Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski og spenn


Stark

Anbefalte innlegg

Har knekt mine trofaste Åsnes Rago, og trenger derfor et par nye fjellski.

Bruker et par Nansen nå, synes det er en kurant allroundski.

Men i høgfjellet blir de for slappe. Blir gående mye på smøringa/fellen, og får unødig dårlig glid og unødig slitasje på smøringa. Gode i kupert terreng og å kjøre ned med ja, men på fjellviddene vil jeg ha en ski som er lang, retningsstabil og glir godt, slik at man kan omsette høydemeter til lengdemeter mest mulig effektivt. Med sekk blir tyngden oppå skiene godt over 100 kg, så det skal mye til at skien blir for stiv. Hva er den stiveste fjellskien som er å få tak i?

Har sett på Rago sin etterkommer Amundsen. Har noen prøvd FRAM-versjonen? Eller Mountain race skin, blir de stive nok til at ikke fellen bremser for mye?

Er det noe som har andre, bedre forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er del lettere enn deg men gikk for Gamme med tanke på allsidig og litt mer gåvillig ski. Mest fått brukt i kupert terreng ennå men syns de er grei gå med Cripi Stetind å magnum binding de få turene har fått testet de . Tillegg gikk jeg for smaleste fell men smører selv på flata brukt fell mest oppover for få mer glid. Ikke lett velge kan lese timevis forskjellige meninger . Litt gammel link er vel forandret litt noen av modellene men kan se litt her : http://www.fftv.no/fjellskiskolen-ep-3-valg-av-ski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stark skrev:

Har knekt mine trofaste Åsnes Rago, og trenger derfor et par nye fjellski.

Bruker et par Nansen nå, synes det er en kurant allroundski.

Men i høgfjellet blir de for slappe. Blir gående mye på smøringa/fellen, og får unødig dårlig glid og unødig slitasje på smøringa. Gode i kupert terreng og å kjøre ned med ja, men på fjellviddene vil jeg ha en ski som er lang, retningsstabil og glir godt, slik at man kan omsette høydemeter til lengdemeter mest mulig effektivt. Med sekk blir tyngden oppå skiene godt over 100 kg, så det skal mye til at skien blir for stiv. Hva er den stiveste fjellskien som er å få tak i?

Har sett på Rago sin etterkommer Amundsen. Har noen prøvd FRAM-versjonen? Eller Mountain race skin, blir de stive nok til at ikke fellen bremser for mye?

Er det noe som har andre, bedre forslag?

 

Eg har Nansen og Amundsen. 

Amundsen er klart favoritten til forflytning, ei stabil og føreseieleg ski som held langt lenger på smøringa enn Nansen, naturlege nok. 

Tidligere sambo hade også Amundsen, med sine drøye 100 kg, og meinte dei funka bra. 

Fram har eg ikkje erfaring med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2par Amundsen (av logistikkhensyn), de er med "gammel" layout og dermed ikke produsert samme sted som de nye. Det er forskjell på plassering av kortfellefeste på de, de eldste har festet lengre fremme. Åsnes trakk festet bakover på alle skimodeller for et par år siden.

Har Magnum bindinger på der ene paret, opplever at kantene sitter bedre ved traversering på hardt underlag på paret med Magnum. Så jeg synes i alle fall at Magnum bindingen har noe for seg. (Støvlene er også avgjørende).

Selve Amundsen skien er gode "Vidde commutere", de er raske til å gå langt med og det er det jeg bruker de til. Jeg er i din vektklasse og opplever at det er "nok" spenn i de. Er det en form for spor, dvs du går der det har gått noen før, blir de enda raskere enn om du brøyter selv. Som brøyteski er Ingstad (forrige utgave) bedre, selv 10cm kortere er det mer flyt, men det er en fryd å gå i Ingstad sporet med Amundsen.

Har ikke prøvd Fram versjonen, men jeg synes å merke at når skien blir stivere så sitter fellene dårligere på veldig løst underlag, kan virke som om det blir mindre downforce midt på. Så jeg er litt av den (personlige) oppfatning av at det kan bli for mye av det gode også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Fischer E99 i vinter. Denne blir vel ikke så langt unna Gamme. Min vurdering var at den er en mellomting mellom svingegenskapene til Nansen og Amundsen. Det er mitt inntrykk at Fischer har bedre glid enn Åsnes, men det bør vel nevnes at det var en her som mente at de leveres med samme såler.

Kortfellene til Fischer bremser mindre enn Åsnes', siden de ikke har en sånn metalldings foran. Fornøyd så langt. Smøringen holder ikke like lenge som på mine gamle milslukerski, Atomic BC, men jeg fant et stivt par, og det går faktisk ikke så verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å knekke kode ang smørespenn på Åsnes sine fjellski. Mine gamle Atomic mountain BC har smørelomme slik at man både har glid og smøring som holder en stund. Testen tidligere var å stå på flatt gulv med tyngde på begge ben. Skien ligger da over gulvet på midten og man skulle da kunne dra et papirark under. De fjellski jeg har sett hos Åsnes er svært myke( inkludert Amundsen) og kan klemmes sammen med en hånd. På flatt gulv ligger hele skien flat uansett og smøring slites fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.Ramberg skrev:

Jeg sliter med å knekke kode ang smørespenn på Åsnes sine fjellski. Mine gamle Atomic mountain BC har smørelomme slik at man både har glid og smøring som holder en stund. Testen tidligere var å stå på flatt gulv med tyngde på begge ben. Skien ligger da over gulvet på midten og man skulle da kunne dra et papirark under. De fjellski jeg har sett hos Åsnes er svært myke( inkludert Amundsen) og kan klemmes sammen med en hånd. På flatt gulv ligger hele skien flat uansett og smøring slites fort.

Må være et slapt par Amundsen du har prøvd. Gå i en sportsforretning med bra utvalg, og be om å få prøve flere par. Det gjorde jeg på Oslo Sportslager i vinter, og jeg fant et par Fischer E99 som klarte arktesten med glans (jeg veier vel ca 90 kg med klær på). Det samme gjorde Amundsen. Kan du klemme disse helt sammen med ei hånd, så bør du være mannen å sende på statsbesøk til Trump.. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, O.Ramberg skrev:

Jeg sliter med å knekke kode ang smørespenn på Åsnes sine fjellski. Mine gamle Atomic mountain BC har smørelomme slik at man både har glid og smøring som holder en stund. Testen tidligere var å stå på flatt gulv med tyngde på begge ben. Skien ligger da over gulvet på midten og man skulle da kunne dra et papirark under. De fjellski jeg har sett hos Åsnes er svært myke( inkludert Amundsen) og kan klemmes sammen med en hånd. På flatt gulv ligger hele skien flat uansett og smøring slites fort.

Samme her. En kar på 70 kilo og de parene jeg har prøvd av nansen, amundsen, rago og vikafjell er dønn paddeflate på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tittet på Fischer også. kjøpte selv ett par E99 før påske etter å ha vært misfornøyd med mine eldre Telemark ski uten spenn for enklere turer.

Disse skiene har både spenn og glid (kortfell, 35mm, mohair) og gåing i skuterløyper, på hardt underlag og i oppgåtte løyper er de supre  både med pulk og sekk.

For løsere forhold faller de som ventet igjennom, og 30 cm våt nysnø på Hardanger vidda etter påsken taklet de ikke så bra. De blir for smale og går igjennom, men kortfellen ga fortsatt godt feste.

Vil tro det samme gjelder for gjennomslagsføre og i dypere tørr snø.

Nedover er de selvsagt ikke all verden, men for rett frem kjøring i enklere terreng helt ok. For skavlete føre og for sving duger andre ski bedre.

Om man går opp ett hakk vil E109 sikker gi noe mer kjøre egenskaper.

Så for milsluking i mindre kupert terreng og under "fastere" forhold er de meget gode. Fra gammelt oppsett på 7 kg, er totalvekta nå for ski og sko nede i 4,5 kg og det merkes. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fordelen med Åsnes er at det er veldig enkelt å ta av og på kortfeller med skiene på. Det er vel vanskelig med fisher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mareng skrev:

Fordelen med Åsnes er at det er veldig enkelt å ta av og på kortfeller med skiene på. Det er vel vanskelig med fisher?

Jeg opplever det vel så enkelt å ta på Fischers feller. Hadde Ingstad i flere år, og der måtte jeg bruke mye makt for å få bøylen langt nok ned mot skien. Å ta dem av og på med skien på er såpass styrete at jeg synes det er lettere om jeg tar dem av. -Kommer sikkert av at jeg begynner å bli gammel og stiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg opplever det vel så enkelt å ta på Fischers feller. Hadde Ingstad i flere år, og der måtte jeg bruke mye makt for å få bøylen langt nok ned mot skien. Å ta dem av og på med skien på er såpass styrete at jeg synes det er lettere om jeg tar dem av. -Kommer sikkert av at jeg begynner å bli gammel og stiv..

Kan også hende det er teknikken, jeg gjør som følger:

1. Jeg støtter meg på høyre stav, løfter høyre ski fram og legger høyre legg ovenfor venstre kne på framsiden av foten. Nå er høyre ski «i luften», med skituppen ned mot snøen.

2. Så tar jeg med venstre hånd tak i bakskien på høyre fot og setter høyre skittupp litt ned i snøen. Da står jeg stødig, og ser hele fellen under skien.

3. River av fellen om den skal av, eller setter fellefestet nedi sporet og legger fellen inntil om den skal på. Uten votter går det som en drøm, med votter er det litt ler knot.

4. Drar med venstre hånd i høybakski, for å løfte høyre skitupp opp fra snøen, og svinger høyre ski tilbake «på plass».

5. Gjentar på andre siden.

Det er nok lettere å vise enn å forklare. Og spesielt når jeg står i råtten snø, med 75mm binding og kabel påmontert er det mye jobb å ta av skiene og synke ned i snøen. Men på fast underlag, uten kabel på bindingen, utligner det seg nok mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Gamme klarer man ikke klemme sammen, jeg sjekket mange par i butikken og de var ganske lik enkelt finne smørelomme med arktest. Heldigvis mye inne av de så enkelt finne seg et par . Andre modeller varierte det mer hvor mange par var inne av ikke så populær Gamme virker til . Om skien ser flat ut står på de så kan man nok bli lurt og så kan være greit få sjekket de i maskin sjekke spenn nøyaktig finner et greit par.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det har blitt lengre opp, se på flere par innenfor samme skimodell. På fjellski og på såkalte "markaski" er i min erfaring spennet ofte vidt forskjellig fra ski til ski, selv om det er samme modell/lengde man ser på. Jo lavere pris på skiene, desto værre blir det. 

Nå er jeg langt fra noen mester på bortoverski, og ramler gjerne når jeg står stille på flat mark. Av denne grunn kjøpte jeg Ingstad-skia for noen år tilbake, da de var de bredeste jeg kunne finne på fjellskifronten. Dette var før Kongsvold kom på markedet for øvrig. Med tung sekk trykka jeg disse skiene flatt mot bakken på hardt underlag, så gliden ble deretter - ikke tilstedeværende. Min løsning på dette var å glide hele skia, og bruke utelukkende feller for feste. Ved lengre nedstigninger, så ble fellene tatt av. Til mitt bruk var dette en god løsning. Funka også høvelig greit i løssnø. Dersom jeg går i typisk kupert terreng, med korte opp og nedstigninger, så blir fellene værende på hele tiden.

Går du i løssnø, så vil jeg nesten våge meg på å si at spenn i skia er irrelevant. Snøen komprimeres under skia når du går, så festesona på skia vil ikke ligge klar av bakken uansett hvor mye tid en har brukt på å finne ski med godt spenn. På hardt underlag er det selvfølgelig en annen historie. 

En ting jeg lurer på er om du alltid vil gå med like tung oppakning på skiene? Vell og greit å ha noen ski som man kan gå med, med 20 kilo på ryggen, men disse vil du ha et problem med dersom du tar deg en tur uten spesielt mye oppakning.

Angående feller dersom du bruker det i noen nevneverdig grad, er at du kan barbere disse eller klippe litt av dem. Si at du har en smøresone på 55 cm på skia, og har feller som er tilpasset til dette. Dersom du med oppakning trykker skiene flatere, og da bare har 45 cm som ikke er i kontakt med bakken, kan du barbere bakdelen av fellene, alternativt klippe de ned til 45 cm. Kortfeller fungerer siden de ligger der du "trykker" på skia. Det er ikke gitt at man trenger feller som er spesielt mye lengre enn 25-30 cm, sett at de er plassert under tyngdepunktet ditt på skia. 

Spesifikke forslag til ski har jeg desverre lite av, da jeg kun har brukt Ingstad og testet Kongsvold en tur eller to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.