Gå til innhold
  • Bli medlem

Puddersnø og blå himmel! (Rundemellen)


morten

Anbefalte innlegg

Torsdag 09.10.03 tok jeg med meg naboen på et av Valdres sine kjennemerker, vårt svar på Hårteigen, Rundemellen.

Det var et nydelig vær, snøen lå fra vel 1000 meter og i høyden lå det unaturlig deilig puddersnø som fikk det til å krible i skiføttene. Ikke mye snø, men den kom natt til tirsdag.

Her et lite bilde:

rundemellen.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Bildet er da her det! Det så deilig ut. Jeg drømmer om å flytte til Valdres når jeg blir eldre når jeg leser om dine dagsturer Morten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser utrooolig deilig ut. Kunne sikkert bodd i Valdres selv. Problemet er bare at hip-hop kulturen ikke er godt nok utviklet der. Dessuten er jeg avhengig av å følge et ishockeylag her nede...

Eventuell hip hop kultur i Valdres vet jeg fint lite om, men om man er avhengig av å følge et ishockeylag på nært hold er nok ikke Valdres det rette. Valdres er bedre egnet for dem som ønsker å følge fjellene på nært hold fra dag til dag. (Ispedd mer hverdagslige sysle som å tjene til livets opphold selvsagt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er da her det! Det så deilig ut. Jeg drømmer om å flytte til Valdres når jeg blir eldre når jeg leser om dine dagsturer Morten!

Flytt da vel :wink: Det er ingen overflod av unge entusiastiske fjellmennesker i Valdres. Drit i utdannelsen du "kaster bort" masse år på og sett deg bak kassa på Spar Fagernes mellom høgfjellslagene :wink: (Eller hørtes det plutselig ikke så fristende ut ;) )... Det er fint i Valdres, men forholdsvis begrenset med spennende måter å fylle opp lønnskontoen med hver måned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har et poeng der! Men allikevel, jeg håper du vet at du provoserer litt når du skriver om 2000m turer rett etter jobb!

:wink: Din livssituasjon fortoner seg nesten som en uoppnåelig drøm! Du rekker jo langt inn i Leirungsdalen innen jeg har startet å tenke på å planlegge en tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må vel begynne med å skaffe meg bil i det hele tatt. Men jeg tror ikke det er det det står på. I mine desperate stunder har slemdal (oslo) - lillehammer gått på 1t 45, uten at vi trenger å begynne med noen "hvem som kjører raskest til fjellet"-krangel her =) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine desperate stunder har slemdal (oslo) - lillehammer gått på 1t 45, uten at vi trenger å begynne med noen "hvem som kjører raskest til fjellet"-krangel her =) !

Nei, skal ikke starte noen fartskrangel her, men må bare innrømme at jeg følte meg så truffet når du skriver "i mine desperate stunder" Espen! :wink: Har selv kjørt den etappen noen ganger selv, og har hver gang ønsket at den kunne vært gjort unna på 10 min eller noe sånt. Men det er vel fysisk umulig :wink: .

1 t 45 min på ca 18 mil, de fleste regner vel ut gjennomsnittet der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at selv om man bor i Fagernes at det er 10 minutter noen sted. Rundemellen krever nesten 20 minutter kjøring og er ikke en gang over 1400 meter.

Valdresflya går på 45-50 minutter. Gjendesheim på timen, Bessheim på drøye timen. Glitterheim på snaut 2, Lom på drøyt 2, Spiterstulen på over 2 og en halv, det samme til Leirvassbu. Turtagrø tar også vel 2 timer Eidsbugarden går på halvannen... Nei vi må nok kjøre litt for herligheten vi også...

Det vi slipper er å stampe i kø på fredager og søndager sammen med alle de andre som skal ut av Oslo gryta... Kjøringen er jo ikke så ille, men disse køene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Apropos raskere bil til fjellet: Jeg har alltid drømt om å kjøre Porsche til Flya og så gå tur derfra. Men så tenkte jeg litt videre og jeg tror ikke Porsche innover Glitterheim-veien er det beste. Eller Ferrari inn Koldedalen for den saks skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 4 timer fra Asker til Lom. Det er enkelt å slå den rekorden, men da må man gi f... i om lappen ryker. Jeg har foreløpig bare mistet lappen en gang.

Regner med at det er unødvendig å fortelle at jeg kjørte hver dag i perioden uten lappen. Dere begynner jo å kjenne meg litt...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom, jeg mener å huske at jeg kjørte fra Lom til Oslo på rundt den tiden du nevner. Men alle mine ville kjøretider har tross alt foregått på tider av døgnet da trafikken har vært minimal. Jeg tror det er tryggere å kjøre fort halv fire på morgenen, enn å kjøre sakte i kø på ettermiddagen. Farligere både for lappen og deg selv =).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert skjønner er det (nesten) ingen som gidder å la seg provosere.

Selv om du (Tom) digger badboy-imaget, er det greit å ha i bakhodet at neste gang du miste lappen (for det kommer garantert til å skje igjen) og du deretter også blir tatt litt for mange ganger bak rattet uten førerkort (for du slipper vel ikke unna så lett unna neste gang?), tar'em bilen også. Jeg vil ikke deg noe vondt men det blir litt rart å lese dine Fjellforum-meldinger til oss andre som fortsatt har bil hvor du griner om å få sitte på til fjells... :lol:

Tilfelle noen skulle lure på hvorfor jeg kun kjører 10-20 km over fartsgrensen: Eneste unnskyldning for å kjøre seg ihjel i ung alder er at folk husker deg som et vakkert lik. Ettersom jeg har passert 30, og skuslet bort den sjansen, skal jeg bli gammel, skrukkete og fæl før jeg kreperer - mens ventetiden brukes med til noen fjell som skal nytes, tiår etter tiår etter tiår...

På vei hjem fra fjellet idag kjørte jeg faktisk fartsgrensen gjennom Hallingdal. Høstfargene var ubeskrivelige og innimellom kom det en snødekt topp til syne, badet i kveldsolen. Etterhvert kom fullmånen. Trengte ikke skynde meg hjem idag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er absolutt ingen villmann på veien, vil ikke ha det på meg, men jeg prøver å kjøre jevnt, måtelig fort. Over Valdresflya, med Munken badet i kveldssol, blir det alltid en sentimental stopp etter fjelltur på meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Leste litt på en gammel diskusjon

Espen skrev:

Apropos raskere bil til fjellet: Jeg har alltid drømt om å kjøre Porsche til Flya og så gå tur derfra. Men så tenkte jeg litt videre og jeg tror ikke Porsche innover Glitterheim-veien er det beste. Eller Ferrari inn Koldedalen for den saks skyld..

Har du ikke hørt om Porsche Cayenne???

Den drømmen kan leve videre.....bare å begynne å spare :P

Her finner du bilde av herligheten

http://www.dinside.no/php/art.php?id=86788&bid=13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.