Gå til innhold
  • Bli medlem

Levetid klær med syntetisk isolasjon?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Har nettopp bestilt meg en ny jakke, Arcteryx Atom AR. Jeg synes min Atom LT er fin som mellomlag, men litt for kald som forsterking over ytterste lag. Dessuten trenger jeg en varm jakke som jeg bruker til og fra jobb, i byen, som er varm og tåler en del fukt.

Jeg svetter jo også en del på turer i bratt terreng, og bor i Bergen, så jeg synes ikke dun er helt optimalt på tur. Liker at man kan herje med syntetsike jakker, at de tåler mye fukt, tørker raskt og er lett å vaske.

Derfor falt valget på Arcteryx AR, den er jo 3 ganger så tykk isolasjon i over hoveddelen av jakken (120g vs 40g).

MEN, jeg har lest urovekkende ting om levetiden på isolasjonen i slike syntetiske jakker. Blandt annet her: https://www.mountainproject.com/forum/topic/111770709/synthetic-puffy-longevity . Jeg kjører jo mye bil med disse jakkene, og har ofte på en sekk, eller så ligger de nedi sekken.

Hva er deres erfaringer med syntetiske jakker? Mister de mye av isolasjonen over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei aldri tenkt at den mister isolasjonsevne. Min er mye brukt i alle slags sammenhenger og den er like fluffy og varm den. Den blir stappa ned i sekker og jeg bærer ofte sekk med jakka på. Den brukes i byen, til jobb, på tur og ja over alt. Og siden den er med på alt så vaskes den ofte også. Ett ørlite hull er eneste bruksmerke etter snart to års bruk. Har Houdini sin Mrs Dunfri. 

Verre med dunjakka fra Marmot. Den mista piffen mye kjappere gitt. Selv med 700 fill power. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Atom selv men sikler på en 😀 Har en hybrid HH med blanding av som gamle fleece arbeidssett og primaloft og netting innerst, fin til rolig aktiviet men litt varm blir tempo på tur men enkel vaske virker til holder seg isolasjon. Kjøpte en billig dunjakke lmpuls på gmax en Mckinely Patos dun jakke til altmulig jakke så billig ikke redd for glør osv . Den har vært bra vindtett og tålt litt fukt osv og lett tørke og få spenst igjen etter vask den blir brukt flittig nesten parkert en tykkere Bergans dunjakke den blir brukt til rastejakke kalde vinterturer .https://www.gsport.no/produkt/186716/mckinley-patos-ii-dunjakke-herre#006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har/har hatt fleire atom lt.

Den eldste eg har no har nok mista piffen litt ja, meinar den er 6 år gammal. Men den er MYKJE brukt, og herja med. 

Både på klatringa, på tur, brukt med glieldås igjen som ekstra fotpose nedi soveposen osv. 

Har ei lt og ei anna primaloft som er fire år og noko penere brukt, som er like bra. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk fyll har etter min erfaring ganske merkbar dårligere holdbarhet over tid eller ved kraftig komprimering over tid. Jeg har hatt en syntetisk sovepose fra gammelt av hvor fyllet er blitt merkbart dårligere etter at jeg har oppbevart den komprimert over lang tid. Det er en utbredt sannhet at dun er bedre på holdbarhet enn syntetisk fyll; spesielt ved komprimering, så per nå er jeg bare mer forsiktig med å komprimere det jeg har av syntetiske produkter. Til varme pauseklær(som da ligger komprimert i sekken størsteparten av tida) bruker jeg derfor kun dunjakke, mens jeg har syntetjakke jeg går i ved kaldt vær.

Kort fortalt: Ja, jeg opplever at de mister isolasjon over tid som gjør at man merker det. Har nettopp byttet ut en 8 år gammel(det sies at en god dunjakke fort kan holde i 20 år), godt brukt, syntetjakke da den varmet litt for lite for meg nå. Syntetposen har også gått fra å holde meg varm rett under null til å være kald ved 5-6 grader, men den har vært oppbevart uforsvarlig over lang tid. Jeg har med andre ord også selv fått bekreftet det som er den vedtatte sannheten der ute at dun holder lenger over tid, men for meg er dette to ulike typer jakker til helt ulik bruk.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at primaloft holder lenge. Mine plagg går gjerne i stykker i sømmer og andre steder før fyllet er ødelagt. Jeg behandler dun og syntetisk fyll likt, da jeg alltid har regnet med at også dette mister isolasjonsevne om det ligger komprimert. Har man ei bruksjakke i 5-6 år, så er i grunnen ikke det så verst. Tror vel at den Atom-jakka er noe av det beste man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lompa said:

Mitt inntrykk er at primaloft holder lenge. Mine plagg går gjerne i stykker i sømmer og andre steder før fyllet er ødelagt. Jeg behandler dun og syntetisk fyll likt, da jeg alltid har regnet med at også dette mister isolasjonsevne om det ligger komprimert.

Jeg har også godt inntrykk av Primaloft. Climashield Apex går også for å være blant det beste hva gjelder syntetisk isolasjon.

Fun fact om dun som jeg nettopp lærte som gjorde at jeg slappet litt mer av hva gjelder komprimering av dette:

Under frakt/oppbevaring ligger dun komprimert i ukesvis/månedsvis før det brukes til å lage produkter uten å miste noe spenst; det tar bare lenger tid før det puffer seg opp. Med andre ord er det stort sett ikke komprimeringen som gjør at dun mister spensten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dei som ønskjer å lære endå meir om syntetisk isolasjon kan eg anbefale den nye podcasten til Backpacking Light. I første episode snakkar dei mykje om haldbarheita til syntetisk stoff versus dun: https://backpackinglight.com/podcast-001-synthetic-insulation/

Dei bekreftar blant anna Thomas E sin erfaring med at syntetisk fyll over tid blir svekka av komprimering.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som flere nevner her. Primaloft og lignende syntetisk mister spenst over tid. Mye i starten, og deretter mindre merkbart over tid.

Litt uvitenskapelig og veldig omtrentlig er erfaringen at en primaloft 100 jakke føles omtrent like tykk/luftig etter 2-3 måneder med mye bruk som en ny primaloft 60 jakke. Samme erfaring med Atom LT jakkene. 

Er ganske naturlig siden det er snakk om særdeles tynne syntetiske fiber. De vil bøye seg og trykkes sammen ved komprimering. Som nevnt har bruk og oppbevaring mye å si. Første Atom jakka ble mye brukt på tur, komprimert i sekken og vasket og tørket hengende. Den ble som en litt luftig fleece etter en stund. En annen Atom jakke har bare blitt stappet i sekken uten å komprimeres, og gjerne fått en runde i tørketrommel etter bruk og har vesentlig mer spenst etter samme tids bruk. 

Så min konklusjon er å behandle jakker og soveposer med syntetisk isolasjon som tilsvarende med dun. Da holder de lenger, men langt fra like lenge som dunjakker og soveposer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.