Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite dun i dunpose


Ernst Hansen

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått en ny sovepose fra Helsport, en i rago down serien, en dunpose for kalde forhold. Jeg har merket at det er en del områder, under og spesielt langs høyre søm nesten uten dunfyll, der bare det tynne stoffet kjennes mellom fingrene. 

Vil det sies å være normalt, at dunet forflytter seg eller at posen er sydd slik, eller kan det være produksjonsfeil? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En dunpose for kalde forhold synes jeg ikke burde oppleve det. I en slik pose skal det være såpass mye dun at den bør tåle noe dunforflytning uten at det blir helt tomt. Men nå er det litt uklart for meg hvor du mener. Noen av sømmene vil nok muligens være sydd gjennom stoffet alt etter hvor disse er hen, men de vil da normalt være steder hvor det ikke byr på problemer når du ligger innsnurret i posen (f.eks. langs en glidelås hvor det da typisk vil være en leppe som overlapper hverandre uansett.

Det er ikke unormalt at dun forflytter seg, men i en vinterpose så bør det ikke være noen steder mellom deg og ytterstoffet hvor det ikke er lagt opp til å være dun. Kunne du tatt bilde og vist? Hvilke Rago-modell er det forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en feil med posen. Helsport forklarer grundig hvor nøye de er med fylling av kamrene, og hvor bra utformingen av kamrene er nettopp for unngå kuldepunkter og redusere dunflytting til et minimum. Sånn som du beskriver det ville jeg reklamert på posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ernst Hansen skrev:

en i rago down serien, en dunpose for kalde forhold.

Korrekt typebetegnelse er nok viktig, kalde forhold her på forumet er vel minus 25 til 40 grader.

På nye poser er det viktig å riste de bra, og sjekke at duna ligger riktig. At det er lite dun under har normalt ikke noe å si, dun du ligger flat, varmer ikke. Mot sømmer vil du så å si alltid kjenne gjennom, det er derfor det er V og H former på kanaler. Men vanskelig å si noe når vi ikke vet typen, eller kan se den.

Noen poser er lager slik at du kan flytte duna fra over til under for å justere temperaturen den skal brukes i.

Finner du ikke ut av det, ta den med tilbake der du kjøpte den og få den sjekket.

Fint om du melder tilbake hva løsningen blir. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Spørs hvilke pose du har. Men i noen poser må man riste litt, og gjerne fordele dunet litt med armene etter man har lagt seg inn.

I 3-sesongs dunposen min må jeg av og til ta dunet å dra med armene fra midten og ned på sidene etter jeg har lagt meg i posen, for å være helt sikker på at det ikke er tomt inntil sidesømmene.

Høres kanskje ut som dette er tilfellet ditt? Fordel best mulig før du går nedi, og bruk armene etter du har lagt deg i posen og dra de fra midten og ut til sidesømmen eller fordel best mulig. Så kan du lukke øynene :)

Er du i tvil etter å ha prøvd, ring helsport.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 9.4.2018 den 19.01, Thomas E skrev:

En dunpose for kalde forhold synes jeg ikke burde oppleve det. I en slik pose skal det være såpass mye dun at den bør tåle noe dunforflytning uten at det blir helt tomt. Men nå er det litt uklart for meg hvor du mener. Noen av sømmene vil nok muligens være sydd gjennom stoffet alt etter hvor disse er hen, men de vil da normalt være steder hvor det ikke byr på problemer når du ligger innsnurret i posen (f.eks. langs en glidelås hvor det da typisk vil være en leppe som overlapper hverandre uansett.

Det er ikke unormalt at dun forflytter seg, men i en vinterpose så bør det ikke være noen steder mellom deg og ytterstoffet hvor det ikke er lagt opp til å være dun. Kunne du tatt bilde og vist? Hvilke Rago-modell er det forresten?

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all info og svar. Det var snakk om en Rago down x-trem pose. Jeg sendte inn posen inn og fikk tilsendt en ny uten videre forklaring eller svar. Mest sannsynlig var det nok bare min mangel på erfaring med dun og litt for granskende testing av den nye posen. Allikevel overrasker det meg hvor tynn posen kjennes mellom fingrene og at en så lett pose, langversjon veier 1.89, skal holde deg var i -25 grader. Jeg testet den dog på fjellet i fire netter med temperaturer ned til -18 på natta og posen var helt knall. Det er vell dunas evne til å komprimere og ekspandere..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.