Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av yttertrekk sovepose


Anbefalte innlegg

Hei, har dere erfaring med impregnering av yttertrekk på dun soveposer. Min er lang og kommer ofte i kontakt med nedre del av innerteltet hvor det noen ganger samler seg litt kondens. Blir duna påvirket av impregnering påført på yttertrekket? Hva slags impregnering anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha impregnert ytterstoffet. I alle fall ikke på vinterpose. Kroppen gir fra seg damp, og denne må finne veien ut gjennom posen. Hvis ytterstoffet er vanntett så vil vannet måtte kondensere på duna, og isolasjonsevnen vil reduseres.

Det er evt en mulighet å impregnere bare nederste del av fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på langtur på vinteren type flere uker og mer med bare møkkavær? I så fall kan det muligens bli ett problem med våt sovepose. Hvis ikke så burde det gå helt fint, husk bare å tørke soveposen i sola når du har sjansen 🌞 Det skal være veldig kaldt før dette ikke funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thomas E skrev:

Hva med å dra en plaspose over fotenden?

Da er det vel bedre å ligge med fotenden borti teltduken? Plastposer puster jo *ikke* og vil gi mye mer kondens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anders_G said:

Da er det vel bedre å ligge med fotenden borti teltduken? Plastposer puster jo *ikke* og vil gi mye mer kondens.

Det blir jo alltid en avveining. At det er så fryktelig sikkert at det blir mye mer kondens vet jeg nå ikke helt. Jeg har hvertfall god erfaring med å legge en ikke-pustende regnjakke over fotenden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått endel med dunteppe og enkeldukstelt hvor det ofte blir kondens. Jeg har etterhvert kommet til at de få vanndråpene det er snakk om ikke er verdt å stresse med. Anbefaler ikke en plastpose i fotenden - det vil, i alle fall med mine føtter, gi mye mer fukt enn teltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 9.4.2018 den 13.02, Thomas E skrev:

Hva med å dra en plaspose over fotenden?

Det blir en kondensfabrikk uten like. Jeg har prøvd, anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Litt sprayimpregnering skal ikke påvirke pusteevnen, hvis du bruker sånn på sprayboks (eks. fiberprotector).

Det hjelper nok litt, men kontakten mellom teltduken og soveposen vil nok overvinne impregneringen etterhvert. Hekta på Tur anbefaler denne løsningen på Warmpeace dunsovepose om man sliter med fukt i fotenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.