Gå til innhold
  • Bli medlem

M/77 - 849,-


HannKatta

Anbefalte innlegg

Annonse

Vil gjøre oppmerksom på at B-vare hos alfa betraktes som en B-vare, til tross for lovnader om kun kosmetiske feil på skoene. Kanskje rett og rimelig selvsagt. 

Dvs si at får man en feil på skoene, innenfor reklamasjonstiden som vil være 2 år (det er kanskje i grenseland å strekke den til 5?), så er tilbudet fra alfa nye b-varesko, pengene tilbake. Har de ikke B-varesko igjen så er det pengene tilbake eller et ikke så alt for bra prisavslag på ordinære sko til veiledende pris.

Jeg gjorde denne tabben, og kjøpte B-vare sko for å spare 500kr på et annet godt tilbud på ordinære sko. Nå har disse gått opp i limingen. Når jeg ønsker å reklamere på disse så har de ikke flere B-varesko igjen, og tilbyr meg pengene igjen. Jeg taper ingenting på det, annet enn at jeg blir stående uten sko, og må kjøpe nye til fullpris, eller vente på et godt tilbud. Veilpris hos alfa med det avslaget de kan tilby er knapt bedre enn det jeg finner som ordinærpris hos flere sportsbutikker. Hadde jeg bare kostet på meg de 500 kronene i første omgang.

Syns kanskje også at de kunne spandert et par nye sko når de skoene som var lovet å være fri for funksjonsfeil, likevel hadde det.  I utgangspunktet ønsket jeg skoene reparert, eller tilsendt lim om det er en tilstrekkelig reparasjon, men det ser ikke ut til å være mulig. 

Så oppsummert man kan risikere å bli stående uten sko om man er så uheldig at man må reklamere på skoene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større sko enn vanlig har en annen side ved seg (hvorfor har alle saker mange sider, det er jo egentlig forbasket tungvint?!?):

Sitat

– Mitt beste tips er å ha store nok sko, slik at du får plass til ekstra såle og minst to par ullsokker. Gå opp to skostørrelser, da får du plass nok.

Her er Børge Ouslands beste tips for å unngå å fryse (NRK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Større sko enn vanlig har en annen side ved seg (hvorfor har alle saker mange sider, det er jo egentlig forbasket tungvint?!?):

Her er Børge Ouslands beste tips for å unngå å fryse (NRK)

Skisko er greit å bygge ut med et par ekstra tykke ullsokker og en tykk ullsåle, funker greit med et nummer for store sko der, kanskje 2 også. Sommersko er litt mer ugreit å bygge ut med 2 par (tykke) ullsokker, altså det fungerer sikker der også, men hvor behagelig det er da? Mistenker at i dette tilfellet blir de dyreste skoa de du må kjøpe flere ganger, kjøp noen som passer med en gang er mitt tips.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Større sko enn vanlig har en annen side ved seg (hvorfor har alle saker mange sider, det er jo egentlig forbasket tungvint?!?):

Det er for at vi skal ha noe å prate om på FF :)

Jeg ville ikke kjøpt for store marsjstøvler kun for å bruke på vinteren. Det fins bedre alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a_aa skrev:

Større sko enn vanlig har en annen side ved seg (hvorfor har alle saker mange sider, det er jo egentlig forbasket tungvint?!?):

Her er Børge Ouslands beste tips for å unngå å fryse (NRK)

Men nå var vel dette i forbindelse med tur under forhold som er noe mer ekstreme enn det som disse skoene er beregnet på.

1 time siden, Humbug skrev:

Det er for at vi skal ha noe å prate om på FF :)

Jeg ville ikke kjøpt for store marsjstøvler kun for å bruke på vinteren. Det fins bedre alternativer.

Det finnes veldig mange alternativer til M77 som er langt bedre. M77 holder for soldater som kan bytte dem når det måtte passe uten at det koster dem noe og for forsvaret så er sikkert pris en like avgjørende som kvaliteten når de velger leverandør av sko. Men så lenge du betaler for et par sko som du forventer skal tåle normal bruk i skog og fjell gjennom flere år så ville jeg valgt andre sko enn M77 og heller betalt litt mer. Det er ikke sikkert at M77 er billigst hvis du deler prisen på antallet timer de blir brukt før de er ferdige og klare for utskiftning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var å si at å kjøpe sko som er større enn vanlig ikke alltid er en ulempe, siden det er situasjoner på vinteren der store sko kan være en klar fordel. Og jeg oppfatter ikke at rådene i artikkelen jeg linket til var gitt for ekstreme forhold, heller forhold som har vært ganske vanlige denne vinteren. Som det skrives i innledningen: 

Sitat

Du må ikke til Nordpolen for å bli kald. Er du for dårlig kledd i vanlig, norsk vinterkulde kan selv en kort tur bli et mareritt. Det er to ting du må forsøke unngå: Forfrysninger og nedkjøling.

Om de store vinterskoene skal være M77 eller andre typer, har jeg ikke så veldig bastante råd omkring - sko er veldig mye personlige preferanser og folk har forskjellige føtter og lommebøker. Jeg ønsker bare alle barføtte lykke til med å finne ut av det selv, jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, a_aa skrev:

Poenget mitt var å si at å kjøpe sko som er større enn vanlig ikke alltid er en ulempe, siden det er situasjoner på vinteren der store sko kan være en klar fordel. Og jeg oppfatter ikke at rådene i artikkelen jeg linket til var gitt for ekstreme forhold, heller forhold som har vært ganske vanlige denne vinteren. Som det skrives i innledningen: 

Om de store vinterskoene skal være M77 eller andre typer, har jeg ikke så veldig bastante råd omkring - sko er veldig mye personlige preferanser og folk har forskjellige føtter og lommebøker. Jeg ønsker bare alle barføtte lykke til med å finne ut av det selv, jeg :) 

Jeg har flere par fjellsko som er i bruk. Et par er av "joggesko typen", Viking anaconda, en lett, lav og kraftig sko som ble kjøpt etter at den ble brukt i en 71 grader nord serie.

viking-anaconda-boa-ii-gtx.jpg.878773e71ce375c101e48e03a6c28ba6.jpg

Så har jeg er par lave fjellsko fra Salomon. Disse ble kjøpt en gang da jeg skulle være turleder for en gruppe og opplevde å komme fram til oppmøtestedet for turen, busstasjonen, på joggesko og oppdage at fjellskoene stod igjen hjemme. 

CIMG7829.JPG.c16ab837213e9e7c12645caff58b5176.JPG.9a9ba3f5fc3a02b74736cc9cdbb7a759.JPG

Så har jeg et par Alfa Hjerkin pro. Kjøpt et nummer for store på grunn av et godt tilbud i en tid da jeg var på utkikk etter nye fjellsko.

CIMG7830.JPG.a4b7da63ee2bbbf7d39061912efd6cb0.JPG.6313b760f8b61b74b09521e1a3696499.JPG

Og til slutt så har jeg et par Lundhags synkro som er akkurat passe og som sitter som støpt på foten.

CIMG7828.JPG.352a274dacb6d96f2d8826edef3096f6.JPG.a46750e05130275eb56b039b102cfc9a.JPG

Jeg har selv funnet ut av hvilke sko som passer til forskjellige typer tur og det har i noen tilfeller vert en smertefull prosess.

Viking Anaconda hadde jeg store forhåpninger til, men de er alt for smale til min fot og har etter hvert endt opp med å bli brukt som arbeidssko både ute og hjemme.

Skoene fra Salomon hadde kun vert ute på et par helgeturer da jeg brukte dem på en ukestur fra Haukeliseter til Lysebotn. Disse er også i smaleste laget over tærne, og etter ca. halvgått tur endte jeg opp med gnagsår / trykkskade rundt anklene, på toppen av skoene, på begge beina. Etter dette så blir disse skoene bare brukt på småturer i nærområdet.

Alfa Hjerkin pro ble kjøpt et nummer for store. Hvorfor vet jeg ikke, men nå brukes de stort sett bare høst og vinter når det er snø og is eller bare ekstra kaldt. Jeg har fått laget formstøpte soler og de brukes utelukkende med tykke ullsokker. De er varme, men litt tunge og passer bra til den kalde årstiden.

Favorittskoene er Lundhags Synkro. De passer meg 100%, har en stiv såle, noe som er ideelt i våre fjell som ofte er preget av enormt mye stein, og så tåler se mye myr og vått underlag. Jeg vet ar mange er misfornøyd med disse skoene og synes at kvaliteten er for lav i forhold til prisen, men jeg har bare positiv erfaring med dem.

Poenget mitt er at det ikke alltid er så lett å finne ut av hvilke sko man skal bruke uten å kjøpe flere par, og det er det vel de ferreste som har anledning til. Det kan derfor være verdifullt å få tips og råd fra andre, men siden ingen har helt like føtter så bør man vite litt om sine egne forutsetninger og ikke bare kjøpe sko som andre mener er bra. Det er litt trist å kjøpe dyre fjellsko og oppdage etter noen få turer at de ikke passer, gir uendelig mye gnagsår eller klemmer tærne sammen slik at man ender opp med blå negler. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/25/2018 at 12:15 PM, REs said:

Men nå var vel dette i forbindelse med tur under forhold som er noe mer ekstreme enn det som disse skoene er beregnet på.

Det finnes veldig mange alternativer til M77 som er langt bedre. M77 holder for soldater som kan bytte dem når det måtte passe uten at det koster dem noe og for forsvaret så er sikkert pris en like avgjørende som kvaliteten når de velger leverandør av sko. Men så lenge du betaler for et par sko som du forventer skal tåle normal bruk i skog og fjell gjennom flere år så ville jeg valgt andre sko enn M77 og heller betalt litt mer. Det er ikke sikkert at M77 er billigst hvis du deler prisen på antallet timer de blir brukt før de er ferdige og klare for utskiftning.

Tar gjerne mot tips om alternativer som kan konkurrere på pris. Synes M77 er greie for skogsbruk med moderat vekt på ryggen da de tørker kjapt, er lette og enkle å vedlikeholde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.