg.0226c1d9ca8c9c6a83313a253036f8d9.jpeg

For ikke å nevne isbilen! Skjønner ikke at slik unødvendig støy er lov, selv midt i beste kirketid....

Har du barn? Bråket fra barn som kommer som en effekt av isbillyden er mye verre... En klok mann tipset om et godt triks. Han hadde lært barna at isbilen lagde lyd når den var tom for is. Problem solved.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege Szyrxzc skrev:

Personlig observasjon, "fine" oslofolk på ski er ofte sinte. Sånn generelt er en del av de ganske ufordragelige. Hilsen vestlending som har bodd i Oslo i mange år. 

 

10 minutter siden, Memento mori skrev:

Gikk en 10 dagerstur Nordmarka på ski i 2010. Noe av det som sitter igjen etter turen, var at jo nærmere Oslo, jo mindre hyggelig var folkene jeg traff.

Noen likte ikke at jeg gikk med pulk i skiløypa, for da måtte de ut av sporet, og de tapte tid. 

Som en «sinna og fin osloborger» så blir det nok slik når alle står på sin rett for bruk av marka ja. Er jo helt Texas innimellom her. Håpløst. Så byfolk er nok mer vant til å måtte sloss for sin egen bruk. Ikke bra. Dessverre. Har sett mer enn et tilfelle av alvorlige skader (potensielt dødelige) og fysiske angrep pga dette. 

Tviler på at Oslo-folk generelt ønske å være kranglete. Vi er bare alt for mange om den ene lille plassen. Så jeg kan faktisk forstå at noen kan bli fortvila over såpass med støy i sin desperate jakt etter total stillhet.

Men å bli ufin er aldri riktig. Noen burde virkelig skjerpe seg. Synes den egohandlingen blir bare mer og mer fremtredende, selv om de fleste er helt ok mennesker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Så byfolk er nok mer vant til å måtte sloss for sin egen bruk.

Med min størrelse - bredskuldret med 58 i jakke, nesten 100 kg og 194 cm, og som på turen fra Gjøvik ble uttalt at pulken veide sikkert hundre kilo, og at jeg gikk 4 mil om dagen... og ikke spesielt nybarbert eller regn etter bålfyring og 8-9 dager i marka, er nok ikke førstevalget å bryne seg på. Ser nok ikke helt tam ut da. Så jeg slipper unna med bare olme blikk😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Memento mori skrev:

Med min størrelse - bredskuldret med 58 i jakke, nesten 100 kg og 194 cm, og som på turen fra Gjøvik ble uttalt at pulken veide sikkert hundre kilo, og at jeg gikk 4 mil om dagen... og ikke spesielt nybarbert eller regn etter bålfyring og 8-9 dager i marka, er nok ikke førstevalget å bryne seg på. Ser nok ikke helt tam ut da. Så jeg slipper unna med bare olme blikk😂

Når folk går til fysisk angrep på hårete beist på 500 kg så er ikke du noe skummelt objekt altså 😂 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.