Gå til innhold
  • Bli medlem

Redusere/forhindre tau mot tau friksjon


Bjodah

Anbefalte innlegg

Jeg skal øve på klemknuteklatring og jeg må kaste tauet over bjelken jeg vil ha det over. Dermed ender jeg opp med å ha begge tampene i bunnen. Hvordan kan jeg få det låst i toppen? Jeg har tenkt å slå en åttetallsknute rundt tauet og "choke" tauet på toppen. Men det gjør at jeg får en del friksjon når jeg skal trekke tauet gjennom. Går det greit? Det er jo ingen vekt i tauet når jeg trekker det oppover og det er statisk på toppen. Eller er det noe jeg kan bruke for å gjøre dette på en bedre måte? Tips mottas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
43 minutter siden, Bjodah skrev:

Jeg skal øve på klemknuteklatring og jeg må kaste tauet over bjelken jeg vil ha det over. Dermed ender jeg opp med å ha begge tampene i bunnen. Hvordan kan jeg få det låst i toppen? Jeg har tenkt å slå en åttetallsknute rundt tauet og "choke" tauet på toppen. Men det gjør at jeg får en del friksjon når jeg skal trekke tauet gjennom. Går det greit? Det er jo ingen vekt i tauet når jeg trekker det oppover og det er statisk på toppen. Eller er det noe jeg kan bruke for å gjøre dette på en bedre måte? Tips mottas!

Du hiver tauet over, og knyter den ene enden fast i en tung gjenstand eller bolt i veggen/gulvetNår du så skal ta tauet ned, er det bare å dra det over bjelken igjen. Du trenger derfor ikke sikre i toppen, men den ene enden.

Der du er redd for slitasje, kan du tre over en bit hageslange og tepie fast.

F.eks. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mareng skrev:

Du hiver tauet over, og knyter den ene enden fast i en tung gjenstand eller bolt i veggen/gulvetNår du så skal ta tauet ned, er det bare å dra det over bjelken igjen. Du trenger derfor ikke sikre i toppen, men den ene enden.

Der du er redd for slitasje, kan du tre over en bit hageslange og tepie fast.

F.eks. :) 

Det lar seg ikke gjøre å feste det i bakken noe sted, men trikset med hageslange var lurt. Så enkelt kan det løses. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjodah skrev:

Jeg skal øve på klemknuteklatring og jeg må kaste tauet over bjelken jeg vil ha det over.

Mulig jeg kan hjelpe, kanskje ikke. :) Men først må jeg forstå, dine begreper, hva du ønsker å gjøre/hensikten. 1) Usikker på hva du mener med "klemknute" og bruken av den. 2) Også usikker på hva som menes med å "choke" tauet. 3) Og hensikten med denne treningen og hva den skal brukes til.

Har jobbet mye med tau. Kjenner ikke bergrep fra klatremiljø, eller det som seilerfolket benytter. Men, kan ganske mye om bruk av tau. Også benyttet noe, som kan kalles et "klemmestikk" (lårestikk- kanskje det samme ), i forbindelse med låring (firing med båtsmans stol - rappelering), ved bruk i høye master. 

Dette kan være enkelt, men først må jeg forstå dine spørsmål og hensikten.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bjodah skrev:

Går det greit?

Nei, aldri tau mot tau - hvor ene tauet beveger seg, du brenner hull strømpa veldig fort.

  • Kast tauet over
  • trekk enda mere tau ned, slik at du kan lage en 8 -tallsknute
  • sett på en karabin, og clips innpå tauet.
  • dra tauet tilbake, slik at karabin går i bjelken.
  • da er det bare å dra i andre enden når du skal ha det ned.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Memento mori skrev:

Nei, aldri tau mot tau - hvor ene tauet beveger seg, du brenner hull strømpa veldig fort.

Jo da -  (til og med med hamptau, som skaper mest friksjon) avhengig av situasjon og om en har erfaring. :) Bl.a. med "lårestikket", jeg har omtalt. Der skrubber det tau mot tau, hele tiden uten  problem. Resten av innlegget ditt vil jeg ikke kommentere, før jeg vet mer om problemet og funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ikke sikker på om du har fått svar, men her kommer en metode.

1. kast tauet over.

2. trekke litt ekstra tau ned og slå en åtter,  , sett inn karabiner i åtter loopen og kople denne rundt det andre tauet.

3. trekk opp igjen og du har en fast løsning hvor du kan øve klemknutegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, PTG skrev:

ikke sikker på om du har fått svar, men her kommer en metode.

1. kast tauet over.

2. trekke litt ekstra tau ned og slå en åtter,  , sett inn karabiner i åtter loopen og kople denne rundt det andre tauet.

3. trekk opp igjen og du har en fast løsning hvor du kan øve klemknutegang.

No spør eg kanskje dumt, men spør for å lære ; når ein  ein nyttar denne metoden vert truleg karabinkrok liggande i underkant på bjelke, med draretning på tauet i ende på biner, men vil der ikkje også bli ei sidevegs belastning på den? Er det heldig? 

 

Edit: las ein gong til eg, og de kan sjå vekk frå mitt spm 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tessatroll skrev:

No spør eg kanskje dumt, men spør for å lære ; når ein  ein nyttar denne metoden vert truleg karabinkrok liggande i underkant på bjelke, med draretning på tauet i ende på biner, men vil der ikkje også bli ei sidevegs belastning på den? Er det heldig? 

 

Edit: las ein gong til eg, og de kan sjå vekk frå mitt spm 🙈

jo, men du har helt rett :-) , om bjelken er veldig tynn eller om karabineren ligger over en kant så vil den kunne få sidepress. Så best å legge den på langside eller benytte grovere bjelke.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PTG skrev:

jo, men du har helt rett :-) , om bjelken er veldig tynn eller om karabineren ligger over en kant så vil den kunne få sidepress. Så best å legge den på langside eller benytte grovere bjelke.

Ja det kan nok skje om ein ikkje tenkjer over det.

Men eg kom også fram til at det ikkje sku vere noko problem så lenge ein tenkjer over kvar ein plasserer han og det er lite bevegelse i oppsettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, tshansen skrev:

Det er vel helt unødvendig å nevne at det er forksjell på bruddstyrke iforskjellige karabinkroker, å man bør tilstrebe å bruke stål karabinkroker til dette 👍🏻

Jeg tenker de bruker klatrekarabinere. De er merket med styrke eks. 2,5kN, og vanligvis laget av aluminium. Skrukarabinere til klatring er ofte merket med høy bruddstyrke, og brukes ofte til slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2018 den 16.34, Bjodah skrev:

Jeg har tenkt å slå en åttetallsknute rundt tauet og "choke" tauet på toppen. Men det gjør at jeg får en del friksjon når jeg skal trekke tauet gjennom. Går det greit? Det er jo ingen vekt i tauet når jeg trekker det oppover og det er statisk på toppen. Eller er det noe jeg kan bruke for å gjøre dette på en bedre måte? Tips mottas!

Som litt motvekt til de andre forlagene her inne, og med gitte forutsetninger så tenker jeg KISS (Keep It Simple Stupid).

Siden det er snakk om klatring med klemknuter på tau, antar jeg tauet du skal klatre på er dynamisk/statisk tau betegnet for klatring, og at det er av såpass lengde at det rekker greit 3*høgda opp til bjelken. 

Følgende er da mitt forslag:

Slå en åttetallsknute 2/3 lenge inn på tauet med en passe stor løkke i enden av knuten. Kast tauet over bjelken tre den lengste enden igjennom løkka på åttetallsknuten og stram til knuten låser mot bjelken ved å trekke rolig i den lengste enden av tauet. (trekk i den korteste enden når du skal ha ned tauet..) Klatre på den lengste enden av tauet.

Begrunnelse:

Det blir liten/minimal belastning på tauet når du strammer. Tauet skal strammes opp en/få ganger over bjelken, og henger statisk når det klatres på. Nevnte friksjon er minimal ift friksjon mot berg/fjell eller tau mot tau  (kryssing av tau ved klatring på topptau.(Ja friksjon vil være på samme punkt i åttetallsknuten men det et fortsatt minimalt.))

Alternativt har du en skrukarabin i klatreutstyret ditt, bruk denne i åttetallet som nevnt,og gjør det ellers på samme måte, da er du ihverfall "home safe".

Hilsen en som har klatret siden 92. (Og mulig jeg derfor oppfattes som gammeldags i min vurdering.. 🤣)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Memento mori skrev (På 15.4.2018 den 23.10):

Nei, aldri tau mot tau - hvor ene tauet beveger seg, du brenner hull strømpa veldig fort.

  • Kast tauet over
  • trekk enda mere tau ned, slik at du kan lage en 8 -tallsknute
  • sett på en karabin, og clips innpå tauet.
  • dra tauet tilbake, slik at karabin går i bjelken.
  • da er det bare å dra i andre enden når du skal ha det ned.

Pass på at du ikke kryssbelaster karabineren!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.