Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferdigstekt mat (kjøtt), forslag?


Epletre

Anbefalte innlegg

Dette her virker kanskje fantasiløst, men jeg står litt fast på å komme på ideer om ferdigstekt kjøtt som jeg kan ta med på tur. Dette tenktes å enten spises kaldt, eller oppvarmet ved bål, el. i folie på glør.

Her er en kort liste av det som umiddelbart fristet meg, men kom gjerne med ideer. :)

  • Stekt skogsbacon, fett tørket av, krydret og evt. "marinert" i soyasus
  • Svinekoteletter,  fett tørket av, krydret og evt. "marinert" i soyasus
  • Nakkekoteletter, fett tørket av, krydret og evt. "marinert" i soyasus
  • Stekt karbonadedeig, fett tørket av, krydret, blandes i annen mat, eller "potetmos m. melk" (varmt vann, smør, salt kommer i tillegg)

Stekt kylling utgår. Veit ikke hva det er, men jeg merker at jeg blir som regel litt uggen av stekt kylling.

Edit: Hm, kan vel legge til at tanken var å få til en meny som kunne vare sånn en ukes tid, sånn nå på våren med 10-15 varmegrader, og holdes delvis kjølig  i kjølebag så godt det lar seg gjøre.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 4/20/2018 den 20.24, Epletre skrev:

Edit: Hm, kan vel legge til at tanken var å få til en meny som kunne vare sånn en ukes tid, sånn nå på våren med 10-15 varmegrader, og holdes delvis kjølig  i kjølebag så godt det lar seg gjøre.

Ikke akkurat det du spør om, men frosne eller kalde pølser (type wiener, grill eller noe med mer smak) tatt ut av fryseren eller kjøleskapet rett før du drar, er fint ihvertfall til første middag.

Ellers holder spekepølser seg lenge, og det er mange varianter av dem.  Godt sammen med potetmos.  Eller til å få mer smak på Real-mat.

Endret av Helhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎04‎.‎2018 den 21.43, tubbs skrev:

Dehydrert kjøtt alà beef jerky, stekt og tørket karbonade f.eks?
Slikt holder ganske lenge vakumpakket

Her forleden åpnet jeg en zippose innholdene et par poser suppe og saus.  Denne stammet fra turen jeg hadde på Hardangervidda i juni i fjor.  Stor var imidlertid forbauselsen siden posen også inneholdt en vakumpose med kjøtt.  "Ytrefilet av svin, strimlet, stekt og dehydrert".  Vi skal ha det til middag i morgen. 

Nå som tursesongen virkelig nærmer seg for fisketur på Hardangervidda tillater jeg meg å vise til en tråd jeg la inn i fjor og som handler nettopp om mat på tur.   Du finner den under "Mat! og den heter:  Å - det smakte bra"

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva da? Har ingen erfaring med tørka kjøtt, men har sett at det er noe som heter "beef jerky" på engelsk. Kan ikke forestille meg å lage noe sånt selv.

Så, skal se om jeg en gang kan begynne å lage turmat selv, med tørka mat, men dette får vente for min egen del. Det blir nok mange turer på meg i 2018, så jeg har ikke noe hastverk heller i å prøve nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekeskinke finnes jo å få i norske butikker da.... Ellers er det noen veldig røkte tørkakjøtt å få kjøpt i Sverige fra landene på Balkan(suho meso).

Skikkelig røkt bacon i helt stykke også holder veldig lenge på tur, og alt blir jo bedre med bacon :-)

Skal du imponere noen er jo confit av and ganske digg(og tungt å bære), men latterlig priset i Norge. Men andelår, røstipoteter, asparges og appelsinsaus laget på bålet er en vinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.