Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk i skispor


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Hvordan opplever dere som bruke pulk i skispor andres reaksjoner?

Jeg ser på pulk som et fantastisk bra hjelpemiddel for vinterentusiaster. Hadde jeg overnattet mye i telt vinterstid hadde jeg kjøpt pulk selv. Man leser om de «gæringene» som slår etter barn og Røde kors fordi de ødelegger skisporet for dem. Utrolig hvordan noen kan reagere! Ja til pulk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått masse med pulk i trikkeskinner og aldri fått en eneste kommentar av negativ sort - stort sett bare kommentarer av typen "Det så deilig ut å ligge der" eller "Han sov godt" :) 

Syns forøvrig ikke en pulk ødelegger noe særlig, er knapt merkbart at man har dratt den over trikkeskinnene i de rette forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, KimH skrev:

Pulk er nok godkjent ennå i sporet , råskinn fra røde kors og treige barn som folk er hissig på, og kabel bikkjer som smører sporet 😂

Har aldri hørt noe om at pulk er irriterende for noen. Har gått på alt for mange vinterturer uten pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke dette som et stort problem. Men man bør se litt ann på forholdene. Hvis det er dønn nykjørte løyper som ikke har satt seg og det er løst så ta en kikk bak deg og se om pulk eller annet ødelegger sporene. Er det knallhardt i sporene så er det jo null problem. Er det veldig bløtt så kan man vurdere å gå utenfor selve sporene :) sunn fornuft er bra her som ellers ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Med barnepulk og myk snø ødelegger jeg sporet. Jeg går ved siden av sporet da, hvirfor skulle jeg ikke gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, Mareng skrev:

Med barnepulk og myk snø ødelegger jeg sporet. Jeg går ved siden av sporet da, hvirfor skulle jeg ikke gjøre det?

Jeg ville ikke reagert om du gikk i sporet for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker til selv de mest ivrige rekordløyperne aksepterer pulk så lenge ikke ødelegger sporet etter det har sett selv hvertfall og hørt fra folk som jobber skisenter / løypekjøring. Uansett sunn fornuft og turløype i fjellet så er vel pulk tillatt mange plasser sjelden forbud annet enn i løyper til trening som regel .

Begynte for noen år siden slå etter røde kurs scooterne for har jo sett i media om villmannskjøring i utmark folk. Og barn må jo ikke få være i veien viktig stresse komme først . Stresset hverdag mange tar med seg på tur og desverre.

Pulk står på ønskelisten her og etter fant igjen skigleden , enklere enn med sekk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med all annen aktivitet: Det er lov til å bruke hodet.


Samtidige tror jeg det er vesentlig mer akseptert at jeg drar pulk i skispor her hos meg enn fra Frognerseteren...


Hos meg ser det slik ut og folk er litt mer vant til at folk bedriver friluftsliv. Eller finnmarksliv som vi kaller det... ;-) : ->

13448632545_5e7c56fad7_h.jpgOfelaš by Espen Ørud, on Flickr
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, KimH skrev:

Pulk er nok godkjent ennå i sporet , råskinn fra røde kors og treige barn som folk er hissig på, og kabel bikkjer som smører sporet 😂

Nå har jeg noen års erfaring med barn i pulk og det har aldri vert noe problem,  men nå var det stort sett vanlige turløyper som ble benyttet og der var det alltid kjøtt opp mer enn et spor.  Disse sporene ble ikke kjøtt opp hver dag så etter noen dager så var de sterkt preg av at de ble brukt av alle typer skiløpere. 

Jeg har også mer enn 20 års erfaring fra Råde Kors Hjelpekorps og jeg har hørt at folk ytrer sin vrede på mange vis når Hjelpekorpsets scootere fyker gjennom terrenget,  men dette har jeg aldri opplevd selv. Min erfaring er at folk flytter seg og vinker når vi kommer,  men det kan kanskje skylles at hyttefolkene der vi hadde vår aktivitet har vert med og finansiert våre snøscooter og så kommer det sikkert også litt an på hvordan hjelpekorpsene oppfører seg når de er ute og kjøret. Vi øvelseskjørte aldri i nærheten av hytter og turløyper og når vi kjøpte i disse områdene så var det som regel utrykning eller andre nødvendige ærender. De fleste normale mennesker ser sikkert verdien av å ha denne tjenesten i området hvor de har hytte eller går på tur og da er det bare opp til Hjelpekorpset å vise at de er seriøse og at de tar hensyn til sine omgivelser når de er ute og kjøret. 

PS.  Jeg velger å forstå uttrykket "råskinn fra Råde kors" som et uttrykk for hvordan andre enn KimH oppfatter disse kjøretøyene.  

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, REs skrev:

Nå har jeg noen års erfaring med barn i pulk og det har aldri vert noe problem,  men nå var det stort sett vanlige turløyper som ble benyttet og der var det alltid kjøtt opp mer enn et spor.  Disse sporene ble ikke kjøtt opp hver dag så etter noen dager så var de sterkt preg av at de ble brukt av alle typer skiløpere. 

Jeg har også mer enn 20 års erfaring fra Råde Kors Hjelpekorps og jeg har hørt at folk ytrer sin vrede på mange vis når Hjelpekorpsets scootere fyker gjennom terrenget,  men dette har jeg aldri opplevd selv. Min erfaring er at folk flytter seg og vinker når vi kommer,  men det kan kanskje skylles at hyttefolkene der vi hadde vår aktivitet har vert med og finansiert våre snøscooter og så kommer det sikkert også litt an på hvordan hjelpekorpsene oppfører seg når de er ute og kjøret. Vi øvelseskjørte aldri i nærheten av hytter og turløyper og når vi kjøpte i disse områdene så var det som regel utrykning eller andre nødvendige ærender. De fleste normale mennesker ser sikkert verdien av å ha denne tjenesten i området hvor de har hytte eller går på tur og da er det bare opp til Hjelpekorpset å vise at de er seriøse og at de tar hensyn til sine omgivelser når de er ute og kjøret. 

PS.  Jeg velger å forstå uttrykket "råskinn fra Råde kors" som et uttrykk for hvordan andre enn KimH oppfatter disse kjøretøyene.  

Det var ment som ironi den setningen ,trodde det var ganske opplagt ut fra det skrev .Men blir som med når folk leser om villmannskjøring i utmark, ta alt under en kam. Hvordan ting kan vris i dag er skummelt. Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange titalls mil i oppkjørte spor hver vinter her rundt hovedstaden, og har aldri hørt at noen reagerer negativt på pulk. Folk som er glade i å gå på ski blir glade når man ser familier som er ute med barn. Det er de som viderefører den norske skigleden. En og annen varepulk ses også, men det er sjeldent i oppkjørte spor. Parispulker er generelt mindre snille med sporet enn pulker med litt meier, så om det er nykjørte, løse spor, så ville jeg gått ved siden av med parispulken hvis mulig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Jag kanske har varit överdrivet bekymrad över detta när jag går på tur i Norge. Vi har försökt att dra våra barn i pulka vid sidan av själva skidspåret. Ofta är det ju gott om plats, exempelvis om det finns en skating-del. Men även om det inte funnits har vi kört i lös-snön bredvid. Ganska jobbigt... Men svenskar behöver ju träna skidor lite mer, så det är ju OK!:-D Som svensk har man inte heller riktigt koll på hur det funkar med pulka-kulturen i Norge (vet i och för sig inte hur det är i Sverige heller, kör mest skidor i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, KimH skrev:

Det var ment som ironi den setningen ,trodde det var ganske opplagt ut fra det skrev .Men blir som med når folk leser om villmannskjøring i utmark, ta alt under en kam. Hvordan ting kan vris i dag er skummelt. Ha en fin dag.

Selvfølgelig forstod jeg at det var ironisk ment,  det var derfor jeg skrev at det ikke var din mening,  men det er ikke tvil om at noen ser på nødvendig nyttekjøring som villmannskjøring og da ofte fordi de misliker all motorisert ferdsel i utmark og karakteriserer all kjøring på samme måte. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, REs skrev:

Selvfølgelig forstod jeg at det var ironisk ment,  det var derfor jeg skrev at det ikke var din mening,  men det er ikke tvil om at noen ser på nødvendig nyttekjøring som villmannskjøring og da ofte fordi de misliker all motorisert ferdsel i utmark og karakteriserer all kjøring på samme måte. 

Ups, jeg var litt kjapp lese dagen startet med nesten hjerteinfakt åpnet brev fra kemneren  😁 ja helt klart de ikke vet forskjell noen og tar alt for tullkjøring 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.