Gå til innhold
  • Bli medlem

Se hva vi fant i boden


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Annonse

Etter hva jeg klarer å avgjøre er dette teltet fra 1980,  så godt og vel 38 år gammelt telt du har der. Dette fant jeg på denne linken http://www.socimage.net/media/1074522835320158833_189409973

Siden er en såkalt "web viewer" for instagrambilder, og det er Helsport som har lagt ut et bilde på sin instagramprofil etter at en person hadde sendt inn bilde av samme telt. Kort sagt, du burde finne det på instagramprofilen til helsport, om du tar deg tiden til å lete :)  Forklaringen fordi det er sunt å være skeptisk til linker :D 

 

Edit: litt leting, så fant jeg dette bildet på Helsport sin profil på instagram, som sier 1983. Da kommer ikke jeg noe nærmere enn å si tidlig på 80-tallet :)  

 

Endret av Mobli
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Robinson skrev:

Du verden. Ett gammelt Børgefjell. Smelt... Jeg har mange gode minner , og netter , i ett slikt telt.  Det var en gang det ypperste av det man kunne skaffe seg av fjelltelt her i landet . Hvis man bare hadde råd.

Vet ikke om jeg vil plassere det som det helt ypperste..  Drømmeteltet for fjellvandreren på den tiden (i hvert fall i min omgangskrets) var Norrøna Ravneskar. Sjøl kjøpte jeg Helsport Rundhø først på 80-tallet, og det var et betydelig bedre telt enn Børgefjell.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligner veldig på et Helsport-telt jeg brukte noen år, jeg mener bestemt det heter Tirich Mir, men finner ingen info om det. Det har skjedd mye innen teltutvikling siden da, slike mønetelt er heldigvis et tilbakelagt stadium.
Helsport var forresten de første som lanserte tunneltelt på markedet, i 1971. Året etter kom Norrøna med legendariske Ravneskar, det første tunnelteltet med åpning i begge ender. Mitt eksemplar fungerer fortsatt som det skal :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det er fra 1980.  Hvert fall overnattet jeg en snønatt i et slikt i 1985, og det så sånn passe nytt ut.  Tror det ble kjøpt for kr 1800.  Så det var ikke noe billig telt.  Har forresten litt duk fra et slikt telt i "samlingen".  Så trenger du noe til reparasjon så si i fra.  1 stk 45 x 7045, 1 stk 35 x 47, og ett på 35 x 40 + noen mindre stykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1972 hadde jeg min første sommerjobb og første lønnsutbetalingen gikk med til å kjøpe fjelltelt. Mitt første ønske var et telt jeg bare hadde hørt om og det hette Børgefjell. Butikken var utsolgt for dette teltet og en ivrig selger klarte å selge meg et annet telt som jeg ikke husker navnet på,  men poenget er at allerede så tidlig som tidlig på 1970 tallet eksisterte det et telt som hette Børgefjell.

 Hvis jeg ikke tar alt for mye feil så har jeg et gammelt Fjellreven telt på loftet som også heter Børgefjell. Jeg får ta en tur på loftet og sjekke i morgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har mange overnattinger i dette teltet, fikk mitt Børgefjell 3 i 1982/83. Til å være mønetelt fungerte det utmerket👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mobli skrev:

Etter hva jeg klarer å avgjøre er dette teltet fra 1980,  så godt og vel 38 år gammelt telt du har der. Dette fant jeg på denne linken http://www.socimage.net/media/1074522835320158833_189409973

Siden er en såkalt "web viewer" for instagrambilder, og det er Helsport som har lagt ut et bilde på sin instagramprofil etter at en person hadde sendt inn bilde av samme telt. Kort sagt, du burde finne det på instagramprofilen til helsport, om du tar deg tiden til å lete :)  Forklaringen fordi det er sunt å være skeptisk til linker :D 

 

Edit: litt leting, så fant jeg dette bildet på Helsport sin profil på instagram, som sier 1983. Da kommer ikke jeg noe nærmere enn å si tidlig på 80-tallet :)  

 

Det teltet er ganske likt men ser det har annen lufting enn mitt oppe. Får høre med fattern. Han studerte til begynnelsen av 80 tallet før han flyttet til Bergen. Teltet er merket med adressen til besteforeldrene mine, men han bodde ikke hjemme når han studerte. Kan naturligvis være at han oppga deres adresse hvis han bodde på hybel, men det kan jo kanskje være fra før 1980 også? Når han flyttet til Bergen kjøpte han seg leilighet, så tviler på at han oppgir adressen til foreldrene sine da. 20180410_140803.jpg.04fc05b6a4353b565f53

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant samme annonse fra 74 og. I stangkatologen til Helsport så er det vel tilbake tilbake til 1970 kan muligens finne ut når kom der .Men Helsport er nok behjelpelig med info . Bra bevart det der ser ut til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, REs skrev:

I 1972 hadde jeg min første sommerjobb og første lønnsutbetalingen gikk med til å kjøpe fjelltelt. Mitt første ønske var et telt jeg bare hadde hørt om og det hette Børgefjell. Butikken var utsolgt for dette teltet og en ivrig selger klarte å selge meg et annet telt som jeg ikke husker navnet på,  men poenget er at allerede så tidlig som tidlig på 1970 tallet eksisterte det et telt som hette Børgefjell.

 Hvis jeg ikke tar alt for mye feil så har jeg et gammelt Fjellreven telt på loftet som også heter Børgefjell. Jeg får ta en tur på loftet og sjekke i morgen. 

Rettelse, ny feil følger:

Teltet fra Fjellreven heter ikke Børgefjell, men Everest III. Hvorfor jeg har gått rundt og trodd at dette gamle teltet heter Børgefjell vet jeg ikke, kanskje på grunn av utseende.

post-14690-0-28609600-1400887740_thumb.jpg

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, KimH skrev:

Fant samme annonse fra 74 og. I stangkatologen til Helsport så er det vel tilbake tilbake til 1970 kan muligens finne ut når kom der .Men Helsport er nok behjelpelig med info . Bra bevart det der ser ut til 😊

Teltet er helt og fint med unntak av hemper hvor du fester de to stengene til innerteltet. Der sømmen gått, opp men jeg skal få helsport til å fikse det. Da ser det strøkent ut :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hej

jeg har stadig stængerne fra mit Børgefjell telt, købt i 1971. Det var annonceret som DET bedste og jeg rejste fra Aarhus til Malmø for at købe det. Det har været på mange cykelferier og “døde” omk 2000. Stængerne har jeg endnu og de bærer min tarp på kajakture 

hilsen Karin fra Danmark

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et slikt telt på tidlig nittitallet. Var familiens gamle telt. Med to teltstenger og god avstand mellom inner og ytterduk. Teltet var gammelt og godt brukt på nittitallet men jeg hadde null økonomi til nytt telt. På langtur på Finnmarksvidda var jeg eneste som hadde tørt innertelt etter noen dager med voldsomt regn og vind. Kompisene med nye tunelltelt fikk vanngjennomslag og ble våte. Kontakt mellom inner og ytterduk var konklusjonen. Hvorfor forsvant denne type telt kan man spørre. Jeg var rask med å bytte ut når jeg fikk økonomi den gangen. Men reklame og andre skriverier fikk meg nok til å tro at dette ikke var bra saker. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 timer siden):

Den gangen var det ikke så fokus på vekt.

 

torese skrev (3 timer siden):

Hvorfor forsvant denne type telt kan man spørre. Jeg var rask med å bytte ut når jeg fikk økonomi den gangen.

Fordi det ikkje var så stor fokus på vekt, og fordi (tunge) tunnel- og kuppel-telt var det nye og moderne.

Dei fleste telta med denne forma hadde bare ein duk, og det har sine begrensingar. Det gjorde nok husteltkonstruksjonen litt utskjelt, sjølv om problemet ikkje gjalt dobbeltdukstelta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket hvor mye teltet veier. Det oppleves ganske lett. Jeg får se en dag når jeg er hjemme om jeg kan veie det. Det oppleves i hvert fall mye lettere enn et vanlig tomanns tunelltelt. Det kan godt hende det går an å bruke vandrestaver i stedet for teltstenger. De to originale stengene har en tapp i enden som du skal henge innertelte på og stramme opp teltet med en bardun. Du plassere så ytteerteltet over innertelte og trer tappen på teltstenger gjennom to hull i ytterduken. Se bildet. Piggene på en vandrestav kan kanskje bli for kort eller tykk i forhold til hullene i duken, men kanskje det går. 

6FAB7672-01AA-4EE6-AD75-BA84DA4E1CCC.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et lys blått 2 personers Børgefjell (ca 1980-2000). Mener vekten var ca 2,4kg med stenger og plugger. Et pent telt, som sagget enormt i fuktig vær. Innerteltet lå ned på nesen min om morgenen. Og ytterteltet lå ned på innerteltet...  Mange gode minner fra Nordmarka og sykkeltur i Danmark 😊

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.