Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggelengde i telt


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Har hatt en del telt og jeg syns nesten i samtlige at man ligget med hodet eller føttene mot innerteltet. Man får riktig nok større telt også, men da er også vekten gjerne en del høyere. Er det et problem for flere enn u.t.? Selv er jeg 184 høy. Opplever dere fukt på sove pose osv? 

 

Teltet under er er Helsport Sarek Dome +2

20180321_120417.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 189cm høy og ligger på ett Exped SynMat 9cm og er ikke borti i mitt Hilleberg Unna.
Får faktisk plass til pakkposer og endel smått i fotenden så aldri opplevd kontakt med innertelt.
Unna har innvendig liggelengde på 230cm og var en av flere grunner til at jeg kjøpte akkurat dette teltet :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Sarek Dome er kort. Det er XXLs svar på Reinsfjell, men jeg mener det kun er 210cm liggelengde. Flere har klaget på at dette teltet er for kort, inkl. meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg fikk strammet det opp så godt som mulig i butikken, men selv med mine 181cm var det lett å se at det var mye kortere enn originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt ukjent fenomen nei. Jeg er 190 og trenger telt med god liggelengde og det bør ikke være for mye skrå. Jeg ligger bra i Reinsfjell og Svalbard 3 ihvertfall. Har solgt unna noen telt som ikke har vært lange nok. 
Som @Jan@ sier er Sarek Dome for kort etter min mening. Merkelig måte å lage "billigmodell" på. 
Når det er sagt er ikke det store "soveposemotinnerteltproblemet" noe stort problem sånn jeg ser det. Mer irriterende å ligge med panna i innerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

194cm på strømpelesten her. 

Har følgende telt:

  • Hilleberg nallo 3gt
  • Helsport fjellheimen 3 Camp superlight
  • Helsport fjellheimen x-trem 3 camp
  • Msr hubba hubba nx

Bruker Therm-a-rest NeoAir All Season i str large. 

Har ingen problemer med liggelengde, og tar jeg borti duken så ser jeg ikke på det som noe problem. I mine øyne er dette ett ikke-problem, og overdramatisert alt for ofte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
47 minutter siden, whistler skrev:

 Mer irriterende å ligge med panna i innerteltet.

Veldig enig i dette. Liker space over ansiktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, DROMEDILLA skrev:

Vet at sarek dome er kort. Brukte det bare som illustrasjon siden det var det siste teltet jeg testet. Jeg har flere helsport og Bergans telt og alle føles kort når jeg skal sove.

Jeg lå i Bergans Compact Light 3 (nå Trollhetta), som var en av de bedre på liggelengde. Er litt høyere i fotenden.

Helsport Fjellheimen Camp 3 synes jeg var lavt i fotenden.

Mange "blindendetelt", dvs. type Helsport Fjellheimen m.fl. blir lave i bakkant, som igjen kan føre til våt sovepose. 

På mitt Ringstind Pro 2 blir ikke soveposen våt i bunnen, men teltduken er ganske nært ansiktet. Ønsker meg telt, hvor dette ikke er et issue. Er fristet til å prøve Reinsfjell 2, eller Fjellreven Abisko Dome 2 eller 3. Tror sistnevnte er bra da veggene virker litt brattere. @whistlerpå 190cm har god erfaring med Ringstind Superlight 2. Tunneltelt med to innganger og rette endevegger er det beste ang. nok luft over hodet og sovepose som ikke subber duken p.g.a. lav høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg får kontakt med innerteltet på Fjellreven Abisko Shape. Men det skal meget mye til for å få kontakt mellom inner- og yttertelt. Innerteltet holder seg relativt tørt der, så jeg opplever ikke at soveposen får nevneverdig fukt på ett par overnattinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme utfordring her. Måler ca 1.9 enten jeg står eller ligger. Har forsøkt noen forskjellige varianter og helt rette endevegger, eller bratte vegger er veien å gå.

Kan melde om god plass i Reinsfjell 😊 for de som vurderer det teltet.

Er vel naturlig vekt og volum som gjør at det knipes litt inn hos produsentene skulle en tro. 

Har et overligger av Fjellheimen 3 Double fra Helsport klar til bruk i skapet. Helt rette innnervegger, men siden teltet bare har 3 stenger er hele "campen" borte. Vil tro at grunnen til at det ikke produseres lengre er at de fleste ikke har så stort problem med lengden, og at således er "camp" å foretrekke for de aller fleste.

Mulig jeg tar feil, men har inntrykk av at lengden først er et problem når en nærmer seg 190 cm, eller deromkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan@ skrev:

Jeg lå i Bergans Compact Light 3 (nå Trollhetta), som var en av de bedre på liggelengde. Er litt høyere i fotenden.

Helsport Fjellheimen Camp 3 synes jeg var lavt i fotenden.

Mange "blindendetelt", dvs. type Helsport Fjellheimen m.fl. blir lave i bakkant, som igjen kan føre til våt sovepose. 

På mitt Ringstind Pro 2 blir ikke soveposen våt i bunnen, men teltduken er ganske nært ansiktet. Ønsker meg telt, hvor dette ikke er et issue. Er fristet til å prøve Reinsfjell 2, eller Fjellreven Abisko Dome 2 eller 3. Tror sistnevnte er bra da veggene virker litt brattere. @whistlerpå 190cm har god erfaring med Ringstind Superlight 2. Tunneltelt med to innganger og rette endevegger er det beste ang. nok luft over hodet og sovepose som ikke subber duken p.g.a. lav høyde.

Reinsfjell ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om plass I telt. Jeg har kuppel telt som vintertelt og tunneltelt med mindre volum til sommer og høst bruk. Hvordan opplever folk for eksempel plass innevendig i for eksemel Fjellheimen eller liknende fra Helsport? Der har man to vindfang med grei plass, men det er vel mindre plass innevendig å botre seg på? I kuppeltelt har man god plass innevendig til å samles en liten gjeng. I tunneltelt får man vel ikke plass til så mange inne i teltet annet enn når man skal sove?  Tenker at takhøyden er lavere mot fotenden ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

I kuppeltelt har man god plass innevendig til å samles en liten gjeng. I tunneltelt får man vel ikke plass til så mange inne i teltet annet enn når man skal sove?  Tenker at takhøyden er lavere mot fotenden ofte.

Jeg har motsatt erfaring. Plass til mer folk i et tunneltelt, så fremt man har fortelt med full høyde. Bruker mest et Fjellreven Akka, tremanns tunneltelt. Her er det plass til folk i forteltet og i innerteltet. Man sitter ikke i fotenden, men i høyeste ende av innerteltet og i ytterteltet. Med kuppeltelt er det ikke plass til folk i forteltene, da de skrår for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Jeg har motsatt erfaring. Plass til mer folk i et tunneltelt, så fremt man har fortelt med full høyde. Bruker mest et Fjellreven Akka, tremanns tunneltelt. Her er det plass til folk i forteltet og i innerteltet. Man sitter ikke i fotenden, men i høyeste ende av innerteltet og i ytterteltet. Med kuppeltelt er det ikke plass til folk i forteltene, da de skrår for mye.

Forteltet kan brukes ja, men ofte er det litt mer trivelig å sitte inne i selve teltet. Da slipper man snø på vinteren og innsekter om sommeren, og man kan lukke igjen teltet litt og holde mer på varmen på den kalde årstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tunneltelt med rette endevegger og god nok takhøyde har romslig plass. Vanligvis er sideveggene forholdsvis bratte. Det er nettopp en av fordelene med tunneltelt - god innvendig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt som Hilleberg Keron har lik høyde i hele innerteltets lengde siden alle stengene er like lange. Forteltet i GT har også lik høyde til forbi døra. Endeveggene er rette siden det har 2 innganger, sideveggene er også tilnærmet rette et godt stykke oppover. F.eks har Keron 3GT oppgitt gulvareal på 220x160, det betyr at liggelengden er 220 og med rette sidevegger er i praksis er hele bredden på 160 utnyttbar. Det betyr at det ikke er noen "lurelengde" som kun kan brukes til å legge sokker som ikke står av seg selv.

De tyngste materialene er i bunnduken, krymper man gulvarealet og lager lavere høyde på "bathtub'et" er det en "billig" måte å spare vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Forteltet kan brukes ja, men ofte er det litt mer trivelig å sitte inne i selve teltet. Da slipper man snø på vinteren og innsekter om sommeren, og man kan lukke igjen teltet litt og holde mer på varmen på den kalde årstiden.

Det er ikke mange gjester man har plass til om man både skal ha dem inn i innerteltet og samtidig fyre der inne.. Gjester i teltet har oftest skoene på, så de kan sitte i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hit men ikke lenger.

Screenshot_20180215-133548.thumb.jpg.8cbdee7b8e4b2d2156343d4cffa07223.jpg

20180120_150459.thumb.jpg.be1a9a941357550bb36b9b619c3b9562.jpg

For min del så er innerteltet stort sett forbeholdt dem som bor der. Men 4-6 personer i forteltet går finfint på vinteren i telt med bra fortelt, noen ganger flere også.

EDIT:

Telt som Helsport Spitsbergen og Hilleberg Keron har rette endevegger i innerteltet og oppleves derfor som svært romslige. På telt som f.eks Helsport Fjellheimen og Svalbard så er lengden på innerteltet ca 240 cm på 3/4 P størrelse. MEN dem skrår innover i takhøyden, og smalner i bredden innover. Jeg opplever ikke det som noe problem ift å ligge på 195x65x5 cm liggeunderlag, men jeg er kortfota ift de fleste i denne tråden. 🤣 Telt som Exped Orion opplever jeg som en mellomting, omtrent som å logge på tvers i Spitsbergen 4 Camp eller Keron 4.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, whistler skrev:

Hehe ;-)

 

Var nok i fiske og soveposeland når jeg skrev innlegget. Neste gang får jeg være i teltland når jeg poster innlegg om telt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvor stort eller lite teltet er. Nesa SKAL borti duken uansett. Det er min erfaring i hvert fall. Selv med mine 163 cm så holder ikke et tremannstelt alene engang, og man våkner med hår til alle kanter og er heldig om man har mer enn en kroppsdel på underlaget. 

Hilsen kålorm 🐛 

41A8F432-EE6A-40F2-8F98-92D64AA12903.jpeg

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.