Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Sarek Dome 2+ inntrykk


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Siden jeg er litt utstyrsfreak ble jeg litt nysgjerrig på XXL sitt telt som er laget av Helsport. Helsport Sarek Dome 2+. Med første øyekast er det en tro kopi av Reinsfjell SL til flere ganger prisen, men det er altså noen forskjeller. Sarek Dome 2+ er for eksempel en del kortere enn Reinsfjell SL. Reinsfjell har 230 cm ligge lengde mens Sarek Dome bare har 210 cm. Det vil for mange resultere i at man ligger med sovepose og hodet mot innerteltet. Om det blir et problem i praktisk bruk er vanskelig å si uten å teste det i regnvær, men faren er at man kan bli våt på føtter og hode hvis det er fuktig på telt duken og innerteltet kommer borti ytterteltet. Undertegnede er 184 og kom borti både med føtter og hodet når jeg lå på et tynt liggeunderlag i sovepose. For noen kan det kanskje være litt klaustrofobisk med telt duken rett over nesen, men u.t. hadde sovet ok. Jeg er mer bekymret for fukt hvis dukene kommer borti hverandre i løpet av natten. Plassen blir riktig nok litt bedre når teltet er spent skikkelig opp. I bredden er det plass til 2 to liggeunderlag og litt til. Ser for meg at det blir for smalt til 2 brede underlag. Kanskje et bredt og et normalt underlag går.

I høyden opplever jeg at det er god plass. Jeg sitter greit inne i teltet. Teltet har 100 cm takhøyde på det høyeste, noe som er 5 cm lavere enn Reinsfjell SL. Det er også ok plass i forteltet til sommer utstyr og matlaging. Teltet har to fortelt hvor hele fronten kan åpnes opp. På ene siden av døren har åpningen myggnett, på andre delen mangler dette. To åpninger på en dø - på begge sider av teltet er mer enn de fleste andre telt har, så det gjør ikke noe at bare den ene delen av den har myggnett. Man må også tåle en liten stripe i front når det er åpnet helt opp. Det er to greie lufte ventiler over hver døråpning - begge med myggnett. Det er også et lite vindu sydd inn på den ene døråpningen slik at du kan sjekke været før du går ut. Teltet har tørkeloft og lommer til oppbevaring av enkelt utstyr. 

Teltet virker solid bygget med kraftig duk i ripstop nylon. Tror ikke dette teltet skal ha noe problem i mye vær og vind. Det er godt med fester til barduner og plugger. Stang kanalene virket noe trange. Mulig det er ekstra trangt siden teltet er nytt. Opplever at stenger lett deler seg når de skal inn og ut pga. trange kanaler. Når jeg skulle ta ut den siste stangen for eksempel hang enden igjen i stanglommen inne i duken. Strikken var også ganske lang, så jeg oppdaget det ikke med en gang og måtte bruke tid på å lete etter siste leddet.

Alt i alt virker det som mye telt for pengene. Teltet er oppgitt til å veie 4 kilo. På vekten min viser det 3,7 kilo med alt. Reinsfjell SL veie til sammenligning 2,2 kilo. Grunnen til forskjellen i vekt er at Reinsfjell SL er laget i dyrere og lettere materialer. XXL har 100 dagers åpent kjøp. Jeg vurder å beholde teltet selv om jeg egentlig ikke trenger flere telt. Dette er et skikkelig gjennomført telt fra Helsport. 

Største minus er ligge lengde og trange stang kanaler. Det siste håper jeg bare er fordi teltet er helt nytt.

Pluss er mye telt for pengene, Helsport følelsen og mange praktiske løsninger. Ikke minst byggefølelse. 

 

20180321_120127.jpg

20180321_120352.jpg

20180321_120149.jpg

20180321_120235.jpg

20180321_120842(0).jpg

20180321_121754.jpg

20180321_120811.jpg

20180321_120554.jpg

20180321_120604.jpg

Endret av DROMEDILLA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har reinsfjell 3 pro, og liggelengden i dette teltet er noe ganske så annet enn i sarek teltet. Har testa sarek i butikken og uten liggeunderlag og sovepose så hadde jeg hode i den ene veggen og føttene i den andre. Så var ingen tvil for min del om at her har noen spart vel mye på størrelse for å spare vekt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Her er skissa fra Helsport på Sarek Dome 2+ 

Jeg liker tanken bak konstruksjonen. Har mye jeg liker, men liggelengden burde vært 230cm, samt lettere stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jan@ skrev:

Her er skissa fra Helsport på Sarek Dome 2+ 

Jeg liker tanken bak konstruksjonen. Har mye jeg liker, men liggelengden burde vært 230cm, samt lettere stoffer.

Da hadde nok prisen blitt en helt annen. Tror imidertid ikke de hadde tapt så mye vekt på å lage det litt lengre. De kunne heller ha barbert 5 cm på hver side av forteltet og laget det 10-15 cm lengre i ligge retningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 3/21/2018 at 8:13 PM, DROMEDILLA said:

Alt i alt virker det som mye telt for pengene. Teltet er oppgitt til å veie 4 kilo. På vekten min viser det 3,7 kilo med alt. Reinsfjell SL veie til sammenligning 2,2 kilo. Grunnen til forskjellen i vekt er at Reinsfjell SL er laget i dyrere og lettere materialer. XXL har 100 dagers åpent kjøp. Jeg vurder å beholde teltet selv om jeg egentlig ikke trenger flere telt. Dette er et skikkelig gjennomført telt fra Helsport.

20180321_120127.jpg

20180321_120352.jpg

20180321_120149.jpg

20180321_120235.jpg

20180321_120842(0).jpg

20180321_121754.jpg

20180321_120811.jpg

20180321_120554.jpg

20180321_120604.jpg

Beholdt du til slutt dette teltet? Jeg sjekket opp litt i matrialene, og det er egentlig ikke så tunge matrialer.

https://www.fjellforum.no/forums/topic/42329-helsport-sarek-dome-2-til-vinterbruk/?do=findComment&comment=424233

Lurte derfor på om stenger og plugger veide en del. Når du veide teltet veide du stengene og pluggene alene også?

Endret av Ashfirelate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ashfirelate skrev:

Beholdt du til slutt dette teltet? Jeg sjekket opp litt i matrialene, og det er egentlig ikke så tunge matrialer.

https://www.fjellforum.no/forums/topic/42329-helsport-sarek-dome-2-til-vinterbruk/?do=findComment&comment=424233

Lurte derfor på om stenger og plugger veide en del. Når du veide teltet veide du stengene og pluggene alene også?

Nei, jeg gikk for et Reinsfjell Superlight i stedet. Ikke fordi jeg ikke likte teltet, men fordi jeg trenegte et lettere telt. Var ikke mer enn et kilo i forskjell på Sarek Dome 2+ i forhold til målt vekt på mitt Bergans Helium Dome 3 manns kuppel telt med storm matter. Da ble Reinsfjell 3 SL til under halve vekten av mitt Bergans telt et mer naturlig valg for meg. Hadde jeg ikke hatt Bergans teltet der i mot hadde jeg gjerne beholdt det. I forhold til pris, kvalitet og vekt er Sarek Dome 2+ et flott valg. Så det faktisk helt ned i 1500 kroner nylig, og det må sies å være et kupp. Jeg kunne kjøpt mer enn to Sarek Dome 2+ telt for prisen jeg betalte for mitt Reinsfjell telt, og da fikk jeg mitt på tilbud. 

Jeg veide dessverre ikke stenger og plugger på teltet. Litt av grunnen til at det veier mer er kanskje at du kan åpne mer av fronten på teltet enn på andre tilsvarende kuppel telt fra Helsport. Mer åpninger gir mer vekt. Det er også sydd inn et vindu på enden i myk plast, noe som også øker vekten litt. Ikke minst er fortelt større på Sarek Dome enn for eksempel reinsfjell teltene, men de har i stedet knepet inn litt på ligge lengden. Jeg tror likevel at den ekstra størrelsen i forteltet er med på å øke vekten. Det er hele 100 cm på det lengste. Reinsfjell som er omtrent identisk har mellom 60 og 80 cm fortelt på hver side (SL, pro, trek og xtrem). 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.