Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Artic pump vs Vanlig MSR Pumpe


Memento mori

Anbefalte innlegg

75196283-128D-4939-9A47-327B4E6FFE0F.thumb.jpeg.181ad054957d9a070285fd81e8025057.jpeg

Tok opp pumpene mine i dag for å smøre litt. Tok et bilde for å vise forskjellene mellom den vanlige og artic pumpa. 

Artic har blå pakninger som er mye mykere og bedre i kulde, men blir for myke til varmt vær. Den har også lær i pumpa. Ellers ingen forskjell. Skulle ønske MSR solgte pumpelær løst. Har heller ikke set repsett for artic pumpe, men det kommer vel etterhvert. Begge pumpene har fungert bra, men tilbakeslagsventilen på artic pumpa hang når den var ny. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
11 minutter siden, Memento mori skrev:

75196283-128D-4939-9A47-327B4E6FFE0F.thumb.jpeg.181ad054957d9a070285fd81e8025057.jpeg

Tok opp pumpene mine i dag for å smøre litt. Tok et bilde for å vise forskjellene mellom den vanlige og artic pumpa. 

Artic har blå pakninger som er mye mykere og bedre i kulde, men blir for myke til varmt vær. Den har også lær i pumpa. Ellers ingen forskjell. Skulle ønske MSR solgte pumpelær løst. Har heller ikke set repsett for artic pumpe, men det kommer vel etterhvert. Begge pumpene har fungert bra, men tilbakeslagsventilen på artic pumpa hang når den var ny. 

Den gamle grå pumpen har pumpelær. Det gamle punpelæret passer i den røde pumpen, men er litt trangere, og det tar veldig bra. Når det nye gummilæret er slitt synes jeg det fortsatt ser ut som nytt, men tar noe dårligere. Det tar gjerne så sent at du såvidt kan få litt luft ned i flasken, og er det kaldt nok vil den ikke ta.

Den røde pumpen har jeg hatt problem med en gang i kaldt vær, og da lakk den rundt reguleringsventilen når jeg åpnet for forvarmingsfuel. Jeg skiftet da til den gamle grå pumpen og den fungerte utmerket.

(Hvorfor sluttet de med den grå pumpen? Er det fordi returventilen ligger nedi fuel om flasken er mer enn halvfull?)

Ellers kjøpte jeg en 5 pak pumpelær som visstnok skal passe MSR på e-bay. Jeg venter fortsatt på pakken, men om de passer er det gull! Da kan jeg tar ut gummilæret og sette inn skikkelig pumpelær i den røde pumpen! :)

 

24112607-557C-4C82-8099-11806258A3F1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Artic fuel pumpen har vel mykere pakninger som ikke tåler bensin like bra?

Kanskje lirt å demontere og smøre pumpen etter bruk, og lagret den utenfor bensinflasken, så varer kanskje pakningene lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor mye kulde tåler "vanlig" pumpe før den slutter å fungere?  Antar alder, brukstid og antall "pump" har noe å si ift slitasje som igjen påvirker hvor bra den fungerer i kulde.

Jeg har benyttet mine "vanlige" ned i ihverfall noen og tyve minusgrader uten problemer.  Har vurdert arctic pump, men kan nok trygt utsette den vurderingen til høsten igjen. 😄

Bruker forresten Dragonfly som hovedbrenner og XGK som backup, og Dragonfly er eneste brenner Arctic pumpa ikke passer på. (verdt å tenke på om dere vurderer å kjøpe 2 forskjellige MSR brennere for flytende brensel.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukt std pumpe i mange kalde, men største fordelen er kanskje mykere pakning som gjør mindre sjans for lekkasje, og at pumpelæret tåler mer før den slites (?). Har ett trillebårlass med msr-pumper, så det skader ikke med en til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, Terka skrev:

 Hvor mye kulde tåler "vanlig" pumpe før den slutter å fungere?  Antar alder, brukstid og antall "pump" har noe å si ift slitasje som igjen påvirker hvor bra den fungerer i kulde.

Jeg har benyttet mine "vanlige" ned i ihverfall noen og tyve minusgrader uten problemer.  Har vurdert arctic pump, men kan nok trygt utsette den vurderingen til høsten igjen. 😄

Bruker forresten Dragonfly som hovedbrenner og XGK som backup, og Dragonfly er eneste brenner Arctic pumpa ikke passer på. (verdt å tenke på om dere vurderer å kjøpe 2 forskjellige MSR brennere for flytende brensel.)

Tja, si det. Det blir bare synsing?

Jeg mener det er viton pakninger i den røde og gamle grå pumpen. De tåler kjemikalier godt, men blir hardere i kulde og da øker kjangsen for lekkasje.

Flaskepakningen tror jeg ikke er problem, den er nok tett så lenge man strammer pumpen greit.

Den instikkpakningen rundt slangestussen holder gjerne tett om du tar en liten dråpe mineralolje/symaskinsolje (pump cup oil) på slangestussen av og til når du penetrerer med stussen?  :)

Da sitter du igjen med o-ringen rundt reguleringsventilen som kan lekke så lenge du har åpnet flasken. Vri litt frem og tilbake etter du har klargjort brenner, men før du pumper opp trykk, så er det kanskje ikke ett problem lengre? (Min pakning var mange år gammel, men så strøken ut. Det var -10 -15 kuldegrader).

Den nye ballen som er kommet i stedet for den sylinderformete pakningen i returventilen, jeg vet ikke om den kan lekke om den blir kald og hard?

På vintertur har jeg med den gamle grå pumpen som backup, på sommertur har jeg bare med ett lite repkti i en ziplock pose (10 gram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sig Man skrev:

På siden til msr så sto det at reguleringen skulle være bedre med arctic pumpa, noen med erfaringer her?

Ja 😀Artic pumpa er mye lettere å regulere, men var ikke klar over dette. Turte ikke skrive dette før jeg har testet flere pumper. Men den går det å kosefyre selv med XGK. XGK klona som @Blaser har var veldig fin og regulere, og med Artic pumpa er on/Off reguleringen historie og på samme nova som klona.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Mareng skrev:

Tja, si det. Det blir bare synsing?

Er ikke det meste vi bedriver her inne bare synsing da?  Dvs ingen vitenskapelig godkjente forsøk/studier, bare enkeltpersoners erfaring og referanser til større/mindre tester og reviews. Når det er sagt så er det interresant å høre andres erfaringer rundt diverse, og så kan man selv vurdere hvor mye man skal vektlegge andres erfaring.

52 minutter siden, Mareng skrev:

:)Da sitter du igjen med o-ringen rundt reguleringsventilen som kan lekke så lenge du har åpnet flasken. Vri litt frem og tilbake etter du har klargjort brenner, men før du pumper opp trykk, så er det kanskje ikke ett problem lengre? (Min pakning var mange år gammel, men så strøken ut. Det var -10 -15 kuldegrader).

På Dragonfly, som avviker fra std MSR pumpe, så har du regulering både på pumpa og på selve brenneren. Dvs dobbelt opp med reguleringsmulighet. Mulig dette begrenser problemet på Dragonfly? (reguleringsventilen på brenneren får du uansett ikke byttet ut ved å skifte pumpe).

20 minutter siden, Memento mori skrev:

Ja 😀Artic pumpa er mye lettere å regulere, men var ikke klar over dette. Turte ikke skrive dette før jeg har testet flere pumper. Men den går det å kosefyre selv med XGK. XGK klona som @Blaser har var veldig fin og regulere, og med Artic pumpa er on/Off reguleringen historie og på samme nova som klona.

Dette er et godt argument for å kjøpe inn den pumpa til XGK brenneren min. :angel: 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, Terka skrev:

 

På Dragonfly, som avviker fra std MSR pumpe, så har du regulering både på pumpa og på selve brenneren. Dvs dobbelt opp med reguleringsmulighet. Mulig dette begrenser problemet på Dragonfly? (reguleringsventilen på brenneren får du uansett ikke byttet ut ved å skifte pumpe).

Det er vel en o-ring rundt reguleringsventilen på denne også? Når reguleringsventilen stenges går spindelen ned i godset på pumpen og stenger på den måten. Når ventilen åpnes er det flyt forbi spindelen og da er det denne o-ringen som må holde tett.

Prinsippet er vel likt på dragnonflypumpen, selv om den har den ekstra «tutten» på ventilspindelen?

(«Tutten» - også kalt dingsebomsen)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Mareng skrev:

Det er vel en o-ring rundt reguleringsventilen på denne også? Når reguleringsventilen stenges går spindelen ned i godset på pumpen og stenger på den måten. Når ventilen åpnes er det flyt forbi spindelen og da er det denne o-ringen som må holde tett.

Prinsippet er vel likt på dragnonflypumpen, selv om den har den ekstra «tutten» på ventilspindelen?

(«Tutten» - også kalt dingsebomsen)

Pumpene er nær identiske uansette hvilken  MSR brenner.

a9f1e1a4-5ddc-4665-a0f4-ad0cee054e5b.jpg._CB278703733__SL300__.jpg.805e5d5b5698ea19794bb613948878c4.jpg

..men Dragonfly har annen diameter på rør fra slange til brenner, og dermed åpningen på pumpa som slangestussen skal kobles inn i.

1267901832-msr_dragonfly_0899-16.jpg.179f3105f303611e735c997cded66c8c.jpg

I tillegg så har man reguleringen på selve brenneren (som også dermed har en pakning som kan ryke...). Å ha denne gjør underverker ift finregulering av varmen.

msr_dragonfly.jpg.ad8a3b3c5e1dc8a0b364fcf1b23cc46e.jpg

 

Pumpeskisse for MSR Dragonfly pumpa:

8f2c3f94-23ff-413f-83b2-a00900f21733_720x720.jpg.6908f008ecd674ef5f573a4d116ac8bb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det er «control valve o-ring» jeg har opplevd lekkasje i èn gang på vintertur.

Poppet assembly er ikke på den vanlige pumpen.

882905A6-413E-4689-A722-4F1F90B43F97.jpeg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

OT WARNING!

Jeg bare gjør sånn som dette, så er jeg sikker på å ikke få lekkasje :lol: 

89E34BF1-3253-4CE6-B4CB-669123F5D722.thumb.jpeg.33bd654d07b72a495b1d29746be7170b.jpeg

Ingen o-ringer, og finregulering nok til Hellstrøm. Etter 18 år har jeg ikke engang skiftet grafittpakningen. Jeg har bare tatt den ut og inn èn gang for å sjekke den.

(Men det er ikke så ofte den er med på flerdagerstur dessverre 😢)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Control valve o-ringen har eg og måtte bytte ut. 

Eg opplever ikkje at problemet med den vanlige pumpa er kulde, men vekslande tilhøver, altså vått og så sprengkaldt for eksempel. Er i alle fall då eg har opplevd problem, om eg ikkje har vore føre var og hatt pumpa på innerlomma. Har løyst det med tining på kropp og smøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Control valve o-ringen har eg og måtte bytte ut. 

Forsvant problemet etter du byttet den? Eller må du som nevnt fortsatt smøre/varme den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Forsvant problemet etter du byttet den? Eller må du som nevnt fortsatt smøre/varme den?

Eg var litt snar der. Det er eigentleg to problemstillingar : 

Lekkasje (fekk ikkje brennar til å slutte å brenne) gjorde at eg bytta ut o-ringen. Då vart det mogleg å stenge heilt og eg fekk sløkke brennar uten å hive på vatn. 

Vekslande forhold og temp fører innimellom til ising (eg har ikkje pumpa i flaska under forflytning), då må eg avogtil smørje både pumpcup og control valve o-ring. Er eg føre var går det som regel greit. Opplevde skikkeleg særiøs  ising ein gong på Grønland i fjor, alle ringar/pakningar trengde oppvarming og smøring. Var dog ekstreme forhold. 

Pissregn og stiv  kuling ein dag, nærare 30 minus og framleis kuling neste dag. Mange og førti effektive. Den som hadde kjøkkenteneste på morgonen tenkte ikkje over det og pakka pumpa i pulken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mareng skrev:

Fra ekspedisjonshåndboka:

0C309942-3D92-4A70-81CC-9248110419A5.thumb.jpeg.ff89a92b105150ed968f68c6f6441408.jpeg

 

Samsvarer god med det eg også har erfart, i tillegg til ising. Har gitt den tid i sovepose eller på kropp så kjem den. 

Det enklaste er å vere føre var og ha den på kropp gjennom dagen, evt ta den på kropp siste timen/-ane av dagens marsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 27.3.2018 den 11.56, Mareng skrev:

Den gamle grå pumpen har pumpelær. Det gamle punpelæret passer i den røde pumpen, men er litt trangere, og det tar veldig bra. Når det nye gummilæret er slitt synes jeg det fortsatt ser ut som nytt, men tar noe dårligere. Det tar gjerne så sent at du såvidt kan få litt luft ned i flasken, og er det kaldt nok vil den ikke ta.

Den røde pumpen har jeg hatt problem med en gang i kaldt vær, og da lakk den rundt reguleringsventilen når jeg åpnet for forvarmingsfuel. Jeg skiftet da til den gamle grå pumpen og den fungerte utmerket.

(Hvorfor sluttet de med den grå pumpen? Er det fordi returventilen ligger nedi fuel om flasken er mer enn halvfull?)

Ellers kjøpte jeg en 5 pak pumpelær som visstnok skal passe MSR på e-bay. Jeg venter fortsatt på pakken, men om de passer er det gull! Da kan jeg tar ut gummilæret og sette inn skikkelig pumpelær i den røde pumpen! :)

 

24112607-557C-4C82-8099-11806258A3F1.png

Da har jeg fått 5 stk pumpelær, de passer fint i den røde pumpen! Konge :) Vær litt varsom når du setter de på stangen og inn i pumpen.

De er ferdig smurt i posen de kommer i, men som vanlig tok jeg litt siliconfett på, og da tar den virkelig bra og glir som smurt. Siliconfett er langvarig smørning, men ikke bruk mye.

Anbefales. Klart verdt 150kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Er virkelig lær bedre en kunstige pakninger? Jeg spørr fordi jeg selv egentlig har dårlig erfaring selv med pumpelær på en annen brenner (primus multifuel)

Må ærlig si: jeg vet ikke.

Men i streng kulde er jeg av oppfatningen at lær er bedre.

Det jeg kan kjenne på MSR pumpen er at lærpakningen tar bedre, og skyver inn mer luft enn gummipakningen. Stempelet må ikke like langt inn før returventilen slipper inn luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring var at lær pakningen enten tok litt for bra eller krympet for mye når det var kaldt. Altså at læret til en viss grad er litt mer levende... Jeg har ødelagt lær pakninger fordi jeg har presset for hardt, selve hullet eller der pakningen er festet til selve pumpen gikk i stykker. Så lærte meg etter dette at man vertfall ikke skal tvinge lærpumpen for hardt om den går trangt, da bør man heller få varmet opp pumpa litt først.

Har ikke rukket å få så mye erfaring med MSR pumpa enda så gjenstår for min del å se om samme problem gjelder der ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Min erfaring var at lær pakningen enten tok litt for bra eller krympet for mye når det var kaldt. Altså at læret til en viss grad er litt mer levende... Jeg har ødelagt lær pakninger fordi jeg har presset for hardt, selve hullet eller der pakningen er festet til selve pumpen gikk i stykker. Så lærte meg etter dette at man vertfall ikke skal tvinge lærpumpen for hardt om den går trangt, da bør man heller få varmet opp pumpa litt først.

Har ikke rukket å få så mye erfaring med MSR pumpa enda så gjenstår for min del å se om samme problem gjelder der ;) 

Jeg har, for sikkerhets skyld, en pose på 10 gram med reservedeler til primusen. O-ringer til pumpen og gummipakningen til pumpen er blandt de delene. Så jeg kan bytte hvis den ikke virker. Arctic pumpen og den gamle grå har pumpelær som standard, så jeg tenker det er good shit. På vintertur har jeg med reservepumpe (den gamle grå) i stedet for repkit.

En annen ting er at for å få tak i pumpepakning i gummi, må du kjøpe ett fullt MSR expedition service kit, og da får du èn slik pakning. Kjøper du på e-bay fant jeg som sagt èn selger som solgte slike løse, og det var en 5 pakning med lærpakninger. Så valget var enkelt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Er virkelig lær bedre en kunstige pakninger?

Tja, lærpakninger lever litt sitt eget liv, en god lærpakning som blir smurt og mye brukt er det beste også når det er ekstremt kaldt. Har du en dårlig lærpakning som blir lite brukt, ønsker du den dit pepperen gror. 

MSR vanlige pumper funker overraskende bra, selv om de ser litt plastik ut. 

Så lærdommen min er at jo mere en primus blir brukt, jo bedre lever den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.