Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan steke koteletter på bål, men uten grill rist?


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg hadde på tur nylig, en rist med meg, men fikk ikke brukt denne rista, i hovedsak for at jeg ikke ville ende opp med en grisete grillrist som må rengjøres.

I butikker har jeg sett bålpinne for kjøttbiter tror jeg, men det ser litt tvilsomt ut.

Kom gjerne med tips her for å steke koteletter  på bålet.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Epletre skrev:

Jeg hadde på tur nylig, en rist med meg, men fikk ikke brukt denne rista, i hovedsak for at jeg ikke ville ende opp med en grisete grillrist som må rengjøres.

I butikker har jeg sett bålpinne for kjøttbiter tror jeg, men det ser litt tvilsomt ut.

Kom gjerne med tips her for å steke koteletter  på bålet.

Ofte når jeg skal ha med meg slik snadder steker jeg dem hjemme og pakker dem i alufolie.  Da kan du legge hele stasen på bålet og varme opp. 

En bonuseffekt er også at kjøttet overlever lengre tid enn i rå tilstand

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alufolie er kjekt. Bruker det hjemme på grillen - letter rengjøringen mye. Har du tenkt å fyre bål en god stund og har god tid på matlagingen er også langtidsstekt kjøtt som pakkes inni folie og legges litt utenfor den sterkeste varmen også både enkelt og med godt resultat. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale sjusteinsovn:

IMG_1708.thumb.jpg.f5486267d7ddff36cdf08a91e8979f91.jpg

Kan få skikkeleg bra temperatur dersom ein har gode steinar tilgjengeleg.

Ellers har eg også hatt suksess med å steike kjøtt i vatn på tur: https://no.wikipedia.org/wiki/Sous-vide Legg steika i ein ziplock-pose med litt marinade og sug ut lufta mens du lukkar den. La posen ligge i varmt vatn (60-80 grader) i 1-2 timar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Ingrid Espelid Hovig sa : " så har me juksa litt" 😀 Stek hjemme og pakk i alufolie er fint . Har ei på 7 som får med seg diverse snadder som elgkarbonader osv da de har uteskole en dag i uken med bål osv , grilling eller få stekt maten er de ikke så tålmodig på disse små så greit det kun trengs varmes  .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fisk og kjøtt kan stekes ved bruk av strålevarmen fra bålet. Maten trenger ikke nødvendigvis stekes over bålet, men på siden. Fisk eller kjøtt kan festes på en trefjøl, plankebit, en delt vedkubbe eller en Y formet kvist. Så settes den vertikalt på siden av bålet og da vil strålevarmen fra bålet steke maten. Det fine med denne metoden er at du kan fyre bål med høye flammer uten at maten blir brent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.