Gå til innhold
eriblist

Topo Gps App mobil

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker en app som heter TOPO GPS på min iPhone, denne funker veldig bra, har sammenlignet den opp i mot flere andre typer GPS enheter.
Men denne har noen som heter LAG, Koordinatrutenett noen her som vet hva dette er?

IMG_1432.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan lese om det her.

Jeg har kun en eldre gps som gir meg koordinatene, så må jeg bruke rutenettet på ett papirkart for å finne ut hvor jeg er.

UTM og MGRS er sivil og militær versjon av samme system (sånn jeg har forstått det)

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skjult lenke - logg inn for å se den

Endret av hleth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WGS84 er et såkalt "datum", en referansemodell av jorden (Se Skjult lenke - logg inn for å se den). Norske kart er i EUREF89 (som for alle praktiske formål for turfolk er det samme som WGS84).

WGS84 desimal er  geografiske koordinater med desimaler på WGS84. (N 63.43726 Ø 10.50390)

WGS84 grader minutter er det samme, men med minutter (N 63°26.236' Ø 10°30.234)

UTM  er Unversal Transverse Mercator (se Skjult lenke - logg inn for å se den) som er en projeksjon (eller egentlig flere projeksjoner, en for hver UTM-sone).  UTM kan godt bruke WGS84 som datum.

UTM koordinater oppgis i meter. x-koordinaten forholder seg til sonen og y-koordinaten er avstand fra ekvator).  (32V 575029 7035190)

MGRS er en annen måte å angi UTM-.koordinater på til militært bruk. I tillegg til sone oppgis også en 100km-rute og x-y-koordinater innenfor denne ruten. MGRS kan ha oppløsning på 100m, 10m og 1m: hhv. 32VNR750351, 32VNR75023519 og 32VNR7502935190.

På norske topografiske kart er det beskrevet hvordan en kan lese av MGRS-koordinater med 100m oppløsning til et gitt punkt.

UTM zone 33 (Norge), er UTM for sone 33 (her i Trondheim er vi i sone 32).

Alle koordinatene jeg har oppgitt er til samme punkt, koordinatene til min bolig :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 hours ago, bernt said:

MGRS er en annen måte å angi UTM-.koordinater på til militært bruk. I tillegg til sone oppgis også en 100km-rute og x-y-koordinater innenfor denne ruten. MGRS kan ha oppløsning på 100m, 10m og 1m: hhv. 32VNR750351, 32VNR75023519 og 32VNR7502935190. :-)

For ordens skyld: i MGRS kommer koordinatene som en rekke siffer (alltid et prtall). Den første halvparten er x-koordinaten, den andre er y-koordinaten. 6 siffer (3+3) er 100m oppløsning, 8 siffer (4+4) er 10m opplsøsning og 10 siffer (5+5) er 1 m oppløsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider