Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 4-manns telt


vetting

Anbefalte innlegg

Annonse

Er veldig gira på et Hilleberg Keron GT, men blir litt dyr for dette budsjettet.

 

Nå kommer DnB med tilbud igjen, hvor en får 25% hos XXL ved kjøp med MasterCard. Har sett litt på Helsport Fjellheiemen hos XXL. Er disse PRO-utgaven? Begge kommer med: 

 

- Stoff innertelt: Ripstop Airflow Pro
- Stoff yttertelt: Helsport Rainguard® Pro, 3000 mm
- Stoff bunn: Helsport Rainguard®, 5000 mm
- Stenger: DAC Featherlite NSL (36 cm lengder)

 

Og hvorfor er da 6mannsutgaven billigere enn 4mannsutgaven?

 

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-6-camp-seksmannstelt/p/1090610_1_style

 

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-4-camp-firemannstelt/p/1072618_1_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, vetting skrev:

Er veldig gira på et Hilleberg Keron GT, men blir litt dyr for dette budsjettet.

 

Nå kommer DnB med tilbud igjen, hvor en får 25% hos XXL ved kjøp med MasterCard. Har sett litt på Helsport Fjellheiemen hos XXL. Er disse PRO-utgaven? Begge kommer med: 

 

- Stoff innertelt: Ripstop Airflow Pro
- Stoff yttertelt: Helsport Rainguard® Pro, 3000 mm
- Stoff bunn: Helsport Rainguard®, 5000 mm
- Stenger: DAC Featherlite NSL (36 cm lengder)

 

Og hvorfor er da 6mannsutgaven billigere enn 4mannsutgaven?

 

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-6-camp-seksmannstelt/p/1090610_1_style

 

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-4-camp-firemannstelt/p/1072618_1_style

Ser ut som begge du linker til er den "gamle" utgaven av Fjellheimen (med mindre de ikke har byttet bilde). Ny utgave for 2018 har lik høyde mellom stengene i innerteltet, så vær litt obs på dette.

Keron GT er forøvrig utvilsomt et bra telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron 4GT vil være passelig for dere, og det florerer med 25% koder til fjellsport. (Jeg får dem opp på facebook rett som det er) Du kan uansett slå til på XXL sitt tilbud om du finner noe, og la være å pakke det opp om du skulle ombestemme deg før turen i sommer. XXL har vel 100 dagers fri retur så lenge du ikke bruker produktet.
Keron 4GT har veldig godt takhøyde, og er ekstremt enkelt å sette opp. Det er dog tungt, men det tåler polarekspedisjoner. Bruktverdien er også relativt høy så lenge du behandler det godt.

Det finnes dog andre billigere telt, men 4stk i ett telt er utfordrende. Spesielt når du har begrenset vekt. Husk at de fleste telt lar seg dele opp slik at dere kan spre vekten på flere bærere (det blir dog mer knot å sette det opp) 
Du kan også se på frisport explorer. Enormt telt, men svært lite bærevennlig. Det har de for så vidt også på fjellsport om du skal bruke en rabattkode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Prebb skrev:

Husk at de fleste telt lar seg dele opp slik at dere kan spre vekten på flere bærere (det blir dog mer knot å sette det opp)

En tar duk og en tar stenger og plugger - da blir det jo ikke så veldig mye verre å sette det opp. Og så har man vel gjerne annet å fordele også - kjøkken etc. ET annet alternativ er jo å gå for to litt lettere telt og fordele seg litt. Jeg grubler litt om jeg og ungene skal gå opp en størrelse i telt nå etter hvert som gutta blir litt større og vårt 3-manns blir litt snaut, eller om vi heller skal gå for 2 og en sover alene i et og to deler - da får vi jo veldig stor fleksbibilitet ift om vi er 1, 2 eller 3 på tur og det blir rom for at unga kan ta med seg venner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Ser ut som begge du linker til er den "gamle" utgaven av Fjellheimen (med mindre de ikke har byttet bilde). Ny utgave for 2018 har lik høyde mellom stengene i innerteltet, så vær litt obs på dette.

Keron GT er forøvrig utvilsomt et bra telt

Ser det på bildene nå...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Keron 4GT vil være passelig for dere, og det florerer med 25% koder til fjellsport. (Jeg får dem opp på facebook rett som det er) Du kan uansett slå til på XXL sitt tilbud om du finner noe, og la være å pakke det opp om du skulle ombestemme deg før turen i sommer. XXL har vel 100 dagers fri retur så lenge du ikke bruker produktet.
Keron 4GT har veldig godt takhøyde, og er ekstremt enkelt å sette opp. Det er dog tungt, men det tåler polarekspedisjoner. Bruktverdien er også relativt høy så lenge du behandler det godt.

Med 25% rabattkode blir teltet fortsatt på over 10k, litt mye for vår del dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 12.4.2018 den 12.41, Eksilbergenseren skrev:

Siden det må være et kuppeltelt, så skal jeg ikke anbefale Bergans Wiglo LT4. ;-)

Hvorfor ikke Wiglo LLT4?

 

Etter å ha lest en del om det, har vi nå gått til innkjøp av dette :) 

 

Ser flere prater om at det kan komme vann inn, er det i sømmene? Hva bør en i såfall gå over sømmene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om familie med barn så ville jeg gått for et tunneltelt. Med barn blir det ofte mye inn og ut av teltet og da er det lurt å ha et telt med god bagasjeplass i forteltet slik at man slipper å klatre over bagasje, primus etc. for å komme inn og ut.

For noen år siden var jeg med som leder i en speidergruppe og vi kjøpte inn noen firemanns tunneltelt fra Fjellreven. Jeg husker ikke hva de hette, men de var overraskende billige i forhold til andre tilsvarende telt. Jeg mener at de hette noe med "scout" og det var et stor Fjellreven logo like ved åpningen. Disse teltene fungerte perfekt for små speidere som aldri kunne være i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, vetting skrev:

Hvorfor ikke Wiglo LLT4?

 

Etter å ha lest en del om det, har vi nå gått til innkjøp av dette :) 

 

Ser flere prater om at det kan komme vann inn, er det i sømmene? Hva bør en i såfall gå over sømmene med?

Skal ikke lekke i det hele tatt - men det har forekommet. Min erfaring er at Bergans erstatter slike telt. Mitt har aldri  vært lekk. Gratulerer med et kjempetelt! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Leinad skrev:

Skal ikke lekke i det hele tatt - men det har forekommet. Min erfaring er at Bergans erstatter slike telt. Mitt har aldri  vært lekk. Gratulerer med et kjempetelt! 

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.