Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste vindskjerm?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Har en Primus Easy fuel II som trenger vindskjerm. Hva anbefales?

Jeg har Primus ETA Power med kjeleholder/vindskjerm, men tenker å bruke kun den noe større brenneren som avbildet under.

9198108377118_1120745_silver_1_jpg.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
24 minutter siden, Jan@ skrev:

Hvordan fungerer de som kan pakkes flate, type Biltema samt andre? Ønsker å spare vekt og volum😊

Til slike brennere synes jeg de man ruller sammen rundt drivstofflasken er best!

Sammenlignet med den fra biltema er de høyere, går helt rundt store kjeler, tetter godt slik at varmen ledes opp rundt kjelen, og veier mindre. Klipp vekk det du ikke trenger, og lag en brett på hver ende slik at du kan sette den sammen :) Kan klippe hakk til kjelehåndtaket på stekepannen hvis det trengs.

Den fra biltema bruker jeg til 111, og til å lage mitt nye spritkjøkken av (lagde det i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
12 minutter siden, Mareng skrev:

Slik. Den fra biltema når ikke rundt engang, og ikke på langt nær så høyt.

8D11F1E2-A33D-4CB7-89B9-F0F4A1B64197.jpeg

7672B60C-61CD-469D-AAEB-7302AA5CABB2.jpeg

1CA1A4A7-62DE-431D-9A1C-9244405BCA21.jpeg

Den ser mye bedre ut. Ser de har ett par på Fjellsport. Mulig HPT også har😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Outnorth eller Hekta på tur har. E-bay også, men det er ikke vits i å bestille sånt fra kina når det er så billig i norske butikker.

Rull den rundt drivstoff flasken, sett over en avkuttet tomflaske, så beskytter du pumpen på flasken samtidig :) Vindksjermen varer evig om du ruller den rundt flasken, men ikke så lenge om du bretter den som noen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mareng skrev:

Slik. Den fra biltema når ikke rundt engang, og ikke på langt nær så høyt.

8D11F1E2-A33D-4CB7-89B9-F0F4A1B64197.jpeg

7672B60C-61CD-469D-AAEB-7302AA5CABB2.jpeg

1CA1A4A7-62DE-431D-9A1C-9244405BCA21.jpeg

Bare en kommentar til å bruke så tett og høy vindskjerm inni teltet. Det ville jeg vært forsiktig med på grunn av faren for utvikling av CO. I teltet bør flammen brenne så fritt som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 timer siden, Lompa skrev:

Bare en kommentar til å bruke så tett og høy vindskjerm inni teltet. Det ville jeg vært forsiktig med på grunn av faren for utvikling av CO. I teltet bør flammen brenne så fritt som mulig.

Det er ikke noe problem. Flammen brenner fritt og blått og jeg har god lufting i teltet. Å smelte snø til bare meg er unnagjort på noen få minutter.

Mer CO produksjon oppstår dersom flammen ikke får nok oksygen og når den blir nedkjølt av en kald gryte. Ufullstendig forbrenning. God nok lufting må man ha uansett når man smelter snø i teltet, har kjele på brenneren, også når man fyrer for varme.

Flammen får nok okysgen til å brenne uforandret med åpninger rundt hele kjelen og en lufteåpning nede, og god varmeutnyttelse:

0AFDDDA8-2554-46C2-9F8E-090074ECB60F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Mareng skrev:

Det er ikke noe problem. Flammen brenner fritt og blått og jeg har god lufting i teltet. Å smelte snø til bare meg er unnagjort på noen få minutter.

Mer CO produksjon oppstår dersom flammen ikke får nok oksygen og når den blir nedkjølt av en kald gryte. Ufullstendig forbrenning. God nok lufting må man ha uansett når man smelter snø i teltet, har kjele på brenneren, også når man fyrer for varme.

Flammen får nok okysgen til å brenne uforandret med åpninger rundt hele kjelen og en lufteåpning nede, og god varmeutnyttelse:0AFDDDA8-2554-46C2-9F8E-090074ECB60F.jpeg

Bra å være obs på disse tingene, men ser du flammene inni der mens den går?

I teltet er det jo uansett vindstille så jeg har aldri brukt skjerm inne, og "spillvarmen" som man ellers reflekterer mot gryta vil jo varme opp litt i teltet mens man koker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har prøvd vanlig folie. Det er lettere, mykere, utrolig pakkbart, mer ustødig, flyr lett vekk, faller lett når man tar av/på kjele/stekepanne og går lett i stykker. 

Fungerer ok på små gassbrennere og lignende dersom vekt er aller viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mareng skrev:

Har prøvd vanlig folie. Det er lettere, mykere, utrolig pakkbart, mer ustødig, flyr lett vekk, faller lett når man tar av/på kjele/stekepanne og går lett i stykker. 

Fungerer ok på små gassbrennere og lignende dersom vekt er aller viktigst.

Du kan lage den så mange lag du trenger da.... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.