Gå til innhold
  • Bli medlem

Feltseng - lett og komfortabel? Tips mottas med takk...


Anbefalte innlegg

God formidddag. 

Planlegging av sommerens laksefiske pågår og som vanlig pleier jeg og noen kompiser ha camp på flere forskjellige plasser. På denne måten kan vi "campere" hos hverandre når vi fisker innenfor "kompisens område" og unngår dermed masse rigging av soveplass og/eller forflytninger. 

I den forbindelse lurer jeg på anskaffelse av en feltseng eller 2 da vi gjerne bruker storlavvo på minst et par av disse "campene". Feltseng gjør at man utnytter plassen bedre i lavvoen i og med at man kan lagre ting under soveplassen i motsetning til liggeunderlag rett på bakken. I tillegg brukes de som stol i lavvoen også slik at man har noe å sitte på. 

Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret er vel bedchair og leie inn en sherpa.
Mtp. at de skal holde voksne menn så blir vel det letteste alternativet freltsenger alà det amerikanske forsvaret bruker.
Men da bikker man jo fort 7kg + ett liggeunderlag oppå.
Testa en fra Cabelas (mener jeg det var) for endel år siden med alu-rør som veide drøye 4kg, men den holdt ikke lenge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Noen som har noen anbefalinger?

Synes det ser ut som de aller fleste er bygget over samme lest, jeg...slike med aluminiumsben og corduratrekk.. Jeg har noen fra Frisport som funker helt greit, men de har jeg ikke sett på markedet på en stund... Vil tro at det funker helt greit med noen slike... Ligger noen bedchairs på Finn, men det blir kanskje en annen liga, igjen? Ellers kan dere jo ta den helt ut, og kjøpe noe sånt? Da får dere jo plass til dansegulv i lavvoen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kravet om god plass under kan fravikes har Helinox et lett alternativ:

https://www.fjellsport.no/helinox-lite-cot-black-blue.html

Men mistenker at du er ute etter noe mer komfortabelt og at det ikke skal bæres så langt?
Jeg har hatt standard "forsvaret" feltseng til lavvobruk, men syntes ikke den var god å ligge på. Mulig fordi jeg er for lang (190). Skulle jeg kjøpt feltseng igjen, uten å tenke mye på vekt hadde jeg gått for denne:
https://www.outnorth.no/outwell/cordoba-55800

Prøvelå den på villmarksmessa et år og det var virkelig noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne? Helinox cot one, https://www.fjellsport.no/helinox-cot-one-convertible-black-blue.html?gclid=Cj0KCQjw_ODWBRCTARIsAE2_EvXN5ThIbpTPGUcrnBwDhLXns0DA7RMOwT-lBrRvQR8cXmqlDYUKeM8aAvKYEALw_wcB

Vekt 2,3 kg, finnes i flere utgaver. Har ikke prøvd den selv, men jeg har stoler og bord fra Helinox, kjempe greier, solide og lett vekt. En stol har jeg alltid med i sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Jeg har hatt standard "forsvaret" feltseng til lavvobruk, men syntes ikke den var god å ligge på. Mulig fordi jeg er for lang (190)

Man får ofte disse feltsengene i en litt større utgave også. Det vi har pleid å gjøre, er å bruke oppblåsbare liggeunderlag oppå feltsenga, og slippe ut luft til man ligger behagelig. Sover godt, da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Man får ofte disse feltsengene i en litt større utgave også. Det vi har pleid å gjøre, er å bruke oppblåsbare liggeunderlag oppå feltsenga, og slippe ut luft til man ligger behagelig. Sover godt, da...

Du har nok rett i at det hjelper å få riktig lengde. Jeg brukte også "selvoppblåsbart" underlag oppå i sin tid, men det gjorde ikke senga lenger ;-)

Ser at vektforskjellen på denne fra magasinet og Outwellsenga er marginal. Om pris ikke spiller noen stor rolle ville jeg definitivt valgt Outwell eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tubbs skrev:

Svaret er vel bedchair og leie inn en sherpa.
 

Joda, om man skulle velge øverst på hylla så hadde nok et vært det ideelle. Og man hadde havnet omtrent her: https://www.foxint.com/home/product/flatliter-mk2-bed-bag-system?c=bedchairs-and-chairs

Men så er det det at man gjerne skulle unngått å slite ut ryggen og bruke halve forsesongen til bæring. I tillegg står jo dette tidvis uten tilsyn og i den prisklassen ser jeg for meg at det er av det første som forsvinner om noen skulle stikke innom.... 

Så billig, komfortabelt, lett er hovedstikkordene. 


Kompis hadde nok syntes det var en god idè for det er stort sett jeg som fungerer som sherpa: 
 

 

5ad8ec5f02528_2017-07-1220_26_21.thumb.jpg.0f922d5912cde8192e31f8d2b8fd4f31.jpg

 

 

11 timer siden, Per Fredrik skrev:

Hva med denne? Helinox cot one, https://www.fjellsport.no/helinox-cot-one-convertible-black-blue.html?gclid=Cj0KCQjw_ODWBRCTARIsAE2_EvXN5ThIbpTPGUcrnBwDhLXns0DA7RMOwT-lBrRvQR8cXmqlDYUKeM8aAvKYEALw_wcB

Vekt 2,3 kg, finnes i flere utgaver. Har ikke prøvd den selv, men jeg har stoler og bord fra Helinox, kjempe greier, solide og lett vekt. En stol har jeg alltid med i sekken.

 

11 timer siden, Per Fredrik skrev:

Hva med denne? Helinox cot one, https://www.fjellsport.no/helinox-cot-one-convertible-black-blue.html?gclid=Cj0KCQjw_ODWBRCTARIsAE2_EvXN5ThIbpTPGUcrnBwDhLXns0DA7RMOwT-lBrRvQR8cXmqlDYUKeM8aAvKYEALw_wcB

Vekt 2,3 kg, finnes i flere utgaver. Har ikke prøvd den selv, men jeg har stoler og bord fra Helinox, kjempe greier, solide og lett vekt. En stol har jeg alltid med i sekken.

En sånn har vi faktisk. Og den er slett ikke dum på komfort og vekt. Har noen neter på den ifm med sjøørretfiske i en annen ende av fylket. Men den glipper i denne omgang på høyden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på bildene i den ene linken. Der er Helinoxsenga avbildet med stylter. Jeg lurer på om ikke disse benforlengerne er å få kjøpt løst for ettermontering. I hvert fall til noen av Helinoxmodellene.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller gå for mer en type solseng ala denne? Helt topp å ta ut fra lavvoen for å slække i sola mellom slagene. Disse kan jo bare foldes sammen og ikke plukkes helt fra hverandre, så de utgår om bæringen er lang, men der man er ikke alt for langt fra vei så funker det topp. Et lite oppblåsbart underlag med i sekken som man frakter fra leir til leir, så har man god komfort.

Denne på lenken fant jeg bare frem til som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bergfreunde.no/therm-a-rest-luxurylite-ultralite-cot-feltseng/?pid=10004&wt_mc=no.nbps.google_no.293987443.34868712422.235432614182&wt_cc1=therm a rest luxurylite ultralite cot&gclid=Cj0KCQjw_ODWBRCTARIsAE2_EvXPi4M8BKhA9AIEJGok2ws7IhVKbLxh6zB3xyIL7DC2HHCN7hSlrpMaAkQaEALw_wcB

Jeg har en Therm a rest felt seng som veier ett par kg. Kjøpte den på XXL.  Nå ser jeg at de har fått en ultra lett versjon av den også som veier rett over kiloet. . Jeg har noen netter på den og synes den er like komfortabel som de fleste andre feltsenger. Altså ikke all verden. Men bedre enn å ligge på bakken. Jeg har aldri hatt den med på vandreturer med sekk. Da synes jeg 2 kilo er for mye å bære på. Men på en del kano og kayak turer. Den er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.