Gå til innhold
  • Bli medlem

Amatør tester litt turmat: REAL "Pulled Pork With Rice"


Epletre

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe pressende behov for å kjøpe en masse turmat, men ble litt nysgjerrig, så jeg kjøpte en pakke med REAL  "Pulled Pork With Rice" for moro skyld.

Resultat: Artig og lettvint

Tilberedning: Rive av toppen av pakka, helle på varmt vann halveis opp (70-100 grader), muligens røre litt om, lukke igjen med en enkelt zip-loc stripe, og la stå i 8 minutter. Spise maten med sje.

real.JPG

Jeg hadde ingen konkrete forventninger på forhånd og jeg har ingen annen turmat å sammenlikne med. Det var tydeligvis flere biter med kjøtt i pakka, uten at jeg kan si at det var mye kjøtt. Smaken syntes jeg var grei, men ingen smaksbombe tror jeg. Mulig at jeg ante en blanding av salt og chili. Minte meg litt om Toro's 'Amerikansk Gryterett'.

En kunne kanskje gjort en vri på dette, og stekt sopp (jeg har begynt å skjære sopp opp i små terninger, og ikke lenger i skiver), eller bacon, i tillegg, men så er vel et poeng med slik mat at dette skal være lettvint å tilberede.

En pakke fylt med litt vann skal visst utgjøre ca 500g, og skal tilsvare 547 kcal. Er litt usikker, men det er ting som tyder på at man skal fylle på med mer eller mindre varmt vann sånn halveis opp, og opp til den oppmålte streken på utsida av pakka. Jeg trodde først at man skulle fylle på veldig mye vann, men det er nok ikke slik. Jeg fylte på med 90 grader varmt vann sånn at det endte noe ovenfor streken. det er egentlig litt teit at det bare står "Fill line", når de kunne giddet å brukt noen ekstra bokstaver på å skrive "Fill Water Up To This Line".

For anledningen, så helte jeg den varme maten opp i en stor foldbar kopp (6 dl) som vist på bildet under, og hele posen fylte opp koppen, sånn at dette var en grei kombinasjon. Den foldbare koppen var også lett å rengjøre etterpå. Har tidligere sett noe rar plastkontainere fra Clas Ohlson som visstnok skal duge til mat, men hvor rester av hjemmelaget tomatsaus ble liggende igjen og misfarget den klare plasten, og dette var ikke spesielt varme greier heller den gangen. 

Om emballasjen er gjenvinnbar er jeg ikke helt sikker på om den er. Det er en sånn ying yang aktig resikulerings logo med et par piler avbildet på baksida. Mener å ha sett en del matemballasje fra Toro med teksten "sorteres som restavfall" sammen med et resikuleringsikon, men det betyr vel at ting skal bare kastes uten å bli resirkulert tror jeg.

Jeg glemte å ta bilde av selve maten. :|

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å spare oppvask kan du observere at det er to rivelinjer på posen. Den øverste river du av for å åpne posen for å fylle på varmtvann. Når maten er ferdig kan du rive av ved den nederste rivelinjen. Da blir posen lavere og enklere å spise av med spork el.l.skje. Sjekk at maten er ferdig før du gjør dette siden ziplock stripa forsvinner i dragsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også observere at ulike varianter av Real har ulik "trekketid". Denne tilberedningstida står helt øverst på posen, dvs på den stripa du har revet av og stappet i søpla før du begynner å tenke på hvor lenge maten skal stå og godkjøre seg... #designfeil

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg pleier å la den stå mye lengre enn opgitt på pakken, da blir den mer passe spisetemperatur også.

Den nedeste rivelinjen tar jeg aldri og river av, for da blir det fort mer gris når man skal pakke ned bosset. Greit med en litt lang skjè da, men jeg klarer med med en vanlig. Lukker man igjen posen øverst, så kan man stappe den nedi sekken og den holder seg ren.

Skal jeg spise mat av en skål, så pleier jeg å ta med en liten tupperware skål/bolle med lokk. Lokket fungerer som en flat tallerken, skålen som en skål/dyp tallerken. Til oppvasken etterpå kan jeg bare fylle resten av det varme vannet fra kjelen i skålen, legge på lokket, riste godt, og oppvasken er ferdig. :) 

På sommerturer, så blir alt dette med vann, koking, oppvask, etc. mye enklere.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trykt i meg 2 slike så jeg kan dele fine erfaringer.
Brukbar vil jeg si.
Slenger inn noen bilder.
På XXL.no til 49 kroner:
http://xxl.no/pulled-pork-w-rice-gryte-med-ris-og-revet-svinekjott/p/1133986_1_style

Klar til bruk...
1.jpg

Før vatnet settes til...
2.jpg

Etter vatnet settes til...
3.jpg

Yam yam, give me some more...
4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Virker som du testet dette hjemme og da er det kanskje naturlig å tenke på å annrette maten på/i noe annet. Men poengt her, er at du trenger ikke kopp/talerken for å spise slik mat. Og en sparer oppvask. :) Med lang skje er det bare å flatpresse posen og lukke låsen, etter at maten er fortært, så er det ikke noe søl. Dette er Restavfall.

Tror du bør helle på med kokende vann (ikke 90 grader), litt over fyllestreken, røre rundt, lukke posen og la maten trekke 2 -3 min. lenger enn det som er anngitt på posen. Vinterstid noe lengere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, tubbs skrev:

Ja, jeg klarer å klemme i meg en pose Real eller 3 på tur men hjemme så synes jeg at det smaker som gammal gymtøypose.

Eller som et sitat fra filmen Crocodile Dundee «Well, you can live on it, but it tastes like shit»

 

8 timer siden, Mareng skrev:

Jeg pleier å la den stå mye lengre enn opgitt på pakken, da blir den mer passe spisetemperatur .

Jeg gjør det samme. Når maten har den rette spisetempersturen, smaker den bedre. 

Endret av Turlyst
iphone 8+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jan@ skrev:

Eller som et sitat fra filmen Crocodile Dundee «Well, you can live on it, but it tastes like shit»

 

Jeg hadde en gang en opplevelse med en slik pose fra Mountain house. Jeg dro på fisketur og dette var den eneste maten jeg hadde med siden forrige fisketur til dette stedet ga så mye fisk at annen mat burde være unødvendig. Jeg hadde med telt og primus og planen var å være ute en eller to netter. Jeg parkerte bilen og syklet innover en anleggsvei, ca en time, og da kom regnet. Vannstanden i elven var veldig mye lavere enn siste jeg var der og det var nok årsaken til at det ikke ble fisk. Ikke et napp, og etter et par timer var det tid for mat. Gjennomvåt av regn som ikke så ut til å ville gi seg, søkte jeg ly i inngangen til en tunnel som hadde vert brukt i forbindelse med kraftutbygging, og her fyrte jeg opp primusen og laget meg en porsjon Mountain house turmat. Etter å ha ventet mer enn to ganger den tiden som var angitt på pakken så var risen fremdeles hard og det som skulle være kjøttbiter smakte som papir. Maten ble da tømt over i en liten gryte og tilsatt litt mer vann. Så ble den kokt en liten stund til, men fremdeles var de harde tørre ting i maten. 

Ingen fisk, våte klær, dårlig mat og etter hvert også ganske dårlig humør resulterte i at jeg satte meg på sykkelen igjen, tråkket i vei nedover anleggsveien og etter en liten kjøretur i bil så ble det, stikk i strid med alle prinsipper,  en solid burger på en bensinstasjon. Sunt eller ikke, den smakte i hvert fall bedre enn en mislykket fisketur.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg prøvde pulled pork, synnes ikke noe særlig om smaken.  Nå bruker jeg for det meste instant nuddler på pappboks.  Bare å fylle på med varmt vann og evt . tilsette litt spekepølese eller tørket kjøtt.  Men smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.