Jump to content
  1. uteturen

uteturen

2. Leinad

Leinad

• Similar Content

• By Skævkjøtern
      Jeg har aldri vært på Hardangervidda før, og må derfor spørre dere som har kjennskap til området. Jeg pleier å ha med tarp for å sørge for at bikkja har skygge og teltet ikke koker.
      Det er vel ikke stort å feste tarpen i på vidda? 
      Tips?
    • By TonyLarsen
      Hei, må ha meg ny sekk snarest. Så er på leit etter en rimelig og grei sekk til en vanlig mann i gata. Har bare 1500kr å rutte med, å ser det ligger ute mye rart til den prisen. Noen tips hvor man finner en grei sekk på 90L+ til den prisen?

• By Gjetern
      Hei! Oppdaget nettopp dette forumet da jeg desperat Googlet etter "tursko som ikke går i stykker". Kort fortalt skal jeg i år som i fjor ha en sommerjobb i fjellet, som innebærer masse gåing utenfor sti i all slags terreng. Stedet har "lavfjell", myr, grus, gress, høye stive busker, glatte steiner, osv. I fjor hadde jeg med meg et par lette terrengsko, som jeg fort måtte gi opp da jeg oppdaget hvor mye det regnet. Gikk i korte gummistøvler (!) i ti dager frem til venninnen min kom med noen middels høye hastekjøpte gtx sko fra sport Outlet. Innen da hadde jeg nesten gått av meg føttene i de forferdelig vonde, flate støvlene. Sport Outlet-skoene gikk i stykker på under to uker, og må kastes. I år skal jeg ikke gjøre samme feil! Så jeg har allerede lett i flere mnd etter riktig merke. Jeg vet at jeg foretrekker lave lette tursko jeg kan bevege meg kjapt i (bærer ikke tung opp-pakning annet enn første dagen) kombinert med vanntette sokker og gamasjer. Det verste jeg vet er Kina-dritt og ting som går i stykker. Jeg har nå skjønt at mange sko får raging reviews fordi anmelderne bare bruker dem til noen dagsturer her og der. Jeg ønsker meg lette sko ja, men de må tåle å bli brukt og ikke gå opp i limingen etter noen uker. Stedet jeg skal til er langt inni fjellet og jeg kan ikke bare dra på butikken og bytte dem. Det virker som dere på forumet her har peiling, så da lurer jeg på om dere kan anbefale noen slitesterke merker? Jeg tenkte på La Sportiva Spire gtx lenge etter gode tester, men brukeranmeldelsene beskrev at de falt fra hverandre etter to uker (med bildebevis) så da slo jeg det fra meg. Håper noen har noen gode tips. Tusen takk! Hilsen gjeter'n. 
    • By Nikke
      Hei Fjellforum folket. Håper alle er trygge i disse tider!
      Det er vel ingen tvil om at det har vært rare tider en god stund, og for egen del, egentlig helt siden vinteren 2020. Regner med at jeg ikke er alene. Likevel, den vinteren forsøkte turkompisen og jeg å både holde humøret oppe, samt beholde troen på at det ble langtur på oss den sommeren.  Hvert fall så brukte vi tiden til å oppgradere utstyr, drømme oss bort på kartene, og ikke minst gjennomføre noen treningsturer. For tross alt sto to ukers tur til Finnmark på dagsorden. De nevnte treningsturene ble gjennomført både sammen, og soloturer.
      På treningsturen til Birtedalen, cirka to uker før avgang til Finnmark den 5 juli, var det kun meg. Må si mitt første møte med Birtedalen ble fantastisk. Flott og variert natur med muligheter for padling og trasking mil etter mil. Fiske var også overraskende bra. Legger ved en en kort amatørvideo, og håper den fanget opp litt av stemningen og turen generelt.
    • By JFB
      Jeg er ingen reser på ski og heller ingen sterke ambisjoner om å bli det, men liker å være på tur. Særlig snørekjøring med en eller to hunder. Med hunder som trekker blir også bremsing mye hardere og venstrebeinet funker ikke optimalt (pga prolaps for noen år tilbake, men trener og blir sakte bedre😉). 184 høy, 95kg. Hundekjøring sliter på utstyret. Bruker idag skøytestøvler for bedre ankelstøtte.
      Med tanke på at jeg har hunder som trekker, litt ustø ploging, kjører noe med pulk og har lyst til å gå både i og utenfor sporet lurer jeg på følgende teori. 

Hva med å ha NNN BC Manuell på alle skia. 
      - Hverdags-ski til sporet, lette korte med BC bindinger
      - Fjellski/Jaktski uten stålkanter,
      Kjører jeg med pulk blir jeg stående mye bak pulken og bremse.
      På denne måten «tror» jeg at jeg kan få bedre kontroll på ploging og når jeg er på fjellet utenfor sporet har jeg hverdagsskia i backup i pulken (pulken er på 188 cm). Dersom jeg ender med 2 par støvler noen lette og noen større kan man også bytte disse lettere etter forholdene og ha tørt skift på overnattingsturer.
      Setter pris på synspunkter til ideen. Innspill til egnede ski, støvler og lengder er også topp. Tenker å anvende Finn.no i min søken etter utstyret for å spare penger. 
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy