Gå til innhold
  • Bli medlem

Klinete feller. Bytte lim?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Har noen G3 feller som er lite brukt men antagelig noen år gamle. Jeg kjøpte de brukt for to år siden i påvente av ski og utstyr, som kom i hus først nå i vinter. Brukes til topptur og er derfor helfeller. 

Men nå har limet blitt så klinete at jeg bare blir irritert og frustrert når fellene skal av/på. Den nettingen jeg har som mellomlegg er også noe klissete herk fortiden. Fellene har vært oppbevart inne i tørr kjellerbod lenge men dessverre også noe i oppvarmet rom. 

Vil det lønne seg å bytte lim? Og hvordan gjøres i så fall dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Mener G3 har instruksjonsvideo på youtube. Genuine Guide Gear.

Det lønner seg å skifte lim. Jeg har god erfaring med å oppbevare de i garasje (litt kjøligere, og med nettingen, inni en lukket pose (hindre uttørking). Men de blir litt klissete med årene mine også, men ikke like mye som dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Du kjøper lim på rull som du stryker på etter du har fjernet den gamle med en sparkel og varmluft.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet lim på kort og langfellene (til fjellski) i går, brukte smørejern og la bakepapir i mellom og skrapte av med en slik rød swix-skrape, funka gull! Har brukt varmluftpistol tidligere, det funka sånn passe.

bare pass på å ha nok lim på fellene når du legger på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da nærmer det seg fellelimhelvetebytte. 

Har sett at G3 har en type lim på rull man smelter på. Mens andre har tubelim. 

Og prisene er ganske så forskjellige også. Har tilgang til varmluft og sånn skistrykejernsak. 

Kommer til å prøve både avfettingsmiddel og varmluft for å få vekk det gamle limet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Varmluft og skrape først. Vær litt selektiv med afettingsmiddelet, slik at du ikke bruker noe som legger igjen produktrester.

Takk for tips. Ja jeg tenkte det selv. Virker som en effektiv måte å få av det verste. 

Huff. Jeg er ikke glad i kliss, så dette gleder jeg meg ikke til 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Forleden år hadde jeg et forsøk på å komme opp på neste nivå i rando-verdenen ved å bytte fellelim. Brukte en halv formue på nytt fellelim, timer av mitt liv til å j*vles med å få av det gamle limet, holdt på å ende opp som ei vitsetegning kneblet og innsurret i egen skifell, strøk på det nye limet etter alle kunstens (og youtubes) regler - bare for å ende med et resultat der limet heller ville feste til seg selv enn til fellen.

Så mitt tips til bytte av fellelim: Just say no! Pantsett noe og kjøp nye feller i stedet.

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånn det føles ja. Jeg var redd jeg ville få store mentale skader etter min jobb. Jeg skjelver fortsatt men takker høyere makter for GT for den mentale helsas skyld. 

 

916E2177-0642-431D-8915-44B53768072C.jpeg

Endret av Gittiamo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det verste var å få av gammelt lim. Og det var det sånn tidsmessig også. Men nå har jeg prøvd å få på det nye limet. 

Bruker original G3 til G3-fellene. 

Seriøst? Noen som trenger en pent brukt nyre? Du får den for 2300,- ved rask avgjørelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at man bør holde seg unna å skifte lim på feller. Jeg har ikke prøvd enda, men fellelim har jeg liggende. Merkelig nok så virker det som at fellene klistrer seg godt til skiene selv om limet er dårlig.

 

14 timer siden, Gittiamo skrev:

 Noen som trenger en pent brukt nyre? Du får den for 2300,- ved rask avgjørelse. 

Ut i fra prislisten er du forøvrig fryktelig billig på det. En nyre går fort for halvannen million

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vurdere den nyra gitt. 

Noen synes sikkert sånt klin er ok å jobbe med. Sånne som han på YouTube-filmen jeg så. Han så ut som han koste seg mens han lagde instruksjonsvideo. Men jeg begynner å tro han kan ha juksa 🤔 eller at jeg ikke eier tålmodighet for sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når jeg fjerner gammelt lim fra fellene tar jeg ett gammelt laken eller noe annet rent bomullstøy jeg skal kaste, klipper dette opp i strimler litt bredere enn fellene og legger dette over limet. Deretter bruker jeg smørejernet for å smelte limet inn i tøyet og river av tøyet, stort sett er alt limet med men kan hende man må bruke flere strimler samme plass. Om det er nødvendig kan man evt skrape av siste rest av lim eller smuss med ei skrape. Dette har ihvertfall fungert fint med lite klin og prakk for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ThorHelge skrev:

Når jeg fjerner gammelt lim fra fellene tar jeg ett gammelt laken eller noe annet rent bomullstøy jeg skal kaste, klipper dette opp i strimler litt bredere enn fellene og legger dette over limet. Deretter bruker jeg smørejernet for å smelte limet inn i tøyet og river av tøyet, stort sett er alt limet med men kan hende man må bruke flere strimler samme plass. Om det er nødvendig kan man evt skrape av siste rest av lim eller smuss med ei skrape. Dette har ihvertfall fungert fint med lite klin og prakk for min del.

Smart! 👍

Når du evt. må skrape, bruker du varme da? Skrape som i en sparkel eller lignende?

Bruker du fellelim på tube, eller på strimmel?

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ThorHelge skrev:

Når jeg fjerner gammelt lim fra fellene tar jeg ett gammelt laken eller noe annet rent bomullstøy jeg skal kaste, klipper dette opp i strimler litt bredere enn fellene og legger dette over limet. Deretter bruker jeg smørejernet for å smelte limet inn i tøyet og river av tøyet, stort sett er alt limet med men kan hende man må bruke flere strimler samme plass. Om det er nødvendig kan man evt skrape av siste rest av lim eller smuss med ei skrape. Dette har ihvertfall fungert fint med lite klin og prakk for min del.

Det gjorde jeg. Og det var bare klin. Og tungt. Fant til slutt en varmepistol. Det og en sparkelspade funka. Skrapa av det smelta limet. Samt tørket av med bioavfetting.

Så vidt testa fellene med nytt lim og det virker å funke helt ok. Men det er viktig med riktig temperatur for å smelte på limet. 

Endret av Gittiamo
Retta opp en drøss skrivefeil. Natta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Smart! 👍

Når du evt. må skrape, bruker du varme da? Skrape som i en sparkel eller lignende?

Bruker du fellelim på tube, eller på strimmel?

:) 

Skraper mens limet er varmt etter å ha brukt smørejernet for å få det til å feste seg til tøyet. Brukte bare en sparkelspade av metall. Jeg brukte tube, går greit sålenge fellene ligger flatt, er litt kliss så vil tru strimmel er mindre søl men har ikke prøvd det selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det gjorde jeg. Og det var bare klin. Og tungt. Fant til slutt en varmepistol. Det og en sparkelspade funka. Skrapa av det smelta limet. Samt tørket av med bioavfetting.

Så vidt testa fellene med nytt lim og det virker å funke helt ok. Men det er viktig med riktig temperatur for å smelte på limet. 

Litt forskjellig erfaringer da altså, kan være G3 bruker annet lim som sitter bedre, fellene mine var fra Black Diamond ihvertfall. Eksperimenterte litt med varmen i starten, startet lavt for ville ikke risikere å ødelegge noe, endte vel opp med 140-150grader på smørejernet før det fungerte bra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ThorHelge skrev:

Litt forskjellig erfaringer da altså, kan være G3 bruker annet lim som sitter bedre, fellene mine var fra Black Diamond ihvertfall. Eksperimenterte litt med varmen i starten, startet lavt for ville ikke risikere å ødelegge noe, endte vel opp med 140-150grader på smørejernet før det fungerte bra.  

Aner ikke hva slags temperatur smørejernet holdt. Ingen innstilling. Men lykken var stor når jeg snubla over en varmepistol. Da fikk jeg fiksa deg. 

Måtte legge lim på den ene fellen to ganger. Frustrasjonen var stor. Neste gang kjøper jeg nye feller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.