Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundebæsj i nærheten av løypa


Andysor

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Andysor skrev:

Det er betryggende å høre at jeg ikke er alene om å mene dette. Jeg vil jo ikke øke konfliktnivået, men når man er over tregrensen og det er hard snø utafor sporet er det begrenset hva man får gjort for å skjule det bikkja gjør. Resten av uka prøvde jeg noen ganger å bruke stavene til å flytte på møkka, men det er ikke lett når man har racingtrinser (og ingen trær).

Å bære med meg brukte poser på dagsturer i naturen kommer jeg aldri til å gjøre.

Eg har stoppa å gjort noko med driten sjølv med to unge og energiske Grønlandshunder på lina som kjefter som huskyar for å ikkje få dra vidare. 

Kan ein ta omsyn ser eg ingen grunn til å ikkje gjere det. Kjøp deg ei plastikkspade på leiebutikken så er det kjapt å vippe sjiten lenger vekk :)

Alt etter tur har eg mi hengande i ein karabin i kjørebelte, eller nedi ein go'bit pose som heng der for formålet.  

Edit: Og i enkelte områder har eg faktisk frakta med meg driten ut att, anten i ei dedikert mageveske for bæsjepose eller i anorakklomma i dobbeltpose. 

Då er det eg som må sørge for å ikkje tryne, i staden for andre ;)

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, tubbs skrev:

Åi, den flytta jo terskelen mtp korttenkthet ett stykke !
Litt usikker på om det er løypelag som finansierer skiløyper over alt også.
Bak hos meg så er det komunen.
Jeg feirer 30 års jubileum på å ikke gå på ski i år men er gjerne med og betaler for løypeoppkjøring.
Helt frem til de begynner å nekte unger og nybegynnere som faller i løypene å gå der!
 

Ok, ser at mitt forsøk på (dårlig) humor trenger en presisering: De to forrige innleggene var altså forsøk på å spøke litt. 

Sakens kjerne i mine øyne er at hundemøkk utenfor oppkjørt løype ikke er ett problem. 

De fleste skiløyper jeg har gått i på fjellet er relativt brede. Oppkjørt løype med dobbeltspor og en god kant på hver side i tillegg,  burde gi god nok margin til at bikkja til @Andysor kan drite halvannen meter ut til siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har stoppa å gjort noko med driten sjølv med to unge og energiske Grønlandshunder på lina som kjefter som huskyar for å ikkje få dra vidare. 

Kan ein ta omsyn ser eg ingen grunn til å ikkje gjere det. Kjøp deg ei plastikkspade på leiebutikken så er det kjapt å vippe sjiten lenger vekk :)

Alt etter tur har eg mi hengande i ein karabin i kjørebelte, eller nedi ein go'bit pose som heng der for formålet.  

 

Dette er jo helt supert, men for noen virker det som det aldri blir godt nok uansett hvor mange meter du vipper skiten vekk fra løypa. Føler at det blir som å diskutere hvor lang en strikk er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anders_G skrev:

Dette er jo helt supert, men for noen virker det som det aldri blir godt nok uansett hvor mange meter du vipper skiten vekk fra løypa. Føler at det blir som å diskutere hvor lang en strikk er.  

Dette er ikkje mi erfaring. 

Tvert om har eg fleire gonger opplevd at folk stoggar og seier "for ei super løysing! Det skal eg jamen tipse xxxxx om", eller liknande. Dei fleste synes faktisk at dette er ei langt betre løysing enn desse evindelege plastposane.

Det er berre å gi sjiten go nok send så fer den langt nok ;)

Det sagt så er det enkelte, heldigvis i mindretal, som aldri vert nøgde fordi dei meinar at hund ikkje skulle funne stad i samfunnet. 

Dei er berre å drite i. Bokstaveleg talt.  

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.5 meter fra sporet er ikke langt unna akkurat. 

Jeg synes ikke det er koselig med all den dritten. Og jeg er vandt til dritt. 

Som Tessa sier så gjør det jo ingen ting å ta litt hensyn. Det er faktisk ganske ok å tenke på de som kommer etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gittiamo skrev:

1.5 meter fra sporet er ikke langt unna akkurat. 

Jeg synes ikke det er koselig med all den dritten. Og jeg er vandt til dritt. 

Som Tessa sier så gjør det jo ingen ting å ta litt hensyn. Det er faktisk ganske ok å tenke på de som kommer etter. 

Samd. 

Og så er det ikkje like givende å drive sporleik/bæsjeidentifisering av typen "er dette ein schaefær eller ein boxer" som å sjå bæsj etter ulike typer dyr som lev i naturen. Sorry ass, men det er ikkje samanliknbart. Det er også forskjel på carnivore dyr og herbivore dyr si møkk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

1.5 meter fra sporet er ikke langt unna akkurat. 

Jeg synes ikke det er koselig med all den dritten. Og jeg er vandt til dritt. 

Som Tessa sier så gjør det jo ingen ting å ta litt hensyn. Det er faktisk ganske ok å tenke på de som kommer etter. 

Skrev ikke du at 3-4 meter også var for lite avhengig av fremkommelighet? Hva med 8-10 meter? Strikken begynner å bli ganske stram nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forsøker vere saklig, men mi heilt ærlige meining om denne debatten er slik (utan at den er mynt på nokon spesiell):

Etter mitt begrep så bør dette vere eit ikkje-tema.

For meg er det faktisk grenser for kva eg synes me skal problematisere i våre  bortskjemte vestlige legemer og hovudet. 

Det finnast reelle problem og det finnast enkle problem med enkle løysingar.

Gjer noko med driten etter hunden, som du/vi vel å fore på til tross for svolt i verda.

Det kan verke som enkelte meinar at husdyr skal rangere så høgt at det ikkje skal tas hensyn ved innføring blandt menneska, eit tankegods som ligg til enkelte dyreeigarar.

Det kommuniserar for meg ei litt forvridd haldning til vår plass i systemet, sjølv om det kanksje ikkje er slik det er meint. 

Altså, treng dette vere ei sak sann heilt eigentleg? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Altså, treng dette vere ei sak sann heilt eigentleg? 

Helt klart ikke... 

Men for noen blir én fjær til ti høns, eller én hundemøkk til ett helt finnmarksløp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anders_G skrev:

Helt klart ikke... 

Men for noen blir én fjær til ti høns, eller én hundemøkk til ett helt finnmarksløp.

Enig i at dette ble dratt alt for langt ut ved å latterliggjøre hensyn for andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

I allverden!?

Nei, det er ikke særlig hyggelig å gå på tur når det ligger fullt av hundedritt langs løypen. HALLO? Det har vel folk fått med seg!???

Og hva med når snøen smelter, da kommer alle lagene med hundedritt fram, det kan bli MYE.

Langs løypen setter alle barnefamiliene seg ned og tar pauser, og da leker gjerne barna i kanten av løypen.

Ta med en liten spade mann, og vipp den ned i skråningen. Problemet løst! Skjønner ikke at dette kan være vanskelig i det hele tatt, med mindre man står på ski i rullestol (og da er man unnskyldt)...

Det er noe annet når man går på tur utenfor etablerte løyper/ruter (men få den ut av stien i det minste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2687.PNG.c5292c2c7ded4462bf3f43098d5955bc.PNG

Lokalt her på Kleivstua, hvor bommen til marka er, og skiløypene starter på vinteren, også veien til skileik/lysløypa, samt et hotell. En mye brukt tursti fra Sundvollen kommer også opp i samme område, et riktig knutepunkt. Parkering oppe til høyre.

Det tegnede område er ikke stort, ca 200 meter vei/sti total tipper jeg. Her er det mye hundemøkk som ligger i kantene. Så vel 10-15 kladder bare i går. Det lukter møkk her, og gir en dårlig start på turen. 

Når snøen går, kommer all dritten frem, så å si at dette forsvinner av seg selv fort, er i beste fall selvbedrag. 

I et slikt område burde det ikke vært en eneste hundebæsj etter min mening. Ingen ville hatt det slik hjemme, så hvorfor å legge igjen dritten hos andre er for meg helt uforståelig på et område som brukes hele året. Det som ligger i snøen kommer frem hver vår. 

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel desverre blitt et problem siste årene når ligger møkk i skiløyper og etter snøsmelting på stien der det er kombinert bruk så blir avisoppslag og folk klager til de som drifter. Alle med hund blir sett på som et problem når noen ødelegger lar det ligge igjen ved løype . Er vel derfor folk vil ha det vekk eller lengre ut så er både løype og eventuelt sti bedre for alle. Koster lite energi ha med seg noen poser eller liten spade løse problemet så blir både folk med og uten hund fornøyd og kjekkere for alle etterpå uansett vinter eller sommer . Etter en fin vinter så blir det nok mange som opplever samme som over her ved snøsmelting..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Gittiamo skrev:

Nei. Sparker ut i grøfta om jeg ikke rekker å snu hesterumpa ut i grøfta. Hestemøkk forsvinner raskere i naturen enn hundemøkk og er borte på et par dager i grøfta. Gir finfine geiterams og floghavre

Moral er jo bra, dobbelt moral er vel dobbelt så bra...
No er jeg vokst opp med både hester og hunder, har aldri opplevet noen av delene forsvinne på et par dager... har dog fått med meg at volumet er ganske ulike. Kan ikke forestille meg at fersk hestemøkk er så mye bedre for ungene å falle/leke i...? (altså de unger som ikke har lært at bæsj ikke er leketøy) ;)

Men dette er vel litt av kjernen i slike diskusjoner - alle bebreider alle for å ikke ta hensyn. No må folk følge vanlig folkeskikk! (Og forventer konsensus omkring sin personlige tolkning av folkeskikk) Jeg synes det er forkastelig med hundebasj 1,5m fra vinterstien, mens hestebasjen "min" for ligge 0,5m fra sommer stien. Jeg blir forbannet over basj i sporet, mens katten heime pisser i naboens sandkasse...

Jeg fikk med meg de første innlegg i den anden tråden om basj, og nu en til. Jeg er utrolig glad i hunder, men avholder meg normalt i å inngå i slike diskusjoner, av samme grunn som jeg normalt avholder meg fra å diskuterer religion med troende mennesker.
Jeg synes jo dette er både interessant og sørgelig på samme tiden. Vi urbaniserer oss som aldri før, og skriker på tilrettelegging av naturen, der skal bygges stier, tråkkes løyper osv. Når vi så velger å reise til en plass med massiv tilrettelegging, da blir vi overrasket/irritert/forbannet over at andre mennesker OGSÅ søker dit. Og enda mer overrasket/irritert/forbannet over at alle folk ikke tenker akkurat som meg, ikke har nøyaktig samme oppfattelse av etikk og ikke har eksakt samme verdigrunnlag som MEG...! Noen av de har til og med hund(!), og noen av de med hund tenker ikke som MEG som også har hund... :x Noen - et evig stort mindretall godt nok - har til og med "uønsket" adferd!
Da klager vi, skriver leserinnlegg i avisa, poster opprop på sosiale medier - og for oppfylt våres behov for erkjennelse av egen virkleghetsopfattelse. MEN jagu om ikke vi da igjen blir overrasket over at folk også her er ulike med ulike oppfatteleser av verdier, etikk og livsførsel. Da er de jo klart at de som ikke er enig med MEG, de har lite respekt for andre mennesker, viser lite rommelighet og bare tenker på seg selv (for jeg tenker på ALLE i hele verden)...

Jeg er overbevist om at det alt overveiende flertall lever livene sine, uten å arbeide målrettet for å gjøre andre sine liv til et helvete. Så finnes selvsagt 1%'ene, men der er forskjell på en rockerborg som nabo, og basj på skiene... 

Fun fact, det går an å gå både på ski og på beinene uten tilrettelegging, og hvor der ingen folk er - også med hund og hest ;)

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange steder i Norge blir løypene kjørt opp av entusiaster som, hvis de er heldig, får dekket utgifter til maskin og drivstoff. Jeg er ganske sikker på at den nødvendige entusiasmen reduseres litt hver gang de etter endt tur må spyle hundedritt fra belter og sporsetter. Etter snøfall flytter løypen seg gjerne en meter eller to også, så at dritten tilfeldigvis ligger 20 cm utenfor kanten akkurat nå betyr ikke at den ikke havner i maskinen neste gang.

Noen steder er 1 meter bort og under en busk nok. Andre steder kan det være på sin plass å bære/kaste den noen meter. På jordet der det drives skilek og aking er det absolutt på sin plass å ta med dritten hjem, også om vinteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, RAS skrev:

Moral er jo bra, dobbelt moral er vel dobbelt så bra...
No er jeg vokst opp med både hester og hunder, har aldri opplevet noen av delene forsvinne på et par dager... har dog fått med meg at volumet er ganske ulike. Kan ikke forestille meg at fersk hestemøkk er så mye bedre for ungene å falle/leke i...? (altså de unger som ikke har lært at bæsj ikke er leketøy) ;)

Men dette er vel litt av kjernen i slike diskusjoner - alle bebreider alle for å ikke ta hensyn. No må folk følge vanlig folkeskikk! (Og forventer konsensus omkring sin personlige tolkning av folkeskikk) Jeg synes det er forkastelig med hundebasj 1,5m fra vinterstien, mens hestebasjen "min" for ligge 0,5m fra sommer stien. Jeg blir forbannet over basj i sporet, mens katten heime pisser i naboens sandkasse...

Jeg fikk med meg de første innlegg i den anden tråden om basj, og nu en til. Jeg er utrolig glad i hunder, men avholder meg normalt i å inngå i slike diskusjoner, av samme grunn som jeg normalt avholder meg fra å diskuterer religion med troende mennesker.
Jeg synes jo dette er både interessant og sørgelig på samme tiden. Vi urbaniserer oss som aldri før, og skriker på tilrettelegging av naturen, der skal bygges stier, tråkkes løyper osv. Når vi så velger å reise til en plass med massiv tilrettelegging, da blir vi overrasket/irritert/forbannet over at andre mennesker OGSÅ søker dit. Og enda mer overrasket/irritert/forbannet over at alle folk ikke tenker akkurat som meg, ikke har nøyaktig samme oppfattelse av etikk og ikke har eksakt samme verdigrunnlag som MEG...! Noen av de har til og med hund(!), og noen av de med hund tenker ikke som MEG som også har hund... :x Noen - et evig stort mindretall godt nok - har til og med "uønsket" adferd!
Da klager vi, skriver leserinnlegg i avisa, poster opprop på sosiale medier - og for oppfylt våres behov for erkjennelse av egen virkleghetsopfattelse. MEN jagu om ikke vi da igjen blir overrasket over at folk også her er ulike med ulike oppfatteleser av verdier, etikk og livsførsel. Da er de jo klart at de som ikke er enig med MEG, de har lite respekt for andre mennesker, viser lite rommelighet og bare tenker på seg selv (for jeg tenker på ALLE i hele verden)...

Jeg er overbevist om at det alt overveiende flertall lever livene sine, uten å arbeide målrettet for å gjøre andre sine liv til et helvete. Så finnes selvsagt 1%'ene, men der er forskjell på en rockerborg som nabo, og basj på skiene... 

Fun fact, det går an å gå både på ski og på beinene uten tilrettelegging, og hvor der ingen folk er - også med hund og hest ;)

Jeg er like streng med hestebæsj som hundebæsj. Og heldigvis hatt hester i områder der barn ikke går. For stort sett har jeg ridd på egne stier eller langs bilveien der ingen går på beina. Allikevel så har jeg fjerna driten. Ikke gøy å kjøre over med to eller fire hjul heller. Heldigvis også for hester som for det meste driter hjemme og ikke på tur også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2018 at 1:37 PM, Gittiamo said:

Nei. Sparker ut i grøfta om jeg ikke rekker å snu hesterumpa ut i grøfta. Hestemøkk forsvinner raskere i naturen enn hundemøkk og er borte på et par dager i grøfta. Gir finfine geiterams og floghavre 😂 

Ja, den blir borte så raskt fordi hundene spiser den ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Phoney skrev:

Ja, den blir borte så raskt fordi hundene spiser den ;)

Det er noe dritt 😂 men ikke så vanlig. 

(har heldigvis ikke hatt hest nær boligstrøk og holder meg unna populære turområder for ikke å forstyrre) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man i oppkjørt løype, så går man i noe som andre har lagt ned krefter og tid i å tilrettelegge for mange. Da har man ikke definisjonsretten selv. Insisterer man på at dritten skal ligge der bikkja slipper den, så har man ikke noe å gjøre i oppkjørte spor.

Mange har meninger om disse 1,5 meterne, og jeg har en mistanke om at vi ikke ser det samme bildet for oss.. Ser man for seg en labradorkabel halvannen meter fra selve trikkeskinnen et sted det er lett å falle, eller ser man for seg en liten puddelkule halvannen meter fra kanten av oppkjørt område der ingen kunne tenke seg å ferdes..

Som andre har nevnt her, så er mye gjort om man vipper det vekk med en liten spade eller skituppen for den saks skyld. Det har å gjøre med trivsel for andre.

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg ikke i byen/tettbefolka område (takk og lov), men:

Synes det er greit å plukke opp dritten dersom vi er ett sted hvor det ferdes mye folk, lysløype i umiddelbar nærhet til befolka område, i ett tettsted, etc.

...Men er jeg på fjellet langs en tur-sti/løype så fjerner jeg ikke dritten så lenge bikkja ikke driter i stien/løypa, da får det holde at dritten er en meter eller to ut til siden.
At folk benytter seg av poser for å plukke opp  dette er fullstendig meningsløst. Ikke er alle posene nedbrytbare heller. Snakker om å gjøre et ikke-problem til miljø-svineri av verste sort.

 

Endret av dimex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg personlig, og jeg blir ertet med kallenavnet blekkulf når jeg rydder og sorterer. Har med en egen søppelpose som jeg rydder andres søppel  oppi når jeg er på dagsturer. Prøver etter beste evne å gjøre det slik at de er fint for de neste som kommer. 

Men, et stort MEN - jeg har ikke med hansker og poser som er egnet til å fjerne bæsj fra dyr. Tror dette gjelder mange, og lista for å fjerne andre bæsj ligger høyt. Det gjør at bæsjen akkumuleres seg, men annet søppel blir ryddet.

IMG_1013.thumb.JPG.1b0ad32321c5130a2114addb52777b8f.JPG

Ser også på det med tilrettelegging. Jeg har satt opp to igloer 3,5 km fra nærmeste inngangsport i marka, et par hundre høydemeter også. De står laget slik at de er lette å se, for at de skal bli brukt. 

Men her har voksne menn, stått å pisset 2 meter fra åpningen på igloen, mens det blir lagt ut flotte "rene" iglobilder på sosiale medier. Det har vært hund på område også og med piss 10-15 steder rundt på et lite område, og ikke tatt spaden og ryddet etter seg. Så selv voksen menn kan ikke greie å pisse på et fornuftig sted, hvordan kan det bli noe skikk på hundene deres da. Tok tid før det kom snø også. 

Sukk...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi!

Okei. Eg har hund som gjerne gjere frå seg midt i løypa om eg ikkje ser signala i tide og klarar å springa langt vekk med ho. Løysinga er (for meg) enkel: ei gamal nalgeneflaske som eg puttar posen ned i etter eg har plukka opp. 

Men klagar folk mykje på hundebæsj? Eg bur ein stad kor me ikkje er så mange som nyttar løypene som vert oppkøyrt. Altså er det heller inga klaging. Derimot ser eg andre stadar, i hytteområder, at det er klaging på hundar som går i løypa (som min fordi ho er avhengig av eit tydeleg fysisk spor for å gå). Eller faktisk klaging på born og andre (meg, igjen) som går sakte og gjerne ramlar i løypa.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

I lys av en artikkel som nylig ble publisert fikk jeg lyst til å dra opp denne tråden igjen. 

https://www.nrk.no/buskerud/lege-om-hundemokk_-_-folk-flest-har-godt-av-a-forholde-seg-til-naturlig-dritt-1.14032273

Jeg syns 1,5 meter utenfor løypa, det er greit. Jeg sørger for dette selv. Tar staven og vipper bajsen inn i skogen. Hvor ofte ser man egentlig fersk møkk langs løypa? Hvor ofte stanser folk og lar unger base i snøen rett ved løypa? 

Sjansen er større for at noen har stanset for å urinere akkurat der. 

Har gått mange forskjellige steder på ski i løpet av vinteren. Her på Hurum er det nesten ingenting. 

I Nordmarka? Veldig lite, folk som tar med seg hunden dit går på langtur og virker samvittighetsfulle!

Lier, Asker? Det ligger -strødd- i starten, både rett ved løypa og midt i sporet. Her har de en jobb å gjøre! Men det er tydelig at hunder flest gjør fra seg rett etter at de kommer ut av bilen. Inkludert min egen. Jeg hev bajsen laangt inn i skogen, men her hjalp ikke det nevneverdig på det helhetlige inntrykket! 

Uansett, om bajsen forsvinner etter 6 mnd eller 6 dager. Det forsvinner. Bry dere mer om plast....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.