Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt underlag fra ME


Anbefalte innlegg

Annonse
14 minutes ago, tklami said:

Om jeg husker riktig fra noe jeg leste for noen dager siden så veier det heller ikke mer enn ca 500 gram

500 gram!!? Exped sin DownMat 9 veier ca det dobbelte og har ikke like høy R-verdi en gang. Det har vel heller ikke kammere innvendig utenom de langsgående da så klart. Håper det du sier stemmer, men hørtes nesten for godt ut til å være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thomas E skrev:

Spennende specs. Står dessverre lite om lengde og vekt på de ulike størrelsene, men regner med Regular er ca 180 cm og at det er den de har oppgitt vekta på.

https://www.basecampgear.co.uk/-c390/-c429/all-sleeping-mats-c430/aerostat-down-7-0-mat-regular-p8613

Regular = 185 x 54 x 7cm  / 622 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Thomas E skrev:

Hmmm... De påstår at R-verdien er på 1.55, men 622 g virker for så vidt mer fornuftig.

  • Weight: 744g (excludes bag)
  • Storage bag/Windsock weighs: 62g
  • Dimensions: 200 x 60 x 7cm
  • R Value: 8.8 (US) 1.55 (SI)
  • Good Nights Sleep Guaranteed*: -40°C/-40°F

Underlaget synes å ha høy R-verdi i forhold til vekt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som skurrer her altså. Min DownMat 9 M har 250 gram med dun og en oppgitt R-verdi på 8 blank. Hvordan får ME til 8.8 med kun 120 gram dun (i følge deres egne nettsider)? Dunspensten er for øvrig lik. 

Ser at de to foregående Britiske butikkene oppgir R-verdi på 1.55, noe som virker litt lite igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 minutter siden, Thomas E skrev:

Noe som skurrer her altså. Min DownMat 9 M har 250 gram med dun og en oppgitt R-verdi på 8 blank. Hvordan får ME til 8.8 med kun 120 gram dun (i følge deres egne nettsider)? Dunspensten er for øvrig lik. 

Skjønner spørsmålet ditt. Når jeg bytter i mellom short, Reg og Long, endrer ikke dunmengden seg. Mistenker derfor at 120 gram er i minste størrelse, også vekten. Må google litt for å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thomas E skrev:

Noe som skurrer her altså.

I vår verden hvor tall er så viktig, oppgir di fleste produsenter den letteste, og normalt minste størrelsen. 

Ordet dun er viktig, for da er det varmt, høy fillpower er også fint å selge på.

Blir ikke forbauset om også dette underlaget ikke har dun i sidekaneler, som ser ut til å gå rundt på 3 steder.

R verdien er trolig oppgitt på midtpunktet. 

På Expeed dununderlag, sklir jo duna rundt, slik at du må lyse gjennom med en lommelykt for å få jevn fordelt dun, ikke en spesielt bra løsing, så noe som hindrer dette er fint.

Den oppgitte vekta på 580 gram, er uten posen til å blåse opp, og pakkposen. Så reell bruksvekt blir høyere.

Blir artig å se tester/Brukererfaringer på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg synes det er så mye motsigelser i informasjonen at jeg er litt avventende. Halvparten av dunmengden til Exped Downmat 9, lettere vekt og R-verdi på 8.8. I tillegg 7cm tykt. ME kan heller ikke bare funnet opp tallene. Uansett en spennende nyhet jeg sterkt vurderer å kjøpe😊

Under står det «spring/summer» og comfort temp -40. Det er noe som ikke stemmer.

Fact Sheet of Mountain Equipment Aerostat Down 7.0 Mat Long - Blue Graphite

Product Name: Mountain Equipment Aerostat Down 7.0 Mat Long - Blue Graphite
Manufacturer: Mountain Equipment
Item Code: MOE359013
Season: Spring/Summer
Year: 2018
Weight: approx. 690 gram (manufacturer's specs)
Dimension: 200 x 60 x 7 cm
Body Height: 200 cm
Comfort Temperature: -40°C
Thermal resistance (R-value): 8.8
Included in delivery: incl. stuff sack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Memento mori said:

I vår verden hvor tall er så viktig, oppgir di fleste produsenter den letteste, og normalt minste størrelsen. 

Ordet dun er viktig, for da er det varmt, høy fillpower er også fint å selge på.

Blir ikke forbauset om også dette underlaget ikke har dun i sidekaneler, som ser ut til å gå rundt på 3 steder.

R verdien er trolig oppgitt på midtpunktet. 

På Expeed dununderlag, sklir jo duna rundt, slik at du må lyse gjennom med en lommelykt for å få jevn fordelt dun, ikke en spesielt bra løsing, så noe som hindrer dette er fint.

Den oppgitte vekta på 580 gram, er uten posen til å blåse opp, og pakkposen. Så reell bruksvekt blir høyere.

Blir artig å se tester/Brukererfaringer på det. 

Vekta er stort sett alltid uten pose, så det er forsåvidt greit. Ellers er ikke min erfaring at det oppgis i minste størrelse hvis det finnes en "small". Hva gjelder Exped sin løsning så mener jeg personlig det er problemmaksimering. Den fyller kanalene godt i DownMat hvertfall som jeg har ganske mye erfaring med. Har aldri hatt behov for å riste på den en gang for å fordele dunet ut. Jeg kan dog se at problemet blir litt større om man går for mindre dun i underlaget, men jeg er av den oppfatning at kamre i dununderlag på tvers er en løsning på utkikk etter problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
25 minutter siden, Memento mori skrev:

I vår verden hvor tall er så viktig, oppgir di fleste produsenter den letteste, og normalt minste størrelsen. 

Ordet dun er viktig, for da er det varmt, høy fillpower er også fint å selge på.

Blir ikke forbauset om også dette underlaget ikke har dun i sidekaneler, som ser ut til å gå rundt på 3 steder.

R verdien er trolig oppgitt på midtpunktet. 

På Expeed dununderlag, sklir jo duna rundt, slik at du må lyse gjennom med en lommelykt for å få jevn fordelt dun, ikke en spesielt bra løsing, så noe som hindrer dette er fint.

Den oppgitte vekta på 580 gram, er uten posen til å blåse opp, og pakkposen. Så reell bruksvekt blir høyere.

Blir artig å se tester/Brukererfaringer på det. 

Bra sagt! Greit å holde hodet kaldt før man gjør impulskjøp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hva som faktisk gjelder for noe må være feil her. ME oppgir bruksområde til vår/sommer samtidig som den skal ha en R verdi på 8,8, det gir ikke mening! 8,8 vil jeg si er til vinterbruk. Thermarest opererer gjerne med all season når R verdien er 4-5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt (og pakkevolum) henger jo gjerne sammen med materialvalg og teknologi som benyttes. Thermarest får jo ut en R-verdi på 5.7 med "bare" luft i kammerene. Mulig ME har benyttet en mellomting mellom slik teknologi  og dun? (i tillegg til mesh for jevn fordeling av dun)

Thermarest NeoAir Xtherm:

https://www.thermarest.com/mattresses/neoair-xtherm-1

Screenshot_20180403-122221.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Terka said:

Vekt (og pakkevolum) henger jo gjerne sammen med materialvalg og teknologi som benyttes. Thermarest får jo ut en R-verdi på 5.7 med "bare" luft i kammerene. Mulig ME har benyttet en mellomting mellom slik teknologi  og dun? (i tillegg til mesh for jevn fordeling av dun)

Det er dog et ganske langt steg opp til 8.8 fra 5.7. Og dun er jo også bare der for å fange luft, sånn rent teknisk. Akkurat det med mesh burde ikke ha noe å si for testingen av R-verdi, men det er nok der grunnet praktisk bruk. Slik som denne fra ME er designet (lange langsgående kanaler) og med dun i kamrene ser jeg ikke for meg at det på noen enkel måte kan kombineres med metoden Therm-a-Rest bruker. De krever jo at materialet festes både i topp og bunn for å dra ut alle de små luftkamrene. Husk for øvrig også at Therm-a-Rest er mumie-formet, mens ME sitt er rektangulært (som er tyngre, alt annet likt).

Jeg finner det derfor ganske usannsynlig at de har noe annet enn dun som isolerer. Og det som da gjør meg skeptisk er den store forskjellen mellom dunmengde i Exped og ME, men allikevel høyere varme. Exped Downmat UL Winter M er i samme vektklasse, men med R-verdi på 5.9. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Thomas E skrev:

Det er dog et ganske langt steg opp til 8.8 fra 5.7. Og dun er jo også bare der for å fange luft, sånn rent teknisk. Akkurat det med mesh burde ikke ha noe å si for testingen av R-verdi, men det er nok der grunnet praktisk bruk. Slik som denne fra ME er designet (lange langsgående kanaler) og med dun i kamrene ser jeg ikke for meg at det på noen enkel måte kan kombineres med metoden Therm-a-Rest bruker. De krever jo at materialet festes både i topp og bunn for å dra ut alle de små luftkamrene. Husk for øvrig også at Therm-a-Rest er mumie-formet, mens ME sitt er rektangulært (som er tyngre, alt annet likt).

Jeg finner det derfor ganske usannsynlig at de har noe annet enn dun som isolerer. Og det som da gjør meg skeptisk er den store forskjellen mellom dunmengde i Exped og ME, men allikevel høyere varme. Exped Downmat UL Winter M er i samme vektklasse, men med R-verdi på 5.9. 

Med reflekterende innside i kammrene så skal man i terorien reflektere varme, dersom kamrene er luftfyllte. Fyller man med dun i tillegg har man brukt begge metodene.

Reflekterende overside på skumunderlag tror jeg er en gimmick, fordi jeg har lest at en forutstning for at varmerefleksjon skal fungere er at det er luft mellom varmekilden og det reflekterende materialet.

Men jeg kan ikke være helt sikker på om det jeg har lest stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kona mi er veldig fornøyd med Aerostat Down 7.0 Long - komfortabel og varm (hun fryser alltid med "sommer" utstyr).
Kan ikke skrive mye om kvalitet - hadde denne bare på enn tur.
Ganske varm og lett for prisen (~1700 på gsport).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.