Gå til innhold
  • Bli medlem

ny allround turbukse


Anbefalte innlegg

  • 2 år senere...
Annonse

Åpner denne tråden igjen da jeg nå er ute etter ei solid allround bukse. De jeg ser mest på er Fjellreven vidda pro Ventilated og Norrøna Svalbard heavy duty pants. Har vel egentlig bestemt meg for en av de 2, er det noen her som har noen begge eller en av de å fortelle om forskjellene og eventuelt fordeler og bakdeler med dem? Begge er å få nå til 1500kr vidda pro(fjellsport) Svalbard heavy duty(addnature). Heller mot Fjellreven da jeg har endel derfra jeg er veldig fornøyd med, men må si den Norrøna buksa så fristende ut også. Buksa blir ikke bare ei turbukse men kommer også til å brukt til vanlig bruk i mer urbane strøk som det så fint heter😉 
Tips mottas med takk👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Snorre at Heavy Duty er ei robust og kraftig allroundbukse. Partiene med stretch-materiale er praktiske. For min del kan den bli litt for varm på de fineste sommerdagene, men luftingen hjelper.
Fjällräven-buksa har 35% bomull i stoffet, det kan være en ulempe, bl.a. fordi den tørker mye seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (2 timer siden):

Åpner denne tråden igjen da jeg nå er ute etter ei solid allround bukse. De jeg ser mest på er Fjellreven vidda pro Ventilated og Norrøna Svalbard heavy duty pants. Har vel egentlig bestemt meg for en av de 2, er det noen her som har noen begge eller en av de å fortelle om forskjellene og eventuelt fordeler og bakdeler med dem? Begge er å få nå til 1500kr vidda pro(fjellsport) Svalbard heavy duty(addnature). Heller mot Fjellreven da jeg har endel derfra jeg er veldig fornøyd med, men må si den Norrøna buksa så fristende ut også. Buksa blir ikke bare ei turbukse men kommer også til å brukt til vanlig bruk i mer urbane strøk som det så fint heter😉 
Tips mottas med takk👍

Fjellreven Vidda Pro Ventilated er ei bukse jeg er veldig fornøyd med. Den er litt smalere rundt lårene enn Vidda Pro (uten ventilasjon). Kun 1.5cm smalere i omkrets.

Økslommen fra Vidda Pro er nå mer en knivlomme på Vidda Pro Ventilated. Lommen er flyttet, den er nå over høyre lårlomme, i front.

Lengden på ventileringen på sidene av lårene er 25cm lange og har 2 glidelåser. Ventileringen kan åpnes ovenfra og ned, og nedenfra og opp. 

Det er en kile med stretch på innsiden av lårene og den går opp under skrittet. Denne stretchen har ingen betydning for passformen, da den er smal, og kun ment for å gi bedre bevegelighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke teste Norrøna men med strecht i baken og på knær ligner det nok litt på en Lundhags bukse jeg har. Dog er stretch partiet bak større på den. Jeg er ikke så fan av de stretch panelene. Bukse blir god å gå i etc men vind kommer mye lettere gjennom enn resten av buksa i tillegg stikker mygg gjennom det. Kan være litt forskjell på stretchstoff hos de forskjellig merker så klart. Det jeg selv tenker som allround bukse er en som kan brukes mye av året. Da vår, høst og vinter. Når det er varmt bruker jeg som regel shorts/zipoff i lettere stoff. Vet det er en kile med stretch i Fjellreven bukse og men en tynn en på innsiden av lår vil nok være mer levelig for vind etc. Det er glidelåser for lufting på den men desverre ikke myggnett der så vidt jeg vet. Skulle jeg kjøpt ny allround bukse nå ville jeg nok valgt vanlig Vidda Pro. Romslig så den er fin å gå i selv om man har longs under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Svalbard HD. God bukse til å gå med. De sorte stretchpanelene er "vanntette og kraftige. De blir veldig varme i sola og litt klamme. Bruker den mer enn jeg, kanskje burde på jobb. Kan trygt anbefales. Bruker Fjellräven Älv til fjellski, men Svalbard funker og bra. Kjenner flere som har den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (2 timer siden):

Fjällräven-buksa har 35% bomull i stoffet, det kan være en ulempe, bl.a. fordi den tørker mye seinere.

Syntes mine Fjällräven Vidda Pro-bukser tørker ganske kjapt, så da må evt den andre buksa tørke sykt mye kjappere..

Bare synd Fjällräven ikke har Vidda Pro i Sand-fargen lenger, det er min favorittbukse til tur og hverdags, spesielt om sommeren. Beste buksa jeg har hatt noen sinne..
Neste gang vurderer jeg å prøve Nils-buksa, men litt usikker på om jeg liker G-1000 Silent-stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KSund skrev (På 27.6.2018 den 22.13):

 

Men vil eg bli skuffa om eg kjøper Lundhags Traverse 2? (1300kr på XXL)

 

Hvis du ikke må kjøpe Traverse 2 akkurat i dag kan du kanskje sitte litt på gjerdet og vente til de er på tilbud. Jeg har kjøpt Traverse 1 til så lavt som 600 tidligere. Traverse er XXL spesifikk, Authentic heter den ellers.

Jeg sliter f.eks olabuser til daglig bruk sønder og sammen i skrittet. Jeg har 2 Traverse bukser i bruk, vasker de begge samtidig (og impregnerer), men bytter egentlig kun mellom dem når den første er overmoden for en vask etter mye hard gange. At buksen blir sølete nederst bryr jeg meg ikke om, det drysser av neste gang den er i bruk. Den eldste Traverse begynner å nerme seg 10år, skal jeg tippe har jeg passert 100mil med den, så den er litt bleket litt av sollys i bomullspanelene. Det er et helt stretch panel innsydd mellom beina slik at det ikke er noen sømmer som gnisser mot hverandre der slitasjen er størst, greier egentlig ikke å se noe slitasje på stoffet der. Det er en tråd på den innerste sømmen av en dobbelsøm (egentlig trippel) der stretchpanelet begynner ca 3cm under glidlåsen i front der tråden har sluppet litt på baksiden, slik at yttertråden er litt løs. Det er flere år siden jeg oppdaget det, og det har ikke blitt værre siden det egentlig ikke er slitasje på det punkter, har heller ikke brydd meg om å fikse det selv om det bare er å legge en rett søm over med symaskinen. Dette er eneste form for "slitasje" jeg kan se. Ellers har jeg røket en strikk til lissekroken, men det var brukerfeil. Liker spesielt godt "bootlock" stroppen nederst, det er en remstramming. Får strammet så godt rundt støvlene at den sitter dønn hele dagen, det er kun unntaksvis at buksa glipper opp.

Traverse er litt "motsatt" av Keb, det er stretch der Keb er forsterket og omvendt. Det gjør bevegelsesfriheten i Traverse spesielt god.

Min konklusjon er i hvert fall at med mindre de har tatt i bruk dårligere materialer på Traverse 2 og gjort om på en god konstruksjon til noe dårligere (eneste forskjell jeg har sett er en kevlar trekant nederst på beina), så er definitivt ikke slitestyrken noe å bekymre seg over. Riktignok krabber jeg ikke rundt på knærne, men det kanskje ikke så mange andre som gjør heller. Jeg kjøpte egentlig 2 stk samtidig når jeg kjøpte den 2dre buksa av de jeg bruker. Den siste ligger i skapet, ser egentlig for meg at det er en god stund til det er nødvendig å ta den i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største skuffelsen min med Vidda pro buksene er stoffet som er brukt i lommene. Dette er for tynt og det slites hull i dem alt for fort for min smak. Alle mine Vidda pro revner også i skrittet over tid. Nå er ikke disse to problemene større enn at dem kan syes. Blir ei ventilated neste gang, skal bare prøve et par andre alternativer i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (20 minutter siden):

Største skuffelsen min med Vidda pro buksene er stoffet som er brukt i lommene. Dette er for tynt og det slites hull i dem alt for fort for min smak. 

Har kun opplevd det på en av mine, og det er den buksa jeg bruker desidert mest. Det var mobiltelefonen som startet problemet, da hullet kom der hjørnet på mobilen er. Men skal være enig at det stoffet er for tynt. Nå er lomma erstattet med stoff fra en gammel olabukse, så da bør den holde lenge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det bestilt ei Norrøna heavy duty i olive farge gitt😃 det som var avgjørende til slutt var at det er mesh i ventilasjonen så ikke mygg å annet f...enskap kommer inn under lufting, buksa veier nesten 200gram mer en FR vidda pro å satser på at de gjør den bare mer solid!!? Regner med å bruke denne masse fremover til alt slags bruk kanskje utenom de varmeste sommerdagene, men til det har jeg andre bukser. Takk for tips å innspill 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (24 minutter siden):

Da blei det bestilt ei Norrøna heavy duty i olive farge gitt😃 det som var avgjørende til slutt var at det er mesh i ventilasjonen så ikke mygg å annet f...enskap kommer inn under lufting, buksa veier nesten 200gram mer en FR vidda pro å satser på at de gjør den bare mer solid!!? Regner med å bruke denne masse fremover til alt slags bruk kanskje utenom de varmeste sommerdagene, men til det har jeg andre bukser. Takk for tips å innspill 👍

Er det mesh i ventilasjonenn nå? Dæven, må forte meg og slite ut den jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Er det mesh i ventilasjonenn nå? Dæven, må forte meg og slite ut den jeg har. 

Jepp, står ‘’ ventilation with mesh’’ på Norrønas side ihvertfall så satser på at det stemmer hehe kanskje det er nytt på årets modell? 30% avslag på 2020 modellen hos Addnature.no nå, så den kom på underkant av 1600kr, håper jeg har god bukse i mange år fremover nå😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Stenseth skrev (17 timer siden):

Da blei det bestilt ei Norrøna heavy duty i olive farge gitt😃 det som var avgjørende til slutt var at det er mesh i ventilasjonen så ikke mygg å annet f...enskap kommer inn under lufting, buksa veier nesten 200gram mer en FR vidda pro å satser på at de gjør den bare mer solid!!? Regner med å bruke denne masse fremover til alt slags bruk kanskje utenom de varmeste sommerdagene, men til det har jeg andre bukser. Takk for tips å innspill 👍

Ble en svalbard i heavy duty og en falketind flex1 heavy duty på meg der gitt... takk for tips også får vi se om jeg beholder begge eller om jeg bare velger en av de :-D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags Traverse har også mesh i ventilasjonsåpningen. Den er med stretch. Har ikke tenkt så mye over at den er der, tatt det litt som en selfølge at det skulle være det. Kan heller ikke huske sist jeg hadde ventilasjonen lukket, så mesh panelene er også robuste i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lars Stenseth said:

Jepp, står ‘’ ventilation with mesh’’ på Norrønas side ihvertfall så satser på at det stemmer hehe kanskje det er nytt på årets modell? 😉

Det er ikke netting på min Heavy Duty, så det må være nytt. Det er i så fall smart, man slipper en stripe med myggstikk nedover låret!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en Lundhags Makke etter anbefaling fra tshansen tidligere i tråden og må si jeg er meget fornøyd med den. Veldig lett og fin å gå i, selv over flere mil, samtidig som den virker forholdsvis solid. Har tidligere brukt en Fjellreven Keb og personlig så syntes jeg denne føles tyngre og mer ukomfortabel i bruk.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikJarl skrev (1 time siden):

Kjøpte nylig en Lundhags Makke etter anbefaling fra tshansen tidligere i tråden og må si jeg er meget fornøyd med den. Veldig lett og fin å gå i, selv over flere mil, samtidig som den virker forholdsvis solid. Har tidligere brukt en Fjellreven Keb og personlig så syntes jeg denne føles tyngre og mer ukomfortabel i bruk.

 

 

Samme opplevelsen som jeg har... har 2 stykk KEB bukser jeg bruker av og til, når Makke er til vask. Å jeg må si at Makke buksa er bedre til alt for mitt bruk. Den sitter så utrolig mye bedre og gir mye bedre rom for å bevege seg i. Spent på de to buksene jeg får i posten i dag fra Norrøna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at her er det Svalbard heavy duty buksen som imponerer mest 👏🏻
 

8132AB49-4AE8-40E3-9DAC-5732E7B7DD8A.thumb.jpeg.439ed009caf278538675d13567db067c.jpeg

36A028FF-1070-4AFC-8124-809EAD94F9DB.thumb.jpeg.5827b5137fd928177a7a16be95a840ca.jpeg

9421AD52-131C-45E3-A804-B56DA02D583D.thumb.jpeg.0449ffd299000a4f56aac60438a5f708.jpeg

1DFC8E03-EADC-4E57-A442-545A97CA50A2.thumb.jpeg.cfd044aab27eaac38d487afdabb98c50.jpeg

liker spesielt godt stramme muligheten i bunnen av buksa! Å stoffet virker skikkelig solid. Rett og slett en bukse jeg likte ekstremt godt. Blir spennende å se hvor varm den blir på tur. 
 

Falketind flex1 heavy duty var heller ikke dum, men mye mer flex i materialet og langt tynnere feel selv om den virker «solid nok» vanskelig å forklare! 
AD9BBC49-3C73-40DF-BF3E-1DD3B6335F3B.thumb.jpeg.aa05b4593c48f015b760d5c95fe7a501.jpeg
ED5AAE44-8EEF-458B-BEE2-380508112DF6.thumb.jpeg.837f226244b3bf6a7e6272720d4282e6.jpeg

Begge buksene har nødvendig beskyttelse nede på insiden av bena slik jeg kjenner godt fra Lundhags makke buksa jeg har! Jeg syntes passformen er bra og de er begge litt over normal lengde i bena! Makke og fjellreven må jeg ha lang modell, det slipper jeg med disse to. 
mer også godt å se at de har gjort forbedringer på knapper og borrelås rundt livet på disse kontra eldre bukser jeg har fra Norrøna 👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for en stund tilbake en ny Svalbard Flex1 bukse og har brukt den nå sen vinter, vår sommer og nå høst. Må være en av de beste allround buksene jeg har hatt. Stretchy på alle de viktige partiene, god passform med "rette ben", lufting med netting på siden av lårene, føles aldri klam selv ikke på varme sommerdager men føles allikevel varm og lun når det blir kaldere, tåler litt vassing i våt lyng uten at man blir gjennomvåt med en gang, blir den våt tørker den uberfort på kroppen. Kvaliteten så langt virker veldig lovende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
tshansen skrev (På 8.9.2020 den 18.39):

Jeg må si at her er det Svalbard heavy duty buksen som imponerer mest 👏🏻
 

8132AB49-4AE8-40E3-9DAC-5732E7B7DD8A.thumb.jpeg.439ed009caf278538675d13567db067c.jpeg

36A028FF-1070-4AFC-8124-809EAD94F9DB.thumb.jpeg.5827b5137fd928177a7a16be95a840ca.jpeg

9421AD52-131C-45E3-A804-B56DA02D583D.thumb.jpeg.0449ffd299000a4f56aac60438a5f708.jpeg

1DFC8E03-EADC-4E57-A442-545A97CA50A2.thumb.jpeg.cfd044aab27eaac38d487afdabb98c50.jpeg

liker spesielt godt stramme muligheten i bunnen av buksa! Å stoffet virker skikkelig solid. Rett og slett en bukse jeg likte ekstremt godt. Blir spennende å se hvor varm den blir på tur. 
 

Falketind flex1 heavy duty var heller ikke dum, men mye mer flex i materialet og langt tynnere feel selv om den virker «solid nok» vanskelig å forklare! 
AD9BBC49-3C73-40DF-BF3E-1DD3B6335F3B.thumb.jpeg.aa05b4593c48f015b760d5c95fe7a501.jpeg
ED5AAE44-8EEF-458B-BEE2-380508112DF6.thumb.jpeg.837f226244b3bf6a7e6272720d4282e6.jpeg

Begge buksene har nødvendig beskyttelse nede på insiden av bena slik jeg kjenner godt fra Lundhags makke buksa jeg har! Jeg syntes passformen er bra og de er begge litt over normal lengde i bena! Makke og fjellreven må jeg ha lang modell, det slipper jeg med disse to. 
mer også godt å se at de har gjort forbedringer på knapper og borrelås rundt livet på disse kontra eldre bukser jeg har fra Norrøna 👏🏻

Jeg vurderer en Svalbard Heavy duty opp mot Lundhags Makke. Du som nå har erfaring med begge, hvilken liker du best? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en Svalbard Heavy Duty på meg denne gangen. Så langt veldig lovende bukse. Bra med stramming nederst og at det er ganske lang luftmulighet med myggnett. Buksa her tykt stoff og virker veldig solid. Er stretch i baken og på knærne med så tykt og "vanntett" stoff at det blåser ikke gjennom. Bukse er såpass tjukk at den blir for varm på sommern men nå om dagen er det fin. Greit romslig og med tanke på longs under når det blir kjøligere. Så vidt jeg skjønte er det 5 års garanti på knapper og glidelåser, satse på at den holder en god stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sherpas skrev (22 timer siden):

Jeg vurderer en Svalbard Heavy duty opp mot Lundhags Makke. Du som nå har erfaring med begge, hvilken liker du best? 

Som borgeren skriver over meg, den blir kanskje litt i varmeste laget for sommer turene, der liker jeg makke best! Men som allround bukse heler året trekker Svalbard lengste strået. 
falketind flex1 heavy duty er mer lik makke buksen, men med bedre fleks i stoffet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.