Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette kanoturer med overnatting, i rimelig avstand til Oslo


rodnebb

Anbefalte innlegg

I fjor var jeg på tur med barna i Fjorda, i Oppland. Vi leide kano ved Vestland Kanoutleige, og padlet rundt på Vestlandsfjorden og Haukfjorden. Flott tur, alt for mye mygg og utrolig tett med andre campingturister - det var ca 50m mellom hvert telt.

Fordelen med denne turformen var at det var ganske lett å få med seg alt turutstyret som trengs når det er 3 som skal dra samtidig som det bare er 1 som skal bære. 

Er det noen her som har tips til tilsvarende turområder innen 5-6 timers kjøring fra Oslo? Dvs. fine områder for kanotur, og kort avstand fra vei til der man setter kanoen ut i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurum -> Røskestadvann/Langvann. Rødbysætra leier ut kanoer og kan sette ut kanoer ved vannet for deg etter avtale, eller du kan hente kanoen hos dem - parkering helt nede ved vannet. Vi hadde en flott tur med forumet inn dit i fjor - se turinfo her (turrapport på siste side)

Vi koste oss såpass i fjor at vi går for ny tur i år. Info om årets tur finner du her. Vi blir ikke lei oss om det blir med flere melder seg på. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med opptil 5-6 timer kjøring så når dere mange steder. F.eks Femund i sydenden på ca 4 timer. Utleie der så vidt jeg vet. Ulempen er at Femund er stor og utsatt ved vind. På 6 timer eller litt under når du Kjæringsjøn på svensk side av Femindsmarka. De har utleie der. Fint område å padle i alle småvannene langs Rogen selv om der blir noen korte bæringer der. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Det er ikke mer mygg på Fjorda, enn de fleste andre steder (Bl.a. Femunden) med bra padlemuligheter. Skal du unngå mygg, må du tenke på når du reiser på kanotur. I (og etter) en varm periode, klekkes det mye mygg. Er det lite vind, er det også et problem. Det er også fornuftig å tenke på, hvor en setter teltet. De værste områdene er jo i nærheten av siv/våt myr og stillestående vann, samt laukratt. Et sted som er skjermet bra for vind, er også uhelding. Men, det finnes da også mye bra myggolje som  hjelper godt mot mygg, værrre kan det være mot bl.a knott. Men med mye gift i oljen, så er det skjelden noe problem.

Angående folk, så er det mye folk ute på tur i de fleste bra kano områder i "høysesongen". Fjorda og Femunden er vel de mest poppulære og er også godt kjent internationalt. Men 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjorda kan til tider ha mye innsekter. Som regel ikke vært så plaget med mygg der , langt verre med klegg og knott. Spesoelt hvis en er der når det er godt og varmt. Slutten av juni med varmebølge og badetemp betyr ofte mye klegg på dagen, når sola tipper så puster man nærmest knott. Den verste svermingen skjer i løpet av 2-3 uker og etter det mye bedre. Fra midten av juli pleier det være mye bedre, tidlig august veldig lite innsekter selv det er varmt vær. På feil tid er Fjorda det desidert verste stedet jeg har vært med tanke på klegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, borgern skrev:

Fjorda kan til tider ha mye innsekter. Som regel ikke vært så plaget med mygg der , langt verre med klegg og knott. Spesoelt hvis en er der når det er godt og varmt. Slutten av juni med varmebølge og badetemp betyr ofte mye klegg på dagen, når sola tipper så puster man nærmest knott. Den verste svermingen skjer i løpet av 2-3 uker og etter det mye bedre. Fra midten av juli pleier det være mye bedre, tidlig august veldig lite innsekter selv det er varmt vær. På feil tid er Fjorda det desidert verste stedet jeg har vært med tanke på klegg.

Ai.. Meldt oss på DNT-tur dit i slutten av juni. Var der i september i fjor og da så vi vel ikke et eneste irriterende dyr, men spørs om det blir like fint i år da. :D Kjøpe mer myggmiddel og huske å ta med netting får settes på en plan. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det blir så ille, kommer an på været. Kleggen trives best når det blir skikkelig varmt. Det jeg synes har fungert best mot kleggen er Autan. Så tar jeg en Zyrtec om dagen på slike turer. Da slår ikke stikk ut så mye. Av kleggen der fikk jeg mye hevelse og det klødde i uker etterpå. Med Zyrtec ble hevelse en brøkdel og det klødde bare et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalsland kanal i Sverige er flott. Spennende for ungene (og voksne) å kjøre gjennom slusene i kano. Langt kanalsystem, så velg en del uten store sjøer. De er kjedelige, og kan være farlige om det blåser opp. Vi padlet fra Laxsjøn til Hoverud på to hele dager. Bodde på campingplass ved start og mål, og hadde en villtelting på veien. Husker ikke helt, men tror kanskje ungene var tre og seks, og de syntes det var veldig bra. Vi hadde egen kano, men det er flere utleiefirmaer. Jeg tror de fleste har henting/levering av kano slik at du slipper å padle motstrøms. 

Vi var der i juli, og fryktet enorme folkemengder, men som oftest var vi alene i slusene. Slusevaktene hadde så lite å gjøre at de plukket rips til oss, og fylte vannkannen vår mens vi ble slust. 

(Eneste vi kunne klage på var at det var litt slitsomt med 35 grader i skyggen når vi skulle bo i telt. Dette var århudrets hetebølge, då sjansen for at det gjentar seg er relativt liten.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.