Gå til innhold
  • Bli medlem

Blue fox isfiskestang - ræl


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg klart meg med mitt gamle isfiskeutstyr. Noen enkle stenger av variabel kvalitet har egentlig dugd bra, men i forbifarten slengte jeg en Blue Fox isfiskestang i kurven på min lokale sportsbutikk. 169 NOK er vel grei pris for noe som er produsert hos vår nabo..

 Denne fiskestangen er altså produsert i Finland. 

Stangen så ved første øyekast grei ut, men hvor er kroken! Er det et smykke sier min samboer? Kroken er bare 9 millimeter lang og det er bare såvidt jeg tar i "lenken" mellom "loddet" og kroken så faller det fra hverandre.

IMG_1007.JPG

IMG_1005.JPG

For å vise hvor liten kroken er la jeg en liten Mustadkrok ved side av.. Noe for en Børgefjellrugg den der kroken.. Usikker på om jeg kunne fått på en mark på den en gang!

Så.. søppel.. Made in Finland trenger ikke være kvalitet - er vel lærdommen.. Eller kanskje de har mindre fisk der enn hos oss.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroken sin størrelse trenger jo ikke ha noe å si da , landet noen drøye fisker på mye mindre kroker enn det der. Men kvaliteten på det meste billig i dag er dritt. Forøvrig burde jo kjetting mellom pilk og krok gjøre at varsel burde blinke :-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har landet 14,8 kg laks på krok 14 så størrelsen har ikke noe å si så lenge kvaliteten er god. 

Den type pimpel du har der er normalt beregnet for småabborfiske. At pakken kommer ferdig rigget tilsier ikke at du kan bruke den til alt av fiske. Det er lov til å gjøre noen egne vurderinger. 

Men kjedet skal selvsagt ikke ryke uten særlig belastning.

Jeg bytter ut ferdigforbindelser av kjetting eller sene på ALLE saker jeg handler som er ferdig rigget. Det er ingen garanti for at det er kvalitet eller ferskvare som du har i hendene. 

Personlig bytter jeg til Owner Mosquito-kroker på det aller meste av isfiskeutstyr (unntaket er f.eks isfiske etter røye på Skogseid der vi normalt bruker sirkelkrok for å unngå å kroke dypt fordi vi setter ut all stor fisk). Nevnte krok er sterk, har kort stamme, men stort krokgap og såpass liten mothake at den ikke punkterer maggot, er spiss og kroker godt og kommer i såpass mange forskjellige størrelser at man alltid finner en passe størrelse til de fleste situasjoner...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har landet 14,8 kg laks på krok 14 så størrelsen har ikke noe å si så lenge kvaliteten er god. 

Den type pimpel du har der er normalt beregnet for småabborfiske. At pakken kommer ferdig rigget tilsier ikke at du kan bruke den til alt av fiske. Det er lov til å gjøre noen egne vurderinger. 

Men kjedet skal selvsagt ikke ryke uten særlig belastning.

Jeg bytter ut ferdigforbindelser av kjetting eller sene på ALLE saker jeg handler som er ferdig rigget. Det er ingen garanti for at det er kvalitet eller ferskvare som du har i hendene. 

Personlig bytter jeg til Owner Mosquito-kroker på det aller meste av isfiskeutstyr (unntaket er f.eks isfiske etter røye på Skogseid der vi normalt bruker sirkelkrok for å unngå å kroke dypt fordi vi setter ut all stor fisk). Nevnte krok er sterk, har kort stamme, men stort krokgap og såpass liten mothake at den ikke punkterer maggot, er spiss og kroker godt og kommer i såpass mange forskjellige størrelser at man alltid finner en passe størrelse til de fleste situasjoner...
 

Sporer litt av jeg.. Ble veldig nyskjerig på de krokene du snakker om her..Hvilken størrelse bruker du til Røye, type grov..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenegr ikke så veldig avanserte greier for å fiske på isen, i hvert fall ikke her vest hvor det sjelden er is og hvor STOR fisk er over 250 gr.  Men selvfølgelig er det viktig at kroker og snøre er tilpasset det fiske man bedriver. Hos oss er det hovedsaklig mindre røye og en og annen ørret som fiskes på isen.

Her er en del av det jeg rasket sammen fra isfiskesekken min. To av pilkestikkene er kjøpt og resten er laget i løpet av min tid som leder i speideren. Ved siden av den første ligger en ekstra hjemmelaget tupp med ekstra følsomt toppøye som er laget for å passe i den ene kjøpte stikka. Nr. tre fra venstre, den sorte, er laget av håndtaket til et eller annet kjøkkenredskap som jeg kjøpte på Europris for en neve "parkometerpenger". Vi laget et dusin stykker av denne typen i forbindelse med en isfiskedag i speideren, og de funket faktisk ganske bra. Nr. 4 0g 5 er spikket / laget av tre, en gammel tom senspole og tuppen av en gammel fiskestang,  og så til slutt et par ispigger som er laget av to ødelagte skrujern.  

"Nød lærer naken kvinne å spinne", men her hos oss kan man vel kanskje si at "Is lærer sulten mann å fiske" eller noe sånn. . . 

DSC_0401.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tberg4 skrev:

Sporer litt av jeg.. Ble veldig nyskjerig på de krokene du snakker om her..Hvilken størrelse bruker du til Røye, type grov..?

Du, jeg husker ikke krokstørrelsene lengre da jeg har handlet det jeg "anser som passe" og nå ligger det som ikke allerede er satt på blink løst i fiskeskrinet. Skal sjekke når jeg kommer over pakning i butikk, men normalt pleier jeg å tilpase krokstørrelse etter agnet man skal bruke og jeg bruker ganske mange maggot på kroken av gangen så bruker ikke de minste krokene selv om de hadde holdt i massevis i styrke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 4.46, tberg4 skrev:

Sporer litt av jeg.. Ble veldig nyskjerig på de krokene du snakker om her..Hvilken størrelse bruker du til Røye, type grov..?

Fant igjen en pakning her under klargjøring til påske. Ser ut som størrelse #4 er det jeg bruker generelt. Går opp til #2 om det skal brukes mye agn. 

Mener å huske at vi brukte Owner Mutu Light i #4 og #6 på Skogseid, men der brukte vi sånn 15-20 maggot av gangen for å styre unna småfisken. I tillegg er det en semisirkelkrok så du skal være vant til å fiske med sirkelkrok når du bruker dem. Vi bruker da ganske mykes tenger og strammer rolig opp. Sirkelkrok egner seg ikke for tilslag av ryggmarkgsreflekstypen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.