Gå til innhold
  • Bli medlem

Jetboil


Anja Dragvold

Anbefalte innlegg

Annonse

Har selv den billigste modellen, Jetboil Zip, (0,8 liter) ventilen her er er enklere enn på de dyrere modellene, men funker greit. Denne har heller ikke piezo tenner. Pakker du den riktig så får du i kjelen plass til 100 g gass, støttebein, brenner , press kaffe settet og steke adapter. Jeg har også stekepanna og press kaffe settet til Jetboil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anja Dragvold skrev:

Så bra

Men jeg lurte på om man kan bruke stekepanne og kasserolle fra andre enn Jetboil, på Jetboil-brenneren

Det kan du bruke, men de blir litt mer ustøe enn stekepanne til jetboil fordi steke adapteren til Jetboil er tilpasset Jetboil sin stekepanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Har selv den billigste modellen, Jetboil Zip, (0,8 liter) ventilen her er er enklere enn på de dyrere modellene, men funker greit. Denne har heller ikke piezo tenner. Pakker du den riktig så får du i kjelen plass til 100 g gass, støttebein, brenner , press kaffe settet og steke adapter. Jeg har også stekepanna og press kaffe settet til Jetboil.

Hvordan får du det til? Jeg får ikke på lokket om jeg pakker støttebein, 100g boks og presskanneadapter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, whistler skrev:

Hvordan får du det til? Jeg får ikke på lokket om jeg pakker støttebein, 100g boks og presskanneadapter..

Jeg har presskanneadapteren i bunnen av plastkoppen som sitter under kjelen, så det er kun stanga som er oppi kjelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, whistler skrev:

Hvordan får du det til? Jeg får ikke på lokket om jeg pakker støttebein, 100g boks og presskanneadapter..

7452B400-5A89-4E36-98B6-746B46B6526E.thumb.jpeg.9e72f0d3976008b81a84a769821fb767.jpeg

Jetboil har bilde av hvordan det pakkes på utsiden. Du får også plass til steikeadaptere og presskannefilteret i inne hvis du bruker denne oppskriften. 

Litt ulogisk pakking men det går 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

7452B400-5A89-4E36-98B6-746B46B6526E.thumb.jpeg.9e72f0d3976008b81a84a769821fb767.jpeg

jetboil har bilde av hvordan set pakkes på utsiden. Du får også plass til steikeadaptere og presskannefilteret i inne hvis du bruker denne oppskriften. 

Litt ulogisk pakking men det går 😀

Jaggu! Det har jeg ikke sett. Ikke veldig godt illustrert men det funka det 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har både Zip, Joule, og Minimo. 

Er veldig i den der valgets kval-kategorien! 

Blir Zip liten og ustø? Det er som regel bare meg, men har et par turer planlagt sammen med ei venninne som ikke har primus og da er det denne som blir brukt. 

Joule blir kanskje vel stor på 2.5 liter, så da heller jeg vel mest mot Minimo (selv om Joulen faktisk er billigere enn Minimo på Fjellsport sine sider)..

Blir ikke enig med meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anja Dragvold skrev:

XXL har både Zip, Joule, og Minimo. 

Er veldig i den der valgets kval-kategorien! 

Blir Zip liten og ustø? Det er som regel bare meg, men har et par turer planlagt sammen med ei venninne som ikke har primus og da er det denne som blir brukt. 

Joule blir kanskje vel stor på 2.5 liter, så da heller jeg vel mest mot Minimo (selv om Joulen faktisk er billigere enn Minimo på Fjellsport sine sider)..

Blir ikke enig med meg selv!

Hvis det som regel er solo-tur vil jeg nevne MicroMo, som jeg selv bruker. Litt mindre og lettere, og bedre effektkontroll kontra MiniMo. Micromo kan finjusteres for småkoking, noe flere andre modeller sliter med. 

Har du med en veninne tar det uansett bare 2min å koke opp en ekstra halvliter vann, er dere flere kan du kjøpe en ekstrakopp i stor størrelse for akkurat de turene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, unirune skrev:

Hvis det som regel er solo-tur vil jeg nevne MicroMo, som jeg selv bruker. Litt mindre og lettere, og bedre effektkontroll kontra MiniMo. Micromo kan finjusteres for småkoking, noe flere andre modeller sliter med. 

Har du med en veninne tar det uansett bare 2min å koke opp en ekstra halvliter vann, er dere flere kan du kjøpe en ekstrakopp i stor størrelse for akkurat de turene. 

MicroMo og MiniMo har samme regulator så så begge disse kan småkoke veldig bra. 

Det jeg syntes er veldig praktisk, er å ha piezotenner. Da er det bare å skru på gassbokosen og tenne, uten noe mer mikkmakk. Jeg tror ikke Zip har dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anders_G skrev:

MicroMo og MiniMo har samme regulator så så begge disse kan småkoke veldig bra. 

Ah. Takk. Blanda litt her. Er flere av de større modellene som er dårlige på finreguleringen. Skal man kun koke opp vann spiller det dog ingen rolle, men vil du småkoke suppe/nudler e.l. utgjør det stor forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kjellis skrev:

Regner med de nyere er bedre på flere måter, også ved lavere temperaturer enn min kanskje 😊

Har bare reell brukererfaring med MicroMo, men den regner jeg som pålitelig og praktisk ned til rett under 0° (-5°).. Foretrekker å koke vann på en hjemmelaget Fancee Feast, men den store fordelen med Jetboil er jo hvor raskt den er i bruk. Alt til sin bruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg har kjøpt jetboil, men lurer på hva mer som passer oppi. Det er mye plass igjen når jeg setter i 100gr gass og bein. Fins det bestikk eller kopper eller håndkle eller noe som passer oppi 1,8 liters koppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har kjøpt jetboil, men lurer på hva mer som passer oppi. Det er mye plass igjen når jeg setter i 100gr gass og bein. Fins det bestikk eller kopper eller håndkle eller noe som passer oppi 1,8 liters koppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.