Gå til innhold
  • Bli medlem

Sinte skigåere på fjellet.


JensM

Anbefalte innlegg

Annonse
8 timer siden, Memento mori skrev:

Er noen på tur lenger unna løypa/merket sti enn 100 meter, så holder jeg meg alltid unna, gjelder på både sommer og vinterstid. Om det er skog, vidde, isen eller høyfjellet spiller ingen rolle. Oppfatter det som et signal på at de ønsker å være i fred.

Eg er dårleg på avstandsbesømming. Trur eg held meg heime. 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Tessatroll skrev:

Slike kommentarar har eg vanskar med å sjå hensikta med. Den har ingen anna funksjon enn å skape uhygge. 

Dét kan jeg være enig i...

Hensikten denne gang var nok å sette fokus på at det ikke alltid er enkelt å se at man selv kan ha gjort en bommert når man setter fokus på reaksjonen til andre.

I og med at det var gjort forsøk på å opplyse om dette tidligere i tråden uten at man kom frem så forsøkte jeg denne gang la det være liten liten tvil om at jeg mente det var mannen med hjelm på som hadde gått glipp av dette.

 

Det er sikkert en vane/uvane jeg har. Første gang sier jeg gjerne fra, andre gang sier jeg fra litt klarere. Og jeg sier sjelden fra mer enn de to gangene. Fungerer godt med de man kjenner. Slår tidvis mindre heldig ut på nett 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Jan@ said:

Hadde du lest mitt innlegg lenger opp i tråden, ville du sett at jeg mener ulikhetene blir mye større med x-antall kommuner som skal avgjøre dispensasjoner, enn hva tilfellet er hvis det løftes til stat/fylkesmann. Det vil trolig gi en mer lik praksis. Det er lett å snakke politikk når populisme nevnes, men ikke her på fjellforum. Noen vil gjerne gi disp til alle med ATVer og snøscootere, både sentralt og lokalt, uavhengig av hvor de befinner seg. Det passer dårlig med mitt syn. 

Nei, nei, nei, målet er ikke at folk i de store byene skal kunne reise ut til resten av urørte Norge, som du kaller ferielandskap. Du har misforstått fullstendig!!! 

Det er så enkelt at det handler om å verne om den lille «urørte» naturen vi har igjen, også vern mot motoriserte farkoster i naturen.

Hvorfor skal er det et mål å søke lik praksis når kommuene er forskjellig? Det er jo nettopp derfor vi har lokalt selvstyre. Det vil f.eks. være stor forskjell på om det gis dispensasjon for en snøscooter i bynære strøk med mye folk ute på ski og om det gis en tillatelse i et område hvor det knapt beveger seg folk - med unntak av de som har gjort det i alle år. Jeg har en far som nærmer seg 80, helsa gjør at skiturene ikke blir like lange og noen ganger kan det være greit å kjøre snøscooteren et stykke før man starter turen - for variasjonens skyld. De fleste dager i året finnes det ikke et menneske i det området (forøvrig utkanten av det største uverna INON-området sør for Nordland). Med 1-2 meter snø på marka, og god terrengkunnskap er det absolutt ikke et skadepotensial der. Det er blitt kjørt snøscooter i det området av både bønder og samer siden snøscooterne kom, jeg har aldri sett en terrengskade. Det er fullstendig meningsløst at man da skal praktisere et regelverk beregnet på overbefolka deler av landet.

ATV er forøvrig styggedom uansett - de lager spor.

 

(Og forøvrig, at jeg brukte betegnelsen ferielandskap var nettopp fordi det er sånn distriktsnorge til tider fremstilles fra hovedstaden, det skal, spesielt ikke med dagens ubrukelig regjering, være mulig å bo der, men det skal omgjøres til et sted folk fra byene har hytte og alt av regler skal tilpasses denne gruppen. Og det er en lite bærekraftig utvikling på flere måter.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....for øvrig har det lite med prisnivået på utstyret hvor i fred man vil være. Jeg bruker stort sett samme utstyr om jeg drar på en sosial tur eller en tur der man ønsker lade batteriene i fred. 

Men å oppføre seg kan man selvsagt  også gjøre uavhengig av utstyret. Det samme med signaler. Sist helg teltet vi ved et "sosialt vann" der det ofte er andre vinterteltere. Utpå formiddagen lørdag ankom det noen som stoppet et stykke unna oss for å rekognosere plasser. Da hevet vi rett og slett armen i været og vinket. Et lite signal om at de var hjertelig velkommen til å komme i vår retning om de ønsket. 

 

Det skal ofte ikke veldig mye til for å orientere seg om andres ønsker og intensjoner om man vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
34 minutter siden, ASI skrev:

Hvorfor skal er det et mål å søke lik praksis når kommuene er forskjellig? Det er jo nettopp derfor vi har lokalt selvstyre. Det vil f.eks. være stor forskjell på om det gis dispensasjon for en snøscooter i bynære strøk med mye folk ute på ski og om det gis en tillatelse i et område hvor det knapt beveger seg folk - med unntak av de som har gjort det i alle år. Jeg har en far som nærmer seg 80, helsa gjør at skiturene ikke blir like lange og noen ganger kan det være greit å kjøre snøscooteren et stykke før man starter turen - for variasjonens skyld. De fleste dager i året finnes det ikke et menneske i det området (forøvrig utkanten av det største uverna INON-området sør for Nordland). Med 1-2 meter snø på marka, og god terrengkunnskap er det absolutt ikke et skadepotensial der. Det er blitt kjørt snøscooter i det området av både bønder og samer siden snøscooterne kom, jeg har aldri sett en terrengskade. Det er fullstendig meningsløst at man da skal praktisere et regelverk beregnet på overbefolka deler av landet.

ATV er forøvrig styggedom uansett - de lager spor.

(Og forøvrig, at jeg brukte betegnelsen ferielandskap var nettopp fordi det er sånn distriktsnorge til tider fremstilles fra hovedstaden, det skal, spesielt ikke med dagens ubrukelig regjering, være mulig å bo der, men det skal omgjøres til et sted folk fra byene har hytte og alt av regler skal tilpasses denne gruppen. Og det er en lite bærekraftig utvikling på flere måter.)

Endel oppgaver er det naturlig at kommunene håndterer selv, mens noen oppgaver bør helt klart løftes. Det er politikk som kan diskuteres lenge og vel. Eneste vi blir enige om er at vi er uenige.

Flott at din far på 80 år kommer seg ut i naturen. 

Hva mener du kriteriene bør være for at dispensasjon skal gis for bruk av snøscooter i norsk natur?

Er det greit at jeg som gammel og grå blir fraktet  inn på Hardangervidda med snøscooter fordi jeg ikke lenger klarer skituren?

Er det greit at alle hytteeiere får disp til og fra hytta?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jan@ said:

Endel oppgaver er det naturlig at kommunene håndterer selv, mens noen oppgaver bør helt klart løftes. Det er politikk som kan diskuteres lenge og vel. Eneste vi blir enige om er at vi er uenige.

Flott at din far på 80 år kommer seg ut i naturen. 

Hva mener du kriteriene bør være for at dispensasjon skal gis for bruk av snøscooter i norsk natur?

Er det greit at jeg som gammel og grå blir fraktet  inn på Hardangervidda med snøscooter fordi jeg ikke lenger klarer skituren?

Er det greit at alle hytteeiere får disp til og fra hytta?

 

Kriterier bør bestemmes av gjeldene kommune, da har innbyggerne mulighet til å bidra og evt. kreve endringer gjennom valg. Grunneiers tillatelse er en forutsetning uansett. Så kan evt. kommunen bruke planverket til å lage soner med forskjellige kriterier ut fra naturverdi, artsdatabank osv. (Og mtp. at jeg har erfaring med å søke tillatelse, så er ikke dispensasjoner pr i dag gjort med et ja eller nei, det ligger både forskrifter, oppslag i artsbank og vurdering av naturverdier til grunn for å tillate kjøring.)

Hardangervidda - se forrige svar.

Hytteeiere - se forrige svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen jeg følger med postlista til, fant jeg for ikke lenge siden et brev med melding fra Fylkesmannen, som vil se nærmere på kommunens arbeid med motorferdsel i utmark. Her står det blant annet:
"De siste årene har vi i liten grad fulgt opp kommunens praktisering av motorferdselregelverket. Vi legger nå opp til å øke fokuset på dette feltet gjennom å veilede saksbehandlere og politikere, og følge opp kommunenes praktisering av regelverket. Samtidig som vi veileder skal vi også ha fokus på befolkningens rettigheter, og vil følge opp saker som kommer til Fylkesmannen."

Og:
"Innenfor motorferdsel har Fylkesmannen i oppdrag å utføre lovlighetskontroll av kommunens vedtak og veilede kommunal myndighet. Vi er også klageinstans på vedtak fattet av kommunene."

 

Når jeg tenker etter kan jeg ikke huske å ha sett noen avslag på den slags søknader, men det skal jeg jammen sjekke en gang jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.