GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Vaude Campio 2p eller Helsport Trolltind


JanneK

Anbefalte innlegg

To telt, lik stþrrelse, men utrolig stor prisforskjell. Ser jo den at det er 1,1kg forskjell i vekt, om det er riktig opplyst😆 men mange tusen kroner forskjell i pris da,,,,, regner med Helsport sitt er slitesterkt og godt gjennomtenkt som alle produktene deres, kortreist er det og :D men er det noen som har brukt Cambio 2p og kan si litt om det?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
18 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg finn ikkje den modellen frÄ Vaude ved GooglesÞk? Har du ein  link? 

Huff-ser jeg putta inn en i ogsĂ„, er vel egentlig campo😂 om det tĂ„ler ei regnskur,   styrke ved vind?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Eg har ikkje nytta det, men eit kjapt blikk fortel meg at; 

Vaude mÄ settast opp med innertelt fÞrst for sÄ Ä tre pÄ ytterduk. Mange synes det er eit minus, men det kjem an pÄ bruksomrÄde.

Vaude har stÞrre golvareal og hÞgare takhÞgde, kanskje er det nett det som Ärsakar at det ser ut som helsportteltet har brattare veggar? SOm igjen vil gi bra romkjensle (berre synsing).Ut frÄ bilete ser det ut som dÞra pÄ vaudeteltet, og forsovidt dei andre veggane skrÄar meir innover teltet. Men, Ä sette opp eit reknestykke for dette for Ä finne ut av om det faktisk stemmer skal eg overlate til nokon av dei mange flinke nerdsa her inne :P

Det kan sjÄ ut som Vaude har ein hÞg ventil som skal verke saman med eit opplÞfta yttertelt (gÄr ikkje heilt i bakken). Helsportteltet har ein lÄg ventil bak og ein hÞg framme. Plussar og minusar  med det, men i dei tre sesongar stort sett pluss. 

Vaude har eit pittelite fortelt (plass til nokre sko og litt ymse? om det let seg bruke i til dÞmes sidelengs regn er ei anna sak, sidan det ikkje gÄr til bakken).

Helsportteltet har fleire bardunar/ankringspunkt.

I tillegg kjem nok forskjelar i materialar.

Eg trur Vadueteltet er eit greit telt, men ein mÄ vite kva ein kjÞper, og at det stettar behova dine. Eg ser dei ofte brukt rundtomkring i verda, sÄ at Vaude kan Ä lage telt er det ikkje tvil om. Om denne modellen hÞver deg bra er ei anna sak :) kjem vel an pÄ bruksomrÄde.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

25 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har ikkje nytta det, men eit kjapt blikk fortel meg at; 

Vaude mÄ settast opp med innertelt fÞrst for sÄ Ä tre pÄ ytterduk. Mange synes det er eit minus, men det kjem an pÄ bruksomrÄde.

Vaude har stÞrre golvareal og hÞgare takhÞgde, kanskje er det nett det som Ärsakar at det ser ut som helsportteltet har brattare veggar? SOm igjen vil gi bra romkjensle (berre synsing).Ut frÄ bilete ser det ut som dÞra pÄ vaudeteltet, og forsovidt dei andre veggane skrÄar meir innover teltet. Men, Ä sette opp eit reknestykke for dette for Ä finne ut av om det faktisk stemmer skal eg overlate til nokon av dei mange flinke nerdsa her inne :P

Det kan sjÄ ut som Vaude har ein hÞg ventil som skal verke saman med eit opplÞfta yttertelt (gÄr ikkje heilt i bakken). Helsportteltet har ein lÄg ventil bak og ein hÞg framme. Plussar og minusar  med det, men i dei tre sesongar stort sett pluss. 

Vaude har eit pittelite fortelt (plass til nokre sko og litt ymse? om det let seg bruke i til dÞmes sidelengs regn er ei anna sak, sidan det ikkje gÄr til bakken).

Helsportteltet har fleire bardunar/ankringspunkt.

I tillegg kjem nok forskjelar i materialar.

Eg trur Vadueteltet er eit greit telt, men ein mÄ vite kva ein kjÞper, og at det stettar behova dine. Eg ser dei ofte brukt rundtomkring i verda, sÄ at Vaude kan Ä lage telt er det ikkje tvil om. Om denne modellen hÞver deg bra er ei anna sak :) kjem vel an pÄ bruksomrÄde.

 

 

SÄ Helsport settes opp i samme slengen? Ser ut som begge kan stÄ fritt da, noe som er pluss pÄ f.eks kysten. Takk for tanker rundt modellene, sÄ fÄr hÄpe noen som har testa de har synspunkt fÞr eventuelt avgjÞrelsen takes:) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, JanneK skrev:

regner med Helsport sitt er slitesterk

Trolltinden er et Superlight telt, med de vektfordeler det medfÞrer, men det du gir avkall pÄ er svakere konstruksjon, dÄligere ventilasjon, strammere til stenger, og plugger, veldig lette plugger.

7 minutter siden, JanneK skrev:

Ser ut som begge kan stÄ fritt

Begrepet selvstÄende er etter min mening direkte feil. Ja det stÄr av seg selv pÄ et vis, men uten plugger og barduner tÄler det ingenting. PÄ Trolltiden kommer ogsÄ ytterduken i kontakt med innerduken, nÄr du ikke har barduner i bruk.

NÄr dette er sagt, vil jeg si at jeg er superfornÞyd med mitt Trolltiden. Lett, tÄler mye, lett Ä tÞrke i stua. Et av mine mest brukte telt. KjÞpt pÄ finn for 3500kr

IMG_3065.thumb.JPG.eaf12cbb5814fab259da5cd2c50ce2ff.JPG

Her sammen med HB Enan, Ringstind 1-2 SL. Har fÄtt modifisert mitt litt med flere barduner og pluggfester, da 10-15 vÄt nysnÞ gjÞr at ventilene klappet sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 hours ago, JanneK said:

To telt, lik stþrrelse, men utrolig stor prisforskjell. Ser jo den at det er 1,1kg forskjell i vekt, om det er riktig opplyst😆 men mange tusen kroner forskjell i pris da,,,,, regner med Helsport sitt er slitesterkt og godt gjennomtenkt som alle produktene deres, kortreist er det og :D men er det noen som har brukt Cambio 2p og kan si litt om det?

Vektforskjellen skyldes at Vaude-teltet har mye tykkere duk bÄde i ytter- og innerteltet. Det kan bety at det er sterkere og tÄler mer, men det er ikke nÞdvendigvis slik. Vaude-teltet er PU-belagt, mens Trolltinden har silikonbelegg. Er det ene bedre enn det andre? Neppe, det kommer an pÄ bruksomrÄde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Vil tro at det du betaler ekstra for med Helsport-teltet er halv vekt og mindre pakkvolum. Her er det brukt dyrere teltduk (som er veldig lett men samtidig ganske sterk) og teltstenger. Skal man vandre langt (eller hÞyt) sÄ betyr vekten mer og man er kanskje tilbÞyelig til Ä betale mer for et lettere telt. Skal det fÞrst og fremst brukes pÄ kortere turer hvor vekt ikke er sÄ viktig sÄ er det kanskje unÞdvendig Ä bruke penger pÄ (forholdsvis kostbar) vektbesparing. :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

50 minutter siden, JanneK skrev:

roligere voffs inni telt😊

Med en stor hund med litt klĂžr - tror jeg at jeg hadde unngĂ„tt et dyrt telt hvis du skal ha hunden i innerteltet. Tror du har gjort et klokt valg. Du fĂ„r skrive litt her nĂ„r du har brukt det litt. Fint Ă„ fĂ„ info om telt som ikke bare begynner pĂ„ H😀

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Med en stor hund med litt klĂžr - tror jeg at jeg hadde unngĂ„tt et dyrt telt hvis du skal ha hunden i innerteltet. Tror du har gjort et klokt valg. Du fĂ„r skrive litt her nĂ„r du har brukt det litt. Fint Ă„ fĂ„ info om telt som ikke bare begynner pĂ„ H😀

Ja vurderte jo Hubba(MSR) og😂 Hilleberg prisklassen ble aldri tatt med i vurderingene,, den firbeinte sover bedre innenfor tynne teltvegger enn under stjernehimmelen, sĂ„ gledes til Ă„ ta det i bruk for bedre turopplevelser! Kjedelig Ă„ vekkes, ikke bare av snĂžfnugg men boffing og ul inni natta🙄 lite/dĂ„rlig sĂžvn=ikke overskuddet av turene, man jo helst vil sitte igjen med:) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Med en stor hund med litt klÞr - tror jeg at jeg hadde unngÄtt et dyrt telt hvis du skal ha hunden i innerteltet.

Helt normal kloklipp holder i bĂžtter og spann.
TÄler ikke bunnen i innerteltet godt stelte hundeklÞr sÄ reklamer pÄ teltet.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

13 minutter siden, tubbs skrev:

TÄler ikke bunnen i innerteltet godt stelte hundeklÞr sÄ reklamer pÄ teltet

Grunnen til at jeg nevner det, er at pÄ finn selges det telt, hvor det stÄr hull i bunnduken etter hundeklÞr. Om disse er godt stelt, vet jeg ikke. I og med at jeg kjÞper telt brukt, hopper jeg automatisk over telt hvor det er en hund pÄ bilde. Ser ogsÄ ut som telt som selges hvor det er hund pÄ bilder/tekst bruker lengere tid eller har lavere salgsverdi, uten at jeg har noe dokumentasjon pÄ dette. SÄ hund og telt ser ut som mere slitasje..

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄr man handler brukt telt sÄ er man jo prisgitt at selger har behandlet teltet skikkelig.
Jeg kjÞper heller ett telt der eier har hatt hund og tatt godt vare pÄ det enn fra folk som behandler teltet dÄrlig uten hund.
Nok av ting som Ăždelegger teltbunnen raskere enn hundeklĂžr.
En hund ligger jo stille i teltet og den lille slitasjen som den  utgjÞr pÄ vei inn og ut er ikke rare greiene.
Ingen bruker vel teltet som lÞpegÄrd.
NÄr mange med hund bruker oppblÄsbare liggeunderlag i telt sÄ sier vel hvor lite klÞr som
er stelt Ăždelegger.
Alt bunner i om selger er typen som behandler utstyr pent.
Ikke om vedkommende har hund eller ikke.

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.