Gå til innhold
  • Bli medlem

Sinte skigåere på fjellet.


JensM

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst
1 time siden, Thomas E skrev:

Ser ikke for meg det hadde vært særlig populært å flytte den makta fra de lokale oppi nord og ned til Oslo :P

Naturvern bør skjermes fra populisme😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

På den annen side er der stor forskjell på samfunnene/landsdelene i Norge. Lokale avgjørelser bør ta hensyn til lokale forhold, og de forholdene er det vel lokale personer som vanligvis kjenner best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man sitter på en scooter eller utenfor et telt så er det nå greit med litt folkeskikk? Om jeg nå skulle treffe på en som kjørte scooter ulovlig (i motsetning til i trådstarters tilfelle, ettersom han kjørte lovlig) kan jeg ikke tenke meg at det hadde vært særlig vits i å hyle noe særlig? Kunne jo spurt om vedkommende var i lovlig ærende, og om han ikke var det så ville jeg høflig bedt vedkommende om å prøve å finne seg et annet sted å bråke, eller eventuelt dra hjem...

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Dette handler vel bare om menneskelig psykologi. Om individuelle preferanser i forhold til natur og friluftsliv. Og for mange så er nok en snøskuter en snøskuter. Uansett. Som mygg. Den ene er ikke andeledes en den andre.

Jeg har kjent helt normale bønner og skogsarbeidere som overhodet ikke er i stand til å forstå hva andre legger i "naturopplevelse". Fuglekvitter eller traktorlyd spiller liten rolle. Gammel urskog eller store hugsflater betrakts kun ut fra et økonomisk perspektiv. "Det er så vakkert med store plantefelt i god vekst". Derimot kan de kanskje ha et ekstatisk forhold til jakt. Veldig rart. Andre har et helt kunstnerisk forhold til fiske med spesielle fluer og stenger til tusenvis av kroner. Det å strekke ut fluesnøret på vannflaten og vente på at ørretten skal hugge på en selvbundet flue er noe de kan se frem til gjennom en lang vinter. Andre synes dette er helt idiotisk når de kan hove opp kilovis med fisk med garn. Slik er det nok med folks forholdet til motorisert ferdsel og tradisjonelle naturopplevelser også. Det ene er "usynlig" for den andre og omvendt.

Hva om noen bygde en gondolbane opp til Mount Everest og bygde en Mc Donalds på toppen med eget lekrom for barn? Eller fast beltebiltransport over sydpolen med to avganger dagelig og turristhotell med billige rom på sydpunktet? Hvordan ville dette innspirere klattrere og polfarere? Litt på samme måte kan det kanskje bli med motivasjonen for å dra lange veier og leie seg inn på et hotell for gå på ski over hvite fjellvidder også, hvis snøskuterne hele tiden brøler forbi i hundre kilometer i timen.

Den store frustrasjonen hos mange ligger nok i at de ser alt dette i litt perspektiv. Det er jo bare er et spørsmål om tid før anntallet snøskutere blir veldig mye større enn idag. På et tidspunkt vil det kanskje vippe over slik at høyfjellshotell må leie ut snøskutere for i det hele tatt å få gjester.

Jeg vedder hundre kroner på at anntall supersinte fjellskiløpere vil øke proposjonalt med økningen i anntall snøskutere. Helt til man når skjæringspunktet hvor det totoale anntall fjellskiløpere blir mindre enn anntall supersinte.

Det selges jo myggspray og bjørnespray. Hva med snøskuterspray? Eller sintskiløperspray? Muligens en god forrettningside siden markedet for dette sikkert vil kunne eksplodere.

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en del mennesker bør gå i seg selv og tenke over på hvordan man virker på sine omgivelser. Noen er så snevre på andre sin opplevelse av fritidsaktiviteter, at man ser ikke andre sine gleder. Fisker man med garn, får man inntrykk at man er faunakriminell. Oter er ikke fiske på lik linje med garn. Fisker man med mark, er man lat og mangler kunnskap om fiskets viderverdigheter. Slukfiske ødelegger idyllen på et stille vann. Har også hørt om en som fikk hele turen ødelagt om han kjente røykelukt ute. Mororlyd ødelegger også hele opplevelsen av naturen. Det samme gjør hjulspor i marka.

Jeg mener ganske mange mennesker bør åpne opp synet sitt, og være litt mer raus mot andre mennesker og deres behov og gleder. Noen mennesker tåler knapt sitt eget vesen. Mine rettigheter og MINE følelser er i ferd med å bli vår nye folkesykdom.

  • Liker 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg er sikker på at en del scooterkjørere drar langt ut på støyende ferder med scooteren sin for å nyte stillheten og naturfreden om kommer etter man har stanset scooteren, og ikke lengre hører byens larm og støy (og scooterens støy)...

Støyen underveis, den må jo bare til...

🤔🤔🤔🤔

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg er sikker på at en del scooterkjørere drar langt ut på støyende ferder med scooteren sin for å nyte stillheten og naturfreden om kommer etter man har stanset scooteren, og ikke lengre hører byens larm og støy (og scooterens støy)...

Støyen underveis, den må jo bare til...

🤔🤔🤔🤔

Hvis du har sittet en helg ved et vann langs en skuterløype eller ved enden av en skuterløype så er jeg ganske sikker på at du skifter mening om stillheten og naturfreden de kommer til å oppleve etter å ha stanset EGEN skuter....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terskelen for å blitt støtt eller «plaget» av andre er forsvinnende lav i dagens samfunn. Vi må finne oss i å tåle litt mer av hverandre uten at det må blåses opp i det uendelige 😃 Litt brøling, temperatur og fekting med skistaver er nå bare gøy i en ellers så gjennomregulert og sivilisert hverdag.

La testosteronet leve!!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Otto skrev:

Terskelen for å blitt støtt eller «plaget» av andre er forsvinnende lav i dagens samfunn. Vi må finne oss i å tåle litt mer av hverandre uten at det må blåses opp i det uendelige 😃 Litt brøling, temperatur og fekting med skistaver er nå bare gøy i en ellers så gjennomregulert og sivilisert hverdag.

La testosteronet leve!!

Eventuelt: Litt skuterkjøring er jo bare gøy. Må ikke bli så støtt av den.. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Jan@ said:

Naturvern bør skjermes fra populisme😊

Så du mener at de som bor på steder der naturen allerede er borte er kompentente til å styre naturen som er igjen? Eller er målet at resten av Norge (dvs. alt utenfor Oslo) skal være urørt ferielandskap som skal bidra til rekreasjon for byboerne så de henter krefter for å fortsette å bo i byene? Kommunene er fratatt nok lokal handlingskraft, hvis dere vil påvirke "feriekommunene" er det bare å flytte dit og delta i valg. Tipper verdenssynet endres temmelig kjapt når man opplever hvordan Oslomakta herjer med distriktene.

Skjermbildet under ble forøvrig funnet hos Lierne Snøskoterklubb i dag, legg merke til hva det står om skigåere - de bruker scooterløypene flittig, og er nok særdeles fornøyd med å slippe å bakse i løssnøen. (Og enda bedre, vi som fremdeles går utenom slipper tilogmed unna andre på ski, fordi de er i løypene.) 

Lierne snøskoter.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ASI skrev:

Så du mener at de som bor på steder der naturen allerede er borte er kompentente til å styre naturen som er igjen? Eller er målet at resten av Norge (dvs. alt utenfor Oslo) skal være urørt ferielandskap som skal bidra til rekreasjon for byboerne så de henter krefter for å fortsette å bo i byene? Kommunene er fratatt nok lokal handlingskraft, hvis dere vil påvirke "feriekommunene" er det bare å flytte dit og delta i valg. Tipper verdenssynet endres temmelig kjapt når man opplever hvordan Oslomakta herjer med distriktene.

Skjermbildet under ble forøvrig funnet hos Lierne Snøskoterklubb i dag, legg merke til hva det står om skigåere - de bruker scooterløypene flittig, og er nok særdeles fornøyd med å slippe å bakse i løssnøen. (Og enda bedre, vi som fremdeles går utenom slipper tilogmed unna andre på ski, fordi de er i løypene.) 

Lierne snøskoter.PNG

Litt usikker på hva Oslomakta er jeg? De fleste i regjeringen kommer jo fra andre steder enn Oslo. Tviler på at folk glemmer hele sin oppvekst i det de krysser Ring 3 🤔 Derfor lurer jeg på hvorfor dette utsagnet. 

Veldig mange har veldig mye meninger om Oslo-folk. Men hva er egentlig det? Ikke vet jeg. Og jeg er født og oppvokst her, som en slags minioritetsgruppe i egen by. 

PS: dette er et reelt spørsmål 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gittiamo skrev:

Litt usikker på hva Oslomakta er jeg? De fleste i regjeringen kommer jo fra andre steder enn Oslo. Tviler på at folk glemmer hele sin oppvekst i det de krysser Ring 3 🤔

Om ikke hele oppveksten, så i hvert fall forbausende mye, mange av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ASI skrev:

Skjermbildet under ble forøvrig funnet hos Lierne Snøskoterklubb i dag,

Der presenterer du kanskje en side. Jeg var der i vinter og folk kjørte jo villmann overalt. Spor på kryss og tvers og rundt i løssnøen på myrene nedover der.

Vi trasket på ski i scooterløypen, og satte pris på den. Det var jo LOVLIG kjøring, men gurimalla det var mye ULOVLIG kjøring også. Forskjellen på dette er veldig uklar for enkelte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 minutes ago, Gittiamo said:

Litt usikker på hva Oslomakta er jeg? De fleste i regjeringen kommer jo fra andre steder enn Oslo. Tviler på at folk glemmer hele sin oppvekst i det de krysser Ring 3 🤔 Derfor lurer jeg på hvorfor dette utsagnet. 

Veldig mange har veldig mye meninger om Oslo-folk. Men hva er egentlig det? Ikke vet jeg. Og jeg er født og oppvokst her, som en slags minioritetsgruppe i egen by. 

PS: dette er et reelt spørsmål 

Men hvor bor og dermed hvilken hverdag lever de fleste i departementene? Det er de som forbereder sakene i mengde betydelig flere enn 20 regjeringsmedlemmer, hvorav de færreste fra det kan kalle distrikt. 

Tilogmed i fylker som Nordland er det stor forskjell på opplevd hverdag i Bodø og små kommunene.

1 minute ago, Kjell Iver said:

Der presenterer du kanskje en side. Jeg var der i vinter og folk kjørte jo villmann overalt. Spor på kryss og tvers og rundt i løssnøen på myrene nedover der.

Vi trasket på ski i scooterløypen, og satte pris på den. Det var jo LOVLIG kjøring, men gurimalla det var mye ULOVLIG kjøring også. Forskjellen på dette er veldig uklar for enkelte!

Jeg har tilbrakt de siste ca 33 påskene i Lierne og i forhold til situasjonen for 10-15 år siden er det betraktelig mindre trafikk nå - i tillegg til betydelig lavere støynivå. Vi ser bare snøscooterene som kjører på løypa 397 meter fra hytta.

Fristende å spørre hvor i Lierne, tross alt er det plass til både Vestfold fylke og Oslo innenfor kommunegrensa, så situasjonen kan variere. Den lengste turen jeg gikk i påska var Ingelsvatnet - Havdalsvatnet , videre langs sørøstsida av Blåfjelltoppene langs Klingervassklumpen til  Blåmuren, med retur over fjellet mellom Blåfjelltoppene og Havdalsfjellet over Havdalsvatnet og mellom Løysmundklumpen og Storfjellet i strålende solskinn, og selv med bortimot en mil i scooterløyper så vi bare en snøscooter, og ingen spor utover den lovlige løypa.

Men det er nå sikkert noen som trekker bredden av løypa litt ut her og der. Rasting er tillatt intill 30 m fra løypa i terreng og inntil 100 meter på vann når løypa er definert som isfiskeløype.

Forøvrig:

http://namdalsavisa.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=15395859&aviskode=NAM&targetUrl=https%253A%252F%252Fwww.namdalsavisa.no%252F%253Fservice%253DpaywallRedirect%2526articleUrl%253Dhttps%253A%252F%252Fwww.namdalsavisa.no%252Fartikkel%252Farticle15395859.ece

https://www.t-a.no/nyheter/2016/02/08/Innbyggerne-reagerer-sterkt-%E2%80%93-De-sjikanerer-hele-bygda-12132812.ece

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Rent helsemessig tror jeg nesten det er best å resignere i forhold til engasjementet for den "urørte villmarken". I veldig mange år har utviklingen vært ganske entydig og det er vel ingen grunn til å tro at den skal snu. Hvis man skriker i dag vil man sannsynligvis bli særdeles hes om noen år. På et tidspunkt vil det kanskje kunne bli snakk om "helt uhørt skriking".

Utviklingen styres i stor grad av lokalt kameraderi, penger og EU-direktiver. Og i den sammenhengen betyr ikke villmarkselskende skiturrister så mye, isolert sett. De er ganske få, har oftest ingen lokal tilknytning og bruker lite penger i forbindelse med utøvelsen av sin aktivitet.

Dypest sett handler dette om "demokrati". Ikke så mye om valg, men om summen av all påvirkning. Om hvordan folk påvirkes over tid. Og om hvordan ny påvirkning stadig må tilpasses utviklingen. Man kan si at i hvilken grad folk lar seg påvirke betyr mye mer enn hva man stemmer på. SSB kan dokumentere at påvirkningen har vært utrolig stor siden krigen.

Politiske prosesser i en slik setting kan lett få noe til felles med en orkan. På samme måte som en orkan forsterker seg selv gjennom å suge varme opp fra havet kan politiske prosesser forsterkes gjennom stadig økende oppsluttningen fra folk som vil ha sine "syndige tilbøyeligheter" tilfredstilt.

Reklamebransjen bruker mye tid på trendforskning. Trender startes av noen få "trendsettere". Så følger alle de som vil være "trendy" etter. Og etter en stund blir trenden det vanlig standard for hvermannsen og hverkvinnsen.

Ser ikke bort i fra at dette kan bli tilfelle med all slags motorisert ferdsel i utmark. Om noen år har kanskje annenhver nordmann snøskuter eller vannskuter. Og disse har man så liten kontroll med at det kan sammenlignes med å fjerne all kontroll i trafikken slik at man kan gjøre hva som helst uten å risikere straff.

Jeg skriker ikke noe særlig selv men forstår hvorfor noen gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt at tråden har utviklet seg til å handle om hva man mener om scooterkjøring generelt.

Men jeg ser at det absolutt er forskjellige meninger ute å går og at dere er veldig engasjert, og det er jo bra.

 

Jeg personlig ønsker dere alle velkommen til finnmarksvidda for å fiske eller bare oppleve naturen enten dere er for eller imot scooterkjøring. Det eneste jeg ønsker er at når dere eventuelt setter dere på flyet opp hit, så behandler dere den lokale befolkningen med samme respekt som dere ønsker å bli behandlet med selv.

Jeg bor her oppe utelukkende pga naturen og mulighetene den gir til meg. Å bli bedt å reise til helvette av en som ikke bor eller har noen som helst tilhørighet her er ikke noe jeg ønsker å oppleve igjen.

 

Nå er ikke lenge til fredag, og jeg skal opp på vidda å tilbringe 4-5-6-7 dager i telt. Håper på godt vær og godt fiskebitt.

Takk for meg for denne gang, og ha en god 1mai langhelg!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, JensM skrev:

Å bli bedt å reise til helvette av en som ikke bor eller har noen som helst tilhørighet her er ikke noe jeg ønsker å oppleve igjen.

 

Uten å forsvare mannen som æreskjelte deg etter noter: Jeg bor også i Finnmark pga naturen og mulighetene den gir. Jeg snakker østlandsdialekt helt flytende. Å generalisere over viddefarende på bakgrunn av dialekt tror  jeg ikke er så mange hakk bedre enn å generalisere over folks valg av fremkomstmiddel....


Så får vi vel bare beklage at det er lite støtte å hente hos fjellfolk der majoriteten er ute etter naturopplevelser og brorbarten nok ikke setter pris på å bli oppsøkt av motoriserte farkoster helt oppe i teltveggen når man har valgt å ta skiene fatt godt uten for skuterløypenettet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
På 23.4.2018 den 21.34, JensM skrev:

Dispensasjonen gjelder kun til ett par vann utenfor oppmerket løype som personen har fisket på i de siste 30 årene, og den er gitt på grunnlag av at personen ikke lengre klarer å ta seg fram til disse vannene med f.eks ski og pulk.

I 9 av 10 tilfeller gies det kun disp for å ha en enkelt følgeskuter med. Jeg har personlig aldri hørt om noen som har fått dispensasjon for å kjøre f.eks 10 skutere med 10 forskjellige førere til ett vann eller hva det nå måtte være, det hadde blitt for dumt mener nå jeg. Men bare så det er sagt, om personen med disp har en slede etter og f.eks 3-4 personer i sleden, så er dette fult lovlig. Følgeskuteren kan forsåvidt også ha slede etter med 3-4 personer også. Vannene på vidda tåler at 6-7-8-9 personer fisker på dem, og mange av vannene burde det bli fisket mye hardere på også.

Eftersom din beskrivning, som inte stämmer med hur jag förstår forskriften, så kontaktade jag Direktoratet for naturfovaltning och frågade dem om vad som gällde. Jag brukar göra så när ämnet är intressant och jag vill få korrekt kunnskap. Du får ursäkta, men de är i mina ögon, mer trovärdiga än dig.

Deras svar är att endast personen med funksjonshandikapp kan få dispensasjon etter §5,b. Det kan inte ingå i den dispensasjonen att ta med sig fölgeskoter. Utan en fölgeskoter måste söka dispensasjon enligt §6. Den paragrafen skall användas restrektivt, alla andra möjligheter skall uttömas först innan den kan komma ifråga.

Som jag förstår dig i dina inlägg så är det bara ditt sällskap som hade dispensasjon, du hade det inte? Ditt sällkskap hade väldigt enkelt kunnat visa fram sin dispensasjon vid tillfället då han måste ha den med sig §7.

Min bild just nu, är att du åkte skoter ulovlig när du åkte med ditt sällskap. Men det är juridiskt förnuftigt att vara försiktig, det kan finnas information som saknas eller är missförstådd. Du får gärna återkomma om det blivit fel någonstans.

Jag tänker att det hade varit intressant att kontakta kommunen och begära att få se de dispensasjoner som de beslutat om. Av ren nyfikenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JensM skrev:

Litt dumt at tråden har utviklet seg til å handle om hva man mener om scooterkjøring generelt.

Men jeg ser at det absolutt er forskjellige meninger ute å går og at dere er veldig engasjert, og det er jo bra.

 

Jeg personlig ønsker dere alle velkommen til finnmarksvidda for å fiske eller bare oppleve naturen enten dere er for eller imot scooterkjøring. Det eneste jeg ønsker er at når dere eventuelt setter dere på flyet opp hit, så behandler dere den lokale befolkningen med samme respekt som dere ønsker å bli behandlet med selv.

Jeg bor her oppe utelukkende pga naturen og mulighetene den gir til meg. Å bli bedt å reise til helvette av en som ikke bor eller har noen som helst tilhørighet her er ikke noe jeg ønsker å oppleve igjen.

 

Nå er ikke lenge til fredag, og jeg skal opp på vidda å tilbringe 4-5-6-7 dager i telt. Håper på godt vær og godt fiskebitt.

Takk for meg for denne gang, og ha en god 1mai langhelg!

Jeg har vært på Finnmarksvidda flere ganger, og skal dit til sommeren også. Jeg har til gode å treffe en eneste finnmarking som fortjener å bli bedt om å reise til H...&%&%.  Har følt meg velkommen av et fantastisk folk, både samene og dem som har bodd litt kortere i Finnmark enn urbefolkningen. If you can't beat them, join them. Finnmarkingen er seigliva :-). Legg igjen aggresjon og sterke meninger hjemme. Ta på de store runde forventningsfulle øynene, og nyt turen :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Ørud skrev:

Uten å forsvare mannen som æreskjelte deg etter noter: Jeg bor også i Finnmark pga naturen og mulighetene den gir. Jeg snakker østlandsdialekt helt flytende. Å generalisere over viddefarende på bakgrunn av dialekt tror  jeg ikke er så mange hakk bedre enn å generalisere over folks valg av fremkomstmiddel....


Så får vi vel bare beklage at det er lite støtte å hente hos fjellfolk der majoriteten er ute etter naturopplevelser og brorbarten nok ikke setter pris på å bli oppsøkt av motoriserte farkoster helt oppe i teltveggen når man har valgt å ta skiene fatt godt uten for skuterløypenettet...

Jeg vet ikke om du følte deg truffet av at jeg presiserte at personen hadde østlandsdialekt eller ikke, men hvor i landet du kommer fra har generelt sett ingen betydning i mine øyne. Normal folkeskikk og det å behandle folk med respekt er vel vanlig uansett hvor du kommer ifra vil jeg tro.

 

Når det gjelder distansen fra lovlig løype denne karen var på, så er den på hele 850 meter. Hadde personen pratet til oss slik man normalt sett prater med andre voksne personer så hadde han fått tips om ett skjermet vann i forhold til f.eks lyd fra snøscootere med storfisk i, lengre fra løypa enn det han var nå, og ville nok (i mine øyne) fått en bedre naturopplevelse enn det han hadde der han hadde valgt å sette opp teltet nå. Jeg vet at det er ett rødrevhi rett i nærheten av det vannet som vanligvis er i bruk, hvor han kunne fått en fantastisk opplevelse hvis reven eventuelt bestemte seg for å hilse på personen en kveld.

 

Ikke vet jeg hva du ville valgt, men hvis jeg var f.eks i Kautokeino-området å gikk så ville jeg valgt normal oppførsel mot lokale og muligens bedre kjente personer enn meg selv i håp om å få ett tips om ett vann med gode fiskemuligheter.

 

 

Björn, jeg er ikke jurist, så til deg har jeg ikke ett godt svar. Jeg har kun fulgt det som stod på dispensasjonen. Du får gjerne kontakte de kommunene som kan gi dispensasjon å høre hva de mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, JensM skrev:

Jeg vet ikke om du følte deg truffet av at jeg presiserte at personen hadde østlandsdialekt eller ikke, men hvor i landet du kommer fra har generelt sett ingen betydning i mine øyne. Normal folkeskikk og det å behandle folk med respekt er vel vanlig uansett hvor du kommer ifra vil jeg tro.

Nei, jeg reagerte mer på at du generaliserte og hadde behov for å spesifisere dialekt. Jeg kjenner en god porsjon Finnmarkinger som hadde reagert omtrent på samme måte om de hadde blitt påtvunget en skuter opp i teltduken når de har valgt å gå på ski vekk fra skuterløype. 

Som sagt: Normal folkeskikk kan være så mangt. Noen vil endog påstå det ikke er god folkeskikk å tvinge skuteren sin helt bort i teltet til en som åpenbart ikke er på skutertur eller å legge føringer for hva andre vil oppfatte som fantastiske naturopplevelser. Noen vil kanskje til og med mene det er mangel på respekt. Det kan kanskje være litt vanskelig å se med hjelm på...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
18 timer siden, ASI skrev:

Så du mener at de som bor på steder der naturen allerede er borte er kompentente til å styre naturen som er igjen? Eller er målet at resten av Norge (dvs. alt utenfor Oslo) skal være urørt ferielandskap som skal bidra til rekreasjon for byboerne så de henter krefter for å fortsette å bo i byene? Kommunene er fratatt nok lokal handlingskraft, hvis dere vil påvirke "feriekommunene" er det bare å flytte dit og delta i valg.

Lierne snøskoter.PNG

Hadde du lest mitt innlegg lenger opp i tråden, ville du sett at jeg mener ulikhetene blir mye større med x-antall kommuner som skal avgjøre dispensasjoner, enn hva tilfellet er hvis det løftes til stat/fylkesmann. Det vil trolig gi en mer lik praksis. Det er lett å snakke politikk når populisme nevnes, men ikke her på fjellforum. Noen vil gjerne gi disp til alle med ATVer og snøscootere, både sentralt og lokalt, uavhengig av hvor de befinner seg. Det passer dårlig med mitt syn. 

Nei, nei, nei, målet er ikke at folk i de store byene skal kunne reise ut til resten av urørte Norge, som du kaller ferielandskap. Du har misforstått fullstendig!!! 

Det er så enkelt at det handler om å verne om den lille «urørte» naturen vi har igjen, også vern mot motoriserte farkoster i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, JensM skrev:

Når det gjelder distansen fra lovlig løype denne karen var på, så er den på hele 850 meter.

Er noen på tur lenger unna løypa/merket sti enn 100 meter, så holder jeg meg alltid unna, gjelder på både sommer og vinterstid. Om det er skog, vidde, isen eller høyfjellet spiller ingen rolle. Oppfatter det som et signal på at de ønsker å være i fred.

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er samd i fleire av synspunkta er mtp å få fred, men det må då gå an å skilje mellom barbering og å skjere av seg håkå. 

Me har det jaggu godt her på bjerget, som har høve til å bekymre oss for om nokon kjem for nært nylonbustaden vår til 10 000, der me sitt å slappar av i kle til 15 000 og lytta til daben til 5 00 medan me funderar på kva tid me skal lage mat på primusen til 2 000. 

Altså, ja, ein kan ta dei prinsipielle diskusjonane, men skal me sjå på forteikn? Forteiknet for JensM var slik eg forsto det positivt. Han ynskte å vere behjelpelig. Ja han bomma. Men det får vere måte på. Han har då ikkje smugla 10 kg heroin over grensa. 

Eg er mot kommersiell motorisert ferdsel i utmark, men det er lov å lyfte blikket. 

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.