Gå til innhold
  • Bli medlem

Nalgeneflaske - smålekking rett etter fylling


TO

Anbefalte innlegg

Bruker å fylle kokende vann på Nalgene-flaske på vinterturer. Etter å ha skrudd igjen lokket, snur jeg flasken oppned for å sjekke at den holder tett før jeg putter den i isolasjonstrekket. Flaskene holdt helt tett da de var nye og en god stund etter det, men nå har det nesten blitt standard at det spruter noe vann fra lokket når jeg snur flasken oppned. Etter et par ganger snuing opp og ned gir det seg, og flasken holder helt tett.

Er dette et vanlig problem - har noen et triks for å unngå det? Eller er det på tide å bytte ut flaskene? Prøver å passe på at det ikke søles vann til gjengene og lokket når jeg fyller, men synes uansett at det kommer vannsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
41 minutter siden, TO skrev:

Er dette et vanlig problem

Dette er ikke et problem, men vanlig fysikk. Når du fyller noe varmt og det er gass der i dette tilfelle luft vil den utvide seg ganske kraftig. Så etter at du har fylt varmt vann, skru på korken litt og la alt varme seg opp, så skrur du helt igjen. Potte tett!

Jo kaldere jo viktigere å gjøre dette. Har 4 stk, 2 på 1 liter og 2 på 0,5 mye brukt. Alle sammen er som dine, men tette når du bruker dette trikse som egentlig ikke er et triks, men boyle maroettes lov nr 2 om jeg husker rett. @a_aa er flink til å huske slikt, men for lenge siden jeg hadde det på skolen. 

Så flaskene kan du trygt bruke. Har aldri hørt om Nalgene flasker som har vært lekk. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte to Nalgene Tritan flasker i størrelsen 0.5 liter (sånn sirka, tror det er litt mindre enn en halv liter) her tidligere, men vil ikke ha på kokende vann, men heller 90 grader varmt vann som burde duge. Tanken var å legge ei flaske eller to i jakka, kanskje, en gang seinere ved behov.

Apropos disse Nalgene flaskene, jeg er usikker på om disse lekker kjemikalier ved oppvarming, det vil ikke overraske meg, sånn at jeg er forberedt på å kun bruke mine til varmt vann, og derfor valgte jeg å kjøpe rust rød eller orange Nalgene flasker.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Epletre er nok inne på noe her. Det er faseovergang fra vann til damp som gjør at flasken lekker. Bolyle gir bare en trykkøkning på ca 36 % når luften over vannet øker fra 0 grader (273 K) til 100 grader (373 K). Dette tipper jeg flasken tåler. Damptrykket derimot kan bli mye høyere, selv ved temperaturer under 100 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 minutter siden, SnorreL skrev:

Jeg fyller i kokende/varmtvann og vender så på flasken et par ganger slik at luften inni der varmes opp før jeg løsner litt på korken for å slippe ut overtrykket.  Funker fjell.

Jeg gjør det samme på mine flasker (ikke nalgene), men jeg gjør det to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

Jeg har opplevd dette selv. Men jeg mistenker at det er vann som legger seg mellom gjengene på flasketuten og innvendig i korken. Så når du rister, eller beveger flasker opp ned, renner det litt av den, men ikke av selve innholdet i flasken :-) 

+1 på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.