Gå til innhold
  • Bli medlem

De beste batteriene til GPS, hodelykt og annet elektrisk/elektronisk utstyr


Anbefalte innlegg

Riktig valg av batterityper er viktig mhp effekt, pris og kvalitet. Det er i hovedsak fire typer å velge mellom: Alkaliske, oppladbare NiMH (Nikkel Metall Hybrid), Lithium og oppladbare Lithium-Ion.

For de fleste elektriske og elektroniske enheter egner oppladbare NiMH batterier seg best både mhp effekt og pris. En ny type batteri teknologi blir utviklet av Sanyo med merkenavn Eneloop, visstnok i markedet i løpet av sommeren 2006. Bruk av alkaliske batterier koster minimum 4 ganger mer enn oppladbare NiMH batterier.

Detaljer om dette samt en rapport om test og undersøkelser av batteri teknologier:

Valg av batterier til forskjellig bruk, alkaliske, NiMH, lithium, lithium-ion

Jeg anvender i hovedsak oppladbare NiMH (AA) batterier, billig, bra effekt, så og si ingen søppel, et batteri varer i 4-5 år.

Hva er dine erfaringer med bruk av forskjellige batteri typer og merker?

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dei oppladbare så dei selge på clas ohlson er meget bra. Bruke kun det i alle mine elektriske ting. Trur dei heter vision, eller noe sånt
Vi får håpe Sanyo snart kommer med sine nye eneloop oppladbare NiMH batterier, med særdeles lav selvutlading:

Sanyo eneloop oppladbare NiMH batterier, ny teknologi, de eneste batteriene du trenger i følge Sanyo

Om de holder hva de lover og leverer i år gjenstår å se. Et lite problem, som er overkommelig, er at dagens oppladbare NiMH batterier ikke selges ferdig ladet. Eneloop skal visstnok selges ferdig ladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første!

Diskusjonen på GPS.y3.no som det refereres til nedenfor er mer eller mindre svada. "anvender strøm annerledes....". Er det en selger eller markedsfører som sier det :D Det er i beste fall tull og uvitenhet!!

Strøm forbrukes kun når motstand tilknyttes, feks ved å slå på GPS`n. At enkelte GPSer som mob.tlfer etc, forbruker mindre strøm enn andre har med tekn. til GPS`n og mob.tlf`n å gjøre. Eneste mulig forklaring her må isåfall være at et backupbatteri/minnebatteri/kondensatorer lades, og tar over noen funksjoner, men da drar disse energi(P) fra batteriene, så nei tror ikke no på dette!

Ja Knut, fòr lav spenning er svært uheldig, både med tanke på batteriets funksjonstid, som for lyspærens levetid! Kulde dreper batterier, det husker jo ikke minst de som så Folkevogn og Anglia på skirenn på 60.tallet!!

Selv oppi Møllebakken, var jo "på landet" på 50. og 60.tallet. Lå forbrukerne/husene fòr langt unna trafo`n, lå spenningen godt under 220/230 V. Vinterstid opplevde/opplever forbrukere langt unna trafo`n at bla lyspærer ryker ofte. Dette pga at lav spenning(u) fører til høyere strøm(i). Motstanden® hos forbrukern er den samme.

I=U/R

P=UxI

For batterier gjelder noen andre parametre også, men skal ikke dra dette lengre her.

Oppladbare batterier holder som regel litt for lav spenning, som igjen fører til kortere levetid før de må lades igjen.

Alkaliske batterier taper seg, nedadgående spenningsforløp( lyset i pære blir dårligere og dårligere)

Lithiumbatteri tilnærmet rett linje(fullt lys, så steinmørkt)

Mao, skal man på laaaaangtur: Kjøp ferske ikkeoppladbare batterier Lithiumbatterier!!!

God tur i fullt lys :D

Stol på teknokraten, ikke sant eaa(sålenge det ikke gjelder pf) :!::!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv oppi Møllebakken, var jo "på landet" på 50. og 60.tallet. Lå forbrukerne/husene fòr langt unna trafo`n, lå spenningen godt under 220/230 V. Vinterstid opplevde/opplever forbrukere langt unna trafo`n at bla lyspærer ryker ofte. Dette pga at lav spenning(u) fører til høyere strøm(i). Motstanden® hos forbrukern er den samme

Tror du misforstår litt her, kulde har ikke påvirkningsevne på nettspenning. Grunnen til at nettet blir overbelastet vinterstid er at forbruket øker hos kundene. Kulden har derimot en positiv innvirkning på ledningsnettet, resistansen på linjen minker.

Hvis du kan omh`s lov vet du også at strømmen er proposjonal med spenningen.

Strømmen øker ikke ved spenningsfall.

Dette ble en ustikker i forhold til orginaldebatten.

Men de aller fleste vet at batteri fungerer dårlig i kulde, løsningen er kort og godt å oppbevare batteridrevne apperater så varmt som mulig. Slik at den kjemiske prossen i batteriene får gå sin gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra byen nå....

men no forbannet tull Odin...........

Bruk ikke proposjonal, uten du vet vet hva omvendt proposjonal er ................

........og selvfølgelig er forbruket årsaken til spenningsfall... ,det forstår ikkeelektrikere også

Barnelærdom tar vi evt internt!.............og ohm`s lov, det er vel grunnleggende barnelærdom det òg........

Lær leksa di gutt!!!!!!!!!!

Godnatt :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Vrøl :twisted:

Vi holder oss til saken, du mener at en lyspære får økt strømgjennomgang ved spenningsfall. Nei, strømmen er proposjonalt med spenningsfallet.

Du klarer ikke å opprettholde eller øke strømgjennomgangen gjennom lyspæra di hvis spenningen synker.

Omvendt proposjonalitet har ikke noe med dette å gjøre,

Motstanden® hos forbrukern er den samme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppsann, lenge siden jeg var inne her. Mye 2K og annet sommeren byr på :)

Glemt denne tråden, skumlest gjennom den igjen nå!

Odin, ja ser jeg skrev feil i første innlegg mht strømmen i forbifarten, nevnte formel bekrefter jo forsåvidt det òg.

Jarle, ja korrekt.

Loffen, ja varer lengre ved NOE lavere spenning ifht for høy, MEN..... hadde du lest Knut sitt spørsmål som jeg refererte til, så forsøkte jeg å sette det ifht mulig kjente forhold. Meg bekjent er det sjelden oppladbare batterier gir høyere U etterhvert som de eldes. Spenningsfall er årsaken til at halogenpærene ryker i lykta. Kulde som Knut nevner gjør det bare enda verre(NB Odin, gjelder batteri :P )

Igjen, for batterier gjelder noen andre parametre også, men mitt poeng var kun å bekrefte Knuts observasjoner samt kommentere "selgeren" hos GPS.y3.no

Skulle noen ha kjennskap til denne "anvender strøm annerledes" er jeg veldig int i læring :D

Så inntil videre kjøper jeg for min del ferske Lithiumbatterier, og gir blaffen i prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

Enig med deg i dag Håvard, jeg er også veldig nyssgjerrig på apperater som "anvender strøm annerledes". :P

Bruker ikke oppladbare batteri, men muligens hvis jeg finner meg en solcellepanel jeg kan bruke på tur til lading.

Vil nok likevel ha med vanlige forbruksbatteri i reserve.

Fikk forøvrig en kjekk mobil lader fra Netcom for en stund siden, den er grei å lade mobilen med på fjellet. Bruker AA Batt.

Noe samme type som Ragnar har beskrevet i denne tråden.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5958&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har erfart at noen oppladbare batterier holder lavere spenning (litt over 1,2) enn de vanlige (1,5 volt).

Dette er ingen god kombinasjon i kulde og med halogenpære som er (var ?) følsomme for svak spenning.

Har dere andre erfaringer her ?

knut

Det er mulig å teste eneloop'en selv snart, av pur sportslig interesse gir jeg denne linken til eneloop i Norge

Sanyo velger tydeligvis å introdusere eneloop meget sakte i butikker i Europa og utafor nettbutikkene og eBay. Fikk melding fra en bruker som hadde kjøpt i Singapore. Etter lading og en måned i en Garmin GPSmap 76CS og 6 timers driftstid uten backlight, viste batteri-indikatoren fremdeles max kapasitet. Kapasiteten gikk godt over 2000mAh ved lading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENELOOPen skulle har vært på plass i Tyskland så tidlig som 23. juli 2006 men det var de ikke.

-> 24.7.2006: Kom rett fra en av MEDIA MARKTene her i Hamburg. Eneloop er enda ikke i hyllene. Skal leveres tidligst i begynnelsen av august. Så var ENELOOP-siden litt for tidlig ute med reklamen. Skal prøve på nytt.

-> 2.8.2006: Har vært inn hos Media Markt i Kiel, fikk høre at de ikke skal selge ENELOOP. Var etterpå en gang til inn hos Media Markt i Hamburg Hummelsbüttel snakket med en annen ekspeditør enn forrige uke og fikk høre det samme som i Kiel, selv om Media Markt annonseres ENELOOP for tiden på sine sider. Skulle snakke med Media Markt men fikk dessverre ingen kontakt via telefon som nevnes under kontakt linken på Media Markt sidene. Synes det blir litt stressende å få kjøpt ENELOOP her i Tyskland.

-> 3.8.2006: Fikk i dag kontakt med MediaMarkt-sentralen og fikk høre at ikke alle Media Markt-ene vil selge ENELOOP. Media Markt-ene er selvstendige enheter som er selv ansvarlig for produkter de skal selge. Da er det bare flaks å komme inn i en Media Markt som selger ENELOOP. Da er det kjempefint med medlemstilbud fra forumet. Tusen takk skal du ha, Otto.

her finnes hele tråden:

-> http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=453&posts

og her finnes flere informasjoner:

->

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=531&posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.