Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport telt segment?


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Helsport opererer med 3 ulike segmenter på telt og utstyr. Trek, Pro og X-trem. Teltene i Pro segmentet har mye av de samme materialene som i X-trem serien, men er det andre forskjeller enn manglende storm matter og mangel på mulighet for doble stenger? Jeg syns kategoriene er litt misvisende. SL teltene (Ringstind Superlight ) er for eksempel i "pro" segmentet sammen med langt mer røffe telt som Svalbard Pro High Camp, som er en lettere versjon av et hardcore ekspedisjonstelt. SL teltene er i bestefall 3 sesongers mens Svalbard er et 4 sesongers.

Hvor mye vær tåler et 4 sesongers telt i pro segmentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Har tenkt at Pro og SL i samme gruppe ikke er optimalt. Kanskje de kunne delt inn i?

  • X-trem
  • Pro
  • Superlight
  • Trek

Skilt mellom Pro og SL siden Pro er 4-sesongs og SL 3-sesongs.

Bare en tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ett telt i Pro segmentet synes jeg ser ut til å svare til noe midt i mellom Hillebergs Black Label og Red Label. Tror jeg da ;)

Når det gjelder kategorienene, så er Trek litt billigere modeller, Pro litt mer dyre «profesjonelle» modeller, og X-trem er ekstremtelt for de mest ektreme værforholdene.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
24 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Hvor mye vær tåler et 4 sesongers telt i pro segmentet?

Spør heller om det er noen her som har fått revnet et Helsport Pro-telt. Tror i så fall det er veldig få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mareng skrev:

Ett telt i Pro segmentet synes jeg ser ut til å svare til noe midt i mellom Hillebergs Black Label og Red Label. Tror jeg da ;)

Ja, om man leser seg blind på teoretiske tall så er jeg vel enig :)
Kikka litt på Pro teltet som en kompis har kontra Red Label teltet som jeg har og mitt inntrykk er at Red Label duken
er mere "strekkbar" enn Pro-duken. 
Men at ett telt i Pro-serien tåler mer enn ett fra Red Label serien pga det tviler jeg litt på.
Er vel som regel stengene som kneler pga dårlig konstruksjon o kraftig vin og ikke duken som revner på telt fra kjente produsenter?
Jeg refererer til endel personer som har hatt Helsport Superlight telt!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tubbs skrev:

Ja, om man leser seg blind på teoretiske tall så er jeg vel enig :)
Kikka litt på Pro teltet som en kompis har kontra Red Label teltet som jeg har og mitt inntrykk er at Red Label duken
er mere "strekkbar" enn Pro-duken. 
Men at ett telt i Pro-serien tåler mer enn ett fra Red Label serien pga det tviler jeg litt på.
Er vel som regel stengene som kneler pga dårlig konstruksjon og kraftig vind og ikke duken som revner på telt fra kjente produsenter?
Jeg refererer til endel personer som har hatt Helsport Superlight telt!
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Stengene er det jeg har intrykk av at kneler først ja. Stengene på pro og red label er det samme.

Duken på Pro, X-trem og black label er tilsvarende og med samme rivestyrke. Red label har tynnere duk, og lavere rivestyrke enn pro teltene.

(Fjellreven Abisko tunelltelt serie har de ytterste stengene i 9 mm som pro og red label, mens den midterste stangen er tykkere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tubbs skrev:

Er vel som regel stengene som kneler pga dårlig konstruksjon o kraftig vin og ikke duken som revner på telt fra kjente produsenter?
Jeg refererer til endel personer som har hatt Helsport Superlight telt!
 

Forsiktig nå, @tubbs! Tror noen fremdeles er fornærmet etter diskusjonene om Superlight enda 😇

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
20 minutter siden, Kjellis skrev:

Forsiktig nå, @tubbs! Tror noen fremdeles er fornærmet etter diskusjonene om Superlight enda 😇

Til fisketurene mine kunne jeg godt tenkt meg Reinsfjell SL grunnet lav vekt og mange gode løsninger. Hilleberg Unna er også meget spennende🏳️

Edit: veil pris er nesten 8000kr så helt uaktuelt med Reinsfjell SL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man egentlig hvor mye et telt tåler siden produsenter opererer med ulike betegnelser? Jeg har sett Kina telt til under 1000 kroner hvor man opererer med ekstrem og ekspedisjons betegnelse. Som nevnt over av tubbs er det vel sjelden at duken på et telt fra en kjent produsent ryker. For folk som ikke har så høyt budsjett og vil avgårde på en tur i eksponert terreng kan man kanskje få seg en negativ opplevelse hvis man kjøper et rimelig såkalt ekspedisjons telt fra en ukjent produsent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Hvordan vet man egentlig hvor mye et telt tåler siden produsenter opererer med ulike betegnelser? Jeg har sett Kina telt til under 1000 kroner hvor man opererer med ekstrem og ekspedisjons betegnelse. Som nevnt over av tubbs er det vel sjelden at duken på et telt fra en kjent produsent ryker. For folk som ikke har så høyt budsjett og vil avgårde på en tur i eksponert terreng kan man kanskje få seg en negativ opplevelse hvis man kjøper et rimelig såkalt ekspedisjons telt fra en ukjent produsent. 

Med de gode tilbudene som man får på Helsport bla. hos XXL eller på Helsport sin egen outlet så vil jeg vel påstå at
det er noe av det tryggeste kjøpet man kan gjøre om man skal ta pris med i betrakning :)
Sjeldent man får Hilleberg til de prisene selv med rabatten man får gjennom forumet her.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, DROMEDILLA skrev:

Hvordan vet man egentlig hvor mye et telt tåler siden produsenter opererer med ulike betegnelser? Jeg har sett Kina telt til under 1000 kroner hvor man opererer med ekstrem og ekspedisjons betegnelse.

Høres ikke særlig troverdig ut. Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Jeg holder meg mer til kjente merkevarer. 

Hadde et 2-manns tunneltelt kjøpt gjennom Intersport, med glasfiberbuer. Tålte mye regn og ok ellers, men ved sterk vind våknet jeg med bua i panna, før begge knakk. Jeg var klar over at dette kunne bli et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jan@ skrev:

Høres ikke særlig troverdig ut. Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Jeg holder meg mer til kjente merkevarer. 

Hadde et 2-manns tunneltelt kjøpt gjennom Intersport, med glasfiberbuer. Tålte mye regn og ok ellers, men ved sterk vind våknet jeg med bua i panna, før begge knakk. Jeg var klar over at dette kunne bli et problem. 

Det er satt litt på spissen, men det er også en del som ikke har så god erfaring med telt, og som lett kan tro at et billig telt er like godt i alle situasjoner når det reklameres for det.

Her er et eksempel på et for godt til å være sant tilbud 

https://www.finn.no/99485480

"...nytt design beregnet på ekstrem bruk, ekstra kraftige fester og gode storm matter nederst. Modellen er utviklet av oss med tanke på bruk i høyfjellet i sterk vind.."

"Denne modellen er utviklet for og oppfylle kravene for bruk i allslags vær, regn vind snø osv. "

Skummelt hvis folk velger feil og bestemmer seg for å legge ut på tur i eksponert terreng.

 

80_1122977600.jpg

80_1970151275.jpg

  • Forvirret 1
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Det er satt litt på spissen, men det er også en del som ikke har så god erfaring med telt, og som lett kan tro at et billig telt er like godt i alle situasjoner når det reklameres for det.

Her er et eksempel på et for godt til å være sant tilbud 

https://www.finn.no/99485480

"...nytt design beregnet på ekstrem bruk, ekstra kraftige fester og gode storm matter nederst. Modellen er utviklet av oss med tanke på bruk i høyfjellet i sterk vind.."

"Denne modellen er utviklet for og oppfylle kravene for bruk i allslags vær, regn vind snø osv. "

Skummelt hvis folk velger feil og bestemmer seg for å legge ut på tur i eksponert terreng.

 

80_1122977600.jpg

80_1970151275.jpg

Eg vonar dei er i mindretal, og meinar bestemt at dei fleste som legg ut på tur i eksponert terreng har gjort seg nokre erfaringar på vegen dit som gjer at dei er i stand til å vurdere produkt og utstyr til sitt bruk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, DROMEDILLA said:

Det er satt litt på spissen, men det er også en del som ikke har så god erfaring med telt, og som lett kan tro at et billig telt er like godt i alle situasjoner når det reklameres for det.

Det er så klart skummelt hvis folk velger elendige telt og drar til Nordpolen i god tro (satt på spissen her også), men jeg tror ikke dette er noe stort problem egentlig. Hvis man er på det nivået at man biter rett på billige Kina-telt og tror det skal holde til alle situasjoner, så ville jeg vært mye mer redd for manglende erfaring og kunnskap enn for selve teltet.

 

Hva gjelder ditt opprinnelige spørsmål. I tillegg til det du nevnte om stormmatter og doble stenger er det flere og muligens kraftigere barduner på X-trem-serien kontra Pro(tenker da ikke på SL).

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter, bardunkapper, flere barduneringspunkt, mulighet for doble stenger.

Er vel også lengre segment på stengene - i tillegg mener jeg de også er noe tykkere. (samme med bardunene. 2 vs 3 mm).

Myggnett i dørene? Men det finnes vel også i noen trek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å lage lettere telt. Enkleste måten er det Helsport gjør med Extreme vs Pro. Barber bort stormmattene, reduser tykkelsen på stengene, reduser antall pluggfester/barduner og legg ved lettere/svakere plugger.

Neste trinn er Trek, der endres overall materialvalg til billigere, men den totale vekten går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.