Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Nallo 2


akselsen

Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer nytt telt. Jeg har lite erfaring når det kommer til telt fra før av, og ønsker et telt som fungerer under de fleste forhold. Har siktet meg inn på hilleberg nallo da jeg ser at dette er et lett telt som skal fungere som 4-sesongs telt. For meg er er vekt og pakkevolum veldig viktig. Jeg er også opptatt av at det skal kunne tåle en del vind sånn at man slipper å bekymre seg for det når man er på fjellet. Har jeg funnet gullegget, eller har noen her bedre alternativer basert på disse kriteriene? Teltet kommer til å bli brukt til soloturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke noe gullegg. Nallo er et greit telt det, men for meg blir det alt for tungt og stort til soloturer vår, sommer og høst. Hvis du skal ha et telt som tåler heftige vinterturer, så må du gå på kompromiss med vekt eller størrelse hva gjelder tre-sesongs bruk.

 

Hvor stor andel av turene kommer til å være om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet kommer nok til å bli brukt 90% vår,sommer og høst.  Jeg tenker også at snøfall kan komme sent på høst/tidlig vår uten at det er planlagt. Jeg liker også tanken av å ha den muligheten hvis fristelsen kommer en gang. Telt er såpass dyrt at det er kanskje greit å kjøpe et som dekker de fleste behov når man først kjøper. Hvilket telt ville du ha anbefalt for soloturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg bruker fjellreven Abisko Shape 3 til solo og 2-manns turer hele året.

Valgte dette over Nallo GT pga. bedre lufting sommer og vinter (snø) og lavere pakkvolum.

Skulle jeg ønsket meg ett lettere solotelt til 3-sesongs bruk? Ja.

Er jeg glad i den gode plassen jeg har på soloturer i dag? Ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, akselsen skrev:

Teltet kommer nok til å bli brukt 90% vår,sommer og høst.  Jeg tenker også at snøfall kan komme sent på høst/tidlig vår uten at det er planlagt. Jeg liker også tanken av å ha den muligheten hvis fristelsen kommer en gang. Telt er såpass dyrt at det er kanskje greit å kjøpe et som dekker de fleste behov når man først kjøper. 

Hei! Basert på dette høyrast det ikkje ut som du treng eit heilårstelt. Dei fleste 3-sesong-telta klarar seg heilt fint i litt snø. Eg ser ikkje poenget med å kjøpe heiltårstelt "just-in-case". Spesielt ikkje når du seie at du er oppteken av vekt og plass. Då ville eg heller valgt Hilleberg Anjan i staden for Nallo. Alternativt Lofoten SL i frå Helsport.

Telt er dyrt ja, men kjøper du brukt så bør du ikkje ha store problem med å selge det igjen dersom du skulle angre ;) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du vil ha et firesesongs telt til soloturer, at vekt og pakkevolum er viktig, og at det skal tåle endel vind.  Fra de kriteriene, så er det Hilleberg Akto på 1.7 kg som passer, om vi bare ser på Hilleberg-telt.   Men du ser på et tomannstelt, så plass er egentlig også et viktig kriterium? :-) 

Jeg vet ikke hvor lang du er, men i mange år brukte jeg et Hilleberg Nammatj 2 på soloturer, for å ha god plass i innerteltet.  I likhet med Nallo 2 så har det skrå innervegg og 220 cm som innvendig liggelengde, og for meg som er 185 så er det litt for kort, fordi soveposen kommer borti innertteltet og ytterteltet, og trekker til seg noe kondens i fotenden, normalt ikke noe stort problem, men litt irriterende.

Det neste teltet mitt ble et Hilleberg Akto, for å få noe lettere enn 3.0 kg for Nammatj 2.  Det duger fint til turer i fire sesonger, men er litt klaustrofobisk, og er ikke selvstående.

Har du vurdert kuppeltet?   Med kuppeltelt er det flere mulige teltplasser enn med tunneltelt, det er lettere å plassere et kuppeltelt spesielt i høyfjellet. Eller hva med å sette opp teltet på et fint svaberg eller en bar kolle?

Det siste og nyeste teltet mitt er et Hilleberg Soulo, jeg kjøpte det for å ha et høyfjellstelt (flere muligheter til å finne teltplass, tåler mye vind), men jeg bruker det på de fleste turene mine, også i lavlandet, medmindre jeg skal gå langt i mange dager.    Soulo er like lett som Nallo 2, så vekta er sikkert akseptabel for deg?

Det var en overgang å gå fra tomanns til solotelt, men jeg vente meg fort til det, og har lært meg å holde det ryddig teltet :-)    Hilleberg Soulo er ikke stort og romslig, men for meg er det stort nok, selv på turer hvor jeg er mye i teltet.      Alle telt er kompromisser, men for meg er Soulo det nærmeste jeg kommer et idealtelt :-)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer enig med @Helhaug enn @Øyvind Hellenes her. Dersom du kun skal ha ett telt, og det skal tåle litt vind på fjellet, ville jeg gått for et 4-sesongstelt (og i hvert fall ikke et superlight-telt når du sier du ikke har så mye erfaring). 

Soulo virker jo som et kanontelt (får masse skryt her på forumet) som tilfredsstiller alle kravene dine i større grad enn Nallo gjør, men på bekostning av mindre plass - man får aldri i pose og sekk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både akto og soulo synes jeg blir litt for små. Redd for liten romfølelse og bivy følelsen. Jeg liker tanken av selvstående, men føler at baksidene med plass og vekt blir for store. Ser heller ikke helt poenget med soulo når det er like tungt som nallo 2. Du minster mye plass også sparer man ikke vekt? En annen grunn til at jeg ønsker telt på størrelse med nallo 2 er muligheten til å romme to hvis det blir aktuelt en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett Nallo 3gt og det fungerer veldig bra fra vår til høst. Vinterstid på fjellet går det greit, men lufteluka i fotenden er ikke optimal. I skogen på vinteren går det derimot helt fint. Ved mye vind, som det ofte er på fjellet, bør man lukke luftinga i fotenden. 

Forstår ingen ting av det @Helhaug sier om at han tar borti duken. Jeg er 194cm lang og har ikke det problemet. 

I og med at du i all hovedsak ikke skal bruke teltet på vinteren høres det ut som nallo 2 vil passe for deg. Et rent solotelt blir ofte for lite i mine øyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Hilleberg Nallo 3 endel og synes det er et noe dyrt men kurant telt. Pakkstørrelsen er nokså mye større enn feks Ringstind 2, men har selvsagt endel større plass også. Sliter litt med å få strammet duken ordentlig så synes (subjektivt) det bråker endel i vind. Hva med Hilleberg Unna feks? Soulo synes jeg også ser litt klaustrofobisk ut, men Unna virker romsligere? 

Skal du bruke det i skogsterreng på vinteren så er det kanskje ikke så viktig at det er et utpreget vintertelt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt nallo på vintertur i høgfjell/bre og opplever at det toler bra med vind, har dog ikkje hatt meir enn ein god kuling i det teltet. 

Skulle du bli i tvil eingong så er det jo eit alternativ å hive opp ein mur, men det har eg ikkje hatt behov for på dei turane eg har brukt dette teltet. 

Eg stussar aldri på å ta med dette til dømes på josten, og  der kan det vere nokså verhardt og eigentleg vinterfjell, sjølv i mai. 

IMG_20170523_131600_123.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde middelvind på ~16 m/s inn på langsiden til nallo 3gt og det begynte å bli ubehagelig, sto opp å lagde skikkelig levegg. Teltet tåler nok mer, men det bråkte og blafra såpass mye at det var vanskelig å sove. Får du vinden inn på kortsiden tror jeg ikke du trenger å bekymre deg noe særlig.

Her er video fra denne dagen:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Anjan i opp mot 20/ms: https://www.youtube.com/watch?v=0axQk_kopR8

og på vintertur: https://www.youtube.com/watch?v=Jn_mOZ7j2vM

Ein skal ikkje kimse av Yellow-label serien til Hilleberg. Eg ville ikkje tatt Anjan med om eg viste det skulle bli slike forhold, men det ser likevel ut til å fungere heilt greit.

Har du planar om å reise på slike turar i ny og ne ville eg valgt Nallo GT. Viss ikkje hadde eg valgt Anjan. Nallo utan ekstra yttertelt syns eg verkar litt stusseleg på vinterstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på den forrige Soulo vs Unna-posten her på forumet. Han endte opp med et Allak på 3,3 kg, det samme teltet jeg bruker når jeg går alene. Jeg synes det er helt OK å bære en langhelg, og tenker de 2,3 kg for et Nallo er OK med tanke på hvor god plass du får. Du kan også gå opp til GT-varianten og fortsatt være godt under 3 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.