Gå til innhold
  • Bli medlem

Amatør med Bergans 3810 Powerframe 130+ liter


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg får lyst til å her aller først advare mot faren for å klemme tærne på disse fire knastene i bånn når man flytter på sekken innendørs og når man ikke har på seg sko. Så ta mitt råd å aldri sette ned sekken i nærheten av tærne dine, for disse knastene er ikke å se når man står oppreist ved siden av sekken. Heldigvis er tærne mine intakte, men det var nære på her tidligere så jeg.

Dette er en sekk som nok har vært i salg i en del år nå, og jeg vet ikke hvor mange varianter det er av denne sekken, men så langt så kan det virke som om at det er to modeller: 3800 (gammel?) & 3810 (ny?) Modellnavnet er sydd på selve sekken sammen med Bergans logoen på baksida utenpå sekken.

Denne sekken har to praktiske håndtak, ett oppe på forsida, og et oppe på bakside hvis man ønsker å bruke to hender for å flytte på sekken. Jeg har lest andre steder at noen folk har skadet sekken sin, så jeg tenker at det kan være greit å forsøke ikke være uvarsom med sekken når man flytter på sekken, uten at jeg vil mene noe om verken kvaliteten på sekken eller hvordan disse folka kan ha behandlet sekken sin. Denne sekken er visst en eldre sekk, men så er det vel slik at det skal finnes en eldre 3800 modell, mens min er da 3810 uten at jeg vet noe om evt. ulikheter mellom disse to, eller om det også finnes andre varianten av denne sekken.

Min første tur med skikkelig tung ryggsekk var med denne sekken nylig, og da var vekta 25 kg, og jeg må si at sekken var behagelig å gå med. I dag økte jeg vekta til 28 kg på en 2+ km treningtur rundt i parken der jeg bor, og det slo meg at vekta var så å si nesten ikke til å merke med sekken allerede på ryggen. Så nå gleder jeg meg til å prøve med 31 kg neste gang. Med et stramt magebelte, så er det ikke mye å merke i skuldrene, men man kan f.eks trekke i disse to snorene over skulderreimene for å avlaste skuldrene ytterligere, eller så kan man også rekke hendene bakover og legge hendene på toppen av metallramma (aluminium tror jeg det var), hvor det er en plastknott på toppen, dette trekker sekken enda mer inntil ryggen og avlaster skuldrene. Noe å finne på hvis man kjeder seg.

Det er ved hofta at jeg selv merker at det blir surt etterhvert (er ikke vant til å bære tung sekk, men har jogget en del de siste åra), og da hjelper det å enten stå stille noen øyeblikk, eller bedre, lene sekken oppå noe som avlaster vekta i noen sekunder, slik at man slipper å hele tida ta mange pauser hvor man tar sekken av og på. Skal man først ta på seg en tung sekk, så er det best å bruke begge hendene, når man løfter sekken med dette ene håndtaket og opp på kneet, før man trer armene gjennom skulderreimene og låser til magebeltet og klipset i brysthøyde. Når det gjelder sure hofter så mistenker jeg at det vil være viktig å på forhånd lære seg å tøye ut bena, hvor man ikke bare bøyer seg fram og strekker armene ned mot tærne, men at an man setter den ene foten fram et steg og på kryss av den andre foten, slik at man får strukket litt ekstra, noe som jeg tror strekker på sener som går helt opp til hofteleddet. En må da tøye begge sider. En skal visst også krysse armene der man står og tøyer seg, men dette er vel mindre viktig vil jeg tro.

Det som fikk meg til å skaffe meg denne sekken, var den lite rotete designen og den store plassen i sekken, og med de to digre sidelommer. Disse to lommene skal visst kunne tas av hver for seg, og så med glidelåsen på begge, legges sammen slik at man får en liten ryggsekk av dette (reimer gjemt unna, på baksida av hver avtagbar sidelomme, ikke noe jeg har prøvd selv ennå). Det er også slik at det på hver sidelommer, er en glidelås, som kan åpnes, slik at hele sidelomma blir mer vid, og da får man f.eks plass til 2 stk 1,5 liter flasker brus i hver sidelomme og enda litt mer. Sidelommene er også rimelig høye.

En ting jeg savner, er en innebygd clips i metall på innsiden av topplokket i sekken, for å kunne henge fra meg husnøkler der, en slik krok var noe jeg hadde i min gamle McKinley ryggsekk på 85 liter. Så nå må jeg i stedet for henge nøkkelnippet på en mini karabiner, som er festet til et tau, som så er bundet til en glidelås på innsida av en Fjällreven jakke, slik at nøkkelknippet ikke kan ramle ut av denne innerlomma med glidelås.

På tur så ble det til at jeg først irriterte meg litt over hvordan jeg strammet magebeltet. En fyr på youtube hadde også poengtert ulempen av å stramme magebeltet, fra det store klipset og så utover til hver side. Nå i dag så leste jeg gjennom kommentarene for denne ene youtube-videoen til denne fyren, og der var det noen som påpekte at man kan ganske enkelt la strammerne til magebeltet løpe ut til siden, gjennom disse store flate åpningene på hver side, slik at man så kan stramme magebeltet ved å bare trekke strammerne INNOVER, og ikke utover som tidligere. :)Jeg fikk testet dette i dag og nå er stramming av magebeltet så lett som bare det! (se foto nedenfor) Edit: Obs, jeg er usikker på om dette er slik det skal være, eller om dette kan medføre slitasje over tid.

magebelte.JPG

Samme fyr på youtube (ukjent hvilken modell han hadde, antagelig en eldre 3800 modell) påpekte at sekken har begynt å knirke, noe på toppen mente han. Jeg har ikke lastet opp sekken med spesielt tung last og har ikke hørt noe selv, men så har jeg ikke brukt sekken så mye enda. Jeg tok likesågodt å smurte på silikonsmøring før første tur, på disse metallsplintene, på toppen av sekken, slik at disse ikke skal ende opp med å kanskje gnisse og lage lyd mot metallramma.

Jeg tok å pimpa opp sekken med refleksteip her og der, rundt metallramma (aluminium visstnok). Det ble også satt på en liten rund refleks som henger der på baksida av sekken.

  • Topplokket har en diger lomme som er tilgjengelig fra utsiden.
  • Topplokket har noe som likner på MOLLE feste på utsiden.
  • Topplokket har en mye mindre lomme med glidelås, på innsiden.
  • To digre sidelommer, som kan tas av, og settes sammen til en liten ryggsekk m. skulderreimer.
  • Metallramma har fire knaster i bunn (plastknotter i enden), slik at sekken vil kunne stå rett opp på flat bakke så sant sekken ikke er pakket baktung.
  • Vekta for sekken = 5.3 kg visstnok. Noe lettere hvis man tar av sidelommene.
  • Det er noe som likner på MOLLE fester på hele baksida av sekken.
  • Baksida har en glidelås, som åpner for innholdet i bunnen av sekken.
  • Topplokket henger egentlig løst og holdes fast av fire stropper med klips. Hvis man løsner på to av dem, så kan man fylle sekken høyt opp og flytte topplokket oppetter sekken med de resterende to stroppene og klipsa.
  • På baksida av hver sidelommer, så kan man stikke ned lengre ting som stenger, som butter mot en liten lomme helt nederst på sekken på hver side. Denne lille lomma nederst kunne vært noe høyere synes jeg.
  • Så dette skal være en pakkrammesekk, og det skal visst være mulig å ta av sekken og la ramma og reimene bli igjen, for å løfte andre ting. Ikke noe jeg har forsøkt å se nærmere på.
  • Jeg har ikke fått brukt sekken så mye, så tida vil vise om den er like fin etter hvert.

Noen andres foto av sekken nedenfor:

sekk.JPG

Endret av Epletre
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg vil kjapt legge til her, at når jeg kikker på undersida  av sekken, så har en av knottene løsnet allerede (oppe til venstre). Dette var litt skuffende.

Håper at Bergans kan sende meg en liten reservedel for dette. Disse knottene kunne godt hatt en splint eller noe for å holde dem på plass synes jeg, eller at det var en metallfjær som både gav litt støtdemping samt å holde knotten på plass, sånn at man måtte f.eks skru knotten mange ganger rundt for å få den løs slik jeg forestiller meg at dette kunne fungere.

 

 

knotter.JPG

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Espen Ørud said:

Tips. 

 

Skikkelig tung sekk kan også settes opp ned og kles på over hodet. Finnes sikkert eksempelvideo på YouTube...

Jeg er nesten helt sikker på at jeg allerede har sett den videoen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips... 2km rusletur i flatt terreng gir ikke nødvendigvis en god nok erfaring når det gjelder vekt og komfor. Det er gjerne når du går i ulendt terreng og du kommer over 10km at du virkelig får testet litt skikkelig. Anbefaler å ta en lang dagstur i kupert terreng for en reel test 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg lærte noe i dag som jeg ikke var klar over tidligere. :)

Uten å være trent til å gå spesielt med tung sekk, så har jeg merket meg at hoftene ble sure med 25 kg tung ryggsekk, men i dag så virket det som om at surheten forsvant da jeg flyttet mer vekt over på skuldrene, slik at ikke magebeltet var stramt og tok det meste av vekta. Jeg tror nå at ryggen fungerer som en slags fjæring, slik at dette hjelper på hoftene, til tross for at totalvekt er den samme.

Jeg har begynt nå å tusle rundt i parken der jeg bor med 31 kg tung ryggsekk. En ryggsekk fylt med flere vannbeholdere, noe som i verste fall kan tømmes ut for å lette på vekta. Det er litt opp og nedoverbakker her jeg bor, så litt trening får jeg nok. Vil bare starte litt forsiktig, og så vil jeg unngå å slite meg ut like før jeg evt. drar på ny tur, som blir om ca 10 dager.

En annen ting jeg mener å ha lært nå, er at den enkleste måten å flytte vekta mer mot skuldrene er:

  1. Rekke armene bakover og ta tak i toppen av ramma, dette flytter sekken nærmere ryggen og presser mer mot skuldrene. Så henger armene der når man går videre.
  2. Eller, trekke i skulderstroppene øverst. Ikke så merkbart som punkt 1.
  3. Eller, løsne magebeltet litt, slik at vekta ligger mindre direkte rundt hofta.
  4. Eller, evt. stramme til reimene like under skuldrene.

En tredje ting jeg mener å ha lært, er at, hvis man ganske enkelt står stille med begge bena på bakken, så avlaster man bena, fordi vekta nå er fordelt på to ben, og ikke vekselsvis hvert enkelt ben som når man spaserer. Da tenker jeg at trangen for å ville lene sekken fremdeles på ryggen mot ting for å få en pause uten å ta av sekken ikke lenger vil være nødvendig for min egen del. Men som nevnt, jeg kan også forsøke å bare legge mer vekt på skuldrene for å hjelpe til med evt. sure hofter. 

Det skal påpekes at når jeg skriver om sure hofter, så er dette et midlertidig ubehag som raskt forsvinner med en liten pause. Jeg vil tro at hvis man først ender med å slite seg riktig ut på en lang tur, så vil det ikke lenger hjelpe på hoftene med en kort pause.

 

Åja, jeg glemte å si at Bergans omsider gav meg beskjed om at de har sendt meg resevedeler i posten, uten at det var helt klart akkurat hvor mange deler som de har sendt avgårde.  :) Lurer på om det er kun en knott, eller kanskje flere. Hadde nok vært kjekt å få et par knotter i det minste. 

Jeg skal vurdere å evt. bruke litt elektroteip (ellerhvadetheter) på knotten som skal på, for å se om knotten blir litt mer seig og holder seg på plass.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den første modellen av Power Frame til bruk under jakt og ser vel ikke noen grunn til å kjøpe den som vanlig tursekk.
Ofte så ser nybegynnere på mengde last man kan bære i sekken uten egentlig å vite hvor tungt dette er samt egenvekt på sekken i
seg selv.
Power Frame er en flott sekk på linje med Norrønna sin pakkrammesekk som er egnet til spesielle bruk.
Men for vanlige friluftsfolk så ser jeg ikke helt poenget i de sekkene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det kan også være at ikke alle muskler er like godt trent for bæring av tung sekk, kanskje derfor du opplever sure hofter?! Gåing med tung sekk krever tilvenning. Hvis jeg med min dårlige form stilte opp i sykkelritt, ville jeg ikke vært gangbar på flere dager😄 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/21/2018 den 12.02, Epletre skrev:

En annen ting jeg mener å ha lært nå, er at den enkleste måten å flytte vekta mer mot skuldrene er:
 

Pakke de tyngste tingene inn mot ryggen (kokeutstyr, mat,...) og lettere ting (klær,...) vekk fra ryggen, så blir sekken ikke så baktung.

Tipper du bare har hatt tunge ting i sekken på prøveturene i nærmiløet, og at den da har blitt baktung.   Du finner sikker noen sider på nettet med tips og triks til pakking av sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså, jeg skrev om å flytte vekta mer mot skuldrene, i motsetning til hofta. :) Det er ting om tyder på at når vekta kommer mest på hoftene mine, så blir de raskere sure, slik at litt mer vekt på skuldrene hjelper på dette.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt powerframe i mange år, og for meg er den perfekt til vanlig friluftsbruk. Jeg synes det er litt tullete å sette sekker i bås, det kommer an på den som skal bære sekken, og det er ulikt hva som passer til hvem. 

På over 190cm, og med lang rygg har jeg til gode å finne noe som kan erstatte powerframen. Jeg har testa mangt. Noen ekstra kilo bryr meg fint lite. Om du er 165cm og 55kg (eller noe sånt), så er saken sikkert en annen. Ryker den gamle powerframen så blir det ny på dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjenner det surner til rundt hoftene er det ofte fordi hoftebelter er for stramt og hindrer blodtilførselen/sirkulasjonen i det området. Da skal du bare forsette å gå men samtidig slippe opp noen få millimeter på hoftebeltet til du kjenner sirkulasjonen kommer tilbake igjen. Ikke slipp opp for mye på beltet i gangen, ofte litt hårfin grense mellom å ha blodsirkulasjon og en sekk som sklir av hoftene så prøv deg litt frem når du går. 

Du sier det føles bedre å henge vekten på skuldrene og at ryggen fungerer som en demper. Dette er ikke å anbefale over lengre tid og som sagt mye går på ryggen din, dette kan gi deg skader over tid pluss akutt skade om du tråkker litt feil i ulendt underlag og ryggen din er skeivbelastet sitter du kanskje igjen i myra med en god "kjink".

Ta litt lettere vekt neste gang for å få teknikken litt mer på plass pluss det er enklere å få sekken til å kjenne med de forskjellige justeringene. Blir ofte småjustert litt underveis, spesielt i starten av turen alt etter hvor man kjenner trykkpunkter osv. Da vet man hva som trengs når man kjenner sekken godt :) 

Bra løsning du hadde på innstrammingen av hoftebeltet, vurderer denne sekken selv senere når jeg skal bære for meg og datteren min på helgeturer. Knirkingen har jeg hørt flere har fått, spesielt når det regner. Kommer vist litt lyd fra stroppene som holder sekkeposen i overkant. Kanskje det kan hjelpe med noe vaselin på dem.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med blodsirkulasjon var interessant, ikke noe jeg hadde tenkt på.

Jeg skal være mer forsiktig med å legge sekken med magebeltet ned mot bakken sånn at plastbelteinnlegget i magebeltet kommer i klem, for jeg veit ikke hvor mye bøying dette plastbelteinnlegget tåler, så jeg tenker at kanskje hvis jeg er snill mot denne så varer plastbelteinnlegget lenger uten å bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så jeg har kommet meg hjem fra tur og kan fortelle at jeg har nå opplevd at sekken har begynt å knirke og knake uten at jeg er 100% sikker på alle variablene.

Det kan virke som om at det er disse to solide festereimene med borrelås, som henger litt oppe på hver side av aluminiumsramma, som lager lyd når sekken gynger opp og ned.

Dette må undersøkes nærmere, og jeg tenker at litt silikon kan gjøre overflaten innunder festereimene mer smidig, slik at det ikke oppstår ulyd, men dette gjenstår å se.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.