Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke telt har du i samlingen din?


vetting

Anbefalte innlegg

Mountain Hardwear Shifter 4 - Forholdsvis lett og praktisk til tur med ungene. Bra høyde innvendig og enkelt oppsett. 
 

Terra Nova Jupiter Lite Bivi - Blir vel ikke stort mindre enn dette? Til tørre turer med lav profil. 

Pop up telt fra Coop - Kjekt å ha med på stranda. 
 

Knappetelt - Kult med canvas? 
 

+ diverse tarp greier i ulik form og fasong.

 

Mulig det blir et lettvekts 4 manns om et par år når minste kan gå litt lenger. Har lyst på MLD Supermid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

 

1. Hilleberg Keron 4 GT, når vi er alle tre/ fire på tur

2. Helsport Spitsbergen X-Trem 4 Camp, på vinterturer, liker farger på teltet.. 

3. Helsport Spitsbergen Pro 3 Camp, må ha et tremanns også

4. Hilleberg Staika,  soloturer og fordi begge ungene liker det teltet veldig godt

5. MSR Hubba Hubba NX2,  soloturer barmarksesongen og mc-turer

6. Bergansgreier,  leik i hagen og til utlån

7. Dreamhammock Dangerbird sydd til mine mål 

8. Hennessy Hammock Explorer Deluxe Konas foretrukne 

9. Eno ONE hammock  Til en av ungene 

10. Helsport Bitihorn Tarp

11. DD Hammocks tarp camo

 

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

Espen Ørud skrev (På 19.4.2018 den 11.34):

1. Helsport Finnmark lavvo 4-6. Vekten tilsier at dette er til camp-bruk, men jeg har fraktet den uforholdsmessig langt innpå vidda. Brukes stort sett de gangene der komfort/tørking osv er prioritert slik at det ofte brukes sammen med Helsport lavvo ovn når flere personer er på tur over tid:

 

2. Helsport Rondane 4 Camp. 20 år gammelt snart, men holder fortsatt koken. Prioriteres brukt når jeg er på tur med begge ungene. Vurderes byttet ut med noe lettere, men det er utsatt da ungene nuh er såpass gamle at de tar unna noe av bæringen av tursaker selv så da er det ikke krise at man kunne spart en kilo eller to på teltet. 

_MG_6202-Edit.jpg.5eb87e65e321380206d97689ea8f841b.jpg

3. Helsport Svea 4 Camp X-trem. Både solo- og flermannsturer vinterstid. Fraktes hovedsaklig med pulk. Foreløpig ikke benyttet sommerstid. (Ny og enda litt forbedret utgave heter nuh Spitsbergen): 

 

4. 2 Stk Backpacker 1 Gapahuk. Benyttes hovedsaklig som "dayshelter" under laksefiske og noen ganger som le ved isfiske. Overnattet i et par ganger:

5ad8e648643b9_2014-06-1513_12_09.jpg.a4fbd15d0e1395ba8b04d569fb29058e.jpg

 

5. Finnmark Iglo Gapahuk. Noe større enn Backpacker slik at overnatting er mer behaglig. Hovedsaklig brukt som isfisketelt og le på isen. Overnattet i på laksefiske flere ganger. Har fordelen av å ha 2 dører hvorav den ene er myggnett:

1004649_10151469298385194_1381152575_n.jpg.114c96f4fd24c87b153f2544db1d4a87.jpg

 

6. Helsport Ly Gapahuk 2 stk. Begge vunnet i konkurranse sent 2017, ingen benyttet enda av samme grunn, men ser for meg de vil bli testet til laksesesongen 2018 blant annet. Kun det ene oppslått innendør foreløpig.

8873839656990_1090614_grey_red_1_65308_j

7. Helsport Fjellheimen 2 Camp SL. Soloturer. Benyttet vår/sommer/høst til solo fiske- og fototurer. Har overnattet 2 i det ved et par anledninger da jeg har fått besøk. Grei plass til både 1 som roter og tørker i teltet og 2 litt ryddigere:

8. DD SuperLight Tarp 3 x 2,9 meter fra DD Hammocks:

DD-Solo-1.jpg

9. DD Tarp XL 4,5 x 3 meter fra DD Hammocks:

5ad8e729d0146_2017-08-0213_37_32.jpg.aa54286dd432b90a467f4c38e88edd39.jpg

Tar med tarpene i denne da de tidvis benyttes som telt/overnatting/shelter på lik linje med teltene, i kombinasjon med telt eller med hengekøye



Da mangler det vel bare ett...?

Har gjort om litt i samlingen så har røket på et par til: 

10. Helsport Varanger 8-10 Lavvo

11. Helsport Reinsfjell Superlight 3 - sol 24/7 på vidda har gjort at jeg og madammen har funnet

12. Hegn Tarp fra Revir Oslo: 4 stk Brukes til alt fra solskydd til hengekøyetak og telt

13. Amok Draumr - 3 stk hvorav en 3.0 og to "4.0".  Mye brukt og favorittbolig til nuh. Selv på vinteren.



Samtidig er det strøket er par av de over: 

6. Helsport Ly Gapahuk 2 stk - For lite i bruk

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. MLD SoloMid XL, dcf ytter og inner: 1 pers

2. Fjällräven Abisko Dome 2: 2 persons telt, helt ypperlig til turer for 2 med god plass til begge, selges når nye telt ankommer, hatt i flere år og veldig fornøyd

3. Hammock Gear Dyneema Fiber Palace Tarp, 12ft: ikke fått sovet under enda med hengekøya, men tatt med på dagsturer og jøye meg.. rett og slett ikke lett å sammenligne med noe annet. Relativt ny

4. Warbonnet Ridgerunner, double m/ bugnet: 1 pers, fantastisk liggekomfort

5. One Tigris Mirage, mesh telt: 1-2 pers mesh telt, herlig når insektene er no dritt, også fint under tarp

6. Bushmen Thermo Tarp 3 x 3: godt brukt, veldig fornøyd med den der

7. DD Hammocks Superlight 3 x 3:  akkurat denne er ikke brukt så mye, men dette er min andre av denne tarpen, selges nå som jeg fikk dyneema tarpen

8. Durston X-Mid 2p: 1-2 persons, på vei, erstatning til Fjällräven teltet

9. Locus Gear Khafra DCF-B m/ half inner og 4/5 inner: 2-4 persons (en slags fremtidig investering), lang venteliste, ikke før Mai 2022, også erstatning til Fjällräven teltet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (57 minutter siden):

Jeg har flere telt i samlingen men dette er favoritten. Helsport fonnfjell trek 2. Jeg kaller det bare taj mahal. Et skikkelig digg fis og spis telt.

https://www.villmarkaroros.no/p/turutstyr/sove-ute/telt/telt/helsport-fonnfjell-trek-2-telt

Screenshot_20220129-190707_Chrome.thumb.jpg.36ae873333ed4a8b945fac23c57e17b3.jpgScreenshot_20220129-190726_Chrome.thumb.jpg.d265b25c405e776efa3435c9d8f7f36e.jpg

Kan du beskrive hvorfor dette er favoritten?

Selv har jeg Hilleberg Unna som solotelt, og er fornøyd med det. Men Fonnfjell ser utrolig digg ut på eks. kajakkturer. Tåler det bra med vind? Trenger det mange bardunfester for å stå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (25 minutter siden):

Kan du beskrive hvorfor dette er favoritten?

Selv har jeg Hilleberg Unna som solotelt, og er fornøyd med det. Men Fonnfjell ser utrolig digg ut på eks. kajakkturer. Tåler det bra med vind? Trenger det mange bardunfester for å stå bra?

Hei

Jeg er veldig fornøyd med stabiliteten på dette teltet. Jeg bruker alle bardunene som er 6 eller 8. Det tåler bra med vind når baldalkinen er lukket. Det er glimrende å ligge og nyte utsikten i når den er åpen. I tillegg er forteltet overraskende stort i forhold til hvordan det ser ut og alle tingene som ligger der har man lett tilgang til og ligger rett foran meg når jeg ligger eller sitter i teltet og nyter utsikten. Jeg har lettere telt i samlingen som jeg heller bruker når jeg må bære alt på ryggen men dette er en klar favoritt på kanoturer. Jeg bruker alltid 2 manns telt når jeg er alene og i dette teltet er det god plass til meg og alle duppedittene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden går og kjøpelysten består, så nå er samlingen utvidet. Sortert i kronologisk rekkefølge hva gjelder innkjøp;

1. Helsport Romsdalshorn 3-Camp (Ca. 35 døgn) Litt tung men godt solid, romslig fortelt. Er en grunn til at jeg ikke har solgt dette teltet selv om det ikke har blitt brukt på en del år.

2. Nigor WickiUp 4 (Ca. 65 døgn) Fin vekt i forhold til plassen, litte fortelt.

3. Urberg 1-P UL (Ikke testet enda) Kun slått opp i stuen, liten footprint i motsetning til 1 og 2 der det kan være en utfordring å finne egnet plass å sette opp.

4. Alpkit Elan (På vei i posten) Tiltenkt 1-2 dagers tur eller "stealth" camping i nærheten av hjemmet. Bivvy med bøyler i hodenden, så krever veldig liten plass. 1-duks med det som ser ut til å være ganske gode luftemuligheter.

I tillegg har jeg Helsport LY tarp + Bushmen Thermo 3x3 tarp. LY har vært brukt mye og den er jeg veldig fornøyd med, Bushmen har kun vært brukt på dagstur og er tiltenkt solo turer med enten Urberg eller Alpkit bivvy'en. Meget fornøyd med begge disse tarpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta om en del på garderoben det siste året, og har nå:

MLD Cricket - Brukte den på vidda i sommer med suksess. Kombinert med Borah Bivy i Argon 90 (opplevde en del kondens så mulig den blir byttet ut med noe som puster bedre, for eks. HyperD).

Tarptent Hogback - Familietelt for de litt lengre turene. Erstatter Mountain Hardwear Shifter 4. 

Tarptent ProTrail - Når det er for mye insekter til å bruke MLD Cricket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt noen endringer, og flere blir det nå som man begynner å få dreisen på symaskina.

HMG Ultamid 2, fullt innertelt med gulv - Lett solotelt

HMG Ultamid 4, hjemmelaget halvt innertelt med gulv, og helt meshinnertelt uten gulv på vei - Lett og stort, god plass til to

MLD Supermid - Lett og stort, mulig på vei ut nå som Ultamid 4 er i hus

Hilleberg Unna, tett og mesh innertelt - Allround solotelt, funker til alt

Hilleberg Keron 3gt - Vintertelt når pulken er med

Hjemmelaget lavvo med plass til ca. 4 - 6 pers. To innganger og vekt på ca. 2 kg uten midtstang gjør at denne kommer til å bli med på mange turer fremover. 

The tentlab Moonlight 4 - Herlig kuppeltelt til familietur nær bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mdle skrev (7 timer siden):

 

HMG Ultamid 4, hjemmelaget halvt innertelt med gulv, og helt meshinnertelt uten gulv på vei - Lett og stort, god plass til to

 

Hva slags materiale brukte du til bunnduk og hvor kjøpte du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (8 minutter siden):

Hva slags materiale brukte du til bunnduk og hvor kjøpte du det?

Brukte 30D MTN silnylon som bunnduk og 0,7 Monolitt som myggnett, begge bestilt fra Ripstop by the roll

Foretrekker silnylon som bunnduk fremfor dcf pga slitestyrke, og med 30D blir vektforskjellen marginal. MTN-serien fra rbstr er forøvrig av meget bra kvalitet, og stoffet er det nærmeste jeg har funnet som kan måle seg med Kerlon fra Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mdle skrev (7 timer siden):

Hjemmelaget lavvo med plass til ca. 4 - 6 pers. To innganger og vekt på ca. 2 kg uten midtstang gjør at denne kommer til å bli med på mange turer fremover. 

Hadde vært knall om du kunne delt historien om denne i en egen tråd.
Litt detaljer og fremgangsmåte, valg av materialer og design, etc. 

 

Glemte det viktigste: Bilder, masse av de.

Endret av Walle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, northern_fov said:

Har et selv. Hva skal det erstattes med?

Durston X-Mid 2p og Locus Gear Khafra DCF-B m/ half inner og 4/5 inner, når de komer i hus. Begge er bestilt men det ene har lengre leveringstid enn det andre så er bare å smøre seg med tålmodighet :P

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig bare "drit". Men så er det som regel kun familiecamping i lavlandet som er friluftslivet mitt, ispedd litt kajakkpadling 

Exped Auriga, som jeg egentlig ser på som unntaket i dritkategorien. Det er mitt foretrukne solotelt, men det er litt i tyngste laget med sine 3.2kg. Det er ikke et problem på kajakkturer, men når jeg må bære mitt, samt utstyr til mine barn, teller hvert gram. Jeg vurderer derfor lettere alternativ.

Eureka Pinnacle Pass 3XTA, som jeg tror jeg kjøpte etter anbefaling her inne for 10-15 år siden. Fungerer fint til sommertelting på finere dager, men det skal ikke mye vind over frisk bris før det viser tendenser til å kollapse

Naturehike Opalus 2. Ble kjøpt inn for å finne ut mer om tunneltelt, spesielt til solobruk. Har kun hatt det oppslått i hagen, til stor glede for kattene i nabolaget. Mistenker at det er litt i korteste laget og at fotenden av soveposen treffer teltveggen. Heller ingen fordel at det er såpass lavt, men det kan jeg nok leve med. 

Urberg 4 persons tunelltelt. Ble kjøpt inn til familiecamping for å få plass til kone og to barn. Er også erstatningen til Eurekateltet i den kjøligere sesongen. Kan også brukes av meg på tur alene med nevnte barn. Teltet har to fortelt og har derfor med sine rette vegger plass til meg i liggelengden. Det store forteltet fungerer gjør at jeg får plass til å sitte i forteltet og delta i kortspill og andre familieaktiviteter. Teltet er nok for tungt til å dra med seg på lengre turer fra bil, men får se hvordan det utvikler seg.

Urberg 1-person UL telt. Ble egentlig kjøpt inn for å se om et mindre, lettere telt enn Expeden kan være et alternativ for meg. Jeg har vært nysgjerrig på denne type telt, og sett på både Hilleberg Akto og ikke minst Nordisk Telemark 2.2 med sine 1050gram. Men usikker på om liggelengden og hele opplevelsen er noe for meg.
Når Urberg teltet kostet meg rett over 1600 kroner, ble det såpass rimelig at jeg sendt inn en bestilling. Hvis det fungerer, blir det nok mest brukt til bikepacking en gang i fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Soulo. Plass til bikkja (20 kilos fuglehund), meg (187cm) og noen pakkposer i innerteltet. Plass til sekk og om nødvendig, matlaging i ytterteltet. Solid, lett å sette opp, også når sliten i mørket. Trenger liten plass i terrenget og kan enkelt justere posisjonering om det trengs.

Hilleberg Saivo. Basetelt. God plass for to med hund. Fine luftemuligheter og solid. Tungt.

Hyperlite Mountain Gear Ultamid 4. Et plasspalass med romfølelse. Fullt innertelt med gulv (827g i pose), lett med kun ytterteltet (772g i pose). HMG gnd cloth 244x132cm (116g i pose).

Et festivaltelt og en lavvo for de yngres utflukter.

Om jeg skulle velge et telt til i morgen, hadde det blitt et Durston X-Mid Pro 2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Big sky international Chinook 2P. Konstruksjon, vekt, god plassutnyttelse. Litt følsom, får hull, underdimensjonert glidelås.  Har fortsatt ikke sett noe bedre

Derfor Hilleberg Allak. For norsk vær. Ikke sikker hvis det er nødvendig 🙂

Trekkertent Saor, lettere enn Hilleberg... Egentlig for mye plass, mangler et fyrpunkt foran og bak. Gammel versjon med apsis og Silnylon

 

Endret av Momi23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i telt, og sliter litt med å ikke kjøpe fler selv om jeg egentlig er ganske fornøyd med de jeg har. Finnes alltid noe nytt og bedre... eller lettere... 

Her er hva jeg eier og bruker nå: 

Hilleberg Enan til solotur når vekt er høyest prioritet. Genialt telt med tanke på vekt og værbestandighet, men syns det blir litt i trangeste laget i lengden. Er på jakt etter arvtaker, men ikke funnet enda. 

Hilleberg Anjan 3 til solotur når vekt er mindre viktig. Et palass i forhold til Enan. Funker også greit til godværstur med både kona og guttungen på sommeren.

Hilleberg Unna nyinnkjøpt til solotur på høst og vinter der Enan blir for trangt. Lest mye bra om dette på forumet, men ikke fått testet selv enda.

Naturehike Opalus 3 undervurdert tunelltelt, som med vekt på 2660g er helt ypperlig for to gode venner på fjelltur på sommeren. Står solid og fint i norsk sommerfjell. Mye bedre lufting enn fjellheimen SL, og Dører på begge sider av forteltet er et stort pluss, og man kan åpne fotenden for ekstra lufting på samme måte som Anjan. Fungerer også fint for en familie på tre, omtrent like romslig som fjellheimen 4 camp.

Hilleberg Nammatj 3 solotur med pulk, eller høst/vinter hvor værmeldingen er dårlig. 

Helsport Fjellheimen 4 Pro Camp vært i bruk både sommer og vinter, men blir som oftest liggende hjemme fordi det er litt for tungt. 

Naturehike Mongar slags kopi av MSR hubba hubba. Greit telt, men blitt nedgradert til utlånstelt. 

3FUL Lanshan 1 XL. Da det kom en forlenget utgave av dette så måtte jeg såklart prøve. Men foreløpig ligger det trygt i boden.

3FUL Teepee 4-6 pers lavvo. Har også ovn til denne, og hele greia veier ca 6kg inkludert ovnen. Morsomt telt på vintertur, men har ikke blitt like mye brukt som jeg hadde håpet. 

 

Noen tanker om telt jeg har prøvd og senere kvittet meg med: 

Helsport Fonnfjell 2 SL. Veldig spennende løsning med åpning på langside, og grei vekt. Men jeg syns luftingen i teltet var alt for dårlig. 

Big Agnes Tiger Wall UL2 var ment å erstatte Hilleberg Enan, men foretrekker telt der ytterteltet går opp først. Dette var også litt lavt i inngangspartiet, som gjorde det litt klønete på vei inn og ut. Inni teltet var forøvrig høyden grei. Ble aldri prøvd i skikkelig vind, men ganske sikker på det ikke tåler norsk fjell på sommerstid.

Helsport Ringstind 1 SL. Dette ble for lite for meg, og ble solgt etter én tur. 

Helsport Ringstind 2 SL. Litt bedre plass enn det over, men syns dørene var klønete, og ble aldri helt fortrolig med luftingen i teltet. 

Helsport Lofoten 3 SL. Litt for dårlig lufting på sommeren for min smak. Ble solgt til fordel for Hilleberg Anjan 3.

Naturehike Cloud UP 2 ble brukt i noen år som solotelt. Men ble litt lei av å krabbe over sekken i ferdigstilling når jeg skulle inn og ut av teltet. Også relativt upraktisk i dårlig vær. Men overraskende stødig i vind, og bra kvalitet i forhold til pris. 

3FUL Lanshan 1 lett og fint telt, men alt for kort for en på 189cm.

Exped Orion 3 Extreme. Solid og romslig telt, men ble nesten aldri med på tur pga høy vekt. 

 

Endret av Jorgenms
formatering
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorgenms skrev (1 time siden):

Naturehike Opalus 3 undervurdert tunelltelt, som med vekt på 2660g er helt ypperlig for to gode venner på fjelltur på sommeren. Står solid og fint i norsk sommerfjell. Mye bedre lufting enn fjellheimen SL, og Dører på begge sider av forteltet er et stort pluss, og man kan åpne fotenden for ekstra lufting på samme måte som Anjan. Fungerer også fint for en familie på tre, omtrent like romslig som fjellheimen 4 camp.

Denne meldingen kom som bestilt. Har vurdert dette teltet lenge som alternativ til turer hvor jeg har med ett av mine to barn. Men vært usikker pga liggelengden. Men hvis det passer for deg på 189, passer det sikkert meg som er en ørlite cm lengre. 
Herved bestilt, og nå mangler bare 4eren, så er samlingen komplett. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ringperm said:

Denne meldingen kom som bestilt. Har vurdert dette teltet lenge som alternativ til turer hvor jeg har med ett av mine to barn. Men vært usikker pga liggelengden. Men hvis det passer for deg på 189, passer det sikkert meg som er en ørlite cm lengre. 
Herved bestilt, og nå mangler bare 4eren, så er samlingen komplett. 👍

Jeg har ikke vært plaget av liggelengden, men jeg er heller ikke plaget i Anjan, nallo eller Nammatj. Leser om flere her på forumet som er kortere enn meg og plages i de teltene. Uansett er Opalus et knallbra telt, og du blir garantert fornøyd! Gi gjerne en rapport om du kjøper det i 4p også, ser det har litt andre løsninger på noen detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (2 timer siden):

FYI, noen review's av Opalus 3 her:

Takk. Jeg har sett og lest de fleste (tror jeg)

Få tar for seg liggelengden og ODGR et den eneste som har rapportert om vann som kommer inn ventilen. 
 

Men de fleste «anmeldelser» jeg har sett er positive, og for en som kun trenger et 3 sesong telt til bruk i lavlandet, er dette mer enn godt nok. 
Hvis ikke blir det et Nordisk Oppland 3 lw i den nydelige rødfargen de har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorgenms skrev (6 timer siden):

3FUL Lanshan 1 XL. Da det kom en forlenget utgave av dette så måtte jeg såklart prøve. Men foreløpig ligger det trygt i boden.

Hører gjerne hva du synes om lengden på dette.  Jeg "trenger" et lett sommertelt til bruk i skauen, men er ikke interessert i å bla opp 8-10 lapper 😊 Lurer alternativt litt på et Lanshan 2 Pro, en énduker med liggelengde på 230.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.