Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsports nye Fjellheimen serie


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg ser på Helsports nye Fjellheimen Pro Camp serie. De ser unektelig meget bra ut! De blir ikke smalere mot fotenden, og heller ikke den lave stangbuen mot fotenden.

Hva tenker dere om denne teltserien?

Fjellheimen Pro camp 4 - 3,9 kg ink. Plugger: FFF3A6C6-6FFD-4FEB-97CA-F722EEC4904A.png.70be045e0a7bb76cfd3186c113a4e335.png

Fjellheimen Pro camp 3 - 3,6 kg ink. Plugger: 7B00ED98-1F30-488F-A329-F3DFBC68AEAC.png.7ff76d0629a5c559bf3381f9fb06156b.png

Bare som sammenligning: Hilleberg Nammatj 3 GT 4 kg ink. plugger og repkit. Både tyngre og mindre en helsports sin 3 manns utgave: CE30825B-0C1C-4F85-9B33-AF5B48004D31.png.affc38ce6d678e15f1f80d8e2620e270.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Og hvis man nå sammenligner Helsport Fjellhemem Pro 4 camp, med Nammatj 3 GT, veier de det samme, men fjellheimen er mye større! :) 

Noen som vet hvilke stenger det er på fjellheimen, og om det tåler mye vind og anø sammenlignet med Nammatj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Noen som vet hvilke stenger det er på fjellheimen, og om det tåler mye vind og anø sammenlignet med Nammatj?

Nammatji er Black Label serien og har 10mm stenger :)
Vil vel være mer riktig å sammenligne Fjellheimen Pro med Kaitum GT.
Nammatji er mer i klasse med Fjellheimen X-trem :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
50 minutter siden, tubbs skrev:

Nammatji er Black Label serien og har 10mm stenger :)
Vil vel være mer riktig å sammenligne Fjellheimen Pro med Kaitum GT.
Nammatji er mer i klasse med Fjellheimen X-trem :)

Jeg trodde at Fjellheimen Pro var noe kraftigere bygget enn Hilleberg Red Label (noe midt mellom red label og Black Label kanskje?). Stemmer ikke det, har jeg tenkt feil?

EDIT: Jeg ser at Helsports pro serie og x-trem serie bruker samme duk. Disse dukene har samme rivestyrke og trådtykkelse som Hillebergs Black Label. Så det virker som helsport Pro er sterkere bygget enn Red Label. Stangdimensjoner/-styrke på nye fjellheimen pro har jeg ikke funnet ut av.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrken på Helsport/Hilleberg duk har vel vært diskutert endel her og er vel ingen som sitter med fasitt :)
Skal man ut i så dårlig vær at dette er tema så lønner det seg vel å går for X-trem eller Black Label seriene uansett.
Tar jeg ikke feil så har vel @Tessatroll mye erfaring med Red Label telt. Var Kaitum 3 de bruke på Nansenruta 2017.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
39 minutter siden, tubbs skrev:

Styrken på Helsport/Hilleberg duk har vel vært diskutert endel her og er vel ingen som sitter med fasitt

Begge deler (Helsport pro/x-trem og Hilleber Black Label) er Laget i 40D silnylon og har 18 kg rivestyrke, så det er like sterk duk. Dette står på hjemmesidene til produsentene. Evt. forskjeller vil nok være så små at det ikke er noe å tenke på.

Helsport Fjellheimen Pro og Hilleberg Nammatj har ikke stormatter, og barduneringen ser tilsynelatende lik ut. Fjellheimen har noe større vindfang, og 4 manns versjonen har litt lengre stenger. Jeg antar 3 manns er mer vindstabilt enn ett 4 manns, men 4-manns gir jo en kjempestor plass innvendig og i forteltet. Sammenligner man 3 manns utgavene er de ganske like, men det er stangtykkelsen/-stangstyrken som blir den store forskjellen her da vil jeg anta. Utvendige stangkanaler er en fordel om en stang knekker og kutter seg ut av duken, men gir kanskje litt mer vindfang. Og stangtykkelsen på ny (og gammen) fjellheimen har jeg ikke funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rivstyrke tror jeg man kan ta med knusende ro her i Norge :)
Om det er Kerlon 1200 eller 1800 så står nok teltet av været så lenge duken er fra en bra produsent og konstruksjonen er bra.
Om stengene er av topp kvalitet og det er bra med barduneringsmuligheter.
Ingen av Hillebergs telt har stormmatter da de mener at det ikke er nødvendig.
Både Hilleberg Black og Red Label har DAC stenger av beste kvalitet. 9mm på Red og 10mm på Black Label.
Hilleberg skriver at Red Label er 4-sesongstelt som tåler skikkelig uvær (noe som mange har erfart) Altså til samme bruk som
Helsport sin Pro serie.
Black Label og X-treme er vel mer til ekstrembruk noe som vekta vises :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Ja

Er du sikker på det? Jeg tror ikke jeg ville fått inn doble stenger i mitt. Det største problemet er vel at de ikke har doble stangkopper, ikke selve kanalen. Jeg har den gamle modellen Fjellheimen Camp 4. Kan dog diskuteres hvor nødvendig det er med doble stenger. Største praktiske fordelen er "peace of mind", og det skal man ikke kimse av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
20 minutter siden, RuneH skrev:

Har du link? Jeg klarte ikke å finne noe info på dette. Var litt i tvil om det kun gjaldt x-trem serien.

 

Edit: Her står det at Pro ikke har, men mulig at info er utdatert?

https://www.helsport.no/tips-til-valg-av-vintertelt

Jeg var helt sikker på at jeg hadde sett i youtubefilmen fra Helsport at du kunne bruke doble stangsett i Pro Teltene. Jeg skal ikke si helt sikkert, så det kan hende jeg husker feil, og det tyder jo på det siden du fant ut av noe annet.

(Fjellreven Keb og Abisko har ihvertfall plass til boble stenger, 100% sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Thomas E skrev:

Er du sikker på det? Jeg tror ikke jeg ville fått inn doble stenger i mitt. Det største problemet er vel at de ikke har doble stangkopper, ikke selve kanalen. Jeg har den gamle modellen Fjellheimen Camp 4. Kan dog diskuteres hvor nødvendig det er med doble stenger. Største praktiske fordelen er "peace of mind", og det skal man ikke kimse av.

Hvordan synes du 4-manns utgaven takler vind og snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
15 timer siden, Sig Man skrev:

Har de fikset den hengendes duken i fotenden, så har dem fikset den største feilen som har vært på fjellheimen

På De fleste bilder/filmer jeg ser av gamle fjellheimen ser set ut som innerteltrt er laget av en relativt tykk duk som henger litt?

På mitt Fjellreventelt henger innerteltet like stramt som ett trommeskinn.

Noen som kan avkrefte eller bekrefte om innerteltet på nyere utgaver av fjellheimen (eller andre tunelltelt fra helsport) henger litt i overkant slapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Fikk svar på dette med stenger og ytterduken:

«Ja, Pro-segmentet vårt er utviklet for helårsbruk :) Det er samme sterke ytterstoff i Pro som i X-Trem. Nye Fjellheimen bruker 9 mm DAC Featherlite NSL, svært sterke for sin vekt.

Det er nettopp i fotenden vi har gjort de største endringene. Nytt koblingssystem mellom inner og ytter, og nye dimensjoner i bakkant har gjort duken strammere, og du får nå i praksis hele 20 cm ekstra plass i lengden på grunn av den nye konstruksjonen.

Fjellheimen Pro 3 Camp kommer på lager i starten av april. 4 Camp kommer i starten av mai.»

 

Dette høres lovende ut! :)

(I praksis synes jeg dermed det høres ut som noe som kan plasseres mellom Red Label og Black Label i styrke)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Hvordan synes du 4-manns utgaven takler vind og snø?

Vind er ingen problem. Det skal dog sies at jeg syns vind-problematikken er overanalysert. De fleste 4-sesongs/vintertelt holder såpass godt at hvertfall jeg hadde aldri dratt ut i slik ekstremvær som hadde gjort at de hadde takket for seg. Hvis det snør og blåser er det heller ikke noe stort problem. Det verste er tung snø når det ikke blåser, for da kan det fort legge seg opp etter skrå-enden og presse ned duken mot innerteltet. Har våknet med duken ned på soveposen noen netter. Ikke at det har skapt noen nevneverdige problemer da.

Arealmessig må jeg dog si at Keron 3GT virket mye større. Nå har jeg nå gått en del ned i vekt fra Keron, men på papiret var det vanskelig å sammenligne de to. Fjellheimen 4 Camp er jo ganske mye bredere. De ekstra centimeterne over hodet som er kommet i den nye modellen er hjertelig velkommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mareng
3 timer siden, eriblist skrev:

Da er det bare å håpe på at de gjør samme endringene på Lofoten Superlight Camp, er så digg å kunne åpne opp hele fronten.
 

lofotenslcampvinkelaapenfront.jpg

Det tror jeg nok de IKKE gjør.

For fra før av var fjellheimen og lofoten ganske lik, og jeg tenker det er derfor de har valgt å øke størrelsen på fjellheimen, og beholde lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

MEN den gode nyheten, er at jeg tror du kan brette opp forteltet på nye fjellheimen :)

Jeg tror egentlig du kan det på de fleste telt, men ofte mangler det fester for det.

Faktisk, på mitt Abisko shape får jeg til å brette vekk sbsolutt hele forteltet om jeg tar vekk stangen i forteltet, og åpner døren før jeg bretter det opp. Det er jo en snór mellom stangkoppene i forteltet som er litt sånn nesten i veien, men det kan være det samme. Poenget er st det går an i fint vær, å brette bort mer enn bare den siste seksjonen av forteltet, hvis man vil ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikkje eigentleg berre festepunkt som hindrar deg i å gjere dette på fjellheimen? Det er i så fall ein lett fiks.

Uansett, det er ein fin funksjon, men for utsikta sin del så trur eg ein har mykje meir glede av den på eit ikkje-camp telt. Kjekt å ha viss det høljer ned, men då føretrekkjer eg nok ein tarp uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Øyvind Hellenes skrev:

Ja er det ikkje eigentleg berre festepunkt som hindrar deg i å gjere dette på fjellheimen? Det er i så fall ein lett fiks.

Uansett, det er ein fin funksjon, men for utsikta sin del så trur eg ein har mykje meir glede av den på eit ikkje-camp telt. Kjekt å ha viss det høljer ned, men då føretrekkjer eg nok ein tarp uansett. 

I følge helsport var det kun festene som manglet på fjellheimen ja.

Men som sagt i mitt forrige innlegg, åpner man ytterdøren, trekker ut stangen i forteltet, så får jeg rullet vekk hele «camp» forteltet i mitt fjellreventelt. Jeg skulle tro dette må gå fint på helsport også, selv om ingen av de er laget for formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.