Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlige ski i Rondane i påsken


Pia Therese Roland

Anbefalte innlegg

Annonse

Er det en form for spor der andre har gått, går det nok greit med langrennski. Er det mye løssnø og dere må lage spor, kan det være at den som går først bruker litt mer krefter fordi med langrennski synker en litt dypere.

Det som er mye viktigere er faktisk stavene. Vanlige langrennsstaver kan fungere svært dårlig. Trinsene er for små så stavene blir mer til irritasjon enn nytte fordi de synker for dypt ned i snøen. Fjellskistaver med stor trinse er det som gjelder, eventuelt så har Leki noen langrennsstaver hvor det følger med plater i 2størrelser som gjør trinsene større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere blir neppe alene på den ruta så det bør jo gå, men det er ikke ideelt. Det verste føret er vel kanskje om det blir mye vind. Da fokkes sporene igjen, men det verste er kanskje at det stadig bygger seg små skavler (sastrugi) som kan være faste, og dette kan være en belastning for tynne skitupper.

Veldig enig med Omnilite ang stavene. Det kan bli skikkelig kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden (i 2006, tror jeg) var jeg i Rondane med en kammerat i den uge, der sluttede palmesøndag. Vi havde fjeldski. Vi mødte en ældre men meget veltrænet mand, der var startet på Hjerkinn og skulle slutte i Lillehammer. Han gik alene. Han havde smalle langrendski og let beklædning, så han måtte holde sig fysisk i gang hele tiden for at producere noget varme. På etapen fra Dørålseter til Rondvassbu var der en del vind, og det sneede. I det vejr havde han ikke lyst til at gå alene, så han spurgte, om han måtte følges med os, og det var selvfølgelig i orden. Da vi holdt lunchpause, havde han ikke lyst til at stoppe, fordi han blev kold. I er fire, så I skal ikke gå alene, og hvis I har varmere tøj med, end han havde, løser I også det problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifra jeg var i begynnelsen av tenårene har jeg vært mye i Rondane, og min stefar og jeg benyttet alltid vanlige tur/markaski. Innenfor løypenettet er ikke dette noe problem da dette har en relativ fast såle.
Men det er noen aspekter her. Det ene er det som er løftet fram tidligere i tråden om staver og trinser. Men jeg tenker også på skiskoene dere har. Dersom den bebudede kaldfronten kommer med lave temperaturer kan dette potensielt bli problematisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.